lørdag den 23. oktober 2021

Nu går det stærkt

 Heldigvis har jeg stadig billeder af de smukke efterårsfarver, men det varer ikke længe med den vind, før det hele er væk. Ikke fordi løvet er blæst af, men fordi vinden får det hele til at visne og blegne. Det er til gengæld et trist syn i modsætning til det, jeg ellers har vist og stadig har billeder af, de kommer her:

pavillionen mellem alt det gyldne
Pavillionbedet Nyssa sylvatica
er fantastisk, her ses den ved sumpcypressen så fine farver
her er det til venstre Sorbus dodong, blærespirea og Sumpeg, det grønne i forgrunden er Buddleja globosa, der kommer flere billeder af sumpegen i et andet indlæg, jeg vil lave et forløb med den og andre træer i haven
udsigt fra skoven
Tyrkisk løn stråler på dette billede

Yndlingsmotivet for tiden
Nu er jeg gået udenfor havelågen
Rødeg i skoven
Paradisæbletræ og et stort grantræ, bagved står et endnu større fyrretræ
Bærmispel ved siden af granen, taks og til højre for den cornel
her er det igen tyrkisk løn set ude fra vejen
Sorbus dodong også set fra vejen
Birkebladet spirea har fantastiske høstfarver
Bær i Viburnum sargentiana Onondaga
Viburnum xanthocarpa
nordbedet er stadig flot med de skiftende farver
der er stadig lidt blomster i New Biscus, den har gjort det godt
Roser:
Akvarel
Händel så fin og sart, når den bliver plukket ind
Mia fra Rosenmageren
En blomstrende rhodo kan haven også præstere R. Guyens Peking

Himlens 7 sønner har nu lyserøde bægerblade på hele træet, et fantastisk træ.
Rigtig dejlig weekend til jer, nu må vi nyde solen, og os der manglede vand, vil glæde os over den regn vi fik. 47 mm blev det til i alt. 





26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    47 mm er jo helt fantastisk til å være hos deg. Her har det ikke kommet regn, men sol og masse vind. Hver gang det blåser sånn her tenker jeg på at da må det blåse enda mer hos deg :)
    Nydelige roser og flotte trær!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er meget hos os. Vi har også sol og masser af vind, så du har ret, det blæser også her :)
      Tak for det.
      Klem

      Slet
  2. Du har altså også utrolig mange smukke træer og buske med glødende efterårsfarver. Det er lidt ærgerligt at det varer så kort, men vi må bare suge til os, mens de smukke farver er der.
    Haveknus fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja sådan en solskinsdag ser man rigtigt, hvor mange farver der er, det er fantastisk. Ja glæden er kort, men jeg har taget mængder af billeder, så må vi bare nyde dem. Jeg har fulgt dem dagligt, det giver mange billeder.
      Haveknus tilbage til dig.

      Slet
  3. Man får hurtigt et eller flere yndlingsmotiver - og du må da have mere end det, du viser. (Faktisk er det derfor det er så sjovt at se andres billeder, for de står tit helt andre steder og ser noget helt andet.)
    Birkebladet spirea er godt nok flot WOW. Det er nyssa også, men den springer jeg nærmest over af misundelse. Min er vokset knapt 1 cm i år!!! Jeg er lidt sur på den, må jeg sige ;-)
    Ih, hvor er de flotte de to viburnum bær. Jeg sidder og bliver helt lun på de røde nu. Jeg kigger lige lidt mere på dem begge :-) Ælle bælle...
    I dag er her stille med sol. Det er bedre end blæsevejret i går.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Hele haven vrimler med yndlingsmotiver :) Det er nemlig rigtigt, folk ser ofte noget helt andet end en selv. F. eks har du fået mine øjne op for bærrene, derfor var der billeder til dig af dem. Ja den birkebladede spirea glædes jeg over hvert år ved denne tid, den må da også kunne være hos dig. Måske laver jeg et portræt af den, jeg tænker, jeg kommer til at lave portrætter af flere træer og buske, noget skal vi jo lave her i vinter. Stille - ikke her hos os, det blæser og er koldt, men jeg har været ude og tage billeder i to timer, jeg kan bare ikke lade være ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. :-) Ja, den lille spirea er fin... hvis jeg en dag skulle mangle en busk. Åh den plads, den plads...

      Slet
    3. Ja det er ikke sjovt at mangle plads, men den kan noget spireaen og er heldigvis ikke stor.

      Slet
  4. Heldigvis har blæsten lagt sig i dag. Din himlens syv sønner er fin med de røde dækblade. Dem ser jeg ikke ret mange af på vores. Måske skal træet have en vis alder, før det sker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Hos os har det desværre blæst en kold vind det meste af dagen. Anne Marie er meget misundelig på mine røde dækblade, så det er nok både alder og beliggenhed. Men I ligger jo ret lunt, så måske om et par år.

      Slet
  5. dejligt med noget regn der batter. Vi har osse fået mellem 35- 40 mm i den forløbne uge. Men en rigtig sur blæst,, der var en gren på det gamle bellebooskop træ der knækkede ned. Så den står på æblekage i dag.
    Hmmm, hvis det er beliggenhed, dvs lunt, så skal jeg nok ikke regne med røde dækblade på min 7 sønner. Spændende at se engang.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja endelig fik vi, der manglede noget regn, men blæsten kunne vi godt have undværet. Godt med æblekage men ikke godt med grenen.
      Ja det bliver spændende, om der kommer røde dækblade på dit træ.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hvor er det smukke bileder - naturen er så flot i disse dage med dejlige farver på bladene.
    Vi har fået ufattelig meget regn i de sidste fire dage, så det har været skønt at få solen igen i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak ja det er flot mange steder, vi må nyde det så længe, det varer.
      Vi har også fået en del regn, det var fint, vi trængte mere end jer :) men vi nyder alle solen, når den kommer frem efter så meget regn.

      Slet
  7. Himmelens 7 sønner ble det googling på. Jeg har aldri sett navnet Heptacodium før. Det er alltid noe nytt å se :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja vi kan lære nyt fra hinandens blogge, det er fint :)

      Slet
  8. Vackra höstfärger och fina exempel på sorter som har just det. Det är det som är det sköna med väder, säsonger och annat. Ingen säsong är den andra lik :) Och tur är väl det.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja jeg har vist mange eksempler på træer og buske med høstfarver. Hos mig er det flottere i år, synes jeg.
      Kram

      Slet
  9. Det sidste først: 47 mm er vist også hvad vi har fået i ugens løb, selvom mine målinger ikke er synderligt præcise. Men det skæppede godt og jorden blev blød og klistret som vi kender den fra tidligere:)
    Det går rigtig hurtigt nu og selvom visse træer kun lige er begyndt at rødme, er der andre der næsten er færdige. Glæder mig til at se de forskellige forløb når du sætter dem sammen, men i første omgang glæder jeg mig over alle de skønne billeder du har sat på her!
    Ikke mange bekymrer sig så meget over hvordan haven ser ud udefra, men jeg kan tænke mig din have ligger som en skøn "kulørt klat" midt i det høstlige landskab, til glæde for alle som kommer forbi. Og inde i haven bliver I jo heller ikke ligefrem snydt! Himlens 7 sønner har så mange højdepunkter, at det må være en fornøjelse at følge med, og den birkebladede Spirea må jeg vist se at få fingre i. Den er jo fin hvert år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja skønt med noget regn, selvom jorden bliver klistret af det. Hellere det end at det er knastørt.
      Godt du glæder dig over mine billeder, det varer lidt, inden forløbet går i gang, der er meget at vise endnu, der er stadig blade på træerne og endnu en fældning, der skal vises.
      Jeg går jo forbi ude, så jeg selv kan nyde synet udefra, hvis ingen andre vil. Jeg har ikke set nogle stoppe op endnu for at nyde synet, men jeg håber, de nyder det. Ja der er mange højdepunkter med Himlens 7 sønner, den har efterhånden også nogle år på bagen, det gør det ikke ringere. Spireaen må du simpelt hen have, jeg valgte den for mange år siden, netop på grund af efterårsfarverne, de er så fine, jeg har 3 af dem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Åhja, disse smukke farver. Vi kørte til Roskilde og Lejre i går i det SMUKKESTE vejr, det overhovedet er muligt at have på denne årstid. Man kunne umuligt komme i dårligt humør på sådan en dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er fantastisk med de smukke farver, vi nyder dem i den grad enten hjemme i haven eller på vej et eller andet sted hen, ja og så stiger humøret :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja det går hurtigt den forkerte vej, så det er med at nyde farverne og det tager sig jo stadig smukt ud, især når solen skinner. Dit yndlingsmotiv er så smukt ikke noget at sige til at du er speciel glad for det.
    Vejret har været ok i denne weekend men når der er vind så er det godt nok koldt. Ja vintertøjet må snart findes frem og der må lidt varme på radiatorerne.
    Men lidt forsinkelse er jeg her :-) en rigtig hyggelig weekend vi har haft i Brande. Igår eftermiddags gik vi en lang tur rundt i byen og der blev kigget lidt ind i folks haver på vejen og der var rigtig mange smukke farver som vi nød, ja og en enkelt rhodo med lidt blomster stødte vi også på.
    Det bliver nu godt at komme i sin egen seng igen og det bliver vidst tidlig :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør det, jeg har fundet et nyt yndlingsmotiv i dag, der er jo mange.
      Hvis du ikke havde vinterfrakken med, kan jeg godt forstå, at du synes, det var koldt. Min er fundet frem for længst. Jeg har brændeovnen og kan slet ikke forstå, hvis I ikke har haft varme på endnu med den blæst, vi har haft.
      Godt at I har hygget jer, I var jo også alle i godt selskab.
      Ja det er altid godt at komme hjem i egen seng.
      Tak i lige måde og sov godt.
      Knus Lisbeth

      Slet