tirsdag den 13. september 2022

Plantemarked blev det ikke til

 Der var ellers flere spændende plantemarkeder, som jeg godt ville have besøgt, men nej 322 kr. for en retur med færgen, det ville jeg ikke give, jeg mangler jo ikke noget. 

I stedet har jeg foræret mig selv 3 liljer fra https://www.lenesliljer.dk/ der er virkelig mange spændende liljer, dagliljer og iris der. 


smukke er de. De to andre liljer er færdige med blomstringen, men nu shiner denne.
De er købt og betalt for længe siden, derfor købte jeg en plante i Netto i lørdags.
i en purpursolhat/Echinacea, 159 kr. i alt blev det til med liljer og echinacea, det er billigere end færgebilletten 😉

fine skyer og himmel forleden morgen på Bertels bakke
og lidt dis i går morges, hvor jeg nød min morgentur i helt stille vejr, det var dejligt og holdt selvfølgelig ikke så længe. I dag blæser det, men det var nu alligevel en dejlig morgentur. 
Efteråret er på vej, men der mangler stadig lidt, inden de rigtig flotte farver viser sig
denne acer i læhegnet viser jeg nok mere end en gang, den forandrer farven flere gange, inden løvet falder af
Benveden/Euonimus er rigtig flot nu, også den kommer der flere billeder af
den egebladede hortensia/Hydrangea quercifolia har også flotte farver, men kun en blomst i år
et kig under vandgranen, som har klokkespil og en fin uro
de her to er flotte sammen, gul vandgran og sumpcypres

Aftensolen på Himlens 7 sønner og roserne
Nuancerne er stadig ret synlige
Roser:
La Paloma
Darcey Bussell
Elaine Paige har været meget smuk de sidste dage, i går inden regnen plukkede jeg disse ind
Hot Chocolate
Händel flot knop
og blomst
Maid Marion
en lille flok cyklamen, det ser ud til at være et godt sted til dem
Rhododendron er det længe siden, jeg har vist:
R. Chocolate Dane
R. russotinctum
R. Wine and roses med den røde bagside drager ofte kameraet og mig
R. Tinkerbird har fin behåring på bladene, jeg er glad for, at Dorte fik mig overtalt til at købe den, der er knopper klar til næste år.
Med dette fine billede fra min morgentur vil jeg ønske mine læsere en god dag.
Nå ja vi fik 12 mm i nat, nu skal solen nydes. 









18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Jeg forstår deg så godt, og det er da bedre med blomster enn fergebilett. Din nye echinacea ser godt ut. Har den noe sortsnavn? La Paloma er en veldig vakker rose.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi er ved at være noget trætte af færgen, og det koster. Nej desværre er der ikke sortsnavne på planterne i vores Netto.
      Klem

      Slet
  2. Jeg kan godt lide at komme på plantemarkeder, men jeg synes de fleste er i Jylland 🤔 Jeg kan godt se, at det bliver nogle dyre planter, hvis du skal over med færgen - det er jo det samme, jeg tænker om Storebæltsbroen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er hyggeligt med plantemarkeder, der er mange i Jylland, og så koster det både med færgen eller med broen, pludselig er planterne ikke billige længere.

      Slet
  3. Jeg kan forstå, at valget var let. Du foretrak planterne, og det er bestemt nogle fine planter. Det var godt, at der var blomster i den ene af liljerne, for det er nogle fantastisk smukke blomster, og det ville da være ærgerligt, hvis du skulle have ventet på dem helt til næste sommer. Nogle gange kan man finde planter i Netto, som man bare må have ned i indkøbskurven. Men i vores Netto skal man helst komme den dag, de får nye planter hjem eller i de første dage efter, for de er ikke så gode til at passe dem med vand.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg foretrak planterne og sparede både tid og penge. Der har været blomster i alle tre liljer, den her er bare favoritten. Det var specielle liljer, næste år blomstrer de nok samtidig med alle de andre, disse har været på køl hos Lenes Liljer. Ja man kan nemt finde planter i Netto, men de glemmer at vande dem, så det skal være første dag, herovre bliver de ofte revet væk, vi har ikke så mange muligheder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Sikke nogle flotte billeder af himlen du har taget. Sjovt at du har en rose der hedder 'Hot Chocolate' men også en rhodo. Ja benved pynter nu samt de kommende uger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja jeg er vild med at tage himmelbilleder, når himlen har kontraster. Ups der tog du mig i en fejl, nu har jeg rettet det, rhodoen hedder Chocolate Dane

