søndag den 22. april 2012

Dagen går med raske fjed

Ja sådan en søndag med dejligt vejr kan hurtigt gå, inden man ser sig til, er den slut. Desværre er det vist ikke alle, som har haft godt vejr.
Tidligt på formiddagen kiggede jeg til mine georginer, desværre var det et sørgeligt syn, de fleste af dem jeg havde overvintret var desværre rådne. Heldigvis har jeg købt flere i foråret, de har det godt nok. Selvom jeg synes, jeg har passet godt på dem, var det altså ikke godt nok.
Senere besøgte vi vores tidligere naboer for at bytte påskeliljer eller narcisser. Jeg har så mange Jetfire, og dem vil hun gerne have nogen af. Jeg ville til gengæld gerne have denne slags:
Den er da sød. Da jeg var i deres have, fik jeg øje på nogle anemoner, som jeg også fik nogen af. Det var hvide anemoner måske helt almindelig, men dem har jeg ikke nogen af. Og så var det disse her gule
Nogen der kender dem? Der var kun de to blomster, så det var ikke nemt at tage et ordentligt billede.
Desuden fik jeg en lille tot vibeæg, nu håber jeg, at den vil gro hos mig.

I eftermiddag var Ida i haven for første gang i år, hun var fuld af ros til regnvandsbedet. Det er hende som har tilskyndet Bent til at lave det. Han måtte dog lave lidt om på planen, men hun var fuldt tilfreds, og det var hun også med resten af haven. Til jer som ikke ved det, vil jeg lige fortælle, at Ida har lavet tegningerne til haven og hjulpet os i gang. Nu kan vi heldigvis selv det meste.
Måske kan I huske, at jeg fik et par vinbjergsnegle hos hende for nogen tid siden. De blev væk for mig, og jeg har ikke set dem siden, men pludselig
så var den her, vi blev enige om, at det var fordi, den havde hørt mors stemme :o) hun kalder den lille Jens Lyn. Det må være snegl nr. 2 for den anden har jeg skrevet 1 på.
Så har denne bregne næsten foldet sig helt ud.
Jeg har to hjertetræer, her er det lille af dem
Iris Pallida Variegata
Blodblommen igen
Jack Frost
Kærmindesøster
Magnoliaknopper op mod en dejlig blå himmel
Regndråber på Makinoi
Så er Patty Bee i gang
Skønne blomster på Portulakken
Den fine kugleprimula står smukt endnu
Spring Green efter regnen
En tulipan mere med regndråber
Vårfladbælg den er så sød
St. Merryn
Til slut stenbedet med stensti, som Bent lavede til mig sidste efterår.

Se det var så den søndag, den gik hurtigt ikke sandt?
Fortsat god aften.

26 kommentarer:

  1. Jo, søndagen gik alt for hurtigt. Jeg fik dog lavet en del og er øm i skuldrene af at grave.
    vårfladbælg og blodblommer står også på min ønskeseddel.Nu er det snart til til blogtræf:-)
    glæder mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja man kan nemt blive øm i skuldrene, hvis man graver for meget. Det lader jeg Bent om :o)
      Det er også to skønne planter, så det kan jeg godt forstå.
      Ja nu varer det ikke længe. Kommer din søster med dig eller kommer hun med de andre fra Sjælland?

      Slet
  2. Sådan er en gang planteudveksling er alletiders. Jeg har en gul anemone lipsiensis, som din nyerhvervelse godt kunne ligne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er en rigtig god idé. Tak for navnet på den gule anemone.

      Slet
  3. Kære Lisbeth. Jeg har også sat geoginer i dag og flere af mine var også rådne. Har ellers dem gravet ned i en lille kælder i drivhuset. Det er første år, at de har taget skade, men lidt af dem har jeg reddet.

    Det har også været et skønt vejr her hele dagen, så der er noget lidt i haven. Dejlig måde og slappe af på - altså på den gode måde.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Det er rigtig træls, at det ikke er til at opbevare georginer. Nogen har ingen problemer, men jeg har ikke haft held i flere år med det. Sidste efterår gjorde jeg mig rigtig umage, men det hjalp desværre ikke. Godt jeg havde nogle nye, de er efterhånden blevet dyre at købe.
      Ja det er skønt at slappe af i haven.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Det var godt at Jens Lyn dukkede op igen.
    Jeg var på planteskole i dag og købte en hvid kærmindesøster, men da jeg skulle plante den ud, kom jeg til at rive den fra rødderne - øv siger jeg bare, nu står de sørgelige rester i en lille vase.
    To hjertetræer, hvor er du heldig, dufter de af julekager, som nogle siger?

    SvarSlet
  5. Hej Karina
    Ja det er jeg også glad for :o)
    Nej hvor ærgerligt med din hvide kærmindesøster.
    Mine hjertetræer dufter ikke af julekager, jeg har forsøgt at købe en der gjorde, derfor har jeg to, men det er ikke lykkedes mig at få den rigtige endnu.

    SvarSlet
  6. Skønt med plantebytte - din nye narcis er meget flot.

