lørdag den 24. september 2022

Solopgange og solnedgange, samt lidt fra haven

 Så gik der endnu et par stille dage, vi må nyde solen og det stille vejr, det gør vi vist alle. Det er ikke varmt længere, men da det ikke blæser, er det ikke så koldt. Det bliver senere lyst og tidligere mørkt, men det kan vi ikke gøre noget ved. Det arbejdende folk må nøjes med at gå i haven i weekenderne. Jeg er ikke så flittig i haven for tiden, men det skal nok komme igen.

Her kommer billeder fra morgenture osv.




Når det er halvmørkt om morgenen, er det skønt at nyde, at solen kommer frem.
Nu er der ved at være gang i farvepaletten
Asters
Vinget benved
Euonimus Oxyphyllus/japansk benved
Den gule vandgran er stadig smuk
glimt fra haven:



Roser:
Alnwick Rose
Scepter d´ isle
Clair Renæssance
Comte de Chambord
Gräfin Diana
Princess Alexandra of Kent
Susan William Ellis
Rudbeckiaen blomstrer stadig flot
En sumphibiscus er på vej, det er den Anne har sået.
Til slut solnedgangen torsdag aften
Det var alt fra Høneballehaven i dag
Rigtig god weekend til jer







22 kommentarer:

  1. Heller ikke her sker der alverden i haven for tiden. Du er ikke uheldig med Anne som haveveninde 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg synes, jeg havde svaret på denne kommentar, men væk er den. Der sker ikke så meget i haven nem, men jeg er meget heldig med Anne, det må man sige.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Det er vakre omgivelser du bor i.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det helt sikkert.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Flot solnedgang du viser. Også dejlige billeder fra haven og fra din morgentur, jeg synes også aftenerne er blevet meget lange når man som jeg plejer at gå ude til sent. Zulu og jeg har brugt formiddagen til en lang tur i statsskoven i det dejlige vejr, vi fik samlet lidt kantareller, så er middagen reddet i aften.
    I morgen tager jeg en tur i Tambours have ved Varde, der har jeg aldrig været og det lyder som et spændende sted.
    Vi mangler stadig 60 store rhodoer at få i jorden og så alle de små, men det går fremad, det er et stort projekt.
    Jeg nyder det dejlige solrige efterårsvejr.
    God weekend til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja nu kan du ikke rende ude hele aftenen, men lur mig om du ikke finder et sted, du kan købe planter ;)
      Det lyder dejligt med en tur til Tambours have, den har jeg hørt en del om, det skal nok blive godt.
      Ja der er lang vej med jeres projekt, men det går da fremad, jeg er ikke i tvivl om, at det er et stort projekt.
      Det er skønt og stille vejr i dag, nu må jeg ud og nyde det.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Ja september giver et helt særligt lys, med lange skygger.
    Trods vi ikke har fået så meget regn, er det nok til nogle stauder har kunnet rette sig lidt og komme med en lille efterårsblomstring. Dejligt for min farvehungrende havesjæl. Og asters er så småt begyndt osse at komme. Vi skal nu ikke mere end 3-4 cm ned i jorden før end det er tørt. Så vi kan sagtens bruge meget mere.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja regn er stadig en mangelvare, det ser tørt ud, alligevel klarer meget sig fint. Asters er så fine, de sætter lidt farve på haven nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Mange flotte kig i din have. Der er mange fine farvenuancer i haven nu hvor buske og træer begynder at få efterårsdragten på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak - ja jeg holder meget af efteråret, fordi jeg har sørget for, at mange af planterne har efterårsfarver.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    September kan altså noget både live og på billeder og hvor har vi bare været heldige i år. Næ jeg er heller ikke så meget i haven, men der er nu heller ikke så meget at gøre lige nu. Græsset gror godt igen, men det er jo ikke mit arbejde :-)
    Mon fuglene tager frugterne på benved? Jeg har en stående i en krukke og der har været mange frugter på, men det er ligesom om at de pludselige er væk.
    Mon ikke du også i år når at få blomster i hibiscusen. Her bliver det også som sidst år og det er desværre uden blomster :-( jeg overvejer om jeg skal grave op og sætte i krukke og så have den i drivhuset.
    Fin asters og smukke roser.
    Fortsat god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja september har været flot i mange dage, det har vi nydt. Jeg piller lidt ved roserne, og ellers laver jeg ikke andet end at trave en tur i haven, det er godt vi har nogle til at slå græsset :)
      Jeg ved ikke, om fuglene tager frugterne på benveden, men det kunne det jo tyde på.
      Jo mon ikke jeg får blomster i dem, du har sået, det er mærkeligt, at din ikke vil, vi skulle tro, at vi har nogenlunde samme klima. Du kan da prøve at grave den op. Kan det virkelig passe, at du kun gemte en til dig selv. Jeg har en del i rosenbedet. Mon ikke du kan få en af dem?
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Flittig er du i hvert fald med at tage billeder. Dine morgenbilleder er så flotte!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg har svært ved at beholde kameraet i lommen, men nu er det vist sket med det fine vejr.
      Knus

      Slet
    2. Nej-nej, nu kommer det virkeligt fine vejr med al den regn vi trænger til:)
      Knus

      Slet
    3. Det er rigtigt, vi vil gerne have regn, og det får vi, men det er ikke så godt at tage billeder i :)
      Knus

      Slet
  8. Året går mærkbart på hæld, og om ikke andet, er det da skønne farver, der altid er her hen mod årsafslutningen. Det kompenserer lidt 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det må man sige, men heldigvis kommer de smukke efterårsfarver først, og bagefter kan vi beundre de smukke nøgne stammer. Jo jo vi klarer det nok, inden vi ser os til, er det forår igen.

      Slet
  9. Dine roser ser ud til at have nydt godt af de fine septemberdage med solskin. De ser helt perfekte ud.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja de har været rigtig flotte i det dejlige milde og stille solskinsvejr. Det er værre i dag med regn og blæst, men der er da lidt derude endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Der er stadig godt gang i roserne selvom vi tydelig kan mærke efteråret. Der er stadig ikke kommet blomst i min Sumphibiscus, så jeg tror ikke rigtig, at den når det, måske næste år. I går søndag havde vi fint vejr, men det endte med regn og i dag har det regnet hele dagen, ikke fordi jeg klager over det, vi mangler stadig vand. Flot Asters og dejlige farver på din Benved.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er skønt med de roser, men regnen kan de ikke lide. Her har det også småregnet hele dagen, og de lover mere i morgen, det er helt sikkert tiltrængt. Knopperne på sumphibiscussen skal vise sig længe før, så nej det bliver heller ikke i år, vi håber så på næste år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet