søndag den 1. maj 2022

De sidste billeder fra april - mest rhododendron.

 Ja så gik det hen og blev maj, de fleste har nok at se til i egne haver, men måske er der alligevel nogle, som ikke selv har have mere, som har tid og lyst til at kigge på mine billeder. 

Det er stadig tørt og køligt, men solen skinner i det mindste, regn har vi snart glemt følelsen og synet af. 😒

Et kig ud over haven med en himmelsk baggrund 😏
hækbedet er så flot nu
jeg må tilstå, at jeg er lidt stolt af det
R. augustinii
er så flot, smuk farve
sammen med R. orthocladum er den bare perfekt
 skovmærker i skovbunden
og lidt narcisser
Hundetand/Erythronium
bærmisplerne blomstrer flot nu
her er det en enkelt blomst fra Nordens oliven/Pyrus salicifolia 'Pendula
Pagodebusk
Rhododendron:
Nærbillede af R. edgeworthii - flot behåring
R. Ginny Gee
er en af yndlingene i hækbedet
R. Great Dane
R. Jacksonii (nu i fuldt flor)
R. metternichii
R. metternichii micranthum
R. rex fredag
 lørdag
R. schlippenbachii
R. Silber Velour
ser ud til at klare det.
solnedgangen fredag aften, vi ligger lavt, så det var flottere i vinduerne. 

Der er i øvrigt plads til et par stykker ved havebordet lørdag d. 18. juni, hvis en haveblogger/evt. tidligere haveblogger har lyst til at besøge haven og Samsø. Skriv hvis du har tid og mulighed for et besøg. Det er hyggeligt, når vi er nogle flere. 
I må have en skøn søndag




15 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Jeg skal love for du allerede har mange blomstrende rhodoer, det er dejligt.
    Jeg var ellers bange for nattefrost sidste nat, men heldigvis slap vi, jeg kan se det har frosset i Billund, jeg havde lige plantet mine sommerblomster ud.
    Vel hjemme fra plantemarked og der kom jo lidt i kurven, bl.a. en hyacint orkide (jord orkide), havde aldrig set sådan en før, trillium, dodecation, geranium, jeffesonia, og en Ulmus glabra Crispa, samt en brogbladet Polemonium.
    Fik skabt en kontakt så jeg er inviteret til besøg hos en som går meget op i sjældne træer, det glæder jeg mig til.
    Solskin men jeg synes det er koldt, selvom der står 13 grader på måleren,
    men jeg må ud og plante.
    God søndag og 1. maj til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja der er mange i blomst og mange på vej, men sådan er det, når vi har mange rhodoer, bare vent :)
      Det lyder til at være spændende ting, du har købt, der var jeg også faldet i og havde købt. Det var forhåbentlig gode priser.
      Det lyder spændende med besøg hos en med sjældne træer.
      Jeg synes også, det er koldt, jeg frøs, så vi måtte have fyret op, nu må jeg ud og se, om det stadig er koldt her. Solen har svært ved at trænge igennem.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Du har så mange flotte rhodoer, og hekkbedet ditt har du all grunn til å være stolt av :)
    Nå behøver vi bare regn og litt mer varme i luften så kan vi få hygget oss med mai måned.
    Her står alt på stedet hvil i hagen, for det er iskaldt hver eneste natt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der kommer flere og flere i blomst, og hækbedet er fantastisk nu. Regn flere nætter i træk og lunere vejr er perfekt for maj måned, men vi må tage, hvad der kommer.
      Klem

      Slet
  3. Underbara bilder och nu spritter våren och grönskan i oss trädgårdsälskare :)
    Lite regn saknas för ack så torrt det är, jag vet inte när det regnade sist...
    Nåja, önskar dig en skön söndag och skön maj!
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti
      Ja det er dejligt med våren, så må vi håbe, regnen snart kommer.
      Kram

      Slet
  4. Du kan da ikke være lidt stolt over din have,,,, Du kan være MEGET stolt. Den se superflot ud ..
    Regn i flere nætter? Det vil da være en herlig drøm.. Jeg har lige været letsindig og plantet nogle liljer ud, der stod i potter, og de har fået næsten en spand hver. Jeg krydser fingre.
    Smukke blomster i Norden oliven. Jeg troede faktisk det kun var for bladene man havde den, og den næsten ingen blomster havde.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      det var pænt sagt. Jeg ved ikke, hvor meget vand liljer skal have, mine er jo i jorden allerede. Jeg tænker, at de også kan få for meget, så løget rådner, men ved det ikke.
      Ja men alle har nok Nordens oliven for løvets skyld, min har mange blomster, går man tæt på dem, ser det flot ud.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja så blev det maj og jeg tænkte i morges at det skulle fejres med en lang dag i haven, men formiddagen syntes jeg var tilden kølige side så det fristede ikke, men i løbet af eftermiddagen blev det helt fint vejr og så blev der hevet nogle haveredskaber frem og jeg kom igang :-)
    Et par blå Rhodoer er sprunget ud her og dem glæder jeg mig over og dine blå også, ja dem har jeg jo en svaghed for.
    Der er ikke noget bedre end at kigge på et bed og sige til sig selv: det har du sgu da gjort godt. Jeg forstår at du er godt tilfreds, men det kan du nu være med mange af dine bede og når Bent har været med kanteteren og de står skarpt så er det jo helt perfekt.
    De er virkelig fine blomsterne på den pilebladet pære, smukke blade har den også, ærgerligt at den ikke får spiselige pærer, for så ville den jo være noget nær perfekt.
    Smuk spejl solnedgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja pludselig blev det maj, men du har ret, det var koldt i formiddags, da jeg havde været ude en time, gav jeg op og gik ind i varmen. Eftermiddagen var meget bedre, vi sad endda ude og spiste aftensmad.
      Jeg tænkte også på dig, da jeg tog billeder af de blå rhodoer. Jeg er svært tilfreds med det bed, det og nordbedet er nok de bedste. Kanterne betyder meget, det er Bent god til.
      Den pilebladede skal holdes i ørerne og studses tit, eller bliver den grim, pærerne er der ikke meget ved.
      Ja det var bedre i vinduet end virkeligheden, så skulle jeg have bevæget mig længere væk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det ser jo knaldgodt ud overalt i haven Lisbeth - en himmelsk have på en himmelsk baggrund vil jeg kalde den - og den kan du godt være stolt over. På billederne ser man ikke den manglende regn, for de sprøde grønne farver giver jo et frisk indtryk, men du ved jo nok bedst selv hvor der trænges. Dejligt at se de små løgvækster og skovmærke som snart skal blomstre. Den stump jeg fik med hjem fra skoven sidste år er blevet til en hel kvadratmeter og lover for et godt bunddække fremover. Dine rhodoer ser ud til at springe efter planen foreløbig, og det er jo godt!

    Mest godt stadigvæk, og tak for det - mens vi venter på en ordentlig bløder.
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja næsten som i himlen, når jeg går og pusler derude. Nej det ses heldigvis ikke, at der mangler regn, vi vander rhodoerne, der står i højbede, roserne må klare sig, der er meget tørt, vi prioriterer. Jeg prøver at flytte lidt skovmærker ud i læhegnet, heldigivis er de gode til at brede sig, har du også erfaret. Jeg har plukket lidt ind, så jeg kan mærke duften herinde. Ja rhodoerne springer ud efter planen, så det kan ikke være bedre.
      Ja vi venter og venter, men de lover ikke noget, desværre.
      Knus

      Slet
  7. Ikke underligt, at du er stolt af hækbedet. Det er rigtig smukt. Jeg noterer mig datoen på jeres sommertræf, selvom vores juni er fyldt med mærkedage . Jeg er bange for, det ikke kan lade sig gøre, selvom lysten er der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have, jeg blev meget glad for at høre, at du har noteret dig datoen for sommertræffet, det kunne være så hyggelig, men jeg kender godt, når kalenderen bliver lidt for fyldt. I er meget velkomne.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Dit hækbed er bestemt også dejligt at se nu, og jeg har siddet og kigget lidt på de liljeblomstrende tulipaner. De gør afgjort noget godt for bedet. Jeg tror, jeg vil prøve med sådan nogen. Kommer de igen? Og har du navnet.
    Som Marie har jeg noteret den 18., men vil gerne vente med at vurdere, om det kan passe i programmet, og så må jeg løbe risikoen for at andre har taget pladsen.
    Det er dejligt udevejr i dag, men jeg gad sådan set godt at få en ordentlig omgang indevejr med regn ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet