søndag den 3. oktober 2021

Roser og cyklamen

 Nogle roser står fint endnu, mens andre har måttet opgive. Delvis på grund af tørken, som vel ikke er afblæst endnu, men de sidste par dage har vi fået 23 mm, og der loves mere. Som sagt står mange af roserne fint, mens knopperne på andre er mere eller mindre visnet væk, eller i hvert fald ikke springer ud.

Her kommer billeder af dem, der kan endnu:

A shropshire lad blomstrer flot nu
mens andre kun har en enkelt blomst, her er det Boscobel
Carolyn Knight
Comtessa
Jayne Austin
Lady of Shalott har også flere blomster
Mens St. Cecilia kun har enkelte tilbage
Jeg har mange cyklamen nu med fine blade og blomster








Jeg har mange, langt størsteparten har jeg fået af Anne fra Otterup, tak for dem, de er så fine i bedene, tænk at der er så mange forskellige.
Hostaerne er i forfald, snart er det tid til at vise høstfarver
 her er det nordbedet, bemærk rosen Lise Nørgaard i forgrunden
R. oreothrepes
og R. semibarbatum (den var ved at gå ud af vandmangel, men den kom sig vældigt, da jeg begyndte at vande den regelmæssigt). Jeg glemte den, fordi den var delvis skjult
Glasbær/Callicarpa har fine bær nu, busken er vokset godt i sommer. 
Haven ser stadig præsentabel ud, ingen tvivl om, at regnen gjorde godt
Solnedgangen den sidste aften i september
I ønskes en god søndag.






28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så mange flotte roser du fortsatt har. Her er det ikke mange som blomstrer nå, for tørken har gjort sitt her også. Du har så mange flotte cyclamen nå, og du er så heldig som har en som sår de for deg! :)
    Jeg har også mange cyclamen som jeg sådde i vinter, og de blomstrer nå. De står i potter og de skal jeg prikle over i større potter bare jeg får mitt nye drivhus opp en gang.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja endnu er der lidt roser, regnen har nok også ødelagt dine roser. Jeg er meget heldig, at Anne forsyner mig med cyklamen, det er jeg glad for. Heldigvis kan du jo selv, du har jo også mange. Forhåbentlig får du snart dit drivhus.
      Klem

      Slet
  2. Variationen i bladen hos cyclamen gör de odlingsvärda bara för det. Jag har en vitblommande hederifolium som fått glädjefnatt efter jag flyttade den och blommat som bara den. Tog in en ros igår och kom på varför dahlior är så mycket mer lättplockade... ..taggar :) Härligt att några av dina rosor blommar alltjämt.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er så fint med variationen af bladene på cyklamen. Godt at den kvitterede med blomster efter flytningen. Jeg har lige plukket en enkelt stilk af en rose, den fyldte snildt vasen, fordi der var mange blomster på.
      Kram

      Slet
  3. Dine rosenbilleder er fortryllende, Lisbeth - og så fine cyklamen du også har!
    Nu lakker havesæsonen mod enden. Der er i hvert fald ikke ret meget, der stadig blomstrer hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have, ja nu er det snart slut med havesæsonen, jeg er i fuld gang med oprydningen, når det er tørvejr, det er det her det meste af tiden, men det blæser som sædvanlig vildt.

      Slet
  4. Hvorfor er dine hosta mon ikke spist af snegle? Det gør mine alt for hurtigt, selv om jeg synes jeg gør hvad jeg kan for at holde dem væk.

    SvarSlet
  5. Rolig nu Ellen :)
    Jeg har mange hostaer, der er spist af snegle, det er bare ikke dem, jeg viser billeder af, ligesom jeg ikke viser billeder af det grimme løv på roserne. Det er desværre ikke nemt at slippe for sneglene.

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth,
    Vi har lige en søndag, hvor det regner uafbrudt men kun finregn, vi har vist fået 8mm siden i går, men nok til jeg virkelig holder søndag, så det bliver til armchair gardening, er lige blevet færdig med en dejlig engelsk havebog som var meget lærerig, hvor der er nævnt de fejl hun har begået og gode råd som hun kommer med. For at holde dyr væk fra tulipaner dypper hun knoldene i en pasta hun laver af vand og cayennepeber inden hun planter dem, jeg har ikke prøvet det endnu.
    Du har stadig mange dejlige roser at glæde dig over og mange forskellige cyklamen, de er dejlige på denne årstid.
    Min semibarbartum har det fint og vokser godt. Fandt en spændende artikel på nettet af Tue Jørgensens katalog fra 1988, der er nogle gode beskrivelser af rhodoerne og deres hårdførhed, men så bliver man jo straks fristet, og undrer sig over hvorfor man ikke har købt den og den rhodo endnu, men det kender du vel.
    Fortsat god søndag til dig
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja I får nok mere regn, vi har ikke fået noget særligt i dag, så jeg har været lidt ude, men det drypper lidt rigeligt, så nu bliver jeg også inde. Godt du kan holde lidt fri med armchair gardening. Det lyder som en god bog og i øvrigt spændende med den pasta, det må du prøve. Her har vi jo ingen problemer med dyrene.
      Ja både roser og cyklamen er så fine nu.
      Det lyder godt med din semibarbatum, er den større end min, jeg tror, du købte din før mig. Ja den gang jeg havde plads i haven, blev jeg fristet, det før jeg stadig, men der er ikke meget plads tilbage. Det er der hos dig, men det koster jo at blive ved med at købe, det står pensionen ikke til, så godt der ikke er plads.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Det er nogle meget fine cyklamen du har. Så lækkert med de fine blomster ved denne tid. Jeg har prøvet at plante nogle men de døde. Jeg har ladet mig fortælle at man skal sørge for den rigtige hårdfør havesort. Dine fine billeder giver mig lyst til at prøve igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      De cyklamen til stueplanter dur ikke i haven, du skal have nogle andre, mine er så frøsåede, men jeg tænker, du kan købe andre steder. Bl.a hos Spiren. Du må prøve igen.

      Slet
  8. Dejligt at I har fået mere regn - her har det faktisk regnet hele dagen.
    Cyklamen er nogle fine små farveklatter, og roserne pryder stadig haven :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi er glade for regnen og også for cyklamen og roserne. Du har nok også nogle.
      Knus

      Slet
  9. De er smukke med bladtegningerne dine cyklamen. Det er liige før de er lige så fine uden blomst som med blomst.
    Ja nu kommer efteråret til hostaerne. Pudsigt at se hvor forskelligt de reagerer. Nogle står fin og grønne endnu, andre er gule og andre er klappet helt sammen. Og en er flået af hønsene, der var på forbudte veje forleden.
    Det er vist så som så med det regn. Det har støvregnet i dag, og tjatregnet andre dage. Jeg tror der er kommet sammenlagt 20mm med lidt god vilje.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
  10. Hej Gunvor
    Jeg synes faktisk, at bladene er finere end blomsten.
    Ja hostaerne reagerer meget forskelligt, høns kommer der ikke i mine :) og dog måske en fasanhøne.
    Ja vi har ikke fået en mm i dag, selvom vi var lovet 4, det småregner men ikke noget der kan måles, men blæsten den har vi.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth
    Ja men velbekomme da :-) det er så fint med cyclamen i haverne nu og når blomstringen er slut står de jo med deres smukke blade når vinteren kommer. Her står de i efterhånden store klumper og selv om de er små så ses de langt væk. Jeg er også begyndt at finde dem mange forskellige stedet, tænker at fuglene flytter frøene rundt med deres klatter :-)
    Ja efteråret begynder at vise sig på både status og farve på planterne nu, men kalenderen siger jo også oktober, flere af dine roser ser dog stadig “sommer” glade ud.
    Nordbedet ser som altid præsentabelt ud.
    Her har vi fået 11mm efter jeg tømte regnmåleren fredag morgen, det ligger vidst i den lave ende af hvad det ef kommet rundt omkring.
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er godt, du kan forsyne mange af os med cyklamen, de er så fine, og hvis fuglene sørger for flere, er det jo ren win win.
      Ja nu er det i hvert fald efterår, jeg har været rundt og tage billeder af det, der har fået høstfarver. Ja nogle af roserne er stadig sommerglade, men der går svind i dem.
      Nordjyder og nordsjællændere får vist mest regn, vi får ikke meget. Vi har ikke fået 1 mm i dag, i går fik vi 5, nu må vi se, hvordan det går på tirsdag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Du har rigtig mange, flotte grupper af cyclamen. De kan noget specielt i en efterårshave.

    SvarSlet
  13. Hej Marie
    Ja det har jeg, det er jeg glad for, de står så fint nu.

    SvarSlet
  14. Det har godt nok været en tør sommer, men nu har vi fået en del vand, hvilket både er ondt og godt for roserne. Vi har mange fine knopper, som nu ikke springer ud, sikkert en kombination af for lidt og for meget vand.
    Flot Glasbær, vi har besluttet at fjerne vores, den har aldrig sat bær.
    Flotte Cyklamen, de lyser så fint op på denne tid.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja i Nordjylland får i meget vand i forhold til os. Ja for lidt og for meget vand er lige skidt for roserne.
      Hvis glasbærbusken ikke vil sætte blomster og bær, er den ikke værd at samle på.
      Ja cyklamen er fine nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Det er flotte bladvariationer, du har på dine cyklamen. Jeg håber ikke, at nogen en dag vil forsøge at kategorisere dem, som hver sin sort.
    Selv om vi får regn nu, så er planterne fortsat mærket af sommerens tørke. Eller rettere: Fire somres tørke, og nogle er måske mærket for evigt. Vi har udskiftet en hel hæk af buskpotentil, fordi de fik et skrald i 2018 og aldrig kom sig igen trods vanding.
    Når det er sagt, så klæder det haven at få vand nu. Det står flot efter årstiden.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja de er fine, måske er der nogle, der vil kategorisere dem, vi får se.
      Ja det pynter vældigt på haven at få regn, men for nogle planter er det for sent i hvert fald for jeres buskpotentil. Vi har en stor bornholmsk røn, som vi frygter ikke kan blive ved med at klare tørken år efter år.
      Det pynter gevaldig på haven med det regn vi endelig har fået. Det er fortsat heller ikke nok, flere vandhuller herover er stadig udtørrede eller med meget lidt vand.
      Kh Lisbeth

      Slet
  16. Det er utroligt, at roserne kan stå så flotte efter de seneste dages blæst og regn - selvom en enkelt af dem står på hovedet 🙃.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Der er stadig lidt fine roser, men billederne her er ved at være et par dage gamle. :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Det ser faktisk meget præsentabelt ud stadigvæk, Lisbeth, og regnen har nok gjort sit, men det skyldes vel også jeres konstante arbejde? De mange forskellige blade på Cyklamen er imponerende, og virkeligt inspirerende. Gad vide om de ville kunne trives i potter udendørs, så man kunne have dem tæt på huset...
    Roserne er stadig fine og nordbedet som sædvanlig en perle!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja når man ikke går i detaljer, ser det ret godt ud stadigvæk :) Så meget laver vi heller ikke, men lige i disse dage er jeg i gang med cirkelhakken, inden den lovede regn kommer, vi får se. Marit har jo sine i potter, men det er vist indendøre, det er jo også noget koldere i Norge. Det er måske et forsøg værd.
      Jeg har lige plukket en enkelt gren af en rose ind, den var faldet til jorden, der var en del blomster i, så nu kan jeg nyde den herinde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet