mandag den 16. april 2012

Kyholms tazetter og andet godt

I dag bankede det på døren, det var grevinden, som har boden Grevindens Annetikker. Hun hedder egentlig Anne Greve, men her i byen kaldes hun grevinden. Hun har en bod med loppeting oppe i byen.
Hun lovede mig i efteråret en bid af sin plante hjortetrøst, den havde de endelig fået gravet op, så hun kom med den, lidt anemoner samt nogle løg af Kyholms tazetter.
Her et billede af den, jeg har flere gange forsøgt mig med den i haven, men den er altid forsvundet igen, nu prøver jeg en gang til.
Der er stor forskel på den og den dobbelt,e som jeg har i haven, kan I se.
Kyholm er en lille ø udenfor Samsø, som blev brugt i 1800 tallet til karantænestation for søfolk med pest,  senere blev den brugt under koleraepidemien. Kyholm var et lille selvstændigt samfund. Der blev lagt påskeliljeløg derude og generne må have været stærke, for de kæmper sig stadig op gennem det stride græs. Nogen af dem er blevet indført på Samsø, hvor de stadig gror i flere af de gamle haver herovre.
http://www.samsoeroots.dk/kyholm/ARTIKEL.JPG hele historien kan læses her, hvis man har interesse i det.
Nu er tazetterne plantet i klokkehøjen og ved siden af den.
 Sådan ser regnbedet ud nu, Bent har dækket det hele til igen, billedet er før plantning af hjortetrøst, som i øvrigt foreløbig bare er en bunke rødder :o)
Her i dette hjørne har jeg plantet de første planter, primulaer og skovmærker og lidt andet småt, der skal meget til før det ser ud af noget, men det skal nok komme. Jeg får flere planter i morgen.
Det er en kold og blæsende dag, men jeg har da kravlet lidt rundt ude i min skov og fjernet ukrudt og set på alt det nye, som dukker op alle vegne. Jeg så i øvrigt også de små blomster i hasselurten, da jeg klippede de visne blade af.
Igen et billede af klokkehøjen, måske kan I se, at jeg har plantet lidt der, meget lidt :o)
Her kommer lidt billeder fra en blæsende dag

Jeg er vild med begge slags, men den franske er da forrygende smuk i farven



Spring Green
Det var dagens tulipaner
Mit yndlingsmotiv Hjertetræet
Marguritten begynder at komme sig lidt
Nu varer det ikke længe inden Fritillaria Persica folder sine smukke blomster ud
Til sidst et smukt billede af Magnoliaen op mod den blå himmel. Senere kom der en haglbyge :o(

Fortsat god aften

31 kommentarer:

  1. Det er helt utroligt, så mange forskellige planter du har i din have :-)
    Mine hjertetræer er også begyndt at springe ud, men den hængende er længst fremme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja jeg har mange forskellige og håber at få endnu flere, der skal jo være noget at vise frem i den åbne have.
      Jeg kan huske vi skrev sammen om hjertetræer sidste år :o)Jeg synes hjertetræet er aller smukkest lige nu op mod den blå himmel, når solen skinner i bladene.

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Jeg synes også, du har rigtig mange planter og dine nye bede bliver garanteret rigtig flotte. Det er spændende med klokkehøjen. Tak for rundvisningen af de fine billeder fra i dag.

    SvarSlet
  3. Skønne billeder, jeg håber ikke haglbygen var for hård ved dit magnoliatræ.
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Det håber jeg heller ikke, tænkte ikke over at kigge efter, men den var heldigvis kun kort, så det var nok ikke så galt. Derimod tror jeg frosten har blegnet nogen af knopperne på en rhododendron, som er tæt på udspring.

      Slet
  4. Smukke smukke planter du omgiver dig med.
    Min Spring Green er endnu ikke på spring, men det skal nok komme.
    Tak for de smukke forårsbilleder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja de er smukke og jeg nyder dem meget :o)
      Så kan du nyde Spring Green hos mig, inden din egen kommer. Det er nu også kun en enkelt af knop-perne hos mig, der ser sådan ud.
      Selv tak.

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Dejlige billeder. Hvor er tazetten smuk. Det ser godt nok ud som om du har 2-3 ugers forspring. Alle dine forårsblomster er jo enormt langt fremme. I må bo mildt der på øen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja tazetten er meget smuk. Ja her midt i Kattegat er det som regel mildt.

      Slet
  6. Fine billeder.
    Hvor er du heldig, at du har fået hjortetrøst. Den skal nok sprede sig i regnvandsbedet. Det lyder rigtig spændende.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nina
      Ja jeg er også rigtig glad for den hjortetrøst, det var en ordentlig blog jeg fik. Jeg har købt den flere gange, men det er jo kun små bitte stauder, man får sendt, og de breder sig ikke rigtig. Denne her må da kunne blive til noget :o)

      Slet
  7. Nu begynder der at komme skub i det hele og hvor er det dejligt - jeg forstår godt at du er glad for hjertetræet.
    Jeg morer mig lidt over dit udtryk "kravlede rundt", haha jeg ser dig for mig:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det går stærkt, selvom jeg synes, at det er koldt. Hjertetræet er så smukt, synes jeg.
      Ja men det gjorde jeg, kravlede rundt :o) det har sikkert set morsomt ud, men jeg tror ikke, der var nogen der så mig.

      Slet
  8. Vi har også haft enkelte haglbyger i dag :o)
    Der skal mange planter til jeres projekt ja, men jeg er sikker på at det går hurtigt alligevel ;o)
    Det er dejlige billeder du viser - den franske anemone er superskøn :o)
    Er det en fyldt engkabbeleje ?

    Ha en go afen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja der skal mange planter til både det ene og det andet projekt, men jeg får vel fyldt op til sidst.
      Den franske anemone er simpelt hen ikke til at stå for, jeg har aldrig set den i så smuk en farve før.
      Ja det må være en fyldt engkabbeleje.

      Slet
  9. Hvor du dog kan fremtrylle gode billeder af så mange smukke planter. Har du tal på, hvor mange forskellige planter du har i din have???
    Hjortetrøsten bliver du glad for.
    Jeg har den flere steder. Den breder sig flittigt.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, nej jeg ved ikke hvor mange forskellige jeg har. Jeg har kun tal på mine rhododendron.
      Ja jeg tror også, jeg bliver glad for hjortetrøsten, jeg kan godt huske, at du har mange af dem, jeg har tit været lidt misundelig, fordi mine slet ikke bredte sig :o) men det gør den her nok.
      Selv tak

      Slet
  10. Ja, mine Hjortetrøst breder sig også godt, men ikke for meget, så det er en rigtig god plante. Jeg tror at den bliver virkelig god i regnbedet, for den kan godt lide meget vand. Jeg tror simpelthen bare jeg ville flytte bidder af det som du har rigelig af hen i regnbedet, for jeg synes tit det er svært at vide hvilke som vil bo hvor, før man prøver. Sådan gør jeg altid. Hvis de så dør, er det jo ikke nye planter som man har betalt penge for, og man har en back-up et andet sted i haven.
    Hvor er tazzetterne smukke, og dem må du da selvfølgelig have i din have med den historie :-)
    Jeg har slet ikke været ude idag, for jeg skulle på Riget, og bagefter var det for koldt. Jeg havde også lidt feber, så jeg tog en middagslur istedet :-D
    Jeg er vild med din franske anemone, men dem har jeg ikke held med. De kommer aldrig, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja jeg glæder mig også til Hjortetrøsten kommer op og bliver rigtig flot, det var en stor klump, jeg fik.
      Det er også min plan at flytte lidt af, hvad jeg har i haven derhen, og så se hvordan det går. Jeg får snart nogle flere græsser, som jeg vil prøve at plante der også. De kan godt lide det fugtigt, så mon ikke det går an.
      Ja de tazetter er jeg nødt til at have, det har du ret i :o)
      Det har også været alt for koldt ude i dag, så det var fornuftigt at tage en middagslur i stedet, især når du har feber. God bedring.
      Synd du ikke kan have de franske anemoner, måske er det fordi du planter tæt, gætter jeg på. Ikke at jeg har forstand på det :o)

      Slet
  11. Så spændende med nye bede, glæder mig til at følge din klokkehøj ;o)

    SvarSlet
  12. Du har misundelsesværdigt mange blomster allerede, men kan det passe at Margueritten er så lang fremme - eller er det en ny du har købt? Mine har vist slet ikke vist sig over jorden endnu (gad vide om de overhovedet kommer igen efter vinteren?). Efter så koldt et forår må vi da ha' en varm sommer til gode :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja jeg har mange, hvad det angår er det bedre at bo på en ø midt i Kattegat i stedet for i kulden ved Silkeborg :o) Men rolig nu Marguritten er købt for 14 dage siden, men den kan nu ikke lide kulden.
      Mine andre marguritter er fremme, nogen har ikke været væk, men der er jo koldere hos dig, så måske viser de sig senere.
      Ja vi må have en varm sommer til gode, helt sikkert.

