onsdag den 20. oktober 2021

Gråvejrsbilleder på en regnvejrsdag

 Ja for jeg skal lige love for det regner her hos os, det er vi ikke just vant til. Foreløbig er der kommet 20 mm, og de lover mere, nu kan vi endelig få noget vand i de halvtomme vandhuller rundt omkring på øen. Her kommer lidt billeder fra haven fra de sidste par dage. 

Tænk som farverne stadig træder frem
selv uden solen, men nu lidt mere dæmpet
 Acer palmatum Dissectum set fra skoven
Acer palmatum Bloodgood dominerer her, i midten kan I se Skæbnetræet
i bedet her i forgrunden ses Stewartia sammen med en løvfældende rhododendron
Den orangegrenede lind

tager opmærksomheden nu
men også tulipantræet er godt med
her ses det sammen med sine makkere fyrretræet og blodblommen. Fyrretræet skal snart væk, det er ellers en god farvekombination på denne årstid, men det er blevet for stort og skygger for meget.
Ved tulipantræet
står denne skønhed Viburnum Furcatum
Guldved/Cladrastis lutea 
Himlens 7 sønner, bemærk de fine røde dækblade, i år er hele træet næsten dækket af dem, men den er svær at tage billeder af i gråvejr
hosta, nogle er gule nu, andre grønne
Praying Hands
Her sammen med tudseliljen
Det er sjældent at se en syren med så fine høstfarver, den har aldrig blomstret, men flot er den nu.
Fynsk forår.

Rhododendron
R. Jack A. Sand har fint løv
R. luteum har lagt en hel flod af farver ud i skoven
R. Pennsylvania har et par blomster
T. Whitethroat
Roser:
Lady of Shalott er standhaftig
Odyssey læner sit trætte hoved of af stammen på Himlens 7 sønner
Perpertually Yours stadig med blomster og knopper
Det var underholdningen for i dag, hvornår næste indlæg kommer, vil tiden vise. Det bliver spændende at komme ud og se haven i morgen. 
I må have en dejlig dag indendøre.


16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Tenk at du har fått så mye regn, og det er du jo ikke vant til som du sier. Vi fikk 10 mm i går inklusiv snøen, så det var helt ok å få litt fuktighet i bakken innen det fryser til. Dine hosta ser ut som mine så ut for 14 dager siden. Osyssey er alltid like fin!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi er tæt på de 30 mm, det er bestemt meget her hos os. Sjovt jeg er langt foran om foråret, nu er du så foran om efteråret, klimaet gør en stor forske. Ja Odyssey er fin.
      Klem

      Slet
  2. Vi har osse fået regn!!!!!! juhuu, ca lige så meget som jer, og de lover mere i morgen. Så skidt pyt med jeg må cykle i regnvejr.
    Ja farverne er der, derude, de kommer enten snigende eller lige pludselig, for så at ligge på jorden dagen efter. De 7 sønner har altså et fantastisk farveskift. Min har vokset gevaldig i år. Men jeg har osse været omhyggelig med de vådevarer. Spændende til næste år.
    så fin den Odysseys. Den ser så sart ud nu med den farve.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Hvor skønt at I også har fået meget regn, ja de lover mere i morgen. Ja så må du cykle i regnvejr, hvis Hans ikke vil køre dig.
      Jeg synes, farverne bliver stærkere dag for dag, vi havde en smule solskin, inden de næste byger kom, så jeg var rundt med kameraet.
      Ja de 7 sønner er flotte, godt din er vokset meget i år, den bliver flot til næste år.
      Ja Odyssey ser sart ud, men det er ikke så galt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja det har godt nok været en våd dag og så lige på den ene fridag jeg har her i efterårsferien, men så måtte jeg jo hygge mig med strikketøjet :-) hvor meget vi har fået har jeg ikke lige styr på for jeg havde ikke fået tømt regnmåleren, men nu er den efterhånden ved at være fyldt. Solen prøvede dog at bryde gennem skyerne et par gange i eftermiddag ind i mellem bygerne.
    Dejligt at du også kan bidrage til hyggen, med et indlæg præget af smukke efterårfarver.
    Dine hostaer er godt nok meget i forfald end mine er, de er stadig rimelig intakte, måske fordi de står i skygge mod nord.
    Selv om odyssé hænger lidt med hovedet er han da stadig en flot fyr :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg så godt, at du lige havde fri i dag, hvor ærgerligt på en regnvejrsdag. Godt du har strikketøjet :) Vi er efterhånden nået de 35 mm. Vi havde også solskin en halv times tid, jeg benyttede straks lejligheden til at tage nogle billeder :) De lover mere regn i morgen, så det er om at benytte lejligheden.
      Jeg har også nogle hostaer, som ikke er i forfald endnu, men jeg synes nu, de er smukke med de gule farver.
      Ja Odyssey er stadig en flot fyr :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Her har det også regnet de seneste dage, hvor jeg har ligget i sengen med en slem influnza. Hvor er stammen flot på himlens 7 sønner træet, jeg har meget at glæde mig til. Har nu fået de sidste træer og buske fra Holland. Der kom 5 rhodoer som man ikke kan købe hos claus, og de ser rigtig fine ud, samt 1 clerodendrum trichotomum Shiro samt 1 cryptomeria japonica Cristata, den har du måske?
    Min Gingko ser fin gul ud, ellers synes jeg ikke der er specielt mange efterårs farver hverken her eller på disse kanter, der skal nok lidt frost til. Hvad tænker du om de høje temperaturer, alting vokser jo stadig, og når det så at afmodne inden frosten kommer? Min Stewartia har også fået lidt høstfarver.
    God aften til dig.
    kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Øv da har du fået influenza, det er da træls. Ja du kan roligt glæde dig til Himlens 7 sønner, den stamme er fantastisk, det samme er blomsterne nu. Spændende med rhodoer Claus ikke har og skæbnetræet. Ja en cryptomeria japonica Christata har jeg, den er nu ikke køn længere, der er for meget vissent på den.
      Tænk at I ikke har efterårsfarver endnu, her er mange og som du kan se meget flot. Min Gingko har til gengæld ikke fået gule farver endnu. Førhen blev farverne flottere efter frost, men det er jo ikke aktuelt nu. Jeg tænker ikke, der kommer meget frost den første måned, da slet ikke hos os, det er stadig meget mildt, men vi får se.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Godt I endelig fik noget regn. Her har det været meget begrænset. Vi er heldige, at planterne udvikler de flotte farver mere eller mindre forskudt. Regnen giver vel også farverne mere dybde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var fint med regn, her var nu ikke så tørt i overfladen, men der er jo også behov for regn længere nede i jorden. Ja det er fint, at det skiftes til at vise flotte farver. Det regner stadig her, og mere er på vej.

      Slet
  6. Jeg tror også, vi har fået lidt over 20 mm regn på 1½ døgn. Dejligt. Og de mange farver i din have bliver på sin vis mere intense i det mørke vejr.
    De mørkerøde bladfarver er usædvanlige og meget flotte - Jack A Sand og luteum.
    Og så må Himlens 7 sønner være flot på afstand med sådan et rødligt skær.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det kan ikke gøre det her hos os, vi fik 35 mm i går, i dag er vi foreløbig oppe på 6 mm. Ja farverne er meget intense også i det mørke vejr, desværre er det ikke vejr til at gå rundt derude. Men jeg nyder både de stærkt røde og de mørke bladfarver. Det er desværre heller ikke vejr til at nyde det rødlige skær på Himlens 7 sønner, men det bliver det forhåbentlig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Tillykke med den megen regn Lisbeth! - Nu er den nået frem til os.
    Selv i gråvejr kan man glæde sig over de fine farver i en mere afdæmpet udgave, og hele haven præsenterer sig jo stadig flot. Snart bliver der mere luftigt omkring vores kolde ører:) Viburnum Furcatum er en rigtig lille skønhed, og den måtte da gerne vokse sig større... Men det kommer nok af sig selv når I får lagt nogle flere træer ned og skabt lys og luft.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla - godt det også regner hos jer.
      Ja selv i gråvejr er det flot, må man sige. Det er jo stadig mildt i vejret, spændende hvor længe det varer. Ja forhåbentlig vokser furcatum sig større, når den får mere lys og luft, det er flere år siden, jeg købte den, den gror langsomt, må man sige.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Det er nogle flotte billeder selv om det er gråvejr. Fantastisk som de gule og røde blade lyser op på sådan en dag. Det orangegrenede lind er meget flot - man kan rigtig se den flotte form med alle de gule blade. Dejligt med et træ som Himlens 7 sønner, som giver så meget over så lang tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja jeg var forbavset over, at det var så fint selv i gråvejr. I dag skinner solen, så er det også flot. Linden bliver flottere for hvert år, og Himlens 7 sønner er helt speciel.

      Slet