mandag den 2. april 2012

Sol og klart vejr, men koldt

Endnu en kold og blæsende dag er gået. Jeg var i haven, men hvor jeg dog frøs på fingrene, så det blev kun til lidt lugning af alle de små ahorntræer, som titter op alle vegne, ja og lidt græstotter røg også med.
Kameraet var med på den sidste tur, så I kan få jeres daglige solstrejfhilsen fra mine påskeliljer :o)


Mine yndlingspåskeliljer er ved at springe ud, jeg synes, at de er dejlige. Jeg mener, at det er den, der hedder Barret Browning.
Her en billede af min fine Clivia, jeg kunne godt tænke mig at få den i lys gul.

Jeg er så glad for min træpæon, se en fin knop
Her ser I den fine Kryptomeria Japonica Christata
Isolabella
Gad vide om de kan krydse sig, nu er der blå violer mellem de hvide
Dagens påskeklokker
Storkonvaller og høstanemoner
Skovmærkerne breder sig dejligt
Vinca
Morelgren
Da jeg gik rundt med kameraet opdagede jeg, at Bent havde placeret nogle sten i spidsen af staudebedet, det har han da gjort meget godt. Nu skal jeg så have plantet græsserne, som stadig står og sunder sig efter rejsen med postdanmark, måske skal der også lidt blomster, hvad mener I, nogen forslag?
Til slut får I dette smukke billede
Jeg fandt en afrevet slatten påskeklokke i bedet, tog den med ind og lagde blomsten i vand. Er den ikke smuk?
Fortsat god aften, i morgen skal det ikke blæse så meget :o)

44 kommentarer:

  1. Sikke en masse lækre billeder af din forårshave. Det er noget længere fremme end her :0).
    Den "slatten" påskeklokke er V-I-D-U-N-D-E-R-L-I-G

    Kh Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marlene
      Ja vi er nok lidt længere fremme herovre, men her er det også hundekoldt.
      Tak jeg synes også, at den er vidunderlig :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  2. Som altid gode billeder.
    Hvor er der dog sket meget i din have i den sidste uges tid, hvor jeg ikke har haft mulighed for at kigge forbi.
    Tak for kigget.
    Ha` en rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja der sker rigtig meget i haven hele tiden trods kulden.
      Jeg har også undret mig over, hvor du var blevet af :o)

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Dejlige billeder fra din have:o)
    Vildt at dine rhodo'er blomstrer allerede. Synger du for dem?
    Din påskeklokke er så skøn.
    Jeg kan godt li' sankt hans urt, så det synes jeg, også skal i jeres stenbed. Men der er jo masser af muligheder.
    Her har det også været koldt i dag, men sad i en pause fra hakke-mørtel-af-mursten-til-drivhuset-arbejdet og nød en solstråle i en lun krog.
    Kh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Gitte :o)
      Ja det er tidligt mine rhodoer blomstrer. Jeg nusser og pusler om dem, og en gang imellem får de også en lille sang :o)
      Ja en Sct. Hans urt kan man da altid sætte, de er nemme at få til at gro.
      Godt du kunne finde en lun krog med en solstråle.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Hvor har du meget der blomstre allerede, og super smuk påskeklokke.
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annette, jeg synes også den er smuk.

      Slet
  5. Dine billeder viser tydeligt, hvorfor at det stedsegrønne er så vigtigt!
    Rigtigt flot

    SvarSlet
  6. Det må være dejligt at have en have med så meget at se på, selv på en kold dag som idag. Der er stadigvæk noget at arbejde med herhjemme, men ellers blev det jo nok også lidt kedeligt.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Jeg prøver at nyde planterne og blomsterne trods kulden, men ville nyde det bedre i stille vejr :o)

      Slet
  7. Skulle havde taget med båden igår for at se alle dine skønheder.

