fredag den 29. oktober 2021

En ven i nøden :)

 

God aften i stuen. vi starter med et billede af Viburnum opulus Xanthocarpa, de gule bær er flotte mod den blå himmel.

I dag tager vi roserne først:

Ebb Tide står så flot med to nyudsprungne blomster, de sidste i år
New Dawn har også en enkelt blomst
og Zonta, 
Lady of Shalott
Strawberry Hill
Wild Eve

Hvem er det mon, der er en ven i nøden. 
Jo det er såmænd Jan Brodersen en rhodonørd, han kom lige med 3 hjemmelavede rhododendron til mig, nu havde jeg jo overskudsplads efter fældning af fyrretræet. Det går da ikke :) Jeg havde allerede i sommer bestilt nogle hos ham, jeg havde ikke haft tid til at hente dem, heldigvis havde Jan og konen bestemt sig for et par dages afslapning på Samsø. Så blev der også tid til en tur i haven, denne gang var der god tid til fordybelse, det nød vi, der blev taget billeder af de spændende knopper på rhodoerne. 

en af de rhodoer han havde med står lige her. Den har ingen navn men er en Hybrid med mange forældre krydset frem og tilbage, R. Yak og R. bureavii, men smuk er den med det fine indument.
I dag fik vi plantet de sidste to rhodoer:
Mon I kan se dem, det var lidt svært at tage billeder på grund af solen. Den ene står lige foran træstubben, den hedder R. aureum x R. proteoides lige ved siden af hostaen står den anden, der hedder R. polylepis
her er den nemmere at se
den er lidt speciel i løvet, derfor dette nærbillede

Vi fik flyttet det lille Ambratræ, som jeg har fået af Dorte, der har sommerhus på Samsø, det var et rodskud fra hendes eget træ. Vi håber, den klarer sig godt der.
Det ambratræ vi har haft i mange år er ved at få farver - det plejer den ikke at være så god til
men i år synes vi, at det er meget bedre.

Papegøjebusken med Tulipantræet i baggrunden
Der er stadig flotte kig i haven:
omend mange af bladene nu ligger i græsset

taget fra bænken øverst i haven
Japansk ahorn
Ginkgo biloba er ved at få farve
også Kinesetræet/Koelreuteria er ved at guldne nu
ja det er kvæderne også, de er gode at tage ind, det giver en frisk duft i stuen.
Vi slutter med dette fine billede af sumphibiscussen.
Rigtig god fredag aften, det blev lidt sent i dag, men I kan vente til i morgen med at kommentere. Der har været meget at lave i haven i dag, og i morgen går turen sydpå ;) så jeg får ikke lige svaret.









24 kommentarer:

  1. God aften Lisbeth
    Det var da spennende rhodoer du fikk levert hos deg. Nei, overskuddsplass kan en ikke ha i gagen ;)
    Ebb Tide kunne jeg godt tenke meg å ha her, for den har en nydelig farge.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Marit
      Ja det var spændende rhodoer, og nej overskudsplads går ikke. Ebb Tide er så fin.
      Klem

      Slet
  2. Hagen skulle det selvsagt stå ;)

    SvarSlet
  3. Det er dejligt at se de gule bær på det allerførste billede. De gør sig godt mod den blå himmel.
    Hvor var det fornemt at få rodoerne leveret, men jeg kan tænke mig, at I alle fik en god nørde-dag ud af det. Og spændende med de nye kryds til din store samling.
    Uhmmm... duften af kvæder. Den holder jeg meget af. Jeg ville ønske, der voksede nogle buske her et sted, som jeg kunne nupse lidt fra, men jeg har aldrig set dem her.
    Sumphibiscussen er godt nok imponerende med blomster endnu.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja selvfølgelig tænkte jeg også på dig, da jeg tog det og synes, det var så godt, at det måtte med som det første.
      Ja det var fornemt, at få leveret rhodoerne, vi havde en god nørdetime ja. Altid spændende at få nye rhodoer.
      Jeg har 4 kvæder, men det hjælper jo ikke dig, de dufter fantastisk, vi har en på toilettet ;)
      Ja sumphibiscussen har holdt godt ud i år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Det er et smukt billede, du har taget af kikket op mod pavillonen med træstammerne i forgrunden og græssets hvide aks, der lyser i baggrunden.
    Det må være spændende for en rododendronnørd som dig, at modtage nye planter, som du ikke har i forvejen. Godt der var plads til dem :)
    God tur sydover!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elna
      Ja jeg er også vild med det billede og det kig er bare fantastisk.
      Altid spændende med nye rhodoer, ja heldigt vi fandt en plads til dem.
      Tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Sådan en blå himmel får alle farver og former til at stå meget klarere, end de gør i gråvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan være svært at få gode billeder i gråvejr.

