torsdag den 7. april 2022

Regn og forår på vej

 Det har regnet igen i dag, det er rigtig godt, på min kortere morgentur synes jeg, at det ser ud til at grønnes mere og mere. Mon vi kan håbe på, at nattefrosten er ovre for denne gang, både håbet og planterne er lysegrønne for tiden 😍

Det lille lærketræ i skoven er i hvert fald lysegrønt

Billederne her fra morgenturen er fra i tirsdags, for de sidste to morgener har det ikke været fotovejr.

dette træ har jeg vist før, blot fra den anden side.
jeg nåede til havet
så her er smukke kig til hav og himmel først til den ene side
så til den anden
Anemone blenda
og skovanemoner er så småt ved at dukke op
snart blomstrer blodblommen eller hvad det nu er, i hvert fald en prunus af en art
skønne blå blomster på lungeurten
nektarinen blomstrer stadig
liljebulbillerne er godt i gang
R. edgeworthii blomstrer desværre ikke i år, jeg er lykkelig, hvis bare den overlever
også den lille plante jeg har fået foræret, klarer sig fint

porcelænshyacint/Puschkinia scilloides
en lille fin scilla
snepryd/chionodoxa i lyserød
og hvid
påskebedet skal suppleres op til foråret
derfor har jeg lag sten rundt omkring, så kan jeg se, hvor jeg skal plante, så jeg ikke graver dem op, der er plantet der. 
her sammen med perlehyacinter, de klæder hinanden
stenbunken er her bag ved, stenene lå en gang langs stierne i skoven.
en meget mørk påskeklokke
til slut en enkelt rhodo i blomst R. russotinctum, snart kommer der nye i blomst.
Nu vil jeg ud og nyde solen, i håb om at den bliver et par timer. 
God dag til jer.





20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så heldig du er som får regn. Her er det skyet og 5 grader. Vi skulle få litt sludd/snø i dag, men det blir uansett ikke mye ut av det. Så flott din nectarin blomstrer. Nydelig mørk påskeklokke, og flotte påskeliljer.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er glad for regnen, men det er nu ikke de store mængder, men mange bække små. :) vi får gerne 5 mm om dagen ca.
      Klem

      Slet
  2. Vi har ni grader i dag - det er lige før det føles helt varmt 😂
    Jeg håber også på stop for nattefrost fra nu af!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja vi har også haft 9 grader her, ja tænk at det kan føles varmt.
      Vi krydser fingre for slut med nattefrost.

      Slet
  3. Det ser nu da ellers ganske godt ud, dit påskebed (selv om jeg godt ved, det så anderledes ud).
    I dag har vi vist fået 2 mm . Det, der blev lovet som 'silende regn' i hele landet :-))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Lige nu regner det her, vi har fået lidt mere en 5 mm, ærgerligt at I ikke får silende regn, det gør vi heller ikke men alligevel mere.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Vi endte faktisk med 10 mm (der kom en del om aftenen) og dét er trods alt noget, der batter.

      Slet
    3. Hold da op, ja så meget fik vi ikke, 7 mm blev det til her, så 17 i ugens løb, det har lige sneet her, og det er meeeeget koldt, det var for tidligt, jeg skrev om forår :(

      Slet
  4. hmmm, vi har fået ca 25mm siden i mandags. rimeligt godt. Det er ihvertfald pladdervådt.
    Ja lærk er yndig, nu med de spæde kogleanlæg. Der er blæst en masse store grene af vores lærketræ, med lav og kogler på. Næsten ærgerlig det er påskedekorationer og ikke juledekorationer jeg skal lave. Nå, men de kan forhåbentlig holde til næste vinter, hvis jeg gemmer dem i skyggen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja vi må nøjes, men bedre end ingenting.
      Ja lærken er fin, men ærgerligt at den ikke skal bruges nu. De nyudsprungne kan vel godt bruges i en påskedekoration.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Jo, jeg har også indtryk af, at det hele grønnes. Påsken kunne godt blive rigtig fin. Det håber jeg virkelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er enige Marie
      Ja vi ønsker os en fin påske, især fordi familien kommer :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Dejlige billeder fra havet, og hvor er din nektarin stadig flot. Du skal ikke bekymre dig om din R. edgeworthii den ser fin ud.
    Jeg er næsten færdig med at gøde alle mine planter i skoven, der har været det skønneste vejr i eftermiddag med sol efter at det har regnet i formiddag.
    Som du selv ved, er det et stort stykke arbejde så det er sååå dejligt at være ovre det for denne gang. Jeg mangler gødning til ca 15-20 rhodoer så det er lige til at klare, satser på regn til natten eller i morgen og så godt vejr i påsken, så skal der nok ske noget med planterne.
    Jeg nyder at have fået påskeferie i dag og indtil den 19. april.
    kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Jeg tog billedet af R. edgeworthii for at vise dig det, den hænger ikke så meget, som den har gjort, måske har den haft gavn af gødningen.
      Kæmpe arbejde at gøde alle dine rhodoer, godt du er ved at være ovre det, og at du havde fint vejr til det. Her har det blæst, men solen har da skinnet ind i mellem.
      Fint hvis det vil regne nu efter du har gødet.
      Dejligt for dig med påskeferie, god ferie.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Her har vi først set lidt til solen i eftermiddagens timerne ellers har det været regn og blæst ikke lige et vejr at være ude i, men jeg har jo haft dage indendørs på arbejde. Nu ser det ud til at det måske vender til finere vejr i næste uge og det passer mig meget fint da jeg holder ferie fra på mandag :-)
    Flot at du kæmpede dig til havet i dette vejr og fine billeder der bekræfter det :-) men hundene er vel ligeglade med vejret bare de får en god gåtur.
    De er så fine de små løgvækster. Porcelæn hyacinterne er gode til at brede sig, scilla og Snepryd er ikke så villige.
    God idé at lægge sten ud, det må jeg huske, for jeg trænger til at få fornyet lud i tulipanerne.
    Nektarinen er bare så yndig, blodblommen eller Prunus af en art som du skriver ligeså når den springer ud. Inde hos naboen står en, dog med hvide blomster, desværre er den helt lysebrun af frost svidninger, den plejer ellers at være så flot. Den har mange år på bagen og har en kæmpe krone.
    Nå men så blev det vidst sengetid.
    Godnat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vejret i dag har ikke været noget at prale af, men vi har da igen fået regn. Jeg drømmer også om godt vejr i næste uge, da jeg får invasion :) vi kan ønske, så må vi se, om det hjælper.
      Det var nu ikke så slemt vejr den dag jeg gik morgenturen, jeg er jo vant til det. Bellis er lidt doven, gå i regnvejr vil den slet ikke, men det gik fint på den tur.
      Snepryd sår sig ivrigt rundt om i bedet.
      Ja jeg syntes, det var en god idé med stenene, jeg har jo ikke noget særligt i bedet resten af året, skønt jeg har prøvet at plante andet der.
      Ærgerligt at se på brune blomster, jeg håber, jeg kan nøjes med de rhodoer, der er skadet.
      Ja det er tæt på.
      Sov godt og godnat
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Skønt med noget regn - alting er blevet grønnere på nogle få dage! Du har mange fine forårsblomster, som kan nydes på en runde i haven. Smart ide med stenene for at markere huller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er skønt med regn, men sne og meget blæst er der ikke meget ved, så kniber det lidt med foråret. Det er for koldt at gå rundt og nyde forårsblomsterne. Ja jeg synes også, det var en god idé, når jeg nu havde så mange sten lige ved siden af.

      Slet
  9. Vinderen er billedet af det lysegrønne lærketræ. Lærketræer er fantastik flotte både om foråret og om efteråret, og ikke mindst i forsommeren, når det står med de fine grønne kogler. Du skriver, at du har taget billedet i skoven. Jeg tror ikke der vokser ret mange lærketræer i private haver. Vi havde engang 4 store lærketræer i vores have, men de blev simpelthen for store, så vi måtte desværre fælde dem. Det gjorde ondt.
    Det er smukke snepryd. Den hvide har jeg aldrig før set.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er rigtig fint det lille lærketræ, jeg har holdt det nede, fordi det voksede langsomt, der er to store i skoven også, men de er nemme at fælde, hvis det skal være. Det er rigtigt, at de tit bliver for store. Nogle har forsøgt sig med en hæk af lærk, men de bliver for store til sidst. De er trist at skulle fælde et stort træ, man holder af.
      Jeg tror, jeg har købt de hvide snepryd i Blomsterverden.dk. De bliver villigt til flere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet