mandag den 23. april 2012

Kølig dag med sol

Jeg har stort set været i haven hele dagen, så nu har jeg fået frisk luft nok for i dag :o) Jeg startede med at klippevinterens visne blade af alle mine heuchera. Jeg har rigtig mange og nåede kun til nordbedet  med klipningen. Det var lidt hårdt ved ryggen. Bagefter fjernede jeg græs og ukrudt langs med diget i den gamle del af haven. Ja og så tog jeg selvfølgelig billeder, som altid mange.
Anemone lilla, selvom den ser lyseblå ud på billedet. Den er også ganske sød, synes jeg.
Og det er anemone Greenfingers også
Bispehue
En lille fyr på overarbejde i Jacksonii
Ah duftsnebollen er begyndt at dufte
Helleborus står stadig så smukt
Den første hosta er sprunget ud
Jacksonii
Makinoi skinner som sølv i solen
Patty Bee er hurtig til at springe ud
Knop i Lilly Dance, er den ikke fantastisk?
Peggys knopper er også smukke, selvom de ikke viser farve endnu.
Purdomii har få smukke blomster endnu, resten tog frosten
Kobjælde hvem kan stå for den, ikke jeg.
Kuglekastanien er på spring
Den lilla lyngfloks er så småt begyndt at blomstre

2 slags Saxifraga
Til slut et billede af den fregnede viol

Det var alt for i dag, fortsat god aften.

29 kommentarer:

  1. misundelig er jeg på den go´møde Lisbeth, det er utroligt at gå på "havevandring" med dig i din have på Samsø, det hele vælterop, her går det jo langsomt, og det på mange måneder, her er ikke så lun´t som hos dig ,og jeg har gang i så meget andet end haven, ,har lige været ude at vande nogle blomster jeg købte i Torsdag´s de står stadig i pottet, og var nør døde, de var nemlig helt slatne. Da jeg gik over i mit maler værksted i dag,så jeg at mine hosta også er godt på vej op af jorden, men langt fra så langt som dine,,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Det kan jeg godt forstå, du er, men de kommer nok snart hos dig også, indtil da kan du glæde dig over mine :o)
      Ja blomster i potter skal vandes, jeg har en genbo, som flot har plantet stedmoder ud i en lille krukke og sat den ud til vejen, men vander hun den? Nej det ser det bestemt ikke ud til, så den ene er død, og de andre hænger med hovedet.

      Slet
  2. Complimenti per quell'anemone a fiore doppio, non l'avevo mai vista. In ogni caso non vedo l'ora di vedere tutti i tuoi rododendri in piena fioritura!

    Buona serata :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Grazie, anche io penso che sia meraviglioso anemone doppio. Ci saranno un sacco di foto dei miei rododendri: o)
      Buono serata

      Slet
  3. Hosta der er sprunget ud, hvor er du altså bare heldig.
    Smukke blade har den også. Kan du huske hvad det er for en sort ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja jeg føler mig også heldig, jeg har set spidserne af mange af mine hostaer længe, men pludselig var denne her der.
      Jeg har fået den som kæmpeblokke fra en dame oppe i byen, det var hårdt arbejde at dele den en varm sommerdag, men nu har jeg den rigtig mange steder. Jeg gætter på, at det er denne her
      Hosta Undulata Mediovariegata

      Slet
  4. Hvor er dine anemoner døg smukke.
    Mine hosta er slet, slet ikke så langt fremme.
    Tak for rundvisningen igennem dine smukke blomster.
    Som altid gode billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg er også vild med mine nye anemoner. Og glad for min første hosta i udspring.
      Selv tak :o)

      Slet
  5. Ja og nu anemoner i lilla! Altså hvor du kan imponere....
    Der er også mange ting udsprunget her, men slet ikke i Samsø tempoet.
    Mine lyngfloks har slet ikke tænkt på at springe ud endnu!
    Må vist til at lave en indlæg nu...!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      De lilla anemoner er også nykøbte, de er meget smukke.
      Jeg blev også overrasket, da jeg opdagede lyngfloksen, jeg syntes lige jeg havde set på det visne grønne.
      Ja lad os nu se lidt fra dig.

      Slet
  6. hej Lisbeth.utroligt så mange forskellige planter du har.glæder mig meget til at se dem alle.mine hosta er også godt igang.Jette(mit lille gods)

    SvarSlet
  7. Hej Jette
    Ja det er det spændende ved en have, jeg elsker at anskaffe mange forskellige planter. Nu kan du snart få det hele at se.
    Hvorfor kan man ikke gå ind på din blog uden at google mit lille gods? Jeg har prøvet mange gange.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen.Prøv at melde dig som fast læser,så tror jeg ikke der er noget problem.
      har haft lidt begyndervanskeligheder med alt det tekniske.håber du kan komme ind på min blog.Jette

      Slet
  8. Skønne billeder, du flittige kvinde ;o) og din Hosta er så langt fremme imponerende ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi, måske er jeg flittig, men jeg synes ikke jeg når så meget alligevel. Ja hostaen er langt fremme.

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Hvor er alting dog langt fremme på Samsø. Jeg er også imponeret over dine hostaer, mine titter kun lige op af jorden, men de står også meget i skygge! Lige nu nyder jeg alle mine narcisser, som springer mere og mere ud for hver dag. De er bare så flotte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er åbenbart langt fremme her, mine hostaer har været oppe med spidser længe, men det der er den første der er sprunget helt ud. Mine er også i skygge, men endnu mere, når der kommer blade på træerne.
      Det er dejligt, når narcisserne kommer, det må du nyde i mellem graveriet :o)

      Slet
  10. Dine planter ER altså langt fremme. Vores hosta står kun med spidserne fremme.

    Jeg er helt vil med anemonen Greenfingers, den er lige kommet på min ønskeliste.

    Du har da også taget godt fat i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja når du siger det, så er de langt fremme :o) synes heller ikke rigtig jeg har set udsprungne tulipaner på CD´s side endnu, kan det nu passe? Du har da vist tulipaner.
      Du må simpelt hen have Greenfingers, det må lige være noget for frk. Anemone :o)
      Ja jeg har taget godt fat, men ingenting mod hvad du og Birgitte har.

      Slet
  11. Sikke megen gang i den der er på Samsø. Og det bliver ved og ved. Specielt fordi du elsker rhodorhodendron, der jo gir den gas de næste måneder! ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Skipper
      Du har helt ret, nu bliver der gang i alle mine rhododendron. Jeg glæder mig.

      Slet
  12. Godaften Lisbeth og lige straks godnat ;o) Utroligt med dine Hosta, mine cigarruller er 8 cm og ikke i nærheden af at rulle sig ud :(
    Tak for kigget og gab...godnat ...zzzz

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja det er utroligt med mine hosta, de er langt fremme nu, nogen af dem, der er også nogen, som slet ikke er at se endnu.

      Slet
  13. Kære Lisbeth. Sikke smukke billeder fra haven og især alle dine rhododendron (gid man snart kunne lære og stave til det navn. Hvor er alt langt fremme hos dig, har ikke engang tænkt over om der er knopper i vores. Det kræver vist lige en haverunde mere.

    Ha´ en ritig god dag, håber på bare lidt sol i dag.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Jeg håber, at du har været ude og se, at der var masser af knopper i dine rhodoer. Se det er nemt at forkorte og så også at stave :o)
      Vi havde sol i formiddags, nu er det lidt skyet, men det var en dejlig stille morgen.

      Slet
  14. Tak for haveturen :-)
    Hvor vildt med en hosta. Men det kommer jo an på hvor man har nogle små varme og beskyttede steder i haven, og på Samsø :-D
    Sikke en skøn vårfloks fyldt med knopper, så flot har min aldrig været.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Selv tak håber du nød den. Ja det er lidt vildt med den hosta, men indtil videre også den eneste, der er så langt, selv på Samsø :o)
      Uha jeg har vårfloks ud over begge mine stenbede, nogle steder er de visne, og andre steder blomstrer de.

      Slet
  15. Kære Lisbeth.
    Jeg sendte dig en hilsen, sent i aftes, den er ikke med ovenover.
    Men jeg ville sige det er nogle fantastiske billeder af især dine rhodoer, også alle dine andre planter og blomster er skønne. Du må virkelig have en stor have, og meget arbejde.
    Hav nu en god dag, her regner det igen, igen.
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Din hilsen fra i går er med på mit indlæg fra i går, her hvor du skriver nu, er fra dagen før.
      Du kan tro, der er nok at lave, men som regel nyder jeg det. I dag har både roser og rhodoer fået et ekstra drys gødning. Det er godt nu, der er dejligt vådt derude.
      Også god dag til dig, vi har haft tørvejr siden i morges, hvor der kom en lille byge, og så 10 mm i aftes. Hvornår smutter du i sommerhus?
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet