torsdag den 12. april 2012

Tulipaner og andre forårsgodter

Her hos os startede dagen med tæt tåge, den blev liggende hele formiddagen. Nu kl. 16 er det ved at klare lidt op, solen forsøger at trænge igennem.
Jeg har beskåret lyng og lavendler og priklet nogle jernurt og duftende aftenstjerne. Om lidt skal jeg ud og strø noget mere sneglegift, for de er der de små djævle. Dem kunne vi nu godt undvære i vores små paradis.
Nå men livet er jo ikke lutter lagkage, og her sidder jeg og hviler mine fødder, et time ude 4 gange i stedet for 4 timer i træk, siger lægen. Det må jeg så overholde, fødderne skal nok fortælle mig, hvornår det er tid at gå ind.
Inden jeg gik ind, nåede jeg at tag billeder af nogen af alle de skønne ting, som er på vej
De er tæt på nu, jeg har kigget til dem flere gange om dagen den sidste tid
Men så fik jeg øje på denne her lige ved siden af, den er så skøn

Disse her er jo også tæt på udspring og havde måske blomstret, hvis vi havde fået solskin
Heuchera Midnight Rose er ved at være fin
Dagens billede af Helleborus
Skøn hvid hyacint midt i påskebedet
Himalayacederen har fine nye skud på vej
Jacksonii viser farve
Det gør Makinoi også, hvem kommer først :o)
Det gjorde Pulap
Jeg har rigtig mange af disse her i mine stenbed, hvad er det nu den hedder?
De nye skud på den trådbladede kastanie er ikke til at stå for
Til slut en kreativ løsning på de hængende lysegule marguritter, nu kan jeg se og nyde dem, og det kan I så også være med til :o)
Fortsat god dag.

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.du har vel nok mange smukke planter i din have.og imponerende at du kan huske navnene på de fleste.
    Glæder mig meget til at besøge dig sammen med min søster Gitte til maj.V/H jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der er mange fine, der blomstrer nu. Jeg er rimelig god til navne, det er arveligt. Min mor kan huske navnene på alle de ansatte på plejehjemmet, hvor hun er. Hun bliver snart 90 :o)
      Jeg glæder mig også til at se jer alle sammen i næste måned.

      Slet
  2. Things are really happening in the garden. Your hyacinths look like ours. They are also in bloom. That is clever.(magarita arrangement idea)The weather has been sunny from morning until about an hour ago. Quite the opposite of what you are experiencing.
    A good day to you too.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sanyambe
      Ja der sker rigtig mege i vores haver nu. Jeg synes også, det var en god idé med marguriterne, så kan jeg da se dem med hovedet opad. Jeg vidste godt, at det har været godt vejr andre steder, men på en ø midt i Kattegat er der af og til havgus, desværre.

      Slet
  3. Ihh hvor er der mange ting der blomstre hos dig Lisbeth. Så langt er vi desværre slet ikke fremme endnu. Trælst at du skal døje med dine fødder, håber det snart bliver bedre. Jeg havde store mængder sneglegift med hjem fra Holland, dernede koster det "ingenting" og jeg kan se der bliver hårdt brug for det :-(

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Jeg ved godt, vi er lidt foran herovre, men så har I noget at glæde jer til efter I har nydt mine billeder :o) Ja det er irriterende med mine fødder, men det ender nok med, at jeg må lære at leve med det.
      Det sidste sneglegift jeg har brugt er fra Tyskland, der var det heller ikke så dyrt, men det er lidt ulækkert at bruge. Bent kan ikke lide, at jeg bruger det. Det er fordi, sneglene lægger et langt slimspor efter sig, inden de dør, jeg er ikke sikker på andet end det er ret pinefuldt. Derfor prøver jeg at finde dem og slå dem ihjel, så de ikke skal lide så længe. Er det mon humant? :o)

      Slet
  4. Sig mig er de der snegle svømmet eller padlet over til øen, de burde overhovedet ikke være hos dig!!?

    Det er nogle skønne tulipaner du viser og jeg må som altid beundrer din navnehukommelse.

    Det var godt nok længe I måtte døje med tågen, her sydpå har vi haft en skøn dag og solen har været fremme, men nu skal jeg da lige love for at vi får regn , den kommer heldigvis på den rolige måde som haven godt kan li'. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Du har helt ret, vi har ikke egern, ikke mosegrise og muldvarper, men sneglene har vi. Det er nok fordi, der er nogle havenørder, som har indført dem, gætter jeg på :o)
      Navne er jeg helt god til, det er rart at være god til noget he he.
      Når man bor på en ø midt i Kattegat, må man leve med havgusen, men det er lidt svært. Sjovt nok har min søn været i Esbjerg i dag, det havde småregnet på hele turen fra Lillebæltsbroen til Esbjerg og retur til Århus, men I har haft fint vejr.
      På Sjælland har det vist også været fint, stor forskel på vejret i vores lille land.

      Slet
  5. ... ja, lagkagen er i hvert fald somme tider for lille... når nu du må spare på kræfterne, er det jo surt at det er sneglene du må bruge tiden på. ØV.

    Men der er da flot gang i både tulipaner og rhodo-knopper. Jeg er også vild med din fine heuchera i dag.

    Her har vi haft regne fra kl. 17, men det er holdt igen. Nu kan vores have godt klare sig nogle (varme)dage uden regn.

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja du har ret lagkagen er somme tider for lille og så bruge tid på de sk--- snegle, håber jeg kommer dem til livs, inden de tager fat på alle mine hostaer, de kunne finde på det, kunne de.
      Den heuchera er så smuk, den købte jeg på marked i Glud, 4 stk. for 100 kr.
      Jeg har hørt, det har regnet i Århus, min søn var der fra kl. 15.30 til kl. 19.30 :o)
      Ja gerne varme uden regn sådan en uge eller deromkring :o)
      Knus

      Slet
  6. Det er mange smukke blomster du viser.
    Træls med de der snegle.
    " BANK UNDER BORDET! Vi har heldigvis endnu ikke set nogen.
    Har du fundet den anden stor snegl?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det er træls, I er heldige I ingen har set. Har I heller ikke haft nogen de andre år?
      Jeg må med skam meddele at begge sneglene er væk nu, måske er de kravlet ind på marken ved siden af. Jeg kigger efter dem hver gang, jeg går rundt i haven, så det er tit.

      Slet
    2. Hvis du finder dem igen, må du give dem et lille flag på huset, så du bedre kan spotte hvor de gemmer sig. De kravler jo også i træer skal du huske... ;o)

      Slet
    3. Ja det bliver jeg nødt til :o) Tager du gas på mig eller kravler de i træer, for så vil jeg da til at kigge i træerne :o)

      Slet
    4. Jo for tre - fire år siden havde vi rigtig mange. Nede bag ved haven lå de så tæt, i en halv meters bredde, så vi slet ikke kunne gå for dem, men så er det blevet mindre og mindre. Vi bredsåede simpelhen vintersalt ud over dem i et par dage. Derefter gik Erhardt morgen og aften og gav et drys salt på de snegle der så kom, for på den måde at begrænsedem til haven. Sneglene kom fra vores skov.
      Sidste år fandt vi hvis omkr. 10 stk. i løbet af sommeren. Håber godt nok vi er hel fri for dem.

      Slet
    5. Hej igen Aase
      Vi havde også rigtig mange snegle for nogen år siden, så man ikke kunne gå for dem. Da havde de ingen oppe i byen, men så kom de heldigvis derop i stedet. Jeg er bange for, at de er på vej tilbage hertil, der er rigtig mange af de små bitte, de har heldigvis spist af giften, så nu er de døde. Men jeg skal være efter dem hele tiden, ellers tager de hostaerne.
      Jeg kan ikke lide at bruge salt, det er ikke godt for miljøet. Vi fik igen flere sidste år på grund af alt det regn vi fik, men det var galt mange steder, så I er heldige hos jer.

      Slet
  7. Dejlig forårsstemninger du viser. Men slimrøverne - dem gad jeg også være foruden. Hvor utroligt langt fremme I er med tulipanerne. Mine er kun 12-13cm høje. Men nu glæder jeg mig endnu mere til de kommer. Det er nu lækrest med tulipaner fra haven.

    knus
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva
      Tak skal du have, ja sneglene kan vi nemt undvære. Det er dejligt med tulipaner, jeg kan godt forstå, at du glæder dig til de kommer.

      Slet
  8. Nøj hvor det pibler op hos dig,,
    Jeg tror faktisk du har ret Lisbeth, det er et podet Rosenmandeltræ jeg skrev om på min blog ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja nu går det stærkt her. Ja jeg er ikke i tvivl om at det er et podet Rosenmandeltræ. Mit er købt i Netto for mange år siden :o)

      Slet
  9. især fint er det tredie sidste billede med den plante, du ikke ved hvad er... dejligt at se hos dig at alting er så langt fremme. Og du har klippet lavendler - det skal jeg altså også have gjort, så snart der er tid til det :-)

    God aften til jer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej biehl
      Ja den plante er rigtig fin, bare vent til jeg viser billeder af den i blomst :o) det varer ikke længe.
      Jeg venter på, at f.eks. Hanne fortæller, hvad den hedder.
      Ja der skal være tid til det hele, og det går nok, hvis du ikke når det i morgen :o)
      Også god aften til dig.

      Slet
  10. Mon det er en Aubretia du mener, med den mystiske plante?
    Det er da lige ved og næsten med dine tulipaner :-) Næsten alle mine står også med knopper nu, men slet ikke svulmende som dine.
    Vi havde det dejligeste vejr, så idag var jeg også helt salig derude :-)
    Hvor er det dog irriterende med dine fødder. Hvile dem mere. Var det alt hvad han kunne fortælle dig efter scanningen?
    God idé med marguritten. Er planten kommet sig igen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det er jeg ret sikker på, det ikke er. Det er jo det samme som en blåpude. Denne her får de yndigste hvide blomster, jeg er sikker på, at du kender den.
      Ja det er tæt på med tulipanerne nu, i hvert fald med mange af dem.
      Vi havde ikke sol og kun sløret sol før ved 14 tiden i dag, håber det bliver bedre i morgen. Godt du også fik lov at være salig :o)
      Det var jo knæet jeg fik scannet og ikke fødderne, jeg fik taget blodprøver og får resultatet tirsdag. Han mener, det er noget inflammation, jeg får rundt omkring i kroppen. Det kan man desværre ikke gøre andet ved end aflastning. Ham her er nu en god læge i forhold til min faste, så jeg er godt tilfreds med ham.
      Nej marguritten hænger stadig lidt, det er derfor jeg klipper de hængende af, så kan jeg nyde dem i vandet i stedet, det ser da fint ud, synes jeg.

      Slet
  11. Ja foråret er for alvor skudt i gang hos dig! Men i dag har vi haft sol helt til i eftermiddags, hvor det så blev overskyet! Men lidt har også ret. Jeg kan mærke, at jeg har været i haven i dag - iskiasnerven rør på sig!
    Ingen hjælp at hente hos mig mht. plantenavn.
    Jeg er begyndt at løfte og undersøge planter købt i gartnerier og supermarkeder, for jeg har flere gange fundet snegle i bunden af planten, og jeg vil altså ikke selv importere dem på den måde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg har netop gået og glædet mig over alle de fine træer med halvtudsprungne knopper, det er simpelt hen det smukkeste ved foråret.
      Du må lige passe på den iskiasnerve, den er ikke sådan at spøge med, men man kan nemt kommet til at gøre for meget i denne tid.
      Ja jeg kiggede også på mine potter, jeg har nemlig snegle nok i forvejen.

      Slet
  12. hm....bor du i Danmark????? :D ALT er længere foran hos dig, men det er skønt at se hvad jeg har i vente...OM ET PAR UGER :/
    Tak for kigget :)
    Knus Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja Danmark er det da :o) måske udkants, men det er det vel også hos jer.
      Ja det må da være rart at se, hvad du har i vente om et par uger, nu må du først nyde det du har nu.
      Selv tak
      Knus

      Slet
  13. Kære Lisbeth. Ja igen er alt længere fremme i din have, her er det kun så småt på vej, men det er der og hvor er det skønt. Vi snakkede i går om hvad det betyder og kunne gå rundt i haven og se det titter frem igen efter vinteren :)

    Øv med de knæ og føderne, når man nu heller vil lave havearbejde. Men du må hellere tage det lidt med ro til der er styr på det. Her foregår det også langsomt...som i næsten siddende tilstand..... og så er havearbejde lidt besværligt. Lige nu styrtregner det, så er det jo ligesom afgjort, at det ikke er i haven, jeg skal være.

    Rigtig god weekend.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det betyder bare så meget at gå rundt og se det titter frem efter vinteren. Jeg er vild med det, og det tager meget af min tid.
      Det er rigtig irriterende, at vi ikke kan hvad vi gerne vil, når det gælder havearbejde, men så er det jo godt Vorherre kan styre det med regnvejr. Her regner det nemlig også og har gjort siden før middag. Jeg overvejer og trække i regntøj og gå ud, det er ikke helt styrtregn her nemlig.
      Også god weekend til dig
      Kh
      Lisbeth

      Slet