torsdag den 19. april 2012

Rhododendronhaven

I dag har Ida og jeg været en tur i Rhododendronhaven, vi fik købt en masse og som sædvanlig fyldt den lille bil op. 21 rhododendron kom der ind i bilen og 2 ½ spand gødning. I juni er vi parat til en tur mere :o)
Tja lidt skør har man vel lov at være, vi er det med rhododendron bl.a.
Mens vi var væk var disse to sprunget ud:

Kan I ikke godt forstå, at vi er afhængige, de er da smukke.

Vi tog med færgen 8.15 i morges og landede i Rhododendronhaven kl. 10.15. Det er som altid fedt at komme ind og mærke duften og se synet af de mange smukke rhododendron. Både blomsterne og løvet er så smukke. Vi fik som altid en dejlig velkomst af disse to skønne mennesker:
Her et billede af Claus som var i færd med at pakke bilen, han får hjælp af Ida i midten og sin kone Helle.
Mens de pakkede bilen, gik jeg ind og tog billeder af herlighederne, så I kan se, hvor I skal hen næste gang I køber rhododendron. Der er god service og glade smil og man føler sig altid velkommen.
Selv sjællændere tager den lange vej for at købe rhododendron her.







Hvad siger I så, føler I jer ikke fristet til et besøg her?
Hvis man har købt rigeligt med planter, hjælper Claus gerne med at pakke bilen.

Vi kørte videre klokken 12 og nåede Odder 12.45, så der var lige 5 kvarter til at gøre Odder usikker i.
Derefter nåede vi færgen kl. 14.30 og var hjemme på øen igen kl. 15.30.
Det var en skøn dag, hvor vi hyggede os rigtig meget.
Her ser I mit indkøb
Kan I ikke godt forstå, at jeg faldt for denne smuksak.
Til slut noget helt andet, nemlig denne smukke bregne, som er godt på vej.

Jeg håber, I alle har nydt denne dejlige dag, lige så meget som vi har.

34 kommentarer:

  1. En bil fyldt op med 21 Rhododendron, sådan!
    Det ser ud til at i har haft en dejligt tur, der er nu heller ikke noget der slår en god plantehøst:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det var ikke dårligt, vi havde helt sikkert en skøn tur. Nemlig der er ikke noget, der slår en god plantehøst :o)

      Slet
  2. Ja der er alt, hvad hjertet kan begære, når det handler om rhododendroner på den planteskole :-))

    Kan kun give dig ret i, at man får en god vejledning og service der, så jeg kan også varmt anbefale stedet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vivi
      så giver vi dem lige lidt mere reklame, det har de fortjent :o)

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det kalder jeg effektiv shopping: 21 rhododendron på under to timer. Respekt!
    Men stedet ser nu også forjættende ud, hvis man er på jagt efter rhododendron.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja Ida og jeg er effektive, når vi går i gang, vi stryger rundt med hver sin trillebør, desværre er bliver trillebøren hurtig for lille.
      Steder ER forjættende, hvis man er på jagt efter rhododendron.

      Slet
  4. hold da op 21 rhododendron, sikke en tur i har haft, men 21 plus ale dem du har i forvejen,,, smiler jeg har visten 3-5 stykker og mine blomstrer ikke endnu ,det har du nogen sinde skrevet hvor stor din have er ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det var mange rhodoer at have i bilen, men jeg købte kun de 8, Ida købte resten. Nej det er kun de tidlige, som blomstrer nu. Min have er ca. 2200 m2, så der er plads til mange endnu, men der skal meget gødning til :o)

      Slet
  5. Hold da op med rhododendron, tænk at de kan blive så store! De står selvfølgelig også meget beskyttet, men det er da helt vildt. Sofiero lige nord for Helsingborg har også en mængde gamle rhododendron, men ikke så høje som dem, der står i drivhuset. De er vel nok flotte!
    Flotte planter du har fået med hjem. Dejligt at du tog billeder fra planteskolen, den er da meget speciel! Jeg er helt misundelig, selvom jeg ikke har plads til flere rhododendron, men bare at gå der. Tak for turen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det er et fantastisk skue at komme ind og se alle de rhododendron, der er en skov uden om med rhododendron også, men der ikke så mange i blomst endnu. Hvad med at tage over Jylland hjem d. 20.5., så kan I tage ind og nyde at gå rundt derinde og komme ud i skoven og se den også.
      Det vil I ikke fortryde.