      Slet
  6. Ja, det er forsat fint have-vejr og foto-vejr og med de mange farver der forsat dukker op som perler på en snor, er der stadig nok at nyde. Fint billede af de klare gule bær mod den blå himmel!
    Kan tænke mig du har nydt dagen med fint besøg og levering af helt nye planter! Det må have været som juleaften for dig, Lisbeth.
    Dejlige billeder fra havens mange flotte scenarier og stadig skønne fejlfri roser!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      I dag har det været noget gråt, så jeg har ikke taget mange billeder i dag. Tulipantræet har stadig nogle af bladene, men resten er drysset noget.
      Ja i torsdags nød jeg dagen med solskin og nye planter, det er bedre end juleaften.
      Tak skal du have
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Så roligt med nya och spännande rododendron. Vi har haft en sticklingskurs idag och nu får jag bara vänta och se... :) Men igår när jag klippte material till kursen insåg jag att det var svårt att hitta grenar utan knopp. Och det är lite konstigt när det finns över 400 att välja bland. Å andra sidan måste det bli en sjusärdeles blomning till våren.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er godt med nye spændende rhododendron. Vi stod netop og ledte efter grene uden knopper den dag, han var her. Det var ikke nemt at finde nogle, så det ser ligesådan ud her, det bliver flot næste år :)
      Kram

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt besøg du har haft, og super med nogle nye rhodoer til samlingen. Godt der lige blev ryddet lidt så der er plads :-)
    Efteråret viser sig da i den grad fra sin gode side i disse dage, så dejligt at solen er med os og farverne rigtig kommer til sin ret.
    Roserne ser jo også lidt ekstra delikate ud i solens stråler. Nu vi er ved roser, mon så ikke der er blevet føjet lidt ekstra til den samling også :-) håber du har haft en rigtig god tur.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var rigtig godt, at der var plads til nye rhodoer.
      I dag har det nu nærmest været gråt det meste af dagen også på Fyn, men der var mange smukke efterårsfarver på turen, det havde været rart med lidt solskin.
      Ja roserne er også fine, når solen skinner. For en gang skyld var der ikke mange fristelser, han har været lidt uheldig, jeg har aldrig set så lidt der som denne gang. Så jeg har kun dubletter med hjem, heldigvis havde jeg bestilt dem, ellers var jeg kommet tomhændet hjem. Det er langt at køre for ingenting, men ellers var det en hyggelig tur, vi kunne da snakke hele vejen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Tillykke med dine nye rododendroner :-)
    Jeg har lige købt en lille stjernetop, som skal stå en en balje på terrassen og nydes både sommer og efterår. Den har et fantastisk flot, rødt løv nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ellen
      Det er godt med noget på terrassen, der ser godt ud og kan nydes også nu.

      Slet
  10. Hej Lisbeth,
    Jeg faldt for billedet af Ebb Tide rosen, den er så fin, og den er på min ønskeliste.
    Mange dejlige efterårs farver i din have. Idag skinner solen efter en grå men mild dag igår. Mine portulak som jeg fik af dig er lige begyndt at blomstre, dejligt. Jeg har også fået kvæder forærende som dufter dejligt i min stue.
    Spændende nye rhodoer du har fået, jeg kan se det er nogle som ikke bliver så store, så dem kan du få plads til. Ærgerligt at der ikke var så meget at købe hos JAS, og godt du havde bestilt i forvejen, ellers havde du været på den. I tog ikke en tur til Arne Jacobsen, når i var på Fyn?
    Så jeg tror jeg vil ned i skoven og rydde lidt op, der er jo altid noget at gøre, ryggen har drillet så jeg må tage det i små etaper, men jeg fik selv fældet 5-6 mindre træer forleden, der er jo nok at tage af, men jeg synes det er svært, for på den ene side vil jeg gerne beholde så meget skovstemning som muligt og alligevel må jeg indse, at hvis det skal gro og blomstre så skal der mere lys til, for jeg har jo ikke et ønske om at lave en have, det skal være en skov med blandede vækster. Jeg er glad for, at jeg nu har fået et hjørne som næsten er ryddet for store træer, så der kan plantes men først til næste år, kassen er lukket for i år, men jeg har også købt meget synes jeg og jeg holder af hver enkelt ting som jeg har plantet dernede.
    God søndag til jer
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja Ebb Tide er en fin rose.
      Der er stadig dejlige efterårsfarver her, men der er efterhånden også mange blade i græsset. Her er det gråt nu, men solen skinnede i formiddags, da jeg plantede roserne.
      Ja det var lidt ærgerligt med Jas, vi havde ingen aftale med Arne Jakobsen, så det gik ikke - men var heller ikke planen.
      Jeg kan godt forstå, det er svært hos dig, for lys må der til og skovstemning er bestemt også godt. Jeg forstår godt, at kassen er lukket, du har godt nok købt meget her i efteråret. Dejligt at du nyder det hele.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Det lyder spændende med tre nye, hjemmelavede rhododendron, Lisbeth!
    Skønne billeder du har taget - efteråret er bare så smukt lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja jeg er også spændt på de rhododendron. Det er bestemt et smukt efterår, men nu falder bladene snart ned, dem der ikke allerede er faldet.

      Slet
  12. Overskudsplads, jamen jamen, Dejligt du så kunne få leveret nye rhodoer.
    Kvæder dufter så dejligt. Vi har osse et stort træ, og tager ind i stuen. Engang imellem laver jeg gele af dem, men ikke i år. Så Hans har givet Køkkenet på Cafe Ingeborg, en 3 store kasser, de blev henrykte. man kan ikke købe kvæder i hos grønthandlere.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  13. Det er luksus at få planter leveret personligt - hvor heldigt:-) Planterne vokser sig jo hurtigt store, det er utroligt som det hele er groet til i Høneballehaven i de år vi har kendt til hinanden.
    Og så er der dejlige efterårsfarver :-) Hvert år voterer jeg lidt med mig selv om jeg bedst kan lide efterår eller forår, men jeg kan nok lide begge lige godt.

    SvarSlet