fredag den 20. april 2012

Så blev der plantet

I formiddags blev der plantet, vi nåede alle 8 planter inden middag, godt samarbejde ikke? :o) Det er nu nemt, når man er to og den ene er en stærk mand, mens den anden er den, der bestemmer.
Grønlandica er plantet
Og Lilly Dance
Her er det Robert Seleger med blomster og Limonarda, som er plantet. Som I kan se, er der stadig masser af plads til flere planter i min have.

I eftermiddags gik jeg rundt og lugede og jævnede jordbunkerne, som vi havde lavet. Hos os var det køligt, men vi fik ingen regn. Lige nu hænger der mørke skyer over os, de må gerne give 10 mm i nat, og så lunere vejr i morgen, det ville ikke være så tosset.

Bent blev færdig med at fylde sten i renden inde i haven, så kom an regn
Gemt mellem rhodoerne fandt vi bispehuen Grandiflorum Lilac, den blev flyttet til et sted, hvor man bedre ser den.
Anemonen Greenfingers
Fritillariaen sørger selv for at blive set
Den første blomst i Gemserod
Nu vi er ved gult, ja så sørger Marguritten også for at blive set
Det gør denne her også, jeg har mange, rigtig mange af dem, skønt det ikke just er min yndlingsplante.
Men jeg bruger mælkebøttefjerneren fra Fiskars flittigt, jeg må sige, at der er lang vej endnu.
En af mine smukke Narcisser
Lidt varmere vejr, så kan jeg også få lov til at få duften med.

De klæder hinanden disse to kobjælder
Er den ikke skøn?
Rhododendron Purdomii


Dagens skønne tulipaner
Til slut vil jeg gerne have hjælp til denne plante, som er dukket op mellem mine høstanemoner. Nogen der kan genkende disse blade?
Undskyld alle disse billeder, men det er jo ikke til at stoppe, når man har så mange skønne ting at fotografere og vise jer.
Rigtig god weekend med forhåbentlig dejligt havevejr.

37 kommentarer:

  1. Dejligt for jer, at i har fået nyanskaffelserne i jorden, lidt regn fra oven er helt fin til de nye planter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var skønt at få plantet, og jeg ønsker regn gerne i nat, men har mine tvivl om at det kommer.

      Slet
  2. Kære Lisbeth.

    Du må da ikke undskylde for alle dine dejlige billeder - det er da en fornøjelse at følge med i hvad der sker i din have.
    Også god weekend til dig, og Bent!!!!

    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, men det kunne jo godt være, der var nogen, der synes at det er for mange, men jeg ved, at du nyder dem :o)
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Jo flere plantebilleder jo bedre. Den der purdomii ser lækker ud med kontrasten mellem knopper og blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja men det er godt, du også synes det. Det er svært at begrænse sig, jeg vil jo gerne vise det hele :o) Ja Purdomii er lækker, desværre er de fleste blomster skadet af frosten i år.
      Kender du ikke den sidste plante? Det troede jeg ellers.

      Slet
  4. En stærk mand + een der bestemmer, det lyder velkendt :-))
    Gode billeder og hvor er det godt at se marguritten i god behold.

    God fredag søde Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det er en rigtig god kombination ikke :o)
      Tak skal du have, ja jeg tænkte nok, at det ville glæde dig med marguritten, det glæder også mig.

      Slet
  5. Det bliver spændende at høre, om regnbedet kan tage vandet, når der åbnes for sluserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det bliver meget spændende, men det bliver nok ikke i denne omgang, vi får det at se. Jeg tror ikke på, at vi får så meget vand herovre hos os.
      Kender du ikke den sidste plante? Jeg var sikker på, at du eller Marie kunne fortælle mig, hvad det er.

      Slet
    2. Hej Ulla
      Ja det bliver meget spændende, men det bliver nok ikke i denne omgang, vi får det at se. Jeg tror ikke på, at vi får så meget vand herovre hos os.
      Kender du ikke den sidste plante? Jeg var sikker på, at du eller Marie kunne fortælle mig, hvad det er.

      Slet
  6. Tillykke med de nye investeringer, og arbejdsfordelingen lyder da helt naturlig i mine ører!! ;o)))
    Regnvandsrenden ser altså flot ud, tænk at jeg skal sidde her og skrive at jeg glæder mig til regn på Samsø... bare det ikke bliver den 19. maj!!! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Fru Friis
      Ja er det ikke sådan arbejdsfordelingen skal være :o)
      Ja gerne regn på Samsø lige et par dage, så vi kan afprøve det, men niks ikke d. 19. maj, der har jeg bestilt sol og varme.

      Slet
  7. Hvor har i været flittige, dejligt at få de nyindkøbte skatte i jorden, den lyserøde kobjælde er da bare for skøn. God weekend ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja den lyserøde er bare skøn, og så er den ikke særlig dyr hos Thoboesminde stauder :o)

      Slet
  8. Tak for de mange dejlige billeder. Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Fin at i har fået de ny planter i jorden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase. Ja det er dejligt, at de nu er plantet.

      Slet
  9. Hej Lisbeth.
    Sikke en masse dejlige plantebilleder.
    Det sidste billede ligner en Fodblad. Den bliver også kaldt Majæble.
    Den starter med at sætte en sød hvid blomst i toppen, der ligner en anemone. Senere får den røde, hængende frugter, lidt som blommetomater. Pas godt på den.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Tak for hjælpen, det var dejligt. Jeg vidste godt, jeg havde købt sådan en på et plantemarked, men skiltet står et helt andet sted et par meter derfra :o) der har jeg forgæves kigget efter den, og havde faktisk opgivet den.
      Du kan tro jeg skal nok passe godt på den :o)
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth.sikke flittige i er på Samsø.rigtig mange ting der skal i jorden.hos mig er der rigtig mange tulipaner der er sprunget ud.dejligt syn.god weekend fra mig.Jette (mit lille gods)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja vi nåede heldigvis en del i dag. Skønt med mange tulipaner, det kan vi lide :o)

      Slet
  11. Jamen, du godeste Lisbeth, alle de rhododendroner I har købt. Jeg synes, du skrev på et tidspunkt, at du allerede havde flere hundrede i haven. Aij hvor jeg glæder mig til at komme på besøg og se det hele. Jeg skal love for, at du har meget i blomst nu. Det har vi slet ikke, her er det kun lige kommet op af jorden, men jeg har vist heller ikke så mange planter, der blomstrer nu, mit begynder først for alvor om en lille måneds tid, men så håber jeg også på meget frodighed!
    Den gule margurit, du har købt, den er godt vidunderlig i farven. Nu får dig og Bent travlt med at plante de sidste nye planter, så nu håber vi jo så på, at vejret viser sig fra sin gode side her i weekenden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er lidt vildt og jeg kan have mange flere. Jeg er ikke nået til de 200 stk endnu :o)
      Ja her er der en del, der blomstrer, nu kan du begynde at glæde dig til dine kommer, så bliver det jo lige så frodigt. Ja og så har du jo også dit nye orangeri at glæde dig til.
      Planterne blev alle plantet i går, nu er det ved at blive solskin her.
      Jeg synes også, at den gule margurit har en smuk farve.

      Slet
  12. Skøn arbejdsfordeling :D Tror regnvandsbedet er blevet testet nu....her styrtregner det i hvert fald :O)
    Tak for kigget :O)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja den arbejdsfordeling kan vi lide :o) Regnvandsbedet blev ikke testet, ingen regn her.
      Selv tak

      Slet
  13. Ja der er travlhed, når man shopper vildt ind. Godt du har en stærk mand til at grave huller!
    Der er mange skønne planter og din Purdomii er meget smuk og ligeså dine nye anemoner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja så er der lidt at se til, men jeg glæder mig også over Bents hjælp til at grave huller og blande spagnum.
      Desværre har Purdomii taget skade af frosten, så den er ikke så fin som sidste år, den skal nok flyttes, så den ikke står så udsat.
      Jeg er også vild med anemonerne.

      Slet
  14. Det hele ser smukt ud og du skal jo ikke beklage billedantallet, du ved at vi slubrer det hele i os. Godt at få plantet, mon det er begyndt at regne? Her er der stadig tørvejr.

    God lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg er glad for, at I ikke er kede af de mange billeder, så kan jeg roligt tage flere :o)
      Her er det ikke begyndt at regne, solen er lige ved at komme igennem.
      I lige måde.

      Slet
  15. Hold da op, hvor har I været effektive. Det er da vildt at få så meget i jorden så hurtigt. Havde du planlagt pladserne i forvejen, eller putter du dem 'bare' ned hvor der er plads? Jeg tænker jo rigtigt længe over hvor mine planter skal stå, men jeg har jo også kun en tredjedel af den plads du har :-)
    Skønne tulipaner du viser. Det øsregner ned hér lige nu, men ikke voldsom regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja vi er et godt planteteam :o) Jeg har i forvejen udtænkt pladser og husk jeg har jo meget plads. Nogen af dem jeg kom hjem med, vidste jeg nøjagtig hvor de skulle være, de skal jo passe sammen farvemæssigt. Andre fandt jeg først en plads til, mens vi gik rundt. Det hele var klaret på to timer.
      Det er nemlig det der er forskellen, hvis man ikke har meget plads, skal man tænke noget mere over det.
      Vi fik ikke en dråbe, men hørte tordenvejr fra Sjælland.

      Slet
  16. uha I har haft travlt med at få sat alle de nye planter, jeg har også lidt nye krukke planter stående , men har ikke nået at få dem sat endnu..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Vi kan bedst lide at plante med det samme, ellers bliver det bare ikke til noget.

      Slet
  17. sådan en Fritillaria er den vinterhårdfør? De har sat en masse af dem i Tivoli, og de er så fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Jeg bliver dig svar skyldig, jeg betragter den som tulipaner og allium, de er hårdføre. De er for øvrigt i familie med kejserkroner, og de er da hårdføre, så skal vi ikke beslutte, at det er de.
      Det er en utrolig smuk blomst.

      Slet
  18. Jeg synes rigtig godt om jeres arbejdsfordeling... sådan er det også her ;oD
    Du har nemlig meget at vise, og det skal du da endelig bare gøre... er vild med dine smukke billeder :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Det er nemlig den helt rigtige arbejdsfordeling :o)
      Tak jeg bliver bare ved med at vise alle billederne så, det er skønt at dele med I andre.

      Slet