      Slet
    2. Nej det må blive en anden gang, vi skal først med færgen kl 20:00, så vi vil da opleve Samsø, nu vi endelig er kommet dertil.

      Slet
    3. Hej Bente
      Det kan jeg godt forstå, I skal da have noget for pengene, færgebilletten er jo dyr.

      Slet
  6. Tak for rundvisningen. Det ser ud til at være et spændende sted, og lyder til, at det har været en dejlig dag.
    Tillykke med alle dine ny planter. God arbejdslyst med at få dem i jorden.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase. Det er et meget spændende sted og vel ikke meget langt fra jer, det skulle I prøve en dag.
      Tak skal du have, ja det bliver dejligt at få dem plantet i morgen.

      Slet
  7. Kære Lisbeth.

    Der ser rigtig flot og lækkert ud i Rhododendronhaven, jeg vil tro du har haft rigtig svært ved at begrænse dig.
    Glæder mig til at følge dine indkøb.
    Jeg har 4 blomster i een som hedder R. Iodes - (det stod der i hvertfald på sedlen da jeg købte den på plantemarkedet i Lyngby) - ved lejlighed skal jeg sende dig et billede af blomsten.
    Jeg fornemmer I har haft en dejlig dag, Ida og dig!!!!

    mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja det var lige et sted for dig, der er så lækkert og det er svært at begrænse sig. Vi har haft en fantastisk dag, man bliver høj af at købe planter, det kender du sikkert.
      Glæder mig til at se et billede af blomsten.

      Slet
  8. *Smil*. Jeg er bestemt ikke i tvivl om at I har haft en skøn skøn dag. Man kan næsten se det lyse ud af billederne :-)
    Jeg er sikker på at det er skønne planter du har købt. Og de er også rigtigt smukke de to som blomstrer nu på billederne. Nu går det vel for alvor løs lige om lidt?
    Mine få Rhodo'er har ikke mange knopper i år, synes jeg. De står nok for skygget, tror jeg.
    Nu vil jeg hoppe i seng. Det er jo hårdt at skulle op på kursus nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det er godt, det kan ses på billederne, at vi har haft en god dag.
      Det varer ikke længe inden blomstringen går løs for alvor, lidt lunere vinde vil gøre gavn.
      Ærgerligt at der ikke er mange knopper på dine rhodoer.
      Ja for søren så må du passe sengetiderne :o)

      Slet
  9. Tak for rundvisningen, det var vist godt i fik pakkehjælp til bilen, den ser dejlig fyldt ud.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Selv tak, ja vi har altid brug for pakkehjælp, når vi er der :o)

      Slet
  10. Sådan! Lige to spørgsmål: havde du en ønskeseddel med, og har du naturlig surbund i haven?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg har som regel en ønskeseddel med, men det er sjældent jeg køber det, der står på den. Jeg kikker på denne tid af året efter knopper og pris og selvfølgelig farve, og så er det ikke altid dem der står på ønskesedlen, som ryger i trillebøren.
      Nej jeg har ikke naturlig surbund i haven, tværtimod, så vi slæber også meget spagnum hjem.

      Slet
  11. Hej Lisbeth, det har da været en sjov og indholdsrig dag og tillykke med de nye 8 rhodo'er til samlingen. Dejligt at se billeder fra butikken også, jeg glæder mig så meget til jeg skal ned og solde (og jeg skal vist kun have en 4-5 stykker). Har de også planter på tilbud dernede? Hvis man ser på deres hjemmeside, så er priserne til den gode side, men de har jo så mange specielle typer og man kan jo kun købe helt standard slags i alm.planteskoler.

