fredag den 15. april 2022

Den stille uge - børn og blomster

 Den stille uge var ikke specielt stille her i huset, du kan læse om Den stille uge her. Sådan foregik det ikke i vores hus. Her var nemlig liv og glade dage, børnene legede, så det var en lyst. Vi var jo alle lidt spændte på, hvordan det ville gå, det gik over al forventning. De to piger på 4 år, legede fint sammen, og med drengene på 6 og 8 år var der kontakt lige med det samme. Nu er her stille igen, de drog alle af sted onsdag og torsdag, vi nød det så længe, det varede, men hverdag er nu også godt 👍

først blev der malet påskeæg

Siden blev æggene trillet i dette tilfælde ved Lille Vorbjerg, det gjaldt om, hvis æg der holdt og nåede længst. En gammel skik fra Samsø, som du kan læse om her. Jeg har kendt legen, siden vi flyttede herover i 1975.
 Vi kørte hjem til frokost, og bagefter var det tid til at finde ud af, om påskeharen havde været på besøg.
Det havde han heldigvis. 
Onsdag skulle nogle af dem hjem, det var de 4, der var kommet i søndags. 
Afskeden var svær for både piger og drenge, er de ikke søde de to kusiner Edith og Martha 💑

Nu til noget helt andet:
Anemone blenda
Fyldt blodblomme
og den almindelige blodblomme med månen 
Camelliaen er stort set helt sprunget ud nu, desværre er mange af blomsterne brune og ødelagte af frosten
Erythronium/hundetand
en enkelt fransk anemone er i blomst i nordbedet
flot farve på hyacinten
så er der gang i mirabellerne
og i narcisserne
det gule look ved muren
nogle af tulipanerne er så småt i gang
Viburnum furcatum blomstrer nu, de har den dejligste duft i blomsterne.

Der er også gang i rhodoerne:
R. globigerum har 6 blomster, som klarede frosten temmelig længe, men nu er det også ved at være sket med dem.
R. P.J. Mezitt
R. Wheatear
og tæt på
Påskeklokkerne kan endnu


Per fik lidt med hjem, han kan bedst lide de dobbelte.
Solnedgangen d. 13.4., hvor det for øvrigt var Signe og Pers 9 års bryllupsdag. 
Slut for denne gang og rigtig god påske🐑🐣 







16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så godt at alle barnebarna leker så fint i sammen, og søte er de alle sammen :)
    Flott gul påskeblomstring hos deg. Det er jo synd med din hvite camellia, men været får en ikke gjort noe med. Nydelige påskeklokker som virkelig har en flott påskefarge.
    Ha en fortsatt god påske!
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Ja det er rigtig dejligt, at de 4 har det så godt med hinanden, vi fornemmer, at der er blevet større nu.
    Nej vejret kan vi ikke gøre noget ved, det er en af de camellia, der blomstrer lidt tidligt til at stå udenfor.
    Tak i lige måde
    Klem

    SvarSlet
  3. Dejligt med lidt liv i huset i påsken! Sikke mange flotte blomster du viser. Mine tulipaner kommer ikke før maj. Din blodblomme er meget fin. Flotte mirabeller - så er det forår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja der var godt nok liv i huset, det var skønt. Jeg har flere tulipaner, der først kommer til maj, de sidst udsprungne mirabeller klarer det meget bedre end de første, nu er frosten forhåbentlig overstået.

      Slet
  4. Det lyder som en perfekt familiepåske. Hvor er de søde, de to kusiner. Og hvor var det godt, at påskeharen havde været forbi :-)
    Tænk, om jeg havde plads til et mirabellehegn... hvor ER det smukt.
    Himlen med Saharas sand nød vi også godt af. Sikke farver.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var perfekt, kusinerne gik godt i spænd sammen, tænk at de gav hinanden en krammer, det havde jeg ikke set komme, Per var heldigvis klar med kameraet. Ja denne påskehare havde heldigvis påskeæg med.
      Ja et mirabellehegn er smukt, heldigvis behøver jeg ikke selv have et, det er lige uden for haven, sådan et tør jeg ikke plante - ikke en gang i min smukke have.
      Ja jeg så du skrev om Saharas sand, det var så fint.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Sikke farver på himlen og sikke en dejlig familietid du har haft. Så er der ladet op på farmorkontoen igen - det er altid skønt 🥰

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja flot var det og godt med dejlig familietid, nu kan jeg lidt igen.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Dejligt med liv i huset og besøg af familen, men det er jo også rart når alt er stille igen og man kan tænke på den gode tid man har haft.
    Fint at holde traditioner i hævd, mon ikke de små syntes det er sjovt både at male og trille æg. Påskeharens besøg var nok heller ikke så tosset :-)
    Dejligt billede af de små kusiner, man ser at de nyder hinandens selskab.
    Min Camelia er også sprunget ud, men heller ikke den er gået fri fra brune kanter. Min første rhodo er også ved at springe ud, sidste år blev den frostskadet, håber der går bedre i år, selv om de lover nattefrost, men har da lov at håbe de tager fejl.
    Smuk solnedgang til at markere bryllupsdagen , tillykke med dem.
    Fortsat en god påske til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
  7. Hej Anne
    Ja det var nogle fine dage, vi havde der, men det var også rart bagefter, så kunne man igen høre, hvad man selv tænkte :)))
    Jo jeg tror lige, de har alderen til det hele nu, og med ½ år imellem dem, har de det rigtig godt sammen, drengene faldt også i hak, så snart de var gamle nok til det. Det var et sødt billede af de to.
    Nå endelig fik du din camelia at se i blomst, den er meget slem til brune kanter. Min hvide i skoven er lige sprunget ud i dag. Det er træls med den frost, det gidet vi ikke have mere af.
    Jo tak for det.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth,
    Sikke en dejlig påske sammenkomst I har haft, det er noget børnene elsker, at komme ud og lege med påskeæg og finde påskeæg.
    Sikke en flot solnedgang du viser, og hvor er dit påskebed ved huset flot.
    Jeg flyttede alle min sarte planter udenfor i torsdags og i nat var jeg virkelig bange for at det frøs, men der stod 1 grads varme da jeg tjekkede.
    Jeg er alene hele påsken da jeg gerne vil have lavet noget og det har jeg også fået gjort, det må du høre nærmere om på onsdag.
    God påske til jer.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
  9. Hej Inge Dorte
    Ja det var rigtig skønt, vi nød det alle mand.
    Der er gang i narcisserne mange steder i haven, solnedgangen var flot, men morgenen her var ekstra smuk med disen og solen.
    Uha jeg håber, det gik godt, at du flyttede dine sarte planter ud. Vores plæne og pavillionens tag var hvide af rim, så jeg skal ud og kigge, om der er sket noget med de sidst udsprungne rhodoer og cameliaer.
    Ja nu varer det ikke længe, inden vi ses, så må jeg høre, hvad du har lavet.
    Tak i lige måde
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  10. Stemningen var i top, da I holdt familietræf. Det viser billederne jo helt tydeligt. Dine tulipaner er da vist tidligt på færde, vil jeg mene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan du tro, at den var. Tja mon ikke det er forskelligt med tulipaner, jeg har en del, der er på vej med store knopper. Du plejer at være foran, men du har vist ingen tulipaner?

      Slet
  11. Det er dejligt med familiebesøg og dejligt når der bliver stille igen. Nogle herlige børnebørn du har.
    Jeg har haft tulipaner i blomst, men det er vist osse nogle særlige tidlige. Jeg prøver at sprede blomstringen mest muligt. Lideleds med narcisser. Jeg plukkede lidt af hver der blomstrede nu til påskebordet, 9 forskellige blev det til, og der er næsten lige så mange forskellige der ikke blomstrer endnu. Selvom nogle kun blomstrer hvert andet år. Det er de nykøbte sorter.
    forsat god påske
    Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er skønt både når familien kommer, og når man mættet kan vinke farvel til dem igen og glæde sig til næste gang, de kommer og over, at det er gået så godt.
      Jeg har flere tulipaner i blomst nu, men det er rigtigt, at de blomstrer på forskellige tidspunkter, det kan man jo selv bestemme, når man køber dem. Jeg ville have plukket en buket påskeliljer med ind, men det glemte jeg alt om, træt som jeg var. Det er lange dage.
      Tak i lige måde

      Slet