fredag den 13. april 2012

Havevejr, regn og havevejr

Dagen startede lidt grå, men det kunne da lade sig gøre at være i haven. Så jeg lugede på livet løs, men ved middagstid begyndte det at regne, så det blev en god lang hvilepause, ganske som ordineret af lægen :o) Kl 14 kom solen, tja og så gik jeg i haven til kl. 17, ikke helt efter bogen, kunne jeg mærke på foden. Men pyt jeg fik klippet sommerfuglebuskene og samlet sten (mere om det senere) og taget billeder.


Først de tre rhodoer, som er endnu tættere på udspring
Og se så lige her:
Isolabella som frosten tog, der er lige et par knopper tilbage :o)
Patty Bee her er også tæt på blomstring
Iberis har jeg nu fået at vide, at den hedder selvfølgelig af Hanne
Nu skal I lige se lidt af Bents vandprojekt, han har bare knoklet løs i dag, og de sten jeg har samlet, som lå og irriterede mig rundt om i bedene er endt nede i hans grøft, så var jeg af med dem.
Se bare her vandhullet er fyldt op med store og små sten, herefter har Bent lagt fiberdug og jord på, så nu er der plads til flere planter, planter som kan tåle at stå i vand.
Ude på den anden side af hegnet graver han en bred grøft, lægger dræn og sten ovenpå. Det er blevet til mange trillebørfulde sten i dag.

Kobjælder med regndråber, hvem kan stå for det, ikke jeg.
I kan nok se, at denne her stadig ser trist ud, flere har spurgt til den, men den er et sørgeligt syn
Så er det jo godt, at blomsterne holder længe her

I dag med regndråber

Dagens tulipaner
Naboens skønne piletræ

Sådan så det ud kl. 19.30 kort efter blev det regnvejr og vi gik ind for at hvile trætte kroppe og fødder.

Det blev en god dag i dag, for den ene af mine sønner har fået arbejde, han har gået ledig siden 1.2. Han er styrmand og har fået arbejde på færgen Århus Kalundborg, så I kan nok regne ud, at vi er glade.
Fortsat god aften og rigtig god haveweekend.

31 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Sikke mange skønne billeder du har taget både i går og i dag. Heroppe hos os har det regnet hele dagen - det har været rigtig trælst. Jeg har så meget jeg vil nå i haven, men når man kommer sent hjem og det regner, så er det nemt at bare blive indendøre! Men i morgen tager jeg revanche. Jeg håber, din fod kommer helt i orden igen.
    Pokkers også med de snegle, jeg går en runde hver dag og har ikke opdaget nogle endnu 7,9,13!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja når solen skinner bliver det nemmere at tage skønne billeder. Træls med regnvejr, når du gerne vil i haven, og det vil vi jo alle gerne nu, når det er blevet forår.
      I morgen skal det blive godt vejr, så I der arbejder kan komme ud og nyde jeres haver.
      Ja de snegle er modbydelige, du er heldig, at du har sluppet indtil nu.

      Slet
  2. Dejlige billeder Lisbeth :-)

    Tillykke med at sønnen har fået arbejde.

    SvarSlet
  3. Tillykke til sønnen, sådan nogle styrmands-job hænger sikkert ikke på træerne.
    Hvor bliver det godt med regnvandsbedet, jeg glæder mig til at se hvad i planter det med.
    Hvor er det trælst med marguritten, men den er jo ikke helt færdig endnu, så håb er der vel stadig for den.
    God aften og husk at passe på dig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Tak skal du have, nej lige nu er det svært at få arbejde indenfor de fleste brancher også det maritime.
      Jeg håber også at marguritten kommer sig.
      I lige måde, jeg skal nok prøve tak :o)

      Slet
    2. Har du forresten set denne artikel?
      Den handler om regnvandsbede og egnede planter.
      (Plantelisten står nederst på siden)
      http://www.haven.dk/content.asp?detail=21942

      Slet
  4. Det er altså ret spændende med det regnvandsbed, tænk at der også kommer planter i! Hvad er det andet lille vandarrangement du har længere nede i fotorækken, det ser ud som der er to baljer (el.lign) inde i hinanden.
    Pas nu godt på de fødder, de skal holde læææææænge endnu og med masser af havenusning :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja det er lidt spændende med regnvandsbedet, jeg har ikke helt tjek på endnu, hvilke planter der skal i, men gule iris og akelejer foreslås der på nettet. Akelejer er da nemt, jeg kan bare smide nogen frø, når dem jeg har er færdige for i år.
      Det er såmænd bare mit havebassin, som ikke ser så godt ud i den vinkel, det bemærkede jeg godt, da jeg satte billedet ind. Måske en lille øjenbæ :o)der er også alger i, ikke så godt.
      Jeg skal nok passe på fødderne, men det er lettere sagt end gjort. Du har jo ret, de skal holde lææææææææææænge endnu :o)

      Slet
  5. Stort tillykke med sønnen. Det betyder jo så meget for os hønemødre at det går godt med ungerne, så jeg kan godt forstå at I er glade :-)
    Det ser virkelig professionelt ud med regnbedet, men hold fast et kæmpe arbejde. Men det er jo sundt at lave noget, så Bent må være meget sund :-)
    Og der findes jo bare så mange skønne planter som gerne vil have fødderne i vand ind imellem, så jeg er sikker på at du får det plantet rigtigt flot til senere.
    Jeg tror også nok at din margurit skal komme sig. Den ser jo frisk og grøn ud, så der er da liv i den.
    Faktisk ville jeg høre dig om der findes Rhodo'er som kan blomstre i skyggen. Tænkte først på en mail, men måske er der også andre som gerne vil vide det. Hvis der gør, så tror jeg nemlig at jeg kan få plads til et par stykker hér.
    Og imorgen vil vi gerne bede om havevejr. Ja, faktisk gerne hele weekenden ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Hanne. Ja det betyder rigtig meget, at det går godt for ungerne. Det er jo også træls at have taget en lang uddannelse og så pludselig er der ikke brug for en, men det sker desværre for mange unge, så han var heldig.
      Tak for roser til Bent og regnbedet, det er et kæmpearbejde, og han har virkelig knoklet hele dagen. Det er utroligt at sådan et lille myr kan arbejde så hårdt :o)
      Har du noget bud på planter, der gerne vil have fødderne i vand?
      Ja død er marguritten ikke, så mon ikke den kommer sig, når det bliver lidt varmere.

      Rhododendron, der kan blomstre i skygge, lidt svært spørgsmål, for er der konstant skygge der, eller er det vandrende? Jeg har rhodoer i et nordbed, det er ret godt, der er sol morgen og aften og ikke så meget forårssol, det er nemlig rigtig godt. Så har jeg rhodoer i skoven, der er jo mest skygget om sommeren. Nogen har det godt med at stå i skoven, andre har vi måttet flytte. Skoven er jo ikke helt tæt, så der kommer altid lidt sol ind på forskellige tidspunkter af dagen. De mørke rhododendron ser knaldgodt ud i skygge især hvis de har hvide støvknapper. Hvilke farver kan du tænke dig at få? De står vel rimeligt beskyttede i din have, det har jo også lidt at sige. Så dit spørgsmål udløste en hel del spørgsmål fra mig :o)når jeg får svar på dem, kan jeg måske foreslå nogen stykker :o)
      Det øsregner nu, så mon ikke det kan blive regnet af til i morgen. Det vil vi meget gerne have.

      Slet
    2. Det er selvfølgelig lidt afhængigt af hvor meget vand der kommer til at stå i bedet. Nogle planter kan jo ikke lide at stå i vand om vinteren, men det virker jo som om der er et dybt drænlag.
      Sådan bare lige slynget ud er der: Hjortetrøst, primula, cimicifuga, bregner, skovmærke, brandbæger, solbrud. Men det kommer jo også an på lysforhold og farver.
      Hvis du går ind på www.tidenstauder.dk, så har hun et søgefelt hvor du kan vælge fugtig og så får du mange sider med planter.
      De steder jeg tænkte på til Rhodo'er får kun meget lidt sol i højsommeren, samt minimalt morgen og aftensol, også i højsommeren. De får intet sol overhovedet i vinterhalvåret. Men det er lys skygge. Dvs der hænger ikke noget ind over dem, men det er bag en mur mod syd, så de ville stå helt nordvendt. De skulle være i rosa-lilla og hvid-gule.

      Slet
    3. Hej igen Hanne
      Ja der er et ret dybt drænlag. Brandbæger har jeg haft dernede, men sneglene æder dem :o( Hjortetrøst har jeg, men den breder sig ikke af betydning. Cimicifuga kan ikke lide at stå tørt har jeg bemærket, så det er nok en god idé. Skovmærker har jeg mange af, så dem kan jeg godt flytte nogen af. Bregner skal de ikke stå i skygge? Hvad med græsser, de kan også lide fugt. Jeg kigger lige ind på Tidens stauder efter flere idéer. Tak for dem du har givet mig.
      Nu spørger jeg så igen, skal de være lidt mere sjældne rhodoerne, og hvad har du i forvejen.
      Rosa kan jo være Roseum Elegans, lilla kan være Catawbiense Grandiflorum. Hvide: Catawbiense Alba, den er meget yndig, synes jeg. Eller Cunninghams White. Der er også Gomerer Waterer den er også fantastisk. De første jeg har nævnt er meget almindelige, så måske er det dem du har i haven i forvejen. Det er gerne de første man anskaffer sig. Det var det i hvert fald hos mig. Du kan jo også vælge yakushimanum hybrider,de bliver ikke så høje og er meget hårdføre og hvide eller lyserøde.
      Her kan du se en masse rhodoer www.rhodobutik.dk Eller på min fane :o)

      Slet
  6. Godt at høre sønnen har fået job. Vi skal bruge en færge til Kalundborg på tirsdag, men der er kun en afgang, så vi må tage turen over Fyn, for at få det til at passe.
    Ikke for at forskrække dig, men min nabo plantede gule iris i sit bed og de blev 1,50m høje og bredte sig ret vildt. Dunhamre skal være dværgtypen. Jeg har plantet stribet sødgræs i engens vandløb. Det skulle jeg aldrig have gjort.
    Hilsen
    og god bedring.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Nå du er med endnu, jeg troede du var helt væk i arbejdet.
      Der kommer snart en hurtigfærge, men så længe kan I vel ikke vente :o) det er først til maj, den starter. Den skal først hjem fra Spanien.
      Ja men det kan da godt være, jeg skal holde mig fra gule iris og stribet sødgræs. Jeg har også haft en stribet græs i haven, vi har forsøgt at slippe af med den, men den er mindst lige så slem som skvalderkål.
      Tak skal du have Anne Marie
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  7. Til lykke med sønnens nye job. I det hele taget er det vigtigt for vores samfund, at vi udnytter den unge generations resurser.
    Jeg kom til at spekulere på, om det er af nød eller lyst eller begge dele, at I arbejder med vand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marie, du har helt ret, det er vigtigt, men desværre synes jeg, at det kniber lidt med det.
      Det er helt af nød, vi arbejder med det, somme tider er der meget oversvømmelse i den del af haven. Ærgerligt at have et stort stykke jord, som ikke kan bruges på grund af ofte stående vand.

      Slet
  8. Tillykke med at sønnen har fået job.
    Pas på din fod. Den kan man jo ikke undvære...
    Ukrudtet løber ingen vegne.
    Jeg nåede slet ikke ud i haven i dag, men der kommer jo en dag i morgen igen.
    Som altid gode billeder af dine mange smukke planter.
    Jeg glæder mig til at se hvilke planter du vælger, som kan tåle at stå i vand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Jeg prøver at passe på, men du kender det jo, når man nu gerne vil ud. Nej ukrudtet løber ingen vegne, tværtimod der bliver mere af det.
      Ja nu er Hanne lige kommet med nogle gode forslag, så jeg må kigge på det.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Jeg forstår godt din margurit hænger med næbbet i denne kulde;)
    Det er noget af et arbejde Bent har gang i med grøft og vandhul - jeg er spændt på havd du finder på at plante der. Dejligt for sønnen at han har fået arbejde.

    @Hanne: jeg har Rhododendron og Azalea der står i konstant skygge og trives fint - faktisk vil jeg mene at de trives bedre i skygge end i sol - men det er ikke noget jeg ved noget specielt om (så nu får jeg nok hug, ha-ha) Se dem jeg har i konstant skygge i dette indlæg fra 2010http://countryliv.blogspot.com/2010/05/rhododendron-lige-nu.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja hvem kommer ikke til at hænge med næbbet, når det er koldt :o)
      Jeg vil kigge lidt på Hannes liste og se hvad jeg kan finde ud af på nettet.
      Det er helt sikkert ingen skade til, at rhodoerne ikke får så meget sol, for de kan let blive falmede i solen. Azalea vil meget gerne have sol, vil jeg så sige og de små af slagsen trives ikke for godt i skygge. Men de store er lige så gode i skygge.