      Slet
  13. Hej Lisbeth.
    Flotte billeder - kan godt nok se at der sker noget ovre på Samsø.
    Vi har fået et lille drys se i nat - det er smeltet igen.
    De sidste par nætter har vi haft frostvejr her.
    Ønsker dig en god dag / god uge.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne Bente
      Tak skal du have, ja der sker meget nu, selvom det er hundekoldt.
      Vi har ikke haft sne i nat, men det var lidt hvidt derude og det var det også i går. Nu må det gerne snart blive varmere.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  14. utroligt , så mange blomster du allerede har i din have,der må være indlagt jordvarme i din have smiler.
    Dejligt Grevinden tænkte på dig og gav dig en bid af hendes hjortetrøst,jeg tror ikke jeg kender planten men googlede den :

    Afhængig af hvor i haven hjortetrøsten står tiltrækker den forskellige sommerfugle. I det nordøstlige hjørne, hvor busken er lav og står tæt op ad græs og merian har den især tiltrukket kålsommerfugle, græsrandøje, engrandøje. I det mere fugtige og skyggefulde område med træer og buske mod syd, hvor hjortetrøsten har rigtigt gode vækstbetingelser har den tiltrukket takvinger, som admiral, dagpåfugleøje, hvid admiral, det hvide C, nældesommerfugl, nældens takvinge og tidselsommerfugl, men også guldhale og skovrandøje , der ellers ikke er særligt blomstersøgende. Jeg tror ikke, at jeg har set én eneste hvidvinge på denne hjortetrøst. I det mere tørre hjørne mod nordvest, hvor solen rigtigt får fat midt på dagen, er der kommet en del hjortetrøst frem mellem agertidsler og højt græs. Disse hjortetrøst har været noget mindre og har udover ovenstående arter tiltrukket lille ildfugl, der i forvejen foretrækker denne solfyldte og varme del af haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja på øen midt i Kattegat er der mange planter fremme, forstå det hvem der kan, det er stadig hundekoldt også her hos os, der var hvidt på plænen både i går og i dag til morgen.
      Jeg er også rigtig glad for at grevinden tænkte på mig, hun synes, at det er så flot, at Langemark har sådan en stor fin have, derfor fik jeg den.
      Tak for det du satte ind om den, det har jeg ikke tænkt på at kigge efter. Bent er vild med sommerfugle, så han bliver glad, hvis der kommer mange af dem.

      Slet
  15. Fritillaria Persica....hm....mine er jo kun halv størrelse :D
    Jeg bliver så glad på dine vegne med alt det der er i gang hos dig :)
    Min have vender mod nord, så alt det der er fra huset og 15 meter frem har ikke så travlt som alt andet i haven.
    Tak for kigget i din skønne have :)

    SvarSlet
  16. Sådan da, sikke et fornemt besøg ;))
    Skal da vist lige have kigget nærmere på mine hasselurt, for har da aldrig set nogen blomster i dem..
    Dejlige billeder som sædvanligt. Der sker jo noget hele tiden i din dejlige have..

    SvarSlet
  17. Spændende om den bunke rødder af hjortetrøst, du har fået, tager fat og bliver til den høje, statelige plante, som hjortetrøst jo er. Jeg forundres hvert år: Hjortetrøst er den allersidste staude, der går i gang med at vokse (den venter til maj), og så ender den med at blive den allerstørste plante i haven. Meget imponerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Det håber jeg sørme, at den gør, hos grevinden plejer den at være stor og flot. Jeg har købt hjortetrøst et par gange, men har næsten opgivet håbet om at se dem igen, men jeg kan se små spire næsten nede i jorden, så mon ikke de kommer igen, men breder sig gør de ikke hos mig. Den ene står imellem trædebregner, måske er det derfor.

      Slet