søndag den 1. april 2012

En kold dag med lidt sol

Ja det blev da til en dag med lidt sol, megen blæst og fy for en kulde. Jeg har brugt dagen på at prikle (ikke min livret) der skal stor tålmodighed og masser af vinduesplads til, ingen af delene ejer jeg, heller ikke et drivhus.
I stedet for at være i haven har vi gjort påskerent. Bent har støvsuget og jeg har rent rundt med klud og spand, så nu ser her helt hæderligt ud igen.
Jeg måtte dog lige ud og tage nogle billeder, mens jeg frøs med anstand, men da det begyndte at regne, gav jeg op. Heldigvis nåede jeg nogle billeder.
Selv anemonerne frøs i dag, så de lukkede sig ikke op

Men her sender påskeliljerne og jeg lige lidt solskin til jer. Bemærk at på sidste billede vender de ryggen til :o)



Dagens billeder af påskeklokker





Vi venter på lunere vinde og højere temperaturer, for vi er på spring
Jeg fik lige øje på denne her  første Portulak i år
Er den ikke bare skøn?
Vårskærm
Så er de skønne hvide kobjælder sprunget helt ud
Og til slut Engkabbelejen, nu med flere blomster
Der har været stille på bloggen i dag, måske er jeg ikke den eneste, som har gjort påskerent :o)
Fortsat god aften

45 kommentarer:

  1. Jeg blir så glad når jeg ser alle dine dejlige blomster,jeg har ikke været ude idag, kun fra A-B og det i bil ,vi har været hos datteren hele dagen. Mig og Ipsen har hjulpet med at male pigernes værelser,så påske rengøringen har jeg til gode, mon ikke jeg når en rundtur med støvsuger og støveklud først i ugen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Dejligt det var også meningen at de skulle glæde, for det trænger vi da til i dag i sådan en kulde.
      Der er nok nogen, som har været glade for at I har hjulpet med at male, så når I nok påskerengøringen en anden dag.

      Slet
  2. Jeg kom hjem til nogle dejlige påskerene stuer i går efter arbejde. Mine to mænd havde haft travlt med pudsekludene:-)
    Rigtig fine påskeklokker, de mørkelilla, dem har jeg ikke set før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Dejligt at din to mænd har gjort påskerent, så kan man ikke forlange mere :o)
      Ja mine mørke påskeklokker er så skønne, dem holder jeg meget af.

      Slet
  3. Ih så er der måske også gjort påskerent hjemme hos mig til jeg vender næsen mod Danmark igen??

    Tak for endnu en dejligt plante syn. Den blå du viser, er det en primula??

    Ha' en dejlig aften Lisbeth :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madam Bæk
      Ja det kan du jo håbe på, at der er :o)
      Selv tak, det er en primula, den blå jeg viser.
      Tak i lige måde Katy :o)

      Slet
  4. Så mange fine blomster du har i din have :-)

    Dejligt med en gang påskerengøring - altså når det er overstået ;-)

    Vi fik heldigvis ordnet huset til "Åben hus" arrangementet i går, så vi kunne med god samvittighed køre på landet i dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er utroligt, der er så mange fine i det forfærdelige vejr :o)
      Du har helt ret, det bedste ved rengøringen er når der er overstået.
      Skønt I kunne køre på landet, når der var åben hus, så er det ikke rart at være der.

      Slet
  5. Ja, det har været hulens koldt og blæsende i dag. Rigtig aprilsvejr.
    Har brugt dagen til at køre sjældne planter ind til drivning, så de kan tage sig godt ud om fjorten dage i Hammel og Kalundborg.
    Per krøb ind i læ på værkstedet og lavede en ny skubbevogn (tidligere bagagevogn) til potter, så jeg ikke skal løfte og bære så meget. Dejligt med en handymand, der også kan støvsuge og købe ind. :o)
    Den vårskærm, er den let at få til at trives?
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Rigtig modbydeligt aprilsvejr ja, det er ikke rart. Det kan kun blive bedre.
      Det er godt Per har lavet en ny skubbevogn til dig, så du ikke skal løfte og bære så meget, når du nu skulle have de sjældne planter ind til drivning. Ja det er heller ikke tosset at de kan støvsuge og købe ind :o)
      Jeg har haft vårskærmen i en del år, men den bliver aldrig til mere. Den kommer troligt hver år, selvom jeg tænker: i år kommer den ikke igen, men det gør den altså. Så man må vel sige, at den er nem, men den måtte nu godt brede sig noget mere.

      Slet
  6. Uha ja, alt for koldt til haven idag. Her har regnen pisket ned og vinden har pebet. Skønne påskeliljer - og så fin detalje, at de alle kigger samme vej.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det har været rigtig ubehageligt i dag. Det kan kun blive bedre.
      Ja det er lidt sjovt, at påskeliljerne vender ryggen til på den måde.

      Slet
    2. Hej Nina
      Ja det har været rigtig ubehageligt i dag. Det kan kun blive bedre.
      Ja det er lidt sjovt, at påskeliljerne vender ryggen til på den måde.

      Slet
    3. Hej Nina
      Ja det har været rigtig ubehageligt i dag. Det kan kun blive bedre.
      Ja det er lidt sjovt, at påskeliljerne vender ryggen til på den måde.

      Slet
    4. Hej Nina
      Ja det har været rigtig ubehageligt i dag. Det kan kun blive bedre.
      Ja det er lidt sjovt, at påskeliljerne vender ryggen til på den måde.

      Slet
  7. Er vild med din hvide kobjælde. Her har vi holdt fødseldag for vores datter. Der var ikke mange der ville med i haven og kigge, men det var også bidende koldt og blæsende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja den hvide kobjælde er skøn. Tillykke med datteren, nej der har ikke været meget sjovt ved at gå i haven ikke en gang for at kigge og nyde.
      Nu kan vejret da kun blive bedre.

      Slet
  8. Det er egentlig sjovt Lisbeth, jeg er ikke meget for gult i haven, men sådan et syn som det du viser, med dine Påskeliljer er jeg vild med :-D
    Det er jo næsten et bølgende hav af Påskeliljer du har der.
    Hvor har du meget der allerede blomstre, og den lille Kobjælde er da totalt underskøn, med sit dunede udtryk.
    Det er rart, at høre at din mand hjælper dig med rengøringen når du går og døjer for tiden, med de dumme ben, og fusser. Lad os håbe du får det bedre når vi får lidt varme i luften igen, (eller helst før)
    Knus Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Jeg er heller ikke til de almindelige nettogule påskeliljer, men de små der med den orange midte, synes jeg er så kønne, og de formerer sig flittigt, så jo flere der er, jo kønnere bliver det, som du siger et bølgende hav.
      Kobjælden er jeg også ret vild med, mere og mere for hvert år. Jeg overvejer at købe en lyserød også, den ser så fin ud.
      Mens jeg havde arbejde, var det altid Bent som støvsugede, men nu er det mest mig selv. Heldigvis har han ferie, så han giver et nap med, og i dag var det jo ikke til at arbejde ude.
      Jeg håber også stadig, at det bliver bedre. I går var jeg til zoneterapi, det hjalp lidt, men ikke helt.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Ja uha hvor har det været koldt og slet ikke havevejr. Har også Kobjælde, min er rød. Det er en skøn plante, den hvide er godt nok flot. Dejlige billeder, det lugter da lidt af forår. Jeg er ikke gået i gang med at prikle endnu, men kan da godt blive lidt i tvivl om de kan tåle og stå ude i den kulde.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja for at sige det rent ud et rigtigt møgvejr, det kan kun blive bedre, det skulle nødigt være betegnende for april.
      Ja kobjælde er en dejlig plante nok uanset farve på grund af det fine dunede over alt på planten.
      Ja der skulle nogle forårsbilleder til at muntre op i dag.
      Står dine ude, mine har stået indendøre allesammen, men nogen af dem var det for tidligt at prikle endnu, fandt jeg ud af lidt for sent, men heldigvis var der mange, så der var lidt at tage af og dermed nogen tilbage i bakken endnu.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lise Lotte
      Ja for at sige det rent ud et rigtigt møgvejr, det kan kun blive bedre, det skulle nødigt være betegnende for april.
      Ja kobjælde er en dejlig plante nok uanset farve på grund af det fine dunede over alt på planten.
      Ja der skulle nogle forårsbilleder til at muntre op i dag.
      Står dine ude, mine har stået indendøre allesammen, men nogen af dem var det for tidligt at prikle endnu, fandt jeg ud af lidt for sent, men heldigvis var der mange, så der var lidt at tage af og dermed nogen tilbage i bakken endnu.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    3. Mange af mine står på en fin reol, jeg har fået ind i mit plantetarie, som min kære mand har lavet. Så de står i læ, men ikke frostfrit. Derudover har jeg fyldt mine børnehaver op med frølinger :) Så de står om ikke andet i læ og tørt. Og de bliver jo varmet op i løbet af dagen, men alligevel. Dækker det hele om aftenen, så håber de klarer den. Har ikke plads indenfor.

      Hvis alle mine frølinger bliver til noget får jeg godt nok mange planter. Men så er der da noget og gi´ væk af.

      Ha´ en rigtig skøn dag. Her skinner solen lige nu.

      Kh Lise Lotte

      Slet
    4. Jeg har heldigvis fået lov at få nogen af mine ud i Bents værksted, der er to vinduer, så de får lys, og så er der frostfrit. Vi må se,om jeg får noget ud af det. Jeg er mest glad for mine hostafrølinger, og mine solhat går det også godt med :o)

      Slet
  10. Hej Lisbeth, jeg tror vi er mange der har svinget gulvklud m m. idag. Det eneste tidspunkt jeg stak næsen udenfor, var med en skraldepose og så var det ellers ind i varmen igen, lad os håbe på bare lidt bedre vejr i påsken ;o) skønne skønne billeder, dejligt man sket ikke kan fornemme hvor koldt det egentlig er, det er kun lige anemonerne der røber det ;o) Hilsen Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja der var ikke andet at gøre i dag end rengøring og indendørs hygge. Jeg var dog ude med hundene to gange og så lige billederne, så det var lidt mere end dig :o)
      Det kan næsten kun blive bedre vejr, det skulle ikke gerne blive værre.
      Ja heldigt man ikke kan se på billederne, hvor meget jeg frøs fingrene :o)

      Slet
  11. Jamen det gule »hav« og dine kobjælder tager prisen i dag! Det er herligt, så langt fremme dine er.
    Så fik du påskerengjort! Hm skønt bagefter!
    John og jeg har været i haven det meste af dagen i dag. Vi har ryddet op i haven og fjernet nogle grene fra et æbletræ og jeg har stukket kanter igen og ja en masse andet. Temperaturen her står på 1° så må vi se om det holder natten over!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja både det gule hav og kobjælderne er flotte, men primulaen er da heller ikke tosset.
      Ja når der er gjort påskerent kan jeg gå i haven i dag, solen skinner, men det er stadig koldt.
      Jeg synes, det var flot, at I var i haven det meste af dagen i går, det var det ikke vejr til her. Alt for koldt. Det var hvidt i græsset her til morgen, men jeg tror ikke, at noget har taget skade.

      Slet
  12. God morgen Lisbeth. I er langt fremme på Samsø. Min have ser ud som din gjorde for 14 dage siden sådan cirka. Påskeliljerne står med knopper her. Jeg blev helt overrasket over at se, at dine står i fuldt flor nu. Det var et kedeligt vejr i går og det bliver vist med ligeså meget blæst i dag. Jeg glæder mig til at vinden lægger sig. Det er det værste synes jeg - blæsevejret. Det er til at blive kulret i hovedet af! Rigtig god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Birgitte
      Ja vi er langt fremme, måske for langt til frost om natten, men nu er der vel kun 2 nætter til, så får vi mildere vejr, håber vi.
      Du har ret man bliver kulret i hovedet af al det blæsevejr, men i morgen bliver det bedre, siger de.
      Også god dag til dig.

      Slet
  13. Hej :0)

    Rengøring??? Hvad er det??? :D
    Jeg prikler også ud i stor stil, men det er heldigvis i orangeriet og det er med radioen tændt, så kører det bare :0)
    Bare den vind ville lægge sig, så er kulden til at klare. God dag til dig :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja på denne årstid er rengøring en by i Rusland, men det var jo ikke vejr til andet :o)
      Jeg har ingen drivhus eller orangeri, så prikling står ikke øverst på min liste af gøremål, men jeg fik da ordnet lidt.
      I morgen tror jeg vinden lægger sig, det bliver dejligt.
      God dag også til dig.

      Slet
  14. skønne havebilleder, i må have godt jord på samsø ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Min have ligger på Samsø bedste kartoffeljord :o)
      det er nok derfor.

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Hvor er de dejlige alle dine fine blomster. Især den blå anemore og kobjælden er helt bedårende.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja de er skønne mine blomster og kobjælden er ikke til at stå for :o)men hvor er det dog koldt.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  16. Det var lige før jeg tog færgen over til dig, var i HOU
    igår.
    SÅ kunne jeg få syn for sagen med alt det du har i blomst.HIHI.

    Kh Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Det kunne da have været hyggeligt, men det er lidt koldt, så det var nok bedst at vente til det bliver lidt lunere. Så du må nøjes med at se mine billeder.
      Du er altid velkommen :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  17. Ja, føj for et vejr det har været. Koldt og blæsende, og små-sne har vi også haft.
    Jeg gjorde også rent forleden, når nu man ikke kan andet, så er det da gjort :-)
    Og så har vi været til barnedåb i weekenden, så da var det jo meget praktisk at det ikke var dejligt havevejr :-)
    Det er dejlige blomster du viser selv med det kolde vejr. Jeg håber snart at det bliver lunere, for det virker ikke som om der springer mindre ud fordi det er koldt. Men vi kan jo ikke nyde det så meget i det her vejr. Idag så jeg både blomstrende mirabeller, tror jeg, og blomstrende ribes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Jeg var da også ved at savne dig, men pludselig var du der igen :o) Ja væmmeligt vejr men vi har dog ikke fået sne, heldigvis.
      Ja hvad søren skal man lave i sådan en kulde udover at prikle og gøre rent :o) Heldigt det ikke var i sidste weekend I skulle til barnedåb :o)
      Underligt nok springer der alligevel meget ud trods kulden, men jeg synes alligevel, at det går lidt langsommere.

      Slet
  18. Hvor er du heldig med alle de påskeliljer! Gad godt lige have så store klynger ;-)

    Og dine juleroser - suk. Dem bliver jeg aldrig træt af.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Jeg er også glad for alle mine påskeliljer, de er flinke til at brede sig de små jetfire, hedder de vist.
      Nej juleroserne er skønne, dem bliver man ikke træt af. Hvor har jeg gået og ventet på dem og kigget efter dem hver dag.
      For øvrigt vil jeg gerne rose dig for ikke at sende planter, før du kan se liv. Sådan gør de ikke på alle staudeplanteskoler. Så man er ikke lige heldig hver gang, det er man med dine :o)
      Kh og god påske
      Lisbeth

      Slet
    2. Nå ja, Jetfire, den havde jeg også engang, men de er vist gået til.

      Tak, Lisbeth, det er jeg glad for, du siger, for jeg har på fornemmelsen, at mange ikke kan vente og gerne vil have sendt med det samme ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  19. Hej igen Marlene
    Ja det tror jeg, du har ret i, at de gerne vil, men jeg vil hellere have, at der er liv i planterne. Jeg har mistet en del på den bekostning, og det er trods alt mellem 30 og 50 kr. for hver plante. Man kan selvfølgelig klage, men somme tider varer det for længe, inden man finder ud af, at der ikke er liv. Hos dig ved man, at der var liv, da du sendte dem.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan godt se, at det er et problem. Undrer mig, at nogle planteskoler gør det, for det er jo ikke alle planter, der overlever en vinter. Det er en levende ting, og man ved aldrig med 100% sikkerhed, hvordan den vil opføre sig gennem en vinter.

      Kh. Marlene

      Slet