    Kh Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja det skulle du have gjort, men næste gang du kommer til Hou, må du gøre alvor af det :o)
      Du er velkommen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  8. Dejlige forårsbilleder. Jeg bemærkede også i dag, at de små irriterende ahornplanter er ved dukke op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie, ja de er rigtig træls og irriterende de små ahornplanter. De kommer allevegne, og dem vi ikke ser kommer inde i andre planter.

      Slet
  9. Solen har da rigtig skinnet hos dig i dag :-) Selvfølgelig kan man heller ikke se vinden på billeder (med mindre et eller andet hælder meget til den ene side ;-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line
      Det er helt rigtigt at solen har skinnet her, men det var stadig koldt og blæsende. Der er slettet mange billeder på grund af blæsten :o)

      Slet
  10. Haven på Samsø spirer og gror så det er en lyst. Dejlige billeder som altid og en flot påskeklokke til slut.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er rigtig haven spirer og gror. Tak for ros til billeder og påskeklokke.

      Slet
  11. Hende Isolabella kunne jeg da godt gå hen og blive lidt pjattet med :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe
      Det kan jeg godt forstå, det er jeg også :o)
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  12. Nåååeeee... er det en ahorn min nabo har... hmmpff....

    Ellers ser det hele jo dejligt ud i solen :o)

    SvarSlet
  13. Hej Fru Friis
    Ja de er træls de ahorn. Ja det ser godt ud i solen, men det er koldt :o)

    SvarSlet
  14. Jo du har mange skønne blomster nu, skal jeg love for! Den lysegule påskelilje med den orange midte er da en øjenåbner! Jeg vidste altså ikke, at man kunne få hvide violer, jeg har altid kun set blå! Godt du fik reddet den smukke helleborus indenfor i varmen.
    Min yngste datter HAVDE også et ahorntræ i haven. Det har hun ikke mere. Der var jo nærmest 1.000.000 små træer om foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den påskelilje er jeg også ret vild med. Jeg troede ikke at den Helleborus havde rettet sig op igen, men heldigvis gjorde den.
      Vi har fældet et stort ahorntræ, som var for tæt på huset, men har stadig flere ude i skoven, så jeg bliver ved med at få små træer :o(

      Slet
  15. Man undrer sig til stadighed over hvor flittige træer kan være til at formere sig i naturen, for hvis man selv forsøger med frø af et spændende træ - så sker der ingenting! Her har vi grantræer i millionvis, faktisk det hyppigste ukrudt i vores have.

    Det må være meget tidlige Påskeliljer, du har, for her er de knapt kommet over jorden...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det kan man undre sig over, men det er jo nok derfor, at de er spændende, de er ikke så nemme at formere. Grantræer formerer sig ikke her hos os, jeg har kun haft et enkelt frøsået indtil videre.
      Vi er jo lidt tidligere på den her hos os.

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Jeg skal love for,at det gror hjemme hos jer. Det ser godt ud med de sten, Bent har lagt. Jeg glæder mig til at se, når græsserne bliver plantet. Jeg skal selv for første gang have sået græsser i år. Det er et af mine kommende projekter.
    Jeg satser også på, at det ikke blæser så meget i dag. Jeg nyder sådan at have påskeferie og i stedet for at tage overtøj på og sætte mig på cyklen til arbejde, kan jeg tage en kop kaffe og sætte mig her ved computeren og nyde alle de dejlige havebilleder, der er på bloggene rundt omkring. Det er da en god start på dagen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja her er gang i den, det gror godt. Jeg synes også det er blevet pænt med stenene. Jeg venter kun på, at græsserne skal vise at de er i live, så bliver de flyttet ud i bedet.
      Jeg kan godt forstå, at du nyder din ferie, tænk bare at kunne nusse og have god tid, det kan man hurtigt vænne sig til :o)

      Slet
  17. Solhatte er meget smukke sammen med græsser.
    Jeg kan aldrig nænne at plukke juleroserne, men det bør man jo næsten gøre, for i din skål ser man jo rigtig, hvor fuldendt den er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for idéen med solhatte, dem er jeg nemlig vild med, og jeg har frøsået en del, så mon ikke der kan blive nogen til det bed.
      Jeg har heller ikke kunnet nænne at plukke dem ind, men de er smukke, når man kan se dem lidt fra oven :o)