      Slet
  5. lækre liljer. Jeg havde ellers regnet med at vente med liljerne til foråret, meen de frister. jeg er forsigtig med Netto og lign. planter. Ofte er de blevet mishandlet i forretningen.
    Efterårsfarverne lader vente på sig. De ser lidt slidt ud, bladene. Forhåbentlig har regnen gjort, at vi får glæde af de sene asters, og måske så osse nogle af bladfarverne. Vi fik 5 mm i nat.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Du får meget bedre liljeløg, hvis du køber hos Lenes liljer. Du kan bestille nu, de fleste bliver først sendt til foråret. Men de er altid friske og gode fra hende.
      Ja efterårsfarverne lader vente på sig, for du har ret, bladene er ved at være slidte, det forstår vi godt med alt det blæsevejr. Ja lad os håbe, at noget mere vil springe ud, nu vi har fået regn. Vi fik 3 mm mere i eftermiddag foruden de 12 i nat.

      Slet
  6. Beautiful roses at the end of your posting today. I don't have any in my gardens here on the lake so I take pleasure in seeing them in other's gardens. Thanks.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you - I am happy to hear that you enjoy my blog - you are so welcome.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det er jo altid fristende med et plantemarked, men nogle gange må man regne lidt på det, ikke mindst lige nu hvor brændstof priserne er høje og når du så oven i også lige har en færgebillet, så kan det jo godt gå hen og blive nogle dyre planter at komme hjem med. Et par smukke liljer og en fin Solhat kan da altid råde lidt bod på en mistet tur :-)
    Jeg glæder mig til at se min egebladet hortensia her i løbet af efteråret, det var jo bare en lille fis sidste år, så der var der jo ikke så meget at se på, men den er vokset godt i år så mon ikke jeg har lidt flotte efterårsfarver i vente.
    Din roset er så flotte, misundelse kan forekomme:-) heldigvis kan jeg godt glædes på dine vegne.
    Tror vi fik nogenlunde den samme mængde regn natten til i går som jer, og lidt småtteri ind i mellem i løbet af dagen. Solen skinner fint her til morgen, så må vi se hvor lang tid det holder :-)
    Du må ha’ en rigtig god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det nemlig, men det er lidt dyrt og alting er blevet dyrere, det mærker vi alle. Liljerne er fine, og allerede i dag manglede planterne i Netto vand, så det er med at købe dem, når de lige er kommet hjem.
      Det bliver spændende, den skal nok blive fin her inden længe, når den nu er vokset godt.
      Ja roserne er flotte, jeg er glad for, at du glæder dig på mine vegne, du kan jo også glæde dig over billederne.
      Ja her skinner solen også, men det skulle vist ikke holde, så må vi nyde den, mens den er her.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Du er heldig med regnen for tiden, og det skal være dig vel undt!
    Jeg holder meget af dine økonomiske dispositioner, og nu mangler jeg bare at høre hvad resten af de sparede penge til færgebilleten skal gå til:) Men det ser ud som om du har gjort nogle gode kup...
    Der er et stykke tid til de rigtige høstfarver slår igennem, selvom det blæser kraftigt og temperaturen er gået ned, men man aner hvor det bærer hen, og fokus er nu rettet mod al det forskellige løv. Glæder mig til at følge dine løn, rhodoer og alt det andet hen over efteråret, og håber stadig på en lille tur til din ø i oktober, hvor man med egne øjne kan se det dejlige!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja dejligt der kommer noget regn, det var tiltrængt.
      Tja de sparede penge gik hvis bare ind i den almindelige husholdning ;)
      Ja det er da godt at have lidt og trøste sig med her i tørketiden, det var jo før, vi fik den dejlige regn.
      Mange af bladene er desværre slidte, så vi må se, om efteråret bliver så flot. Men lur mig om jeg ikke nok skal finde noget. Det er alligevel efterårsagtigt nu med det blæsevejr, så snart falder bladene måske. Men inden da skal vi gerne have jer over og se det hele. Så må vi håbe på lidt solskin.
      Knus

      Slet
  9. For 14 dage siden var jeg på plantemarkedet i Vildsund. Det tog mig kun en halv time at gå frem og tilbage mellem boderne. Der var lige så mange gæster som før corona, men ikke nær så mange stande som tidligere. Det er ærgerligt, hvis det dør ud med plantemarkeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var ikke lang tid, men mon ikke det bliver bedre igen, vi er ikke de eneste, som godt kan lide plantemarkeder, havefolk er trods alt et specielt folkefærd.

      Slet