    Jeg nyder også meget billedet af din Makinoi - sådan en slags er jeg også den heldige ejer af nu - hvad hedder din mere?

    ... åh, den skønne magnolia :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er en god ting med plantebytte.
      Dejligt du har købt en Makinoi, jeg kan ikke huske hvad min hedder mere, må ud og se på skiltet i morgen.
      Ja magnolia er skøn

      Slet
  7. Hvor er det ærgeligt med dine Dahlia :-( Vi må se på det til efteråret, så vi kan finde en god måde du kan opbevare dem. Godt at du havde nogle ekstra :-)
    Og det var da godt at Ida kunne komme og kalde Jens Lyn til sig :-D
    Dit heldige asen sådan at komme hen og bytte planter. Det elsker jeg bare.
    Her har det været rigtigt øv-vejr. Jeg nåede lige igang med at pudse vinduer udenfor, højt oppe på en stige. Der gik flere timer inden jeg kunne gøre det færdigt, så jeg var lidt muggen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det er ærgerligt, men jeg har næsten opgivet at overvintre, jeg har ikke et godt sted til det.
      Ja jeg synes, at det var imponerende, at Jens Lyn lige dukkede op, da Ida var der.
      Plantebytte er godt, men sjældent jeg har mulighed for det.
      Øv at du ikke kunne få godt vejr, vær nu forsigtig med at kravle på stier. Hm jeg får ikke pudset vinduerne i højden.

      Slet
  8. Kedeligt når georginerne rådner. Vi har hvis været heldige med alle vore georginer. Der er endda så mange, så vi kan tage nogen med til plantebytte markedet på lørdag.
    Dejligt når man kan bytte planter. Det er en fin plante du har fået byttet dig til.
    Godt du igen så din vinbjergsnegl.
    Jeg synes du har rigtig mange skønne blomster.
    Altid en fornøjelse at se dine gode billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er ærgerligt med georginerne, men jeg har ikke noget godt opbevaringssted til dem.
      Dejligt at jeres har klaret det.
      Jeg var rigtig glad for at se vinbjergsneglen igen, og den er der endnu.
      Tak.

      Slet
  9. Stort øv med georginerne, og hvor har du mange fine ting i blomst, det er en stor fornøjelse at se med hver dag ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heide ja det var rigtig ærgerligt med georginerne.

      Slet
  10. Herligt som det hele blomstrer og dejligt at du genfandt Jens Lyn... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er glad for at Jens Lyn dukkede op igen :o)

      Slet
  11. Kære Lisbeth.

    Hvor er det en sød påskelilje du der fik, - dejligt man sådan kan bytte.
    Sådan var det også i "gamle dage på landet" jeg tror ikke mine forældre nogen sinde har købt en plante, man fik en stikling hos bekendte og naboer!!!
    Det er altså utroligt, så mange forskellige planter du har, -- rigtig dejligt at følge med---

    Ærgerligt med dine georginer, du må finde et nyt sted de kan overvintre.
    tak for alle dine dejlige billeder.
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja den påskelilje var rigtig sød og speciel.
      Du har ret i gamle dage, brugte man ikke penge på planter, der byttede man bare.
      Jeg har ikke rigtig andre steder at overvintre dem, så det kan ikke rigtig betale sig.
      Selv tak

      Slet
  12. Ja plantebytte er en god ting. Jeg har lige købt den gule anemone, så den er også ny for mig...
    Jeg har også lige fundet den ene af mine vinbjergsnegle - det er en dame for hun har neglelak på toppen!
    Ærgerligt med dine dahliaer - jeg ved ikke, hvordan de opbevares bedst, hos mig ligger de i en kasse i udestuen, det virker ok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Nå har du også fået fat i den gule anemone, den er meget sød.
      Godt at finde sine vinbjergsnegle igen, hm dame ja eller mand :o)
      Jeg har hverken udestue eller drivhus, så værkstedet blev det til, og det gik ikke.

      Slet
  13. Godt at Ida godkendte regnvandsbedet, havde været træls at skulle grave op igen :O)
    Synes det er så sjovt med de vinbjergsnegle, men jeg skal ikke have dem....jeg har det ikke så godt med snegle :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja det var heldigt, at hun godkendte det, men jeg tror nu ikke, han havde lavet det om, selvom hun ikke var tilfreds :o)
      Jeg er også lidt bekymret for vinbjergsneglene for jeg lægger jo gift ud til de fælde snegle, dem har jeg det heller ikke godt med :o(

      Slet
  14. Ærgerligt med de rådne Dahlia. Jeg har heller ikke opbevaringsmuligheder, så jeg opgav for nogle år siden.

    Hjertræet er bare så smukt lige nu, hvor bladene er rødlige. Vores dufter heller ikke, men pyt, der er så mange andre kvaliteter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er rigtig ærgerligt med Dahliaerne, jeg må nok også opgive dem.
      Ja jeg er også vild med hjertetræet, og det gør ikke så meget, at det ikke dufter, selvom det kunne være sjovt nok.

      Slet