søndag den 17. april 2022

En skøn morgentur på Samsø - vil du med?

 Lørdagen var helt fantastisk, der var godt nok rim i græsset, derfor var jeg noget bekymret for de rhodoer, som var sprunget ud de sidste dage, heldigvis var der ikke sket noget med dem, jeg viser dem sidst i indlægget, for nu skal vi først på morgentur:

her starter jeg af sted hjemme fra





et himmelsk lys
golfbanen
med grønne tjørnebuske
og hvide smukke mirabeller
den lille golfbanesø med rugende blishøns
og den store med spejlinger, ænder og flere blishøns
udsigt til Tranbjerg kirke og Langemark by

Men vi skal også se lidt fra haven:
Anemone blanda
i forskellige farver, de er så smukke, synes jeg
blodblommen
Camellia Brushfield yellow har taget skade af frosten
den hvide camellia, der står i skoven er så småt begyndt at blomstre, det er foreløbig gået godt
min fritillaria i potte er nu endelig sprunget ud
R. P. J. Mezitt i læhegnet 
Hjertetræ
Rhododendron:
R. Everred
R. Jacksonii
R. orthocladum
R. Queenbe x R. rex
Jeg slutter af med de fine tulipaner, som så fint åbnede sig i solen.
 
Fortsat god påske, hvor er vi heldige med vejret.






28 kommentarer:

  1. Ja, det er vi! - Og også heldige at vi kan komme med på din morgentur! Efterhånden har jeg en følelse af at det dig der hejser solen op hver morgen, og det skal du da have så mange tak for. De disede billeder er bare skønne, og man fornemmer tydeligt at de lægger op til en strålende dag. De sidste 3-4 dage synes jeg man kan se en forskel fra dag til dag, så nu tror jeg ikke en smule nattefrost kan stoppe foråret mere, og det kan man jo også se på dine havebilleder. Hvor der der bare meget fint at glæde sig over!
    De næste dage skulle også blive gode, så de skal nydes.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja tænk så smukt et vejr i påsken, min familie var her, da det knap var så godt vejr, så da kunne jeg desværre ikke hejse solen op, heldigvis hyggede de sig alligevel. Ja det blev en strålende dag i går, hvor billederne er fra, i dag bliver det ikke mindre strålende ser det ud til. Der er så meget skønt derude, så det er svært at vælge billederne ud, mon ikke du også har oplevet det, det må jeg ind og se i dit nye indlæg.
      Knus og dejlige dage til jer.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, jeg sier som Ulla, for det vil vi. Deilige bilder som kan nytes med en gang.
    Dine Anemone blanda er veldig fine!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er meget dejligt at nyde nu, ikke mindst Anemone blanda.
      Klem

      Slet
  3. Dejlige billeder fra din morgentur. Det er træls, når frosten ødelægger blomsterne på rhodoerne, men de tidlige rhodoer er nu dejlige at ha i haven.
    Vi har osse solskin og høje temperaturer i disse dage og jeg nyder det, der sker virkelig noget i haven.
    Mvh Emmy detretoftlundhaver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emmy
      Tak skal du have, ja det er meget træls med frosten, der ødelægger rhodoerne, men vi vil jo heller ikke undvære de tidligtblomstrende, det er en chance vi tager.
      Ja det er nok lunere hos jer end her, men dejligt er det, og der sker rigtig meget.
      Jeg kan godt huske dig, dejligt at du kigger med.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Jeg NYDER OGSÅ at være med på din morgentur ❤️ Det er jo som at være der selv, men man kan jo ikke være to steder på en gang 🫣 Vi nåede en hel del på Egernvej og det er fint, så nu er der lidt her i Greve der skal passes OG nydes.
    Din Fritillaria, kan den ikke sættes ud i haven?
    Ha nu fortsat en GOD påske 💖💞
    Kh fra
    Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja du kender jo turen, det var en dejlig tur i går, men tænk så tidligt om morgenen mødte jeg nogle på min vej, det plejer jeg ikke. Godt I nåede noget på Egernvej og at I kan nyde begge steder.
      Jo Fritillariaen kan sagtens sættes ud i haven, men når jeg planter den derude, vil den ikke blomstre, det er flere år siden, den har blomstret sidst, denne gang lykkedes det.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Åhh vilken vacker och härlig morgontur! Fantastiska bilder!
    Påskkram från Titti

    SvarSlet
  6. Always much enjoy your photos, especially the mist and sun photos. Today the photo number 4 and number 6 are GREAT!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello
      I am happy to hear that. Those photoes are also my favourites.

      Slet
  7. oh sikke en smuk morgentur. De er dejlige billederne. Jeg nyder osse mine morgner men jeg er ikke sikker på jeg er helt så tidlig ude som dig, ihvertfald ikke i ferien, hihi.
    ja det har været nattefrost de sidste par nætter, gys, Men det gik heldigvis ikke i drivhuset. Og jeg har ikke de tidlige fine sager som dig, så det går. Jeg indrømmer jeg "savler" over dine camelia, meen nattefrosten er en sur modspiller, så jeg dyr´ mig.
    Det er nu miabellerne er på deres højeste, de er en summen og brummen af insekter, dejligt at høre.
    Dit hjertetræ er da sjovt med de blade op af stammen,, Vores er slet ikke begyndt at ville springe ud endnu. Næsten heldigvis, det bliver ellers svedet af frosten.
    Anemone blanda er dejlige. Jeg har osse en del især blå. Og et par store grupper hvide, de bliver nogle år gnasket af fasaner. Af en elleranden grund snupper de de hvide blomster, bæster. Sidste år satte jeg nogle røde, og endelig i går fandt jeg dem. De havde gemt sig i en flok afblomstret erentis. Der er noget nyt at finde hver dag nu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  8. Hej Gunvor
    Ja det var en smuk morgentur, jeg nyder at gå rundt og tage billeder af det, jeg ser. Jeg kan godt forstå, du sover længe i ferien, jeg dur ikke til at sove længe.
    Godt dine planter i drivhuset klarede sig, det er svært med camelia, mine klarer det bedst i skoven, men vi har det heller ikke så koldt, som I har det hos jer.
    Mirabellerne er så fine, inden længe er festen forbi, men så kommer kirsebærtræerne. Mange undrer sig over hjertetræet, jeg har endda to, som har blade op af stammen.
    Anemone blanda er fantastisk til at brede sig, jeg er meget glad for mine. Jeg har ikke hørt om, at de kan være røde.
    Ja der er nyt hver eneste dag nu, det er en skøn tid.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth,
    Dejlig morgentur vi kom med på, uden at gå udenfor. det er nu ellers skønt vejr i dag, jeg er endda kommet i nederdel og sandaler, og årets første drink på terrassen, så er det godt vejr. Her var også nattefrost men jeg havde heldigvis stillet planterne ind i garagen og dem som var kommet ned i skoven var der ikke sket noget med.
    Dine anemoner blanda er dejlige.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det er dejligt vejr i dag, pas nu på du ikke bliver syg, når du allerede går i nederdel og sandaler, vi skulle jo gerne ses på onsdag :)
      Godt du havde sat planterne ind og at de klarede sig i skoven.
      Ja det er de, og de breder sig godt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Sjovt billede af hjertetræets stamme med de kulørte blade. Det er et fint fint træ. Nu begynder de forskellige fritillaria at melde sig på banen. De store løg plejer desværre ikke at holde ret længe hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja hjertetræet er fint. Jeg har heller ikke altid været heldig med de store løg af fritillaria, derfor prøvede jeg sidste år at plante den i en potte. Efter Carstens anbefaling tager jeg den op hvert år, den hviler hele sommeren, han kalder det at lifte den.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Mange tak for en dejlig morgentur, det er jo nemt at få dig til at går turen for mig :-) det er nogle smukke dage vi har haft, igår var vi hos min mor og der sad vi ude på terrassen en times tid efter vi havde spist middagsmad, og nød solens stråler, ja det var næsten varmt :-)
    Idag har vi knoklet i haven hele dagen og er godt brugte, ja så er det forår igen :-)
    Jeg har prøvet at lægge en del gladiolus i mellem roserne i det ene bed, tænker at roserne kan holde dem lidt så de ikke vælter, nu må jeg se om det bliver skidt eller godt.
    Det er da bare så fint med de hjerteblade på hjertetræets stamme.
    Flot Fritillaria, vil du beholde den i potte? Jeg satte for nogle år siden et løg af en lignende, men den kom kun det første år.
    Nu er den første rhodo sprunget ud her, så jeg har prøver at dække den om natten med noget fiberdug i håb om at den ikke fryser. Der var rim i græsset i morges og den så fin ud da jeg fjernede dugen i morges, så den har fået dyne på igen i aften :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  12. Hej Anne
    Selv tak - ja det er nemmere, når jeg går, men bare du nyder turen lige så meget som mig, så er det fint.
    Ja jeg har også tænkt på dig, så heldigt at have godt vejr, nu hvor du har fri i påsken.
    Jeg mærker også foråret i kroppen :) det er hårdt at komme i gang igen.
    Hm jeg er lidt skeptisk med gladiolus mellem roserne, jeg tænker på farverne, men det har du måske tænkt på, jeg turde ikke.
    Jeg tror jeg tager fritillariaen op af potten i sommer og sætter den i igen til efteråret, det lader til at virke godt, de to sidste år har den ikke blomstret.
    Jeg var bekymret for mine rhodoer, men de klarede det uden dække, det er sikkert godt, du giver din dyne på om aftenen.
    Tak i lige måde og godnat
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  13. Ingen ting kan måle seg med å se blomstrende rhododendron (for meg).
    Da må jeg alltid stoppe opp.
    Men bildene av sollyset gjennom trærne fanger også blikket.

    SvarSlet
  14. Hej Martin
    Nej det ved jeg, så må du til at kigge med, der kommer mange billeder af dem inden længe, de er fyldt med knopper i år.
    Ja det billede er også ret godt.

    SvarSlet
  15. Dejlige billeder fra din morgentur, det har været nogle skønne dage med dette vejr og jeg håber at du har nydt dagene med din familie.

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja vi har været heldige med vejret her i påsken. Familien var her fra Palmesøndag til torsdag, alle dagene var desværre ikke så gode, men vi hyggede maks alligevel.
      Knus

      Slet
    2. Godt at høre.
      Det bedste vejr var jo nok egentlig efter at de var taget afsted, det var ærgerligt.

      Slet
    3. Ja det var det nemlig, min ældste ærgrede sig især, men han ville ikke blive længere, han vil helst være hos sig selv.

      Slet
  16. Det var dejligt at være med på morgentur på Samsø! :-) Er det ikke fantastisk at nyde alle blomsterne og alt løvet i dette herlige vejr?!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Godt du nød turen, det gjorde jeg også, jo det er fantastisk med sådan et dejligt vejr.

      Slet