tirsdag den 19. april 2022

What´s not to like

 et forholdsvis moderne udtryk, som jeg fik lyst til at bruge i går morges, tja hvorfor nu det. Vi har vist alle nydt det smukke påskevejr, og jeg nyder dagligt mine morgenture, men se nu lige her:

Billedet her er taget inde fra tidligt om morgenen, sikken en stemning, det kan man da kun blive glad af at vågne op til. 
Det her syn var jeg knap så begejstret for, selvom det er flot, der var rim i græsset både i morges og mandag morgen, heldigvis var der ikke noget der tog skade. 
Lidt flere stemningsbilleder:
motivet her er fra Bertels Bakke
påskedag
også her
billedet er fra i går morges, der var mosekonebryg over Sørens mose
Blishønsene er i gang med at bygge rede i den lille golfbanesø, den bagerste er ved at stampe grenene på plads.

På mine skønne gåture ser jeg både harer, rådyr, fasaner og grågæs. Nogle gange ser jeg også en musvåge eller en rørhøg. 
Påskens buket med forskellige narcisser og et par grene fra R. P. J. Mezitt
R. Songbird
En enkelt blomst i pachysanthumhybriden har overlevet frosten
Inden længe er den i fuldt flor, R. Patty Bee
R. Queen Bee x  R. rex
R. racemosum blev ødelagt af frosten, men den skjuler de visne blomster godt og blomstrer igen.
Anton fik lov at få lidt solskin i dag
Clematis Pixie her købte jeg i efteråret, den anden jeg havde er næsten gået ud, denne her ser sundere ud. Jeg håber, den med tiden bliver stor flot som Lisbeths i Byhaven i Ebeltoft og Annes i Otterup.
R. P. J- Mezitt lyser op sammen med paradisæbletræet i læhegnet
blå hyacinter i nordbedet
kalkkarse lyser op, inden Iberis starter blomstringen
Magnolia Soulangeana er tæt på blomstring
og den hvide camelia i skoven er ved at åbne knopperne.

Lidt aftenstemning
på morgenturen i dag så jeg, at der var godt gang i Martagonliljerne igen
og jeg så himmel og hav


Så starter hverdagen igen, men sikke nogle påskedage, vi har haft. Rigtig god dag til jer. 




16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, du sier noe der. De fleste nye uttrykk i dag er på engelsk, så det er bare å venne seg til det med en gang. Jeg liker heller ikke frost, for nå holder det med kulde.
    Nydelige bilder, og flott camellia!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der bliver mere og mere på engelsk, men denne gang er det rammende, nogle gange synes jeg, det er dumme udtryk. Nej vi vil ikke have mere frost nu.
      Desværre får denne camellia også brune blomster.
      Klem

      Slet
  2. mmmm Jeg syntes nu mere jeg fik lyst til at høre Griegs Morgenstemning, da jeg så dine morgen billeder, og ikke "spike englise"
    Jeg har lige set Lisbeths Pixie. De bliver vel nok yndige. Synd du mistede din første.
    Helst ikke mere nattefrost, jeg vover det ene øje og lader mine spirebakker blive i drivhuset i nat. Gad vide om jeg kan sove for bekymring over dem hihi.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den har jeg også gået og nynnet de sidste dage.
      Ja Lisbeths Pixie er fantastisk, Annes er lige så stor. Jeg har ikke helt misted den, men den er ikke meget værd.
      Nej vi vil ikke have mere nattefrost, håber dine nye spirer klarer det, og at du sover godt :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Jeg kan nu godt lide det udtryk, selv om det er på “english” syntes det kan noget, når den der helt specielle stemning (som ikke altid kan forklares) rammer os. Et udtryk som helt bestemt falder naturligt at bruge med de motiver du har fanget.
    Det har sørme også været en påske af de bedre vi har haft i år, og det var svært at skulle afsted på arbejde idag, nu er jeg jo lige kommet så godt igang i haven og nu kan vi jo nærmest se udviklingen fra dag til dag, det er jeg fan af :-)
    Nå du har fået dig en ny Pixie, håber de får mere held med den.
    Så smukt R.P.J Mezitt lyser op, og en virkelig smuk kontrast til den friske lyse grønne og de lidt mere dystre mørkegrønne farver og den blå himmel.
    Nu begynder magnolierne også deres højtid, så kong frost kan godt pakke sammen så den højtid ikke bliver spoleret. Her står stjernemagnolie i fuld flor, den eneste magnolie jeg har.
    Den hvide Camelia bliver helt sikkert flot når den springer ud, der er da pænt med knopper i den.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg synes også, at det er et godt udtryk for den stemning, selvom det jo er meget engelsk.
      Ja vi må sige, at vi var heldige med påsken i år, bare lidt ærgerligt at min familie var her, da det knap var så godt, men det kan vi ikke styre. Der sker rigtig meget nu derude, det er svært at følge med.
      Ja tilfældigvis var det en Pixie jeg købte i Bilka i Horsens sidste år, selvom der stod noget andet på skiltet.
      Jeg nyder P. J. Mezitt dagligt, den fanger bare øjet og klæder alle de andre farver i læhegnet.
      Ja vi gider ikke se mere til kong Frost, magnoliaerne bliver så grimme, når han har været der. Min lille stjernemagnolie er ikke sprunget ud endnu. Desværre er der også kommet brune blomster på den hvide camelia, der er heldigvis rigtig mange knopper.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Nej, ikke mere nattefrost - nu må det godt snart være slut med den.
    Din Pixie klarer sig forhåbentlig.
    Minder mig om at jeg engang for mange år siden købte en enormt flot Pixie og ikke vidste at den ikke var hårdfør, så den gik ud for mig.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej vi vil ikke have mere nattefrost. Jeg håber, at denne Pixie klarer sig.
      Jeg har også en gang købt en flot clematis, den var bare ikke hårdfør, den blomstrede i soveværelsesvinduet og kunne nærmest ikke være der, så plantede jeg den ud, det døde den af. Sådan bliver vi klogere :)
      Knus

      Slet
  5. Der er i hvert fald ikke noget af det du viser man ikke bryder sig om, og det engelske udtryk er jo meget præcist. Jeg kan se Gunvor er ovre i Griegs musik, som baggrundslyd for dine skønne morgenbilleder - selv nynnede jeg 'Tågen letter' af Carl Nielsen, sikkert er det at man bliver bragt i stemning af de dejlige billeder!
    Og i haven ser alting hele renvasket og nydeligt ud med indslag af blomster, som stadig kan nydes næsten enkeltvis, men meget snart går det sikkert løs med store mængder af farve og duft i de smukke buskadser. Det er næsten stilhed før stormen, og vi har stadig forventningens glæde boblende indeni.
    What's not to like indeed!

    Tak for flot indlæg!
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det engelske udtryk er meget præcist. Jeg har også både tænkt på Griegs morgenstemning og tågen letter, der er meget, der passer til mine morgener for tiden.
      Ja inden længe går det virkelig løs, det er et under hvert år, og vi bobler af glæde.
      Selv tak
      Knus

      Slet
  6. Det er nogle skønne morgener, du deler med os. Pixie er en køn klematis, og så er det herligt, at den blomstrer så tidligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja morgenerne er skønne, jeg deler gerne. Pixie er netop god, fordi den er så tidlig.

      Slet
  7. Det er nogle dejlige stemningsbilleder, du har fanget af både haven og omgivelserne - ja: What's not to like? ;-)
    Jeg kan godt se, at din Pixie mangler lidt fylde, men det kommer sikkert hurtigt - du er jo flink med både mad og vand til planterne.
    Det er utroligt, at I bliver ved at have nattefrost. Det er vi sluppet for, og mon ikke også, det er noget af det sidste hos jer. Jeg krydser fingre for dig og planterne.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja netop what´s not to like.
      Jeg håber, min Pixie får lige så meget fylde som din, den er så flot.
      I nat havde vi heldigvis ikke nattefrost, så ja lad os håbe, det er noget af det sidste.Tak.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Jeg bruger mange engelske udtryk, for det er, som du skriver, ikke alt vi selv har et godt udtryk for. Og vice versa ... ved du godt, at ordet "hygge" er optaget i den engelske ordbog? Tim elsker ordet, som er næsten umuligt at forklare for udlændinge, men han er ikke i tvivl om dets betydning.

    SvarSlet
  9. Hej Ellen
    Ja du bruger nok især mange engelske udtryk, for vi mangler noget på dansk. Men vi har vores hygge, det er der ikke andre lande der kender til, men det gør Tim så.

    SvarSlet