    Ha' en dejlig plantedag i dag.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Du kan tro, det var en skøn dag, og du kan godt glæde dig til at komme derned. Men pas på man kan godt komme til at købe flere end man havde regnet med :o)
      Der er gode priser dernede, hvis man er vant til at købe i en alm. planteskole. Visse typer er der 40 kr. rabat på, fordi de har 40 års jubilæum.
      Min søn købte en rhododendron på en almindelig planteskole, en helt almindelig rhodo, den måtte han give 500 kr. for. Der var en gren, der var knækket på den, men den kunne han bare klippe af sagde de, ingen rabat.
      Så I kan godt glæde jer til gode priser hos Claus. Husk at hilse fra mig :o)

      Slet
  12. tak for kikket
    Nu må jeg også snart komme forbi denne planteskole, jeg har tit overvejet det uden at have gjort alvor af dette.
    - Det er jo' vel altid plads til en ekstra rhodo. i haven ;)
    snart go' weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja du har da ikke så langt, så det må kunne lade sig gøre. Ja en ekstra rhodo har vi altid plads til ikke? Jeg tror ikke du vil fortryde det :o)
      Også god weekend til dig

      Slet
  13. Kære Lisbeth. Hold da helt fest for et indkøb. Jeg kan godt se, at vi bliver nødt til at overveje alvorligt at tage til Samsø og se alle dine smukke rhodendendron og alle de andre smukke planter, der bor hos dig. Jeg tror vi har 4-5 stykker og jeg syntes, vi har mange. Hi hi det har vi vist ikke. Men vi har også en meget lille have. Det må altså blive et helt fantastisk skue, når de blomstrer.

    Rigtig god weekend.
    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Er I ikke færdige med at overveje endnu? :o)
      Jeg synes i hvert fald I skal komme og kigge, nu har jeg købt flere, der blomstrer i maj, når I kommer, så ja det er et fantastisk skue.
      God weekend til dig også
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  14. hej lisbeth.sikke dog en indkøbstur.glæder mig meget til at besøge din have sammen med min søster.hvor ligger dette rhodo plantecenter?kh jette Mit lille gods

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var en skøn indkøbstur, du kan roligt glæde dig til at komme sammen med Gitte og se min have :o)
      Rhodoplanteskolen ligger ikke langt fra din søster tror jeg. Viborg Landevej Hammer Bakker ved Tørring. www.rhodobutik.dk
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  15. Fristet? Jo. Og forstå hvordan "smuksakken" fandt vej til bilen? Jo. Men at få en bil til at rumme så mange smukke planter det kræver da vist en vis træning. Det må da siges at være noget af et pragteksemplar på billede nummer 8. Jeg har da vist snydt mig selv ved ikke at have kigget forbi Rhododendronhaven. Spændende sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Claus har mange års erfaring i at pakke den lille røde bil, vi køber næsten altid vildt ind begge to. Ja den på billede nr. 8 kunne vi ikke lige tage med hjem, billede nr. 9 er blomster på det træ, det er helt fantastisk. Det er et spændende sted og du kan nå det endnu :o)

      Slet
  16. Nej hvor du dog frister. Det er et sted som har stået på min ønskebesøgsseddel i flere år, men syntes altid jeg er så besat her i foråret og når vi kommer til juni -juli tænker jeg altid at nu er der ikke så meget og se.så har endnu ikke været forbi,men det friste matrialer du viswer må det da lige overvejes igen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja lokke, lokke lokke :o) Du vil ikke fortryde, det er jeg sikker på. Der er lukket i juli og august, så sidste chance er juni. Men tag turen i maj, der er så mange, der blomstrer på det tidspunkt, og du bor vist ikke så langt væk, mener jeg.

      Slet