torsdag den 26. april 2012

Byger der går og kommer og mange billeder

I dag har det blæst og der er kommet nogen byger. Ofte har himlen set sådan ud

Men det er nu ikke altid, at det giver vand her, selvom det ser sådan ud. Bygerne bliver afleveret i havet, det kan jo være både godt og skidt. I hvert fald er det træls, hvis vi mangler vand, men i dag har det været ok, vi har nok fået 6-7 mm i løbet af dagen. Når de endelig kommer giver det godt.
Mellem bygerne har jeg plantet disse her

Forglemmigej og Judapenge. De første fik jeg hos Ida i formiddags, da jeg kørte for hende ind for at handle. Jeg fik mindst 50 stk, som blev plantet rundt om i haven, så har jeg dem forhåbentlig selv til næste år.
Judaspenge fandt jeg i en grøftekant, ja dem tog jeg så med hjem og plantede med det samme. De må gerne formere sig deromme bag regnvandsbedet.
Denne rhodo hedder Elisabeth Lochardt, og da jeg ikke er til rødt, er jeg ikke specielt glad for den, men jeg har fået den foræret i Rhododendronhaven for nogle år siden. Bladene er lidt specielle, så jeg udholder farven. Desværre har bladene fået brune prikker, jeg ved ikke, hvad det skyldes.
Smukke Great Dane er hurtig, det er to dage siden, at den viste farve, og allerede i dag til morgen, overraskede den mig med en udsprungen blomst.
Gletchernacht med duft i bladene og i en kølig blå farve.
St. Merryn er derimod varm blå og mere min stil.
Festivo er længe om at springe ud, men den er smuk med alle sine farvede knopper
Denne her har den skønneste duft i bladene, og så blomstrer den 2 gange, Calostrotum Rocks Form
Tholasma lidt mere udsprunget end i går
Og se så den nyudsprungne, nykøbte Lilly Dance. Den er lidt svær at fotografere, der hvor den står, men mon ikke det hjælper, når den springer helt ud.
Det var rhodoerne for i dag.
Fritillarien må vi have med igen, igen
Jeg fik også lige et godt billede af Greenfingers, den er skøn
Helleborus er stadig så smuk
Ja og hjertetræet
Magnoliaen har stadig ikke lukket sig helt op, men den er smuk alligevel, skønt den er lidt brun i kanterne.
En lille bitte Salix, som står i mit ørkenbed.
Nu vi er ved de små, så kommer lige et billede af min Trillium, der er to blomster i, men den er svær at tage billeder af, fordi der står mange hostaer rundt om den, dem skal jeg jo nødig træde i.
Til sidst min duftsnebolle, nu dufter den himmelsk, bedre end en rose, jeg er vild med den duft.

Håber I får en god aften.

27 kommentarer:

  1. Jeg overvejer også snebollen bare for duften alene!
    Så fik I også regn i dag. Hvordan går det så i regnvandsbedet?
    Holder det til det det skal?
    Smart med rhodo'er der blomstrer 2 gange - det er da luksus for pengene!
    Ja vi har såmænd også fået regn i dag igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det vil du ikke fortryde, den er bare fantastisk både i udseende og duft.
      Ja vi fik regn i dag, men der skal meget mere til, før vi kan se, hvordan regnvandsbedet virker. Vi har højst fået 8 mm,nej 40 mm på en time, så kan det ses :o) men det behøver ikke at komme så voldsomt for vores skyld.
      Ja det er nemlig smart med to blomstringer på en sommer, men jeg har nok kun den ene, som gør det.
      Øv så har I da fået regn nok for et stykke tid.

      Slet
  2. Øh.... bor vi i samme land????? det er det første jeg tænker når jeg ser alt det der blomster hos dig.
    Fritillarien kan ikke vises for meget. Kun 2 af mine er dukket op ud af 5.
    Her har der regnet det meste af dagen.
    Jeg nåede at klippe lidt roser ned i dag.
    Mine snebolde er på størrelse med en 25-øre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Det kan jeg godt forstå, du tænker, der er da også lidt langt i mellem os, men det er Dk begge steder :o)
      Øv hvor surt at alle dine Fritillariaer ikke er dukket op. Jeg havde vibeæg, som aldrig kom op, men de var også lidt mugne, da jeg plantede dem, det havde jeg set, så det var den forkerte pose, jeg havde taget.
      Også regn hos jer, men det var da godt, du nåede at klippe roser ned.
      Er det ikke en anden art snebolle, hvis de er så små?

      Slet
  3. Sikke en himmel!
    Jeg har også et par duftsnebolle og har klippet nogle grene med ind til vasen.
    Dejlig, dejlig duft.
    Din trillium er jeg helt vild med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja den himmel var ret fantastisk. Lige før var der en smuk regnbue. Både Bent og jeg tog billeder, så mon ikke I får den at se i morgen.
      Snebollen dufter fantastisk og trilliumen er jeg ret stolt af, har aldrig haft sådan en før. Håber den breder sig godt.

      Slet
  4. Det er jo den rene luxus at have så mange rhodoer i blomst allerede. Mine er først lige ved at vågne op, men et par dage med sol vil nok gøre underværker.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja det er luksus at have så mange rhodoer i blomst allerede, men det er nok også luksus at have 194 rhodoer, synes du ikke :o)
      Ja sol og varme så blomstrer dine også og inden jeg ser mig til har jeg 50 i blomst. Hold op hvor det lyder blæret, men det er ikke for at blære mig :o)
      Havehilsener
      Lisbeth

      Slet
  5. Himlen over Samsø var flot i dag, kan man se. Interessant, hvordan folk har det med farver: du er ikke vild med røde rhodoer, andre kan kun acceptere sartgult i haven og atter andre elsker solskinsgult, og sådan kan man blive ved. Mon der er sket en betingning i barndommen? F.eks. kunne min mor ikke fordrage raketblomst, og den modvilje har jeg (næsten) arvet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja himlen var flot, det er den også nu. En stor mørk sky i horisonten og ovenover skinner månen.
      Ja men heldigvis har vi forskellige yndlingsfarver, ellers blev det hele for ens :o)
      Ja jeg har lidt det samme, bare med mad. Min mor kan ikke lide rosiner og agurker, det kan jeg heller ikke.
      Den gang jeg var barn kunne hun heller ikke lide lilla, det har jeg heldigvis ikke arvet :o)Jeg holder meget af lilla og lyserøde blomster.

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Flotte billeder, det har set lidt mørkt ud hos dig i dag. Vi har haft regn det meste af dagen.
    Hvor er din Duftsnebolle skøn, og sikke dejlige rhodoer, jeg har noteret et par navne!!!!!
    mange hilsnr
    jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja der var mange mørke skyer i dag og til aften en regnbue. Vi har også haft en del byger i løbet af dagen.
      Ja min duftsnebolle er bare så skøn. Det er godt du noterer navnene, du får en laaaaaaang liste :o)
      Har du fået dine planter, eller er det først i næste uge, du får dem.

      Slet
    2. Kære Lisbeth.
      Ja, jeg er bange for jeg får en laaaaaang liste, men det er også dejligt med projekter. Jeg får også en Snerleklokke + en Geranium - når jeg nu var igang!!!!
      Du er en stor inspiration!!
      Jeg får først mine planter efter Bededag, da jeg kører til Falster i morgen. De sender jo ud mandag og tirsdag - så for at være sikker på jeg var hjemme, bad jeg dem vente.
      Mange hilsner
      jessie

      Slet
    3. Hej Jessie
      Ja det er skønt med både projekter og ønskelister. Den snerleklokke har jeg også kigget på, den så spændende ud.
      Det glæder mig, at jeg er til inspiration.
      Nå det er i morgen, du smutter til Falster, ja så er det klogt at vente med planterne.
      Rigtig god tur og så må du hygge dig, åh hvor skal du nyde det :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    4. Hej igen Lisbethh.

      Nyde det JAAAAAAAAAAAAAA..

      men vil savne Høneballehaven.
      godnat

      Slet
    5. :o) :o)
      Og Høneballehaven vil savne dig og dine søde kommentarer.
      Godnat sov godt og kør forsigtigt.

      Slet
  7. Smuk blomsterflor du kan fremtrylle.
    Gode billeder af himlen. Godt fanget.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er dejligt med alle de smukke blomster, vi kan vise nu, og så oven i købet en smuk himmel, selvom det giver regnvejr.

