mandag den 19. september 2022

Sumphibiscus, hosta og efterår.

 Ja endelig blomstrer den meget storblomstrede sumphibiscus:

kæmpe store flotte blomster, de blomstrer desværre lidt sent, og de er ikke glade for storm og regn, men mon ikke vi får et par blomster mere at se, som I kan se, er der mange knopper endnu..
sidste år blomstrede min sølvlys ikke, i år lykkedes det mig, at holde liv i den ene, den er stort set
blevet vandet dagligt, ellers havde det ikke gået.
Japansk blodgræs

ørkenbedet med tujaer og det fine fad, som Rikke har støbt til mig.
Efterårsfarver:
på to af azalierne, denne har ingen navn
men dette her er R. Jack A. Sand, begge har fine farver
Liljen sammen med den japanske ahorn er et ret flot syn, det er i nordbedet

Hostaerne er stadig forbavsende flotte og nogenlunde intakte:



det er ret imponerende
Roser:
Sourire d´orchidee
Britannia
Chippendale
Gräfin Diana
også her, den er stor, fylder faktisk for meget i hækbedet.
Händel
Koko Loco
Marie Curie
Scentsation
Der er stadig god blomstring i roserne i dråbebedet.

Solnedgangen i aftes var helt fantastisk

sikken en himmel
imponerende

Rigtig god start på ny uge







20 kommentarer:

  1. Godt din sumphibiscus nåede at blomstre! Jeg synes også den ser lidt friskere ud i bladene efter regnen. Det har været et godt Hosta-år åbenbart, og de begyndende høstfarver klæder haven, mens det blandede vejr har givet meget flotte skyer både nat og dag - og da navnlig midt imellem:-)
    Din nye lilje ser fantastisk ud i Nordbedet!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er lige spændende hvert år, om vi når at se blomsterne, men nu skal vi vel have fint vejr et par dage, så måske får vi den at se i fuldt udspring. Ja godt hostaår og dårligt snegleår ;) Ja det er skønt med høstfarverne og ikke mindst det flotte aftenlys. Liljen er bare fantastisk.
      Knus

      Slet
  2. Så flotte blomster det er på din hibiscus. Ja, noen planter blomstrer sent, men du fikk da sett den og kanskje kommer det flere blomster. Nydelige roser også, og flott himmel!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er ret flotte, jeg har lige plukket en enkelt ind, der behøves kun 1 til en vase. De lover godt vejr, så mon ikke der bliver flere. Himlen var fantastisk
      Klem

      Slet
  3. Har du så stor en have, så sneglene på forhånd opgiver at drille dig alt for meget? Mine hostaer bliver omgående spist, hvis ikke der konstant ligge Ferramol rundt om dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Jeg tænker, at haven er så stor, at de ikke længere kan finde hostaerne i den ;) I år har sneglene næsten ikke været til at finde, så ja noget godt har tørken gjort. Jeg tror, jeg har brugt ferramol 2 eller 3 gange i år.

      Slet
  4. Imponerende blomst på din sumphibiscus. Desværre har min sølvlys ingen skud men den har da overlevet tørken. Ja tørken har åbenbart gjort livet svært for sneglene - mine hostaer er også fine i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja man bliver meget forundret over sumphbiscus blomsten, første gang man ser den. Jeg har 3 sølvlys, kun den ene har blomster, de skal have meget vand. Sidste år blomstrede de slet ikke. Ja noget godt er der ved tørken, men ikke meget. Sneglene kan vi godt undvære.

      Slet
  5. Den er altså flot den sumphibiscus. Godt den nåede at blomstre. Og dine hostaer er da osse fine. Noget godt har tørken da gjort, sneglene har haft trange vilkår. Den blodgræs er flot som den lyser der. Hvor høj er den? det er lidt svært at bedømme...
    Ja skyer med og uden byer,, det giver nogle superflotte himmeler
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den er ret flot, jeg tror, der når at komme flere i blomst. Ja noget godt har tørken gjort, vi kan nemt undvære sneglene.
      Blodgræs er ikke så højt, jeg skyder på 30-40 cm.
      Også i aften var der en meget flot himmel.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja hibiscusen er lidt sen men det er jo skønt med store flotte blomster, nu hvor efteråret sætter ind, men ja regn og blæst er jo ikke optimalt, men de kommende dage ser da nogenlunde ok ud, så mon ikke du vil kunne nyde den.
    Nej sølvlys og tørke er ikke optimalt, godt der kan vandes, og det lønner sig kan jeg se, den er super flot.
    Tørken ser så til gengæld ud til at have haft en god effekt på snegle angreb i hostaerne, de ser da så fine ud.
    Ja solnedgangen var så flot i aftes, selv om vi ikke kunne se helt mod vest på 12 etage på OUH men hold op for et flot lys der var, og så med en fantastisk regnbue oven i. Det var virkelig smukt.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja hibiscussen er lidt sen, men jeg tror alligevel, der springer flere blomster ud både i den ene og den anden hibiscus, når nu de lover så fint vejr de næste dage.
      Jeg er glad for, at jeg endelig fik blomster i min sølvlys, den dufter så dejligt. Sneglene savner vi ikke.
      Ja det var en flot solnedgang også i aftes, der var du vel igen på OUH, øv hvor er det træls for jer.
      Rigtig dejlig dag med god bedring til din mor.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Sumphibiscus er et nytt navn for meg, og jeg måtte google for å finne ut mere. Flott plante ser jeg. Rosene dine er jo også praktfulle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja den sumphibiscus er flot og speciel. Roserne er fine endnu.

      Slet
  8. Godt din hibiscus nåede ar springe ud. Det er godt nok vildt, at du har været nødt til at vande din sølvlys så meget. Blodgræs er kun 1 årig hos os, men flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var godt hibiscussen nåede det. Jeg har to sølvlys mere, de er helt visnet ned, denne begyndte jeg at vande, da jeg så, der var ansats til blomster. Blodgræs kommer fint igen hvert år hos mig.

      Slet
  9. Flot Sumphibiscus, jeg er spændt på om min når at få blomster, i år er der trods alt knopper. Sølvlys er nogle tørstige planter og hvis man ikke vander når, der er tørt ser de ikke godt ud, men når de har det godt er de så fine. Det er sjovt med Hosta, nogle holder bladene længe og andre er næsten væk. Flotte roser, Grafin Diana er så fin.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja sumphibiscussen er ret flot, jeg håber din når at blomstre. Ja sølvlys skal have meget vand. Mine hostaer har klaret sig så fint i år. Gräfin Diana er tæt på flot blomstring, den er blevet meget høj.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Det er flotte havebilleder, men jeg giver alligevel førstepladsen til aftenhimlen med træernes sorte silhuetter. Du er god til at fange solnedgangen. Somme tider skal man være hurtig, for farverne ændrer sig hele tiden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak skal du have, ja aftenhimlen var noget helt specielt to aftener i træk. Jeg går jo derude imens det sker, så jeg tager mange billeder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet