tirsdag den 17. april 2012

Pakkeregn

I går plukkede jeg Kyholm tazetterne ind og sammen med dem de dobbelte påskeliljer, de kunne alligevel ikke holde sig oprejst med de tunge hoveder. Men det er da også dejligt at have sådan en gul duftende buket stående i stuen.
Ja og så var jeg i postbutikken og hente to pakker:
Den ene var fra Lotte med bloggen Achillea, hun har planter til salg og jeg lod mig friste. Den anden var fra Stouby Stauder.
Se bare her en masse lækre planter
Til middag kom posten med en pakke mere, den var fra Staudefeen

Flere skønne planter, det var lækkert at få sådan en masse planter. Over middag gik jeg i gang med at plante ud, det tog lang tid, for somme tider fandt jeg en plante, der kunne plantes i enten regnvands-bedet eller klokkehøjen.
Jeg har plantet lidt storkenæb og akelejer der nu, det fylder altsammen. Jeg fandt også en lille bregne, som blev plantet på bagsiden.
Min fine Bispehue nu med blomster
For resten glemte jeg at vise jer dette billede i går, det er regnvandsbedet og renden, som Bent nu har dækket til igen. Spændende om det virker efter hensigten, når vi en gang får meget regn igen.

I dag synes jeg, I skal se mine hyacinter, de står så fint lige nu.
Orbiculare viser farve nu
Jeg er blevet meget glad for min skumblomst, jeg har haft den i flere år, men den er ikke groet meget. Sidste år flyttede jeg den et lille stykke i min skov, og se nu bare hvor den kan brede sig.
Er de ikke fine de små tulipaner, ved faktisk ikke, hvad det er for nogen, da de ikke lukkede sig op i dag.
Jeg ved heller ikke, hvad dette her er, nogen der kan hjælpe?
Eller denne her, den synes jeg, at jeg kender, men kan ikke komme i tanke om, hvad det er for en.

Hvis der nu er nogen, som er nysgerrige efter at vide, hvad jeg har købt, ja så kommer listen her:
Ved Achillea købte jeg:

Akeleje 'Chocolate Soldier'
Akeleje 'Green Apples'
Biskophat – Tellima
Carex comans 'Bronze Form'
Hestemynte – Monarda
Kærmindesøster – Brunnera macrophylla ’Jack Frost’

Ved Stouby Stauder købte jeg:
Foeniculum vulgare pupurea
Hemerocallis Night Embers
Lysimachia atropurpurea
Penstemon Blackbird
Penstemon Raven
Verbascum Phoeniceum

Og ved Staudefeen
1 stk. Helianthus 'Lemon Queen' 
1 stk. Rodgersia pinnata 'Chocolate Wings'  
1 stk. Saponaria off. 'Alba Plena'  
1 stk. Hemerocallis 'Lacy Doily'


Lækre planter, som jeg glæder mig til at se blomstre i min have.
Penstemon Raven, er den ikke bare skøn.

Fortsat god aften

40 kommentarer:

  1. hm, jeg har faktisk aldrig købt planter "pr. postordre" - men der er et par planter jeg ønsker mig, som min planteskole ikke har....måske skulle man forsøge - jeg blev lidt inspireret af dine indkøb.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Det gør jeg ofte, når man bor på en ø som vores, er man nødt til at købe på postordre eller tage færgen over. Det gør jeg mest, når det drejer sig om rhododendron. Dem vil jeg selv vælge og bringe hjem :o)

      Slet
  2. Hold da op en pakkeregn, du har haft. Det er da en slags regn vi kan lide :-)
    Jeg har flere af dem du har købt, bla. Jack Frost. Ham bliver du glad for, hvilket lige minder mig om, at jeg endnu ikke har set mine i år... hmmm, jeg må da håbe at de bare er dækket af forårsløgene. Akeleje Green Apples har jeg også haft. Den er skøn. Og Tellima købte jeg sidste forår, så den ser jeg først rigtigt i år.
    Jeg har sået Penstemon i år. Jeg har haft et par stykker før, men det er kortlivede stauder, så de skal fornyes ind imellem. Bronze fennikel har jeg haft et par år, den dufter skønt at lakris. Og i år har jeg sået en hel bakkefuld af mine egne frø, så nu har jeg masser :-)
    Den første mystiske kunne være helleborus blade, og nr. 2 måske kattehale? Men det er kun vilde gæt.
    Min skumblomst stod også og surmulede i flere år, så flyttede jeg den, og nu har den bredt sig rigtigt meget. Det er en skøn lille plante.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det var en skøn pakkeregn, og der kommer mere :o)
      Jack Frost havde jeg også i forvejen, men den er ikke groet så meget de sidste år, så jeg tænkte, den skulle have selskab. Den nye er nu endnu mindre.
      Jeg har flere Penstemon, men kun Husker Red, jeg ville gerne prøve nogle andre farver, og disse her to er da vildt skønne. Hvilken slags har du sået?
      Bronzefennikel har det været næsten umuligt at få fat i, jeg fik fra staudemarken, men den var død, heldigvis skulle jeg ikke betale for den. Så nu fik jeg en stikling fra Stauder i Stouby også gratis, så må vi se, om den vil noget.

      Jeg havde sat min lid til dig med den sidste plante. Den første var jeg ikke sikker på du kunne. Det er ikke en helleborus, det er noget andet mere sjældent, tror jeg, måske kan Ulla J eller Marie Hortofilia hjælpe der. Jeg kan godt huske, at jeg plantede den der, men hvad det var, kan jeg ikke huske. Sikkert noget jeg har købt på et plantemarked.
      Dejligt at skumblomsten vil gro, når vi flytter den lidt.

      Slet
  3. Nej hvor har du fået mange spændende planter indenø's (eller hvad man nu siger).
    Synes godt nok du har haft gang i din klikfinger igen. Men hvor er det skønt, når nu resultatet viser sig senere på sæsonen!
    Tulipanen har jeg et bud på, måske det er Tulipa gesneri? De to sidste - PAS - men Hanne er så dygtig, så jeg vil høre på hendes bud. (Jeg er altid så imponeret over, at hun kan ryste navnene ud af ærmet).
    Her har det både sneet og havlet - og sidst på dagen lidt solskin, så det blev udestuen, der fik min opmærksomhed i dag, for det blæste også meget i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja du kan tro jeg har haft gang i klikfingeren, så må vi håbe, at de vil gro, så vi kan se resultatet senere.
      Tulipanen er i min skov, jeg tror det er en botanisk, men er ikke så meget inde i tulipaner.
      Jeg tror ikke lige Hanne kunne hjælpe denne gang, men måske Vivi ser det ud til.
      Øv sne og hagl gider vi ikke mere, sol og lune dag er højt på ønskelisten, men det kan jeg ikke bestille med klikfingeren.

      Slet
  4. Sikke en masse dejlige planter. Faktisk er der mange af dem der står på min ønskeliste.
    Det er en lækker tulipan du viser, men jeg er ikke så meget en tulipankender til at jeg kan fortælle dig hvad det er for en. Og så din bispehue wau! (mine er kun lige begyndt at sende nye skud).
    Det bliver SÅ spændende med regnbedet, vi krydser fingre:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det er mange skønne planter. Nu ved du så, hvor du kan købe dem, når du får tid og råd måske. Det er faktisk ikke dyre planter ret mange af dem jeg har købt.
      Jeg kom lige i tanke om, at den Bispehue var foran I andres, så jeg måtte hellere sætte et billede ind.
      Ja det bliver spændende med regnbedet :o)

      Slet
  5. Den første ligner en trillium.

    Den næste virker også bekendt, men jeg kan desværre ikke finde den frem på min indre harddisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Jeg synes ikke den ligner de trillium jeg kender, men jeg kender heller ikke så mange, så måske har du ret, det forekommer mig, at jeg har købt en på et plantemarked.
      Den næste er jeg sikker på er en helt almindelig staude, men hvilken. Jeg havde håbet, at det var en Trollius, men det er det nok ikke. Sådan en havde jeg nemlig i staudebedet, men så lagde vi det jo om, og nu tror jeg, den er væk, desværre.

      Slet
  6. Tillykke med de mange ny planter.
    Altid dejligt at få nyt til haven, men stort arbejde at få så mange plantet på en dag.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have. Ja det var skønt at få nyt, men det er også sjovt at gå og finde ud af, hvor planterne skal være.
      I lige måde.

      Slet
  7. hold da op så mange pakker, men kan godt forstå du hjemskriver planterne, det er jo tidskrævende og sikkert også dyrt at ta´til fastlandet i tide og utide, jeg kan bare ikke forstå du kan holde til at gå derude i den kulde,JEG FRYSER ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det koster 300 kr. med færgen hver gang vi skal af sted, så det kan godt betale sig at hjemskrive dem, men en gang i mellem må vi lige ud og lufte os en tur :o)
      Det var koldt i formiddags, men ikke så slemt i eftermiddag, vi havde jo solskin. Jeg er selvfølgelig nødt til at klæde mig godt på, men de skulle jo plantes :o)

      Slet
  8. Tillykke med de nye planter, det var da en dejlig samling, du lige havde fået klikket hjem. Jeg læser intensivt med når du skriver om alle de nye stauder, da jeg jo slet ikke har så mange stauder i min have og bare må suge til mig af viden og inspiration. I slynger om jer med navne, du og Hanne og Vivi og flere andre - det er imponerende.

    Her har solen skinnet det meste af dagen og det har været en fin, men kølig dag.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja jeg synes, at det er en dejlig samling, så må vi håbe, de vil gro.
      Ja men godt du kan få noget inspiration, jeg går af og til alle staudeplanteskolernes websider igennem for at se, om der er noget nyt og spændende, jeg ikke kan leve foruden :o)
      Jeg kan ingen navne i forhold til Hanne og Marie Hortofilia. Kun mine rhodoer kender jeg navnene på.
      Ja det har været flot vejr, men koldt i hvert fald i formiddag.

      Slet
  9. Jeg har et bud på det næst sidste billede - veronicastrum, kæmpe ærenpris. Den ligner i hvert fald min til forveksling; prøv og kig på min blog, der er et billede taget forleden. Du kan evt. Bruge søgefeltet til højre lidt nede af siden.

    Jeg bruger også postordre til planter. Forleden fik jeg fra plantetorvet.dk, og jeg må sige det var flotte planter med super gode rodnet.

    Mange hilsner
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Tak for det, jeg kigger ind til dig for at se om den ligner. Dejligt med lidt hjælp til at finde ud af planterne.
      Det lyder godt med plantetorvet, der har jeg også købt planter, men det bliver for dyrt i fragt, hvis de ikke sender med postdanmark.
      Tak for hjælpen Rose

      Slet
  10. Stort tillykke med at dine nye skatte ;o),det bliver spændende at følge dem. Jeg sidder og tænker på, hvordan du fik nye planter, før klik finger handel kom ;o) måtte i til fastlandet hver gang ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi
      Ja håber de vil gro her.
      Jeg har ikke interesseret mig for planter før klik finger handlen kom, så det var ingen problem :o) Det er først inden for de sidste 10 år, at jeg er begyndt at interessere mig for have, i mellemtiden er der kommet mange flere planteshops på nettet, skønt :o)

      Slet
  11. Altid dejligt med besøg af posten ;) og hold da lige op hvor har du mange forskellige planter, er helt misundelig over alle de flotte billeder du og mange andre kan vise allerede her i det spæde forår.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er skønt med besøg af posten, når han har plantepakker med til mig. Ja jeg har mange forskellige planter, jeg prøver at finde nogen jeg ikke kender til billige penge :o) Nu må der vel også være ved at komme noget hos dig.

      Slet
  12. Kære Lisbeth

    Sikke en masse dejlige planter, det rare postbud kom med.
    Mon vi har samme postbud, for mit kom også med pakke fra Staudefeen i dag :o)

    Kh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Gitte
      Ja det var skønt, men det er nok ikke samme postbud, men samme planteskole åbenbart :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Sikke nogle skønne planter du har valgt :)Akeleje 'Green apples' er så skøn!
    Tænker at hvis du har regnvejr som os i dag, så bliver dit regnvandsbed testet i dag :O) Mon ikke det fungerer fint.
    Go' dag til dig i "syden hvor alt er foran" :D
    Knus Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Jeg glæder mig til at se alle planterne, også Green apples, jeg har mest samme farve i akkelejer, det sørger de selv for.
      Kun småregn her indtil videre, så regnvandsbedet er ikke blevet afprøvet endnu :o)
      Også god dag til dig i det nordvestlige, hvor I er lidt bagefter :o) forhåbentlig kun med planter.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  14. Det er som juleaften, når man får en pakke med sådanne lækreplanter, og det kan godt gå hen og blive vanedannende.
    Vedr. de 2 stauder, er jeg enig i, at den første sikkert er en trillium. Der er stor variation i deres blade. Den anden har jeg desværre ikke et ordentligt bud på, måske den høje veronicastrum????

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er næsten bedre end juleaften og ja det er stærkt vanedannende :o)
      Du mener også, at den første er en trillium, ja men det bliver spændende at se, der er en lille blomst på vej i den, så måske når den blomstrer kan vi se, om det er en trillium.
      Nr 2 planter er måske nok en kæmpeærenpris, men den må forandre sig meget i løvet så, for det ligner ikke en, der får sådan nogle lange slanke spir. Jeg må ind og se om jeg har købt sådan en sidste år.
      Tak for hjælpen og god dag.
      Vi har ikke regn kun gråvejr og blæst her.

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Jeg er helt sikker på det er en Trillium.
    Og så tror jeg det ligner fredsløs, jeg har noget der ligner men var ikke lige ude og tjekke før jeg skriver dette.

    Jeg ved hellere ikke hvad man skulle gøre uden netbutikker og plantemarkeder hvor der er meget at vælge imellem vil nemlig også gerne have noget lidt mere spicelt end det man for i de alm. planteskoler.

    Mange hilsner fra Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja jeg er helt overbevist nu, om at det er en Trillium, da jeg var ude og kigge igen, kunne jeg tydeligt se de tre blade, som er karakteristiske for Trillium.
      Jeg har også tænkt fredløs, de ligner meget, men de andre fredløs jeg har er ikke nær så langt. Så Jeg tror Rose har ret, det er ærenspris.

      Slet
  16. Hej igen

    Ville da lige tjekke op, og må sige at det nok er ærenspris der vinder, som den der ligner mest.

    SvarSlet
  17. Hej Lisbeth
    Sikke dejlige plantepakker du har fået. Jeg skal da lige en tur ind omkring Staudefeen efter den H. 'Lemon Quien'. Jeg så den plantet sammen med græsser sidste år hos Overdam planteskole og det var bare en super flot sammensætning.

    Jeg kan se, du allerede har fået bud på ukendt plante nr. 1, og jeg holder også på, at det er en Trillium. Nr. 2 har jeg ikke noget bud på, men er spændt på, hvad I finder ud af.

    Har du forøvrigt en god ide til, hvilke 2 Rhododendron jeg kan plante sammen med R. 'Kokardia'. De står overvejende i skygge under 3 store omorikagraner. Vi har prøvet med R. 'Blue Peter', men den mistrives.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er en skøn pakke, og i dag fik jeg en endnu skønnere, der var nemlig tre gange så mange planter i :o) Lemon Queen kunne jeg slet ikke stå for, jeg er ellers ikke til solsikker.
      Ja det er helt sikkert en Trillium, der er to blomster i, jeg glæder mig til at se dem. Nr 2 er nok en Ærenspris, kvalificeret bud fra Rose.

      Blue Peter vil gerne have en del lys, jeg har også måttet flytte min. Jeg har haft Mogambo stående sammen med Kokardia, men nu har jeg flyttet Kokardia få meter, det var ved at knibe med pladsen. Et andet bud kunne være Polarnacht eller Charles Dickens.
      Er det noget du kan bruge, tror du.

      Slet
    2. Tak for svar. Jeg vil kigge nærmere på dine forslag :)

      Slet
  18. Hej Lisbeth. Åh hvor er det skønt med pakker, jeg bliver i så godt humør med smil på læben, når en ønsket pakke/gave kommer frem. Det ser vist også ud til der kom rigeligt med planter.....det kender jeg godt til.
    Det ser ud til du have dejligt plante vejr, hos os var vinden lidt kold. Hmm april, måneden med de 4 årstider.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Ja det er så skønt med plantepakker, jeg fik en i dag også :o)men der er også meget plads at plante i.
      Det har været koldt her også de sidste par dage, vi håber på lunere vinde til weekenden.

      Slet
  19. Kære Lisbeth. Sikken sjov overskrift, jeg må være lidt træt for jeg nåede og fundere lidt over hvordan det kan regne i pakker:) ha ha sådan kan det gå, når man ikke læser ordentligt.

    Sikken dog en masse skønne planter. Suk - bliver helt syg, men har altså ikke plads til alt det jeg gerne vil have. Jeg er bor tæt på Stauby Stauder - dvs. sådan ca. 20 min og kører af og til derover og kigger. En lille skøn planteskole med gode sunde og spændende planter.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja men det var jo også det, der stod, det kunne bare forstås på flere måder :o)

      Ja det var skønne planter i går og endnu flere i dag. Jeg har jo masser af plads, der kunne stp mange flere, men jeg skal lige spare sammen til dem først :o)
      Det var fine planter fra Stouby Stauder, de der Penstemon, glæder jeg mig vildt til at se i blomst.
      Har du set mit råd til dig om rhododendron?
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  20. Sikke da en "gaveregn", du har overøst dig selv med :) Det er nogle skønne planter, du har købt. Brunnera'erne er ikke kommet så langt frem ude i bedene endnu, så din 'Jack Frost' skal nok blive fin i år. Min erfaring med den er, at den vokser lystigt der, hvor den trives.

    Jeg har delt og flyttet en kæmpe helianthus 'Lemon Queen' her i foråret. Den er bare så fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Ja jeg har været den glade giver til mig selv :o)
      Jeg regner også med at Jack Frost nok skal komme.
      Lækkert med din Lemon Queen, det kan jeg måske også glæde mig til.

      Slet