      Slet
  18. Hej Lisbeth.
    Der sker da godt nok noget i din haven.
    Rigtig flotte billeder du viser.
    Ønsker dig en god dag / god påske.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne Bente
      Ja der sker rigtig meget i min have nu.
      God dag og påske til dig også.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  19. Som altid ser det jo godt ud i din have :-D
    Sjovt du lige har Vinca med i dag. Jeg har lige købt 3 bakker med Vinca, i 3 forskellige farver; Hvid, Lilla og Violet. Håber de kan udkonkurrere det sidste Skvalderkål, der gror i hækken.
    Jeg kender jo godt Vinca, men var lige inde og læse om dem på nettet!! Det skulle jeg aldrig have gjort, for nu sidder jeg med en tvivl, om det nu var det rigtige valg.
    Gror dine Vinca meget aggressivt Lisbeth? For nu er jeg helt bange for om jeg kan styre dem.
    Det ser knagme godt ud det din kære Bent har lavet, med de sten. Tænk, hvad 5 sten kan gøre for et bed.
    Din "slatne" (som ikke ser spor slatten ud) Helleborus ser da bare underskøn ud :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Jeg tror den blå Vinca er den værste. Det er så den jeg har, det sted jeg har taget billede af har den været i mange år. Det er ligesom et slags dig, så det gør ikke noget, men jeg sat den i ørkenbedet, der skal jeg være over den og indtil videre har jeg kunnet styre den, men skal bare holde øje med den.
      Ja det er utroligt hvad 5 sten kan gøre i et bed :o)
      Helleborus var slatten, da jeg samlede den op ude i haven, men jeg havde nok en anelse om, at jeg kunne redde selv blomsten :o)

      Slet
  20. når man er på havevandrimg med dig ,mærker man ikke vinden, det føles tit som om al varme samles i din have.men man kan jo heller ikke mærke blæsten på billederne...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Det var sødt sagt :o) i hvert fald kan I ikke mærke blæsten på billederne. I dag er det stille vejr :o)

      Slet
  21. Kære Lisbeth. Sikken dog et godt vejr I må derover på Samsø. Hvor er dine planter dog langt fremme. Her er det kun så småt igang.

    Hvor er den dog smuk den Påskeklokke, den er jeg vil med. Meget meget smuk.

    Ja hvad med Solhatte, Hestemynte, Knopurt (fås jo snart i mange skønne farver).

    Ha´ en rigtig skøn dag.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja påskeklokken er helt utrolig smuk.
      God idé med solhatte, hestemynte og knopurt.
      Også skøn dag til dig.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  22. Sikke livsgivende forårsbilleder :-)

    Jeg kan godt forstå, du er vild med de påskeliljer - det er jeg da vist også!

    Ja, violerne krydser sig - jeg har nogle smukke hvidlilla planter (som jeg også tidligere har solgt på hjemmesiden), som er en krydsning mellem de hvide og lilla.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marlene
      Jeg har ikke været så vild med påskeliljer, men bedet med de rigtig mange påskeliljer er virkelig skønt.
      Fint du skriver om violerne, at de krydser sig, så ved jeg det. Det bliver spændende at se, hvordan de kommer til at se ud.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  23. Hej Lisbeth
    Tak for informationen om mine kugleakacier og deres manglende blomstring. Jeg var ikke klar over, at det var en dværgvækst, men troede, at de var podet på stammen.
    Igen i dag har du lagt dejlige billeder ind af dine blomster.
    De bedste hilsener
    Kirsten
    N.B. Også en tak til planteskolen for informationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Selv tak så blev vi alle lidt klogere :o)
      Jeg går jo også rundt og leder efter de fineste blomster til bloggen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet