tirsdag den 24. april 2012

Vi venter og planterne venter

Ja vi venter og venter på lunere temperaturer, det begynder at hjælpe, og hvis det bliver som lovet i weekenden, kommer der meget på en gang.
Se da bare hvor de venter her i mit nordbed
Rosenmandlen er også meget tæt på udspring
Men der er jo også fordele ved det kølige vejr
F.eks holder blomsterne længere, denne her har stået meget længe. Ups en eller anden dum snegl har spist af den.
Men se nu her også hos mig er der sprunget en pinselilje ud.





Her dagens billeder af blomstrende rhododendron
Jeg har ingen liljebiller set, så de er nok ikke kommet til Samsø endnu :o)

Nu er jeg nået haven rundt med lugning, klokken 15.30 kom der lidt regn, så mon ikke jeg kan starte forfra i morgen. Formiddagen var skøn og mild med fuglesang og duekurren, hvor jeg nød det.
Det er ved at hjælpe på klokkehøjen, jeg får da plantet lidt der en gang i mellem
I regnvandsbedet er der også kommet nogle planter


Men se her hvor meget bar jord, der er endnu. Altsammen ved regnvandsbedet. Jo der kan stadig bruges mange penge og deles en masse planter, jeg kommer ikke til at kede mig.
I går købte jeg en blåbær i Netto til 40 kr., den er nu placeret i regnvandsbedet sammen med
denne store kvan, som jeg købte i en privat plantebutik for 30 kr.
Ja ja det hjælper da altsammen.
Retfærdig vis skal det siges, at de fleste af mine hostaer ser sådan ud, men
Men et par stykker ser ud som denne her
Min kuglekastanie er så fotogen lige nu, så den får I lige et billede af igen.
Til slut min Trillium

Fortsat godt aften

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, du har nok at se til i din have ;-)) det er også lidt dejligt, at gå og finde og planlægge til de bare områder i et bed, ikke!?
    Dejlige rhodoer, og så må jeg ind og slå den der trillium op, den må jeg vide lidt mere om. Den dukker tit op på bloggene.
    God aften :0)
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja det har jeg, men du har ret, det er også lidt dejligt at gå og planlægge de bare områder, så kommer tid kommer råd :o)
      Det er første år, jeg har Trillium, men har ønsket dem i flere år, nu har jeg pludselig 3, det er skønt.
      Også god aften til dig.

      Slet
  2. Ja nu er det da lige før med den Trillium...
    Det er en fin farve den rhodo du viser nederst.
    Blåbær bliver du glad for, men du skal have mere end en sort til at bestøve, ved du
    nok.
    Ja der er masser af bar jord, at gå ombord i endnu. Det er jo også en kæmpehave du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den blomstrer også snart som så meget andet. Vi får masser af regn nu, så mon ikke det eksploderer i morgen.
      Jeg har mange blåbær, men bare ikke lige der, regner med, at jeg køber en makker til den, selvom jeg har flere. De andre står lidt væk.
      Ja bar jord, det er hvad vi har, men pludselig er den ikke bar længere, håber jeg.

      Slet
  3. En pinselilje i blomst, ihhhh altså:-)
    Liljebiller, har meldt sin ankomst her, men de får ikke lov at blive længe.
    god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja er det ikke skønt, men der er længe til pinse :o)
      Godt de ikke får lov at blive længe de liljebiller, de må dø må de.

      Slet
  4. Ja, vi er så tålmodige, både os og planterne :-)
    Lige nu ser vejrudsigten lovende ud fra på søndag. Hvis det holder, så kommer der virkelig gang i det hele, med alt den regn vi har fået, og får i de kommende dage.
    Idag havde de lovet lunt vejr, men jeg synes nu stadig at vinden var lidt kold. Men det holdt mig nu ikke inde :-)
    Jeg er blevet færdig med at klippe det meste ned og ordne alle bedene, så nu er jeg begyndt at plante de stauder, buske og træer ud som har overvintret i drivhuset. Det er bare skønt :-)
    Ja, lige nu kan jeg godt se at du har meget bar jord. Men det syner altid af mere på denne årstid synes jeg. Bliv du bare ved at nuppe bidder af alle dine planter og flytte, så skal det nok forsvinde.
    Jeg ville nuppe noget af de heuchera du har i nordbedet ;-)
    Jeg har allerede fundet nogle liljebiller, og en enkelt blev det også til i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja vi er jo nødt til at være tålmodige, men vi ved jo, hvad der venter os, så det går nok :o) Hvordan ser din Moonbeam ud i år, der er ikke meget gang i min, synes jeg.
      Jeg har skam også haft regnbukser på hele dagen, selvom regnen først kom kl. 15.30. Det var lækkert i formiddag, men så blev det køligere.
      Ja det må være skønt at få det hele plantet ud i bedene, det kan vi lide :o)
      Jeg kan sagtens nuppe bidder af alle mine planter, men det bliver lidt kedeligt med storkenæb over det hele og løvefod.
      Jeg har nuppet af heucheraen, de står klar i en spand, lige til at plante i morgen. Der var allerede to i klokkehøjen, men skuddene er ikke så mørke endnu, derfor kunne de nok ikke ses på billedet. På bagsiden af højen har jeg plantet bregner, små søde bregner som jeg fandt i påskebedet.

      Slet
  5. Jeg har ikke mødt liljebillen endnu, - men de liljer jeg satte i efteråret er nu heller ikke kommet frem!!
    Tænkte det samme som Bente, men selvfølgelig havde du styr på blåbærrenes privatliv ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Heldigt du ikke har mødt den, jeg sad og lugede mellem nogen af mine liljer i dag, så jeg havde næsen helt nede, men så ingen.
      Ja jeg har styr på blåbærenes privatliv :o)

      Slet
  6. Ih hvor jeg glæder mig til mine rhododendron skal til at blomstre, Nu I nævner liljebiller, så har jeg allerede knust to stk. De er meget flotte med deres røde skjold, men bare ikke i min have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madam Bæk
      Ja men der er da også noget at glæde sig til, de er skønne. Nej vi vil ikke have det skidt i vores haver.

      Slet
  7. Sjovt nok ,ser jeg allerede mange udsprungne pinseliljer, de står på en sydskråning ud til alfavej ,Jeg nyder synet af dem når jeg går tur med Maggie...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Det er skønt med pinseliljer, så går du nok tit den vej med Maggie.

      Slet
  8. Som altid gode billeder.
    Jeg er ikke igennem hele haven endnu. Jeg håber på snart hele dage med tørvejr og solskin.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tørvejr og varme det er hvad vi ønsker os nu, hvor vi har fået regn. I aften har vi fået 9 mm.
      Sov godt :o)

      Slet
  9. Kære Lisbeth

    Tak for dejlige billeder af dine Rhodoer.
    Det må da være en særlig slags Hosta du har, mine er kun lige tittet frem. Planteskolernes er heller ikke fremme endnu.
    Godnat-hilsner
    jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Jessie
      Mon ikke der er flere som springer ud i dag, det tror jeg. Vi fik ca. 10 mm i aften, det er godt til planterne.
      Jeg har også hostaer som slet ikke har vist sig endnu.

      Slet
  10. Selvom jorden endnu et par enkelte steder ser lidt bar ud, er jeg sikker på du tager revanche til sommer, skriver én der ikke har en eneste hosta (endnu)til at fylde i mine huller ;-)
    hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det håber jeg, at jeg gør, mon ikke jeg finder ud af de.
      Øv at du ingen hostaer har, det er dyre i indkøb synes jeg, du må se efter gode tilbud. Eller måske kender du nogen med mange, hvor du kan tigge lidt :o)

      Slet
  11. Rosenmandlen er SMUK :)Har travlt skal og må bare i haven, det er det der er så skønt ved at blogge, man får lyst til at hoppe ud i nye projekter hele tiden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja rosenmandlen er meget smuk, lige om lidt blomstrer den, så kommer der flere billeder.
      Vi har fået 10 mm i aftes, så det er det rene slaraffenland at komme ud nu, så vi går i haven :o)

      Slet
  12. Hej Lisbeth.dejlige billeder af alle dine træer-buske og planter.mjeg glæder mig til mit rosenmandeltræ springer ud.det er bare så smukt.her har det regnet hele natten,men nu ser det ud til at det stilner af.Ha` en god dag jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det hele er skønt lige nu, hvor det er dejligt grønt. Jeg kan godt forstå, at du glæder dig til den springer ud, den er så smuk. Min er heller ikke helt udsprunget endnu. Vi fik 10 mm i aftes, og her i formiddag har det været gråt men dejligt stille vejr.
      Også god dag til dig.

      Slet