      Slet
  10. Det bliver da flot det regnvandsbassin - det bliver spændende at se, hvad du finder på at putte i, du har allerede fået mange gode ideer til, hvad der kan stå i vand.
    Tillykke med sønnen - som mor har man det godt, når ens børn har det godt, sådan er det nu engang. Så kan du tage færgen fra Samsø til Kalundborg for så at tage færgen fra Kalundborg til Århus, så du kan sejle med din søn! Smart...
    Nå jeg skal i seng god week-end herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja forhåbentlig bliver det flot, jeg er ikke færdig med at planlægge, hvad der skal i bedet, kommer an på priser på planter osv. Jeg har også lidt selv, jeg kan plante derud.
      Tak skal du have, ja det er altid godt at vide, de har job og godt arbejde. Tror ikke lige, jeg gider alt det sejlen :o)

      Slet
  11. Jamen sikke da en herlig dag for jer.. tillykke med ham. Sikke da en flittig og stærk man du har dig. Husk at rose ham rigtig meget, det kan de så godt lide !! ;))
    Og husk at passe på dig selv !! Hellere lidt ukrudt end ondt i foden.. God weekend..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena
      Tak skal du have.
      Ja Bent er meget flittig for tiden og leger stærk, det er han også, men det kan godt mærkes at han knokler så hårdt. Han hører ikke efter, når jeg siger, at han skal tage den med ro.
      Jeg prøver også at passe på mig selv, men det er svært i sådan et skønt vejr :o)

      Slet
  12. Oh det er træls for dig hvis det er inflamtioner , det er noget som jeg har døjet med i mange år i arme, hænder og skuldre og dem skal man lære at lytte efter så går det hurtiger i sig selv. Jeg bruger en del at sætte min mobil på 1/2 time ad gangen ( og så holde pause)så når det ikke og blive så slemt.Og man kan hurtiger komme videre igen.
    Dejligt med job til ungeren min datter statede lige i nyt luksus job i torsdags , så nu håber vi bare at de kan bruge hende, så hun kan gøre sin uddannelse færdig der, så er hun i hvertfald i sikre hændre( i mange år)
    Jubi dejligt havevejr idag så må hellere komme igang der er meget at gøre derude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Jeg har også haft smerter forskellige steder på kroppen gennem mange år, men aldrig fået nogen diagnose. Det lille trick med mobilen lyder som en godt idé, hvis man overholder det, men man lærer det jo nok efterhånden.
      Ja det har været skønt havevejr i dag, jeg har også nydt det.
      Håber din datter kan få lov at blive i jobbet.

      Slet
  13. Hold da op Lisbeth, dine rhodoér er langt fremme, det er jo lige før..... :-D
    Der er da godt nok knopper på mine, men tror det varer længe inden de blomstre. Men jeg glæder mig.
    Jeg bliver mere og mere forlibt i de Kobjælder, det er noget der må på ønskesedlen til engang når haven har fået mere "form".
    I er godt nok flittige dig og din Bent. Man må sige i får noget fra hånden, men mon ikke du´ kære Lisbeth ville have godt af, i hvertfald, EN´fridag fra haven? Ja ja jeg ved godt jeg nødig skulle snakke, men jeg skynder mig at pudse glorien, og fortæller dig, at jeg faktisk holdt en HEL fridag i går på sofaneseren, med morgenhår og morgenkåbe ;-D hi hi....
    Tror dine fusser ville være glade for sådan en dag.
    Knus :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja nogen af rhodoerne er lige før udspring. Jeg har også mange, hvor det varer længe endnu inden de blomstrer. Det er godt med en stor spredning på blomstringen.
      Du er nødt til at have nogle kobjælder, de er så skønne. Til næste år måske, så er der nok mere form på haven.
      God idé med en fridag men det bliver uden morgenhår og morgenkåbe, jeg holder fri på torsdag, så skal jeg i rhododendronhaven :o) jeg glæder mig, så det må fusserne også gøre.
      Tak for rådet Marianne, men jeg er vist uforbederlig :o)
      Knus

      Slet
  14. Dejligt at din søn fik job. Min søn jagter en praktikplads men de hænger bestemt ikke på træerne.
    Kh Marlene

    Og tak for buddet i øvrigt (MitTara) Vi ser om vi ikke kan finde en dag til sommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja det er jeg også glad for. Det er ikke nemt at være ung i dag, praktikplads er det sikkert endnu sværere at få, jeg krydser fingre for ham.
      Det kunne være hyggeligt, hvis I får tid til at komme en tur til sommer.
      Kh
      Lisbeth

      Slet