      Slet
  8. Også regn her on and off hele dagen. Men jeg havde alligevel ikke tid til haven :-) Men nu er her altså også vådt nok.
    Jeg stod også og kiggede forelsket på min duftsnebolle forleden, for den har rigtigt mange knopper. Den har ellers været lidt sløj i det de sidste år, så jeg glæder mig til at stikke næsen i den i år :-)
    Smart at finde Judaspenge. Så er du også fri for at så og forspire dem. Jeg har købet frø til mine, fordi jeg ville have dem med mørkere blade og stængler. Og de var værd at vente på.
    Hvor er din Frittilaria smuk. Jeg er ikke så meget til mørke farver, men den er da flot. Jeg glæder mig til at se den i blomst.
    Imorgen skulle det vist blive nogenlunde vejr. Jeg skal jo i 'skole' og så sove til middag. Men måske når jeg at smutte lidt ud om eftermiddagen. Selv om jeg burde komme igang med rengøring til fødselsdagen på mandag, suk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja så gør det jo ikke så meget at det regner, når du ikke havde tid, men klart at det bliver for vådt, det er der heller ikke meget ved.
      Den dufter så skønt duftsnebollen, jeg kan godt forstå du glæder dig til den kommer.
      Det lyder spændende med de Judaspenge, du har sået, mørkere blade og stængler, det er godt.
      Jeg kan ikke forstå, at du skriver, at du ikke er så meget til mørke farver. Jeg kan da huske, at du købte en Daglilje Chokolate.
      Kan du ikke tage middagssøvnen i skoletiden, nå nej det går nok ikke :o) Hvorfor gøre rent inden gæsterne kommer, det er bedre at gøre det, når de er gået :o) Sådan siger en af mine gamle venner altid :o)
      Det er da ikke endnu, at det er din fødselsdag vel? Det må være en af døtrene, mener du har skrevet juni om din egen.

      Slet
  9. Ja, det er rigtigt at jeg købte den mørke daglilje. Det var så fordi jeg syntes at den var så fascinerende og så kunne jeg godt lide navnet :-) Men den står i en potte endnu, for jeg ved ikke helt hvor jeg skal gøre af den. Jeg venter nok til den blomstrer, og så flytter jeg potten rundt i bedene til jeg finder et godt sted.
    Det er de sidste år jeg har fået øjnene mere op for de mørke farver. Før fandt jeg dem kedelige. Men de kan jo være flotte kontraster. Jeg bryder mig ikke om farven sort, så det er nok derfor :-)
    Jeg er desværre nødt til at gøre rent, for hunden har jo været i fæld og her er direkte ulækkert. Jeg kender godt ordsproget :-) Det bliver bestemt ikke hovedrengøring.
    Det er den yngste som bliver 20, så vi bliver 24 til middag mandag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Den mørke daglilje skal da helt klart stå i dit orange/gyldne bed, det vil blive så kønt.
      Øv ja hunde der fælder, så er der ikke noget at gøre. Hvad med at vente til søndag, de lover ikke så godt vejr i weekenden alligevel, og hunden kan nå at svine igen, hvis du gør det i dag, hvor det her hos os i øvrigt er solskin.
      Håber manden din laver mad, 24 er mange til middag, gisp:o)

      Slet
  10. Jeg sidder bare og nyder din have, og tænker på det jeg burde nå i min have,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Du når det nok, så længe det er vådt og koldt, er der ikke så meget ved at gå i haven. Så nyd du blot min have :o) jeg viser jo ikke det der trænger til en kærlig hånd.

      Slet
  11. Kære Lisbeth. Ja her har det også regnet og regnet, men vi trængte, så det er OK. I stedet blev det til haveindkøb og det er jo heller ikke så tosset. Og jeg har stadig masser af frølinger der skal prikles, så jeg klarer mig.

    Ja det er altså sjovt så forskelligt det kan være i vores lille land. Her er det meste og "bagud" og især vores rhodoer :) der er dårligt knopper i dem. Ih håber altså de kommer. Vi har ikke så mange, så dem der er må altså meget gerne komme med blomster.

    Kan du have en skøn dag. Vi håber på lidt havevejr.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det er godt med regn, når vi trænger. Og haveindkøb er slet ikke tosset, glæder mig til at se, hvad du har købt. Og frølinger tager tid.
      Jeg må desværre bedrøve dig med, at hvis du ikke kan se knopper i dine rhodoer endnu, så kommer der nok ikke blomster. Knopperne danner de allerede i efteråret.
      Også skøn dag til dig, lidt køligt fra morgenstunden, men solen skinner.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  12. Så mange flotte og spændende planter du har *savleikon* :O)

    SvarSlet