tirsdag den 27. september 2022

For en tid er det slut med alle de fine billeder

 Det regner og blæser, roserne  kan ikke rigtigt lide det, det kan 


sumphibiscussen heller ikke, heldigvis fik vi et par gode stille dage i weekenden, de blev nydt med eftermiddagskaffe i haven.
Blåbær
og kuglekastanien er gået i efterårsmood
Asters
har heldigvis blomster, selvom jeg ikke er fan af dem, sådan som de breder sig, men kønne er de nu, fine farvepletter i haven.
også glasbær giver farve i haven
ligeså græsserne og de sidste blomster på sommerfuglebusken
R. semibarbatum har også fået farver sammen med storkenæb i baggrunden ser den fin ud
En dahlia (min eneste) har sneget sig til at blomstre i regnen
jo nu skruer vi ned for blusset, i hvert fald så længe det regner, er der ikke meget at vise billeder af.
Men her kommer da lige et par roser med regndråber:
Accapella
Sally Kane
og Sweet Juliet

Lidt rosenbilleder fra den skønne weekend:
Artemis
Buttercup
Carolyn Knight
store fyldige blomster
Händel
Karen Blixen har ikke været flittig i år, men lige nu klarer hun et par blomster
La Paloma - sikken en knop
Our last summer 
Sheilas Perfume (den er plukket ind, jeg må sige, at den virkelig har fortjent sit parfumenavn.
Til slut en solnedgang fra lørdag, i dag er det gråt og blæsende.
Det er småt med besøgene på bloggen, så jeg tager lige en pause, jeg har mange andre gøremål. 
Kan I have det rigtig godt inde i varmen.

Tilføjelse kl. 13.15 - især til Søren og Marie, samt Elna og Sydney, som ikke er på facebook
Kære Blogvenner

Hjertelig tak for jeres opmærksomhed ved min elskede Lisbeths bisættelse - tak for smukke blomster og hilsen. Det var et svært sidste farvel, men det er en lille trøst at vide, at hun spredte smil og glæde  - også på nettet. 

De varmeste hilsener
Bent - 'havemanden'







20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Du har fortsatt mange fine roser! Det går mot høst for alvor nå, og det er både vind og regn her også i dag. Snart er det slutt på blomstringen, men det er bare sånn det er.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det må vi leve med, jeg har ikke været i haven i dag, nej hvor det regner, derfor er det nok ikke helt godt med roserne.
      Klem

      Slet
  2. Jamen god fornøjelse med dine øvrige aktiviteter, hvis da ikke lige det er hovedrengøring:-) Her er vejret ikke meget anderledes end det plejer, men 5 mm regn har vi dog fået i nat, og jeg håber der kommer mere.
    Efteråret sniger sig ind på os og det er da flot du stadig har så mange roser i haven. Fine billeder her 3 måneder før jul!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo tak for det Ulla
      Nej det er ikke hovedrengøring, men det må vel snart blive ved den tid, det er nu ikke noget, jeg gør meget i. Hold da op, så er vi bedre hjulpet, vi har fået omkring 20 mm, håber snart det når over til jer, mine planter er glade, ja altså ikke roserne, men alle de andre.
      Knus

      Slet
  3. Flot den sumphibiscus. Jeg kan godt huske den fra andre år. Men du har vist et par forskellige??
    Vi har osse fået lidt regn. 6mm i nat og et par stykker til i dag. I form af noget snask regn der vådter, men egentlig ikke batter noget.
    Asters giver da lidt farve til haven nu. Jeg har et par "selvlavede", og pusigt nok er de tidligere i blomstringen end de formodede forældre. Søde er de, selvom de løber lidt i bedene, som du siger.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den er flot, og det er rigtigt, at jeg har vist nogle forskellige. Den her er min oprindelige, siden har Anne sået nogle for mig, der er mange knopper i, men om de når at springe ud, er jeg noget i tvivl om.
      Ja asters er fine nu, men de løber lidt rigeligt, synes jeg.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Tak fordi du sender Bents hilsen videre. Han må have en svær tid. I dag er det helt klart blevet efterårsvejr, og temperaturen er dalet både ude og inde. Dine roser ser stadigvæk friske ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Selv tak - jeg havde kun skrevet haveblogvenner på kortet, det var ikke til at remse alle de navne op, derfor skrev han til mig, som jeg havde opfordret ham til. Han har det meget svært ja. Roserne er ikke så friske mere, vi har for en gang skyld fået meget vand her, over 20 mm.

      Slet
  5. God pause! Efteråret er kommet, og der er (i hvert fald for mig) flere indendørsaktiviteter på tapetet end dem i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ellen, den bliver nok kort, kun til fredag. Det har i hvert fald ikke været vejr til udendørsaktiviteter her, det har regnet hele dagen, vi er på over 25 mm bare i dag.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det hele bliver lidt hængeøret i regnen og ja det har tisset ned her stort set siden i aftes, så jeg tænker at vi da godt kan klare os lidt nu.
    Asters er heller ikke lige yndlings planten her, men ja de lyser da fint op i gråvejret.
    Den er da så fin din enlige Dahlia, jeg fik jo en del knolde i foråret, jeg var spændt på farve og de er så lilla alle sammen :-) jeg har besluttet at de ikke bliver taget op, men stykket hvor de står bliver dækket med et lag blade i vinter, så må jeg se om de overlever. Jeg har da en som nok er sat for 5-6 år siden og den kommer troligt igen.
    Ja La Paloma er godt nok knopfin :-)
    God pause til dig
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, men regnen gør godt for haven og planterne. Vi har fået over 40 mm.
      Nej det er ikke en yndlingsplante den asters, men fine er de nu.
      Jeg har prøvet at dække nogle georginer med blade, de er alle væk nu, men til at begynde med, kom de vist.
      Tak for det, pausen slutter på fredag, så må vi se, hvor lang tid næste pause bliver.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Mandag regnede det hele dagen der kom 28mm og tirsdag kom der 8mm og i nat er der kommet 8mm så det er godt til de nyplantede rhodoer.
    Flot solnedgang og stadig mange flotte rosen billeder du kan vise, men det synger på sidste vers med blomstringen, men måske får vi et flot efterår med mange farvede blade. Jeg er forbavset over hvor mange af mine små bladede rhodoer som stadig har lidt blomster men vanding i sommer har nok gjort dem godt, de vokser vildt synes jeg.
    Stod i dag i haven og kiggede på et par bøgetræer som jeg husker der var helt små da jeg flyttede ind på gården for 31 år siden, de er virkelig blevet store så bare på 20 år kan man jo se i jeres have at træerne er blevet meget store, jeg må væbne mig med tålmodighed for det varer længe inden de små planter i 9cm potter bliver til træer.
    Du må hygge dig i din blog pause, du har sikkert nok at se til.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      For en gang skyld, kan jeg slå dig, vi har fået mere regn :) Mandag fik vi kyn 7½ tirsdag 41, og 3 mm i dag, så det er over 50 mm på et par dage. Jeg har ikke set til mine rhodoer, da vi ikke har været hjemme, du ved hvorfor.
      Roserne kan ikke lide alt det regn ned oven i hovedet :) men jeg tænker, der er lidt endnu, vi kunne se på vores tur, at der er ved at komme efterårsfarver. Dejligt at dine småbladede rhodoer klarer sig godt, de kan godt være svære, hvis de ikke får vand nok, jeg har mistet flere i den anledning.
      Ja træer er lidt længe om det, men pludselig får de fat, så kan det nemt gå stærkt. Vores er blevet store, nu kan vi begynde forfra ;)
      Ja jeg har nok at se til, men vender tilbage fredag.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Herligt at se fine efterårsfarver samtidig med mange fantastiske roser. Jeg er helt forelsket i Händel og La Paloma - sikke nogle farver. Jeg var overrasket over at mine roser blomstrer stadig, men dine er stadig godt i gang så det er måske meget almindelig at de fortsætter ind i efteråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydnety
      Ja det er en god kombi med efterårsfarver og roser. Händel er jeg også ret vild med. Godt du også har roser i blomst endnu. Ja hos mig er det almindeligt, at roserne fortsætter ind i efteråret nogle gange endda ind i vinteren. Vi har det jo mildt herovre.

      Slet
  9. Fina rosor som vanligt :) Jag har faktiskt satt 10 stycken i år men 8 av samma - jag vill ju ha till buketter. Jag är lite glad åt regnet eftersom det är torrt och jag är sjuk. Då är det lugnt att vara inne.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      DEt lyder godt, at du har sat flere roser, jeg plukker ikke mange buketter ind, men nyder dem ude. Godt du får noget regn nu, hvor du alligevel ikke kan komme ud.
      God bedring
      Kram

      Slet
  10. Mye vakkert, og det er to roser som spesielt utmerker seg for meg. Både "Sheilas Parfume" og knoppen på "La Paloma" pga fargespill :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja netop de to er helt fine nu :)

      Slet