søndag den 3. april 2022

Himmelske billeder - eller himmelbilleder

 Jeg får som regel ros for mine himmelbilleder, så her kommer en hel stribe fra 1. og 2. april:


Bemærk haloen over træet, billederne er fra 1.4.
her er jeg tæt på træet
De næste billeder er taget 2.4. på morgenturen:
det var en helt speciel morgen, fordi disse billeder er taget mod vest






Snepryd i Langemark
og i en have

mirabellerne er flotte nu, men ikke alle blomstrer endnu, godt det samme med den kulde
Der kom mørke skyer lørdag
pludselig væltede sneen ned

de tre billeder ovenfor har Bent taget
en pæn sjat og 2 mm i regnmåleren, det tøede heldigvis hurtigt igen, dette er træpæonerne, jeg har taget billedet ud gennem vinduet.  

desværre frøs de blomstrende rhodoer natten mellem 1. og 2. april :(  det var trist.
der er fine blomster i elmetræet, jeg viste for nylig
også i papegøjebusken er der blomster
Vi skal da lige have solen ringet ned igen, det er fra 1. april.
Det har været to fine aftener, så jeg har arbejdet ude til kl. 19.40, men fra mandag lover de blæst og regn så går jeg nok ikke ud om aftenen. I dag skinner solen, men det blæser og er koldt.
Jeg har allerede nu billeder til næste indlæg, jeg må være på forkant med det vejr de lover :)))
I må have en god søndag








22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det er flotte himmelbilder du viser. Det er mye fint å se hvis en tar seg tid til å se opp :)
    Spennende å se på papegøyeknoppen. Så synd med de rhodoene som fikk frostskader i kulden.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er heldig med himmelbillederne. Ja det var rigtig ærgerligt med frost i rhodoblomsterne.
      Klem

      Slet
  2. I bor et skønt sted med fri udsigt til natur og himmel. Træet midt i haloen er kanonflot.
    Vi har lige været ude for at grave i haven, men så kom der sorte skyer og en anelse sne/hagl, så jeg er trukket indendørs igen.
    God søndag til dig også.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja vi er meget heldige, desværre kommer sommerhusene efterhånden lidt tæt på.
      Jeg sidder bare og pjækker herinde, synes det var rigeligt koldt derude, forståeligt at I er trukket ind.
      Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth skønne billeder du tager. Ja vi opdagede også ved et tilfælde at vores Korkelm blomstrede. Mogens skulle save en gren af der hang for langt ind over naboens have. Der så vi der var de små duskede blomster. Ja vi opdager noget altid der ude i haven . Knus fra Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Skønt at høre fra dig her. Korkelmen er så flot, men jeg har ikke haft mod til at invitere den ind i min have, den er ret voldsom. Jeg har set den hos Jas, mon du kender ham og har købt roser der? Der er meget skønt at opleve i vores haver.
      Kram fra Lisbeth

      Slet
  4. ugh, ja du har flotte himmelbilleder. Den halo er godt fanget.
    Det er da lige før himmelen er nede på jorden , med alle de snepryd. Et flot tæppe. Og det var mig der troede jeg havde mange, akja.
    Det er synd med rhodoerne, der kommer for tidligt med blomsterne, så de bliver svidset af frosten. Jeg syntes osse nogle af påskeklokkerne har svært med at rejse sig igen efterhånden. De skal lige have en hjælpende hånd.
    Jeg glæder mig til min papegøje bliver så gammel den blomstrer. Lige nu er jeg bare glad for den overlevede sidste år. Det var noget af en gyser, men den kom da igang.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg var heldig med haloen, jeg så den først på billedet, havde ikke set den, da jeg tog det.
      Det er et fantastisk tæppe af snepryd, hvert år kommer der flere og flere.
      Rhodoerne skal blomstre så tidligt, bare ærgerligt at frosten bliver ved så længe. Det er rigtigt, de påskeklokker med tungest hovede har lidt svært ved at rejse sig igen.
      Det kan jeg godt forstå, men vigtigst af alt, den lever endnu, jeg kan godt huske, at du var bekymret for den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Næh, det er ikke voldsomt meget, vi ser til foråret i disse dage. Det værste er dog, at der stadig er nattefrost - det er virkelig irriterende! Det er kun 1 eller 2 grader hos os, men det er jo desværre nok til at gøre skade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Nej der er ikke meget forår i luften, det er ikke sjovt, når man har små spirer som du eller blomstrende rhodoer som mig. Frosten kan godt forsvinde for vores skyld.

      Slet
  6. Fantastiske billeder af himlen. Godt klaret! Mirabellerne siger bare forår men sne på jorden ikke så meget. Men alligevel er du nok glad for lidt væde i regnmåleren!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak skal du have, ja det var flotte himmelbilleder jeg fik. Mirabellerne kan ikke lide frosten, ja vi trænger til regn, jeg håber, vi får det i næste uge. Det ser ud til, at der kommer noget ned nu.

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Så fik I sne på Samsø, det er vi heldigvis sluppet for her, godt at det hurtigt
    forsvinder igen.
    Flotte himmel billeder og solnedgang. Synd af det gik ud over rhodoerne men frosten kan de altså ikke lide når de blomstrer, mine er også blevet brune.
    Hvor er det flot med haven hvor der er fyldt med snepryd.
    Jeg har hentet en gul anemone til dig jeg tager den med. I formiddag gik vi en fantastisk tur som jeg aldrig har gået før lige i nærheden af, hvor min plantepusher bor, der må jeg på tur igen, det var så smukt.
    Min telefon er gået død, så jeg må til byen i morgen og så om den kan laves.
    Regnen begyndte her ved 19 tiden, dejlig stille regn, vi trænger også.
    god aften til dig.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det gjorde vi, lige nu kommer der også noget ned.
      Nej rhodoerne bliver kedeligt brune af frosten, det er trist at se på, det er snepryden i den have til gengæld ikke.
      Det lyder godt med den gule anemone, jeg har forsøgt at komme i kontakt med dig, men det er ikke nemt, når din telefon er i stykker.
      Jeg har i stedet skrevet en mail, håber du ser den.
      Ja det er godt med noget regn, her blæser det som sædvanlig temmelig meget, men det regner også.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Så fine himmelbilleder og så flot med en halo, jo ikke hver dag man ser sådan en.
    Snepryd, ja det er virkelig en pryd i så store mængder, her står der bare en tot hist og her :-)
    Sne, men det forsvinder heldigvis hurtig igen, det er straks værre med frosten og dens ødelæggelser af de flotte Rhodoer. Godt du har mange i vente, men det er et trist syn med frost svidninger. Frosten er nok ovre for denne gang, så må vi se om vi får noget regn til nogle af de tørstige planter og til at hjælpe gødningen ned til planternes rødder. Det regner her nu kl 22.30 og det kan da bare fortsætte hele natten, for min skyld.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja de var rigtig gode, og haloen så jeg først, da jeg så billedet på computeren.
      Ja de snepryd er lige flotte hvert år, der bliver flere og flere. Jeg har også kun totter.
      Det var trist at se ødelæggelserne i går morges, men i morges var det helt sket med dem, så er de bare grimme. Jeg har været ved at fjerne nogle af dem. Ja mon ikke vi får noget regn nu, det lover de i hvert fald. Jeg har ikke en gang set, om det regner her, men jeg skal ikke ud, så det er ok :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Flot halo på de første billeder, og fantastisk fine skyer og lys på nr. 9 og 10 - tror jeg nok:) Det er blevet rigtig aprilsvejr og sneen kom så også til jer for en kort stund. Mirabellen ser næsten også ud som om den er sprunget ud med sne, men der er mange mirabeller her på egnen der ikke havde godt af sneen forleden. De er blevet brune og kedelige. Heldigvis er vores ikke sprunget helt endnu.
    Det lyseblå tæppe er helt vidunderligt! Det må være en gammel have der har sit helt eget indslag af sne(pryd), næsten som en kommentar til vejret, og i jeres have er det fint med de små røde kvaster på træerne. Hvor er der mange detaljer når man rigtig kigger efter...
    Det er nogle lange dage du tager dig i haven og måske meget godt du nu kan holde pause mens det regner og blæser.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg var heldig, for jeg så først haloen, da jeg satte billederne ind på computeren. Der var et fantastisk lys om morgenen, i dag er der absolut ingen sol, kun gråvejr. Ja de mirabeller, der var sprunget ud) er også blevet brune ligesom mine rhododendron, som ikke længere er en pryd for øjet. Snepryden ser fantastisk ud, jeg har sat billeder ind hvert år, men tæppet bliver større og større, og i år kunne jeg komme ind i haven og tage billede, der plejer at være låge for, det er en gård, der kun bliver brugt til feriebolig.
      Der er rigtig mange detaljer, man ser ikke det hele på hver tur rundt, slet ikke i regnvejr.
      Ja i dag tager jeg en pause, men jeg er ikke ude hele dagen, nogle gange bliver det mere stille om aftenen, så er det dejligt at gå derude.
      Knus

      Slet
  10. Tænk at du går og arbejder så sent i haven. Forhåbentligt nyder du det. De frostsvedne blomster er så irriterende at se på, så det ender i reglen med at jeg piller dem af. Du har jo så mange rhododendron, så du lader dem måske blive siddende?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg går kun derude, når det er stille vejr, så kan jeg lytte til fuglene, til gengæld har jeg måske kun været ude en time om formiddagen og en time om eftermiddagen, man må jo sørge for pauser ;)
      Jeg har også fjernet blomsterne på nogle af dem, de er så grimme, men på R. Daurilut og Isola Bella er det for besværligt. Når vi kommer til de mange, der blomstrer på en gang, er jeg somme tider nødt til at springe over, jeg kan ikke nå det.

      Slet
  11. Tænk at der kom sne hos jer. Hvis ikke, det var for de gule påskeliljer, skulle man tro, snebillederne var fra en helt anden årstid. Så hellere blomstrende snepryd og mirabeller.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var noget overvældende med det sne, skyerne lå lige henover os, heldigvis forsvandt det hurtigt igen. Ja hellere blomster en sne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet