fredag den 13. maj 2022

Igen fine billeder fra haven

 Måske har du ikke tid til at kigge med, det forstår jeg godt. Jeg har selv meget travlt i haven, men vil alligevel ikke svigte bloggen. Nu er det Bededagsferie, og de første gæster begynder at melde sig, i dag får vi 5 besøgende, så nu starter sæsonen. 

Her kommer lidt billeder til jer, som ikke lige kan komme til Samsø for at se haven, jer der bor herovre er velkomne. Skriv til mig, hvis du har lyst til at se de mange blomstrende rhododendron og alt det andet. Du kan også sende en sms 61771928, jeg tager ikke telefonen, hvis det ikke er et nummer, jeg kender, men du kan indtale på mobilsvareren. 

Forleden tog jeg et billede af denne specielle himmel, det så flot ud
Akelejerne er så småt i gang
Den gule vandgran er en af mine yndlinge, forestil jer, hvordan det er at stå under den og kigge op i kronen.
Lidt kig ind i haven:

flot med solen og den mørke himmel
Når solen skinner på den uægte jasmin
R. Lavendula danner hæk her i tjørnebedet, der er tre på stribe
En af de første små iris er sprunget ud
Magnolia Susan blomstrer på livet løs
Rhododendron med navne, det lader til, at nogle lægger mærke til dem :)
R. ambiguum kalder jeg den, jeg har købt den i Lille Malunds have uden navn
R. Blauköpfchen
R. Blueshinegirl
R. Brasilia
R. canadense 
R. Dufthecke
R. Golfer
R. Ken Janeck
R. Lemon Cloud
og fra den anden side til Anne :)
her er en mere til Anne, det er R. luteum, som har den skønneste duft
R. orbiculare fik ekstra vand fra kanden, det hjalp på blomsterne, de hang med hovedet
R. wiltonii har ikke før haft så mange blomster
Til slut en lille forsmag på, hvad næste indlæg kan byde på:
det er nemlig træpæontid, her er det P. delavayi
Den er lige uden for mit vindue her ved computeren, jeg måtte tage billedet inde fra. Der er en del knopper i dem alle, så næste gang viser jeg billeder af dem.

Rigtig god Bededagsferie, I må nyde fridagene og jeres haver. 


22 kommentarer:

  1. BARE SÅ SMUKT kære Lisbeth TAK

    SvarSlet
    Svar
    1. Har fulgt dig længe. Jeg må ud og se din have. Skriver til dig. God dag.🌺

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Takk for de flotte bildene. Nydelig farge på trepeonen din!
    Klem

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth
    God fornøjelse med gæsterne - haven ser perfekt ud.
    Og god ferie.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak for det, det gik fint, de var glade for synet.
      Ferie? jo tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Kan godt forstå at du er glad for den gule vandgran. Sikke et billede med den blå himmel bagved. Kan se på oversigtsbillederne hvorfor de valfarter til din have! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja den gule vandgran er bare fantastisk. Ja der er lidt af hvert at se på her, det er hyggeligt med besøg.

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Dine gæster får en dejlig oplevelse i din have, der er masser at se og beundre.
    Er lige kortvarig inde inden jeg fortsætter udenfor igen. Kan se i har fået regn i formiddag, det har vi ikke men nu blæser det. Vi har fået ca 17mm regn tirsdag og onsdag.
    Din lille iris er virkelig sød og selvfølgelig alle rhodoerne, tænk at vi hver især har så mange, men ikke ret mange af de samme. Det er sjovt jeg har også 3 R. lavendula som danner i lille hæk.
    God weekend.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja heldigvis var gæsterne svært tilfredse. Vi fik et par småbyger, da de var her, og der kommer også lidt nu. Det er dog ikke noget, der kan måles, desværre. Du har været heldig med 17 mm, det gad jeg godt at få. Det var stille vejr i morges, men ellers blæser det hele tiden her. Jeg har også undret mig over, at de er så forskellige, jeg ser også Sørens fra Læsø, de har også andre navne end mine. Men sjovt nok at vi begge har tre Lavendula som hæk.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Dine gæster får da en på haveoplevelsen, hvor har du meget forskelligt smikt nu. Rhodoer, træpæoner, øjøj og den yndige lille iris, den ligner en orkide.
    Vi har fået et par byger i dag osse, så sammenlagt giver det en 15mm. Det hjælper da med vand i vandtønderne om ikke andet. De var ved at være tømte. Men jeg er så småt begyndt at plante ud og om. Det kribler i planteskeen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de var også vældig tilfredse, der er meget at nyde nu, irisen så de vist ikke, jeg glemte at vise dem den.
      Vi må nøjes med 10 mm og småbyger ind i mellem, som ikke kan måles. Jeg får ikke lavet så meget, men jeg får da hakket noget ukrudt om i bedene. Vi startede dagen med stille vejr, desværre gik det hurtigt over til endnu en gang blæst, så tørrer det endnu mere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Jo jeg skal nok få tid til at kigge med, det kan jeg jo slet ikke undvære :-)
    Skønt med havegæster og der er jo så meget at nyde, håber at vejret artede sig nogenlunde. Ja så er sæsonen ligesom igang :-) Her har der også været gæster, Yvonne og Kent har været her og det er jo også lig med havekig. Der kom en enkelt lille bitte byge, kort tid efter de kom, men vi kunne jo bare vente gå ud når det var tørt, men blæsten var træls.
    Kan godt forstå at den gule vandgran er en yndling, den er så smuk i farven og en luftig krone hvor du kan få et smukt kig til himlen, det kan jeg godt forestå at du nyder.
    Yndig lille Iris den er lækker.
    Åhh et par smukke gule Rhodoer. Lemon Cloud med sin ven “sten” og Luteum ja jeg kan næsten dufte den :-)
    Det bliver dejligt at følge dine træpæoner.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg er glad for, at du kigger med og ikke kan undvære det :)
      Vi nåede heldigvis at gå rundt i tørvejr, men efter en time kom der en byge, så tog de af sted og det holdt op med at regne ;) så ikke noget der kunne ses i regnmåleren. Blæsten er i den grad træls ja, men hyggeligt at du også havde havevandring.
      Ja den gule vandgran er både min og Pers yndling. Han købte en hos Arne sidst vi var der, men den er lillebitte endnu.
      Den iris har Lenes liljer så jeg lige.
      Ja jeg ved du selv har Lemon Cloud, men jeg ved jo også, du synes, den er fin ved stenen. Luteum er du også glad for, desværre dufter den nok ikke mere, når I kommer herover.
      Ja nu skal vi til at følge træpæonerne, det går lidt langsomt for dem at springe ud, det er for koldt, måske holder de så længere.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Det ser ud som om I er helt klar til at vise haven frem her i bededagene, og jeg føler næsten jeg har været med på havevandring blandt alle Rhodondendronerne. Vejret er blevet mere blæsende her på det sidste, men der er flotte skyformationer på himlen i det skiftende lys, og det ser godt ud med de lysegrønne blade og nåle mod den mørke baggrund!
    Håber du hygger dig med gæsterne!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi var klar til at vise haven frem, og gæsterne var godt tilfredse. Det er godt, at du kommer med på havevandring, der er meget at glæde sig over her, både himlen og det skiftende lys, men blæsten er vi noget trætte af, det tørrer jo bare mere og mere, men vi kan ikke gøre noget ved det.
      Knus og tak fordi du giver dig tid til at kigge ind :)

      Slet
  9. Der er så meget fint at kikke på for havegæsterne og meget forskelligt, jeg er sikker på at de nyder det.
    Den gule vandgran er utrolig smuk, jeg kan godt forstå at den er favorit hos dig - fantastisk krone:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der er meget fint og forskelligt her, de nød det alle 5.
      Den gule vandgran er smuk fra nu af og til den taber nålene, den kan kun blive favorit :)

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. Ja, vandgranen er fin. I det hele taget er der et smukt lys især på de første billeder inde fra haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vandgranen er fantastisk, lyset er også i dag rigtig flot.

      Slet