torsdag den 8. september 2022

En morgentur og lidt fra haven - mest roser

 Tirsdag morgen tog jeg igen billeder fra min morgentur, denne gang måske lidt anderledes, i hvert fald noget jeg ikke har vist før:

for at se den flotte udsigt på Bertels bakke, går af en sti gennem en lille skov, det sker jeg ser rådyr der.
ja så kommer jeg ud til dette smukke syn
her kan I se stien gennem skoven
der er også en bænk - den benytter jeg nu ikke
her er så den fine udsigt
og her fik jeg øje på de mange fine røde hyben 
her er jeg på vej hjem igen, bag træerne i midten til venstre ligger vores hus
Sofia Renæssance blomstrer så flot nu
jeg holder meget af den gule farve

jeg plukker og sætter i vase sammen med solbrud/Helenium
den blomstrer flittigt, så jeg kan roligt plukke ind.
jeg har også plukket Penny Lane til vasen, de er så forskellige i farven alt efter, hvor længe de har blomstret. Den forreste er ældst.
flot ser det stadig ud
der er mange nuancer, forrest er det en træpæon
et billede fra skoven inden bladene falder af
høstanemoner
og igen de nøgne jomfruer mest for Ellens skyld. Du kan sagtens grave dem op og dele dem, så du har dem flere steder i haven, de har store løg. 
staudeclematissen er fin med de blå blomster
der er knopper i sumphibiscussen, men også efterårsfarverne er på vej, spændende om de når at blomstre, inden der kommer regn og rusk
Roser:
Abraham Darby
Acapella
Apricola
Boscobel
Charles Austin
Elaine Paige
Det bliver spændende, hvor meget regn vi får. I aftes blev det til 4 mm. Til morgen 4 mere. Fredag har det skiftet meget, nogen gange har de lovet 39 mm (det kan vi sagtens bruge) men lige nu er det kun 16 mm, nej 8 mm men 15 mm i aften, vi får se. Vi er mange, der ønsker regn, vi håber det bedste.
Skøn dag til jer - gerne med masser af regn fra himlen.






22 kommentarer:

  1. Tak for billede - jeg har allerede flyttet rundt på på mine jomfruer flere gange og har dem mange steder rundtomkring 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Selv tak - ja men godt at høre, at du har dem flere steder, det har jeg også.

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Vi har fået 10mm regn i nat og 2mm indtil nu men det regner lige nu og blæser lidt. En dejlig morgentur du har taget billeder af. Man kan godt se at det er tørt inde i skoven.
    Jeg har travlt i dag, jeg skal have alle rhodoerne sat ud hvor de skal plantes, for på tirsdag kommer Hans med sin lille minigraver, jeg kan have 4 af gangen på trillebøren så jeg skal køre mange gange.
    Hvor er det dejligt med regn, jeg har vandet i skoven i går, der var flere rhodoer som hang, og så vandede jeg hver enkelt af de nye med slange så jeg ved de er godt våde inden de bliver plantet er godt vådt spagnium.
    God weekend til dig. Kommer du til plantemarked på søndag, jeg håber jeg får tid, den sidste feriedag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Her er det tørvejr og blæsevejr, men de lover mere i aften, nu får vi se.
      Ja så har du nok at se til, jeg har tænkt på, om det snart skulle være. God arbejdslyst. Ja mine rhodoer hænger også meget. Jeg tror, at hvis det var mig, ville jeg putte vandet i et kar og sætte dem der ned, så kan de suge til sig i stedet, det virker bedre.
      Hvor er der plantemarked? Nej jeg kommer ikke, jeg skal ikke have mere.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Deilige bilder fra din morgentur og dine flotte roser! Jeg har postet et innlegg tidligere i dag, men det kommer ikke i blogglisten :(
    Jeg ser det ikke i din bloggliste heller, så noe er galt hos meg i dag. Det kommer sikkert senere, men det er så
    irriterende :(
    Klem

    SvarSlet
  4. Hej Marit
    Ja det er da irriterende, der er ofte noget galt med de blogge, det er nok for at vi skal holde helt op, vi bliver færre og færre :( Jo den er der nu :)
    Klem

    SvarSlet
  5. Hvor er det grønt på dine billeder. Jeg har lige været ude i dag en runde, men ærligt talt var det ingen fornøjelse, slidt vissent og blæsende. Så jeg gik ind og tog en flødebolle til kaffen...
    Jeg håber osse at bare noget af det regn de lover, kommer her. Og så er der nogle "metrologer" der siger "risiko" for regn,,, de ved vist ikke hvad de snakker om.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja her hos os er det grønt i forhold til andre steder, men tør er jorden i den grad, og rhodoerne krøller bladene, slidte blade på træer og buske har vi også, det tager fornøjelsen ved at gå derude, specielt når det blæser sådan, så vi hygger indendøre.
      Ja det med risiko for regn, gider vi ikke høre, vi vil hellere høre, at vi får mængder af regn. På vestsiden af vores lille ø, fik de 17 mm, vi fik kun 8, underligt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej lisbeth,
    Der er plantemarked på Lille Malund, det plejer at være et hyggeligt sted.
    Jeg glemte at sige hvor smuk en buket du har plukket med de gule roser.
    Jeg er lige kommet ind, nu har jeg fået rhodoerne sat ud, det var virkelig et hårdt stykke arbejde.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er et hyggeligt sted, jeg har før været til plantemarked der, men jeg er holdt op med at købe noget til haven, så der er ingen grund til at bruge 322 kr. på færgen, men fristet var jeg.
      Jeg er ikke i tvivl om, at det har været hårdt arbejde, men en gang bliver det flot, og du ville gerne have dem :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Tak for dejlig tur, og det er jo dejligt at komme forbi noget nyt :-)
    Det er da en gave at kunne plukke så fine rosen buketter ind, som kan nydes hvis du nu skulle få regn :-)
    Her fik vi 11mm i går og her ved 18.30 tiden begyndte det at regne igen, og Regn guden skal bare give den gas :-)
    Ja det bliver spændende om Sump hibiscusen når at blomstre, men du plejer jo at være heldig. Her tror jeg aldrig det lykkedes :-(
    Så flotte roser, især Acapella tager sig særdeles smukt ud, på det fine portræt du har taget af den.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  8. Hej Anne
    Selv tak, ja jeg tænkte, jeg måtte vise lidt mere fra min tur. I dag regnede det, da jeg stod samme sted, så turen blev for kort. Vi har også regnvejr nu, så må vi se, hvad det bliver til, ja jo mere jo bedre.
    Den gamle sumphibiscus skal nok blomstre, den viser farve nu, men om de nye når det, er jeg i tvivl om. Ærgerligt og uretfærdigt, at du ikke har held med dine, der er mange knopper på mine, men sen blomstring er ikke godt.
    Ja jeg er heldig med buketterne, jeg plukker jo normalt sjældent ind, men nu her i september nyder jeg dem også inde.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  9. Det er altid dejligt at kunne gå igennem en lille skov, og navnlig når man kommer ud til sådan en udsigt. Fine morgenbilleder!
    Billedet langs pavillonen med de mange grønne farver, pæonen med de rødlige blade og dine friske roser er nu også værd at kigge på, og buketten med solskin midt på bordet er skøn! I dag er det et værre ruskevejr med en lille smule regn ind imellem, så vi må bide tænderne sammen. Natten er ung endnu...
    Spændende med sumphibiscus! Den ser jo lidt opgivende ud på bladene, men måske skal den bare med ind i en vase?

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Du plejer da ikke at være anonym. Ja det er hyggeligt med sådan en lille skov, jeg er lige spændt hver gang jeg kommer ud af den, er landskabet smukt i dag? Det er det ofte. Hundene vil hellere gå ved siden af skoven, men mor bestemmer :)
      Ja jeg synes også det motiv var flot. Her regner det vist en del nu, da jeg kiggede på DMI, så det ud til, at I også fik, men man kan aldrig vide.
      Sumphibiscussen har det fint, den har bare fået efterårsfarver, men en tur ind i varmen, tror jeg ikke den holder til. Så kommer den ikke til at blomstre, det er for tidligt endnu.
      Knus

      Slet
  10. Ja, anonym - tsk! Det viste sig jeg skulle logge ind på min Googlekonto igen efter at have fået nyt sikkerhedsprogram. Der har været så meget bøvl med mit Internet på det sidste, men John har vistnok reddet mig ud af suppedasen efter en masse roderi:)
    Du ved nok bedst hvad sumphibiscussen har brug for. Sådan noget er lidt for eksotisk for mig. Vi har fået 22 mm i nat og vinden har endelig lagt sig!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har jeg også prøvet, godt John kunne redde dig ud af suppedasen, det er træls, når der er vrøvl med det tekniske.
      Ja sumphibiscussen er lidt eksotisk, men den klarer sig over al forventning. Wow det var flot, jeg var bekymret for, at I ikke fik noget. Vi har fået 25 i alt siden onsdag aften. Det er rigtig fint, men selvfølgelig kan vi godt bruge mere, men det kan godt vente til i næste uge.
      Knus

      Slet
  11. Du har skønne omgivelser til din morgentur. Ellers bemærkede jeg især de flotte høstfarver på din træpæon og de dekorative knopper på din sumphibiskus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har jeg. Træpæonen er flot, så må vi se, om blomsten på sumphibiscus springer ud.

      Slet
  12. Sikke nogle flotte udsigter du viser os. Dejlig med en fin morgentur. Herligt med så mange lækkerier til vaserne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har dejlige morgenture, i dag var det dog lidt gråt, men nu skinner solen. Jeg har plukket en del roser ind til morgen efter regnen.

      Slet
  13. I liked all of your photos today. Enjoyed seeing the trails, but really love the roses you have. They are beautiful. Thanks for the posting.

    SvarSlet
    Svar
    1. I am happy to hear that you like my photoes - I like to take them and post them.

      Slet