onsdag den 6. oktober 2021

Aster og høstfarver

 Tirsdag kom regnen også her til os, det regnede pænt fra klokken 15.30 og skulle blive til 10 mm, det blev til 8 mm, men det regner igen her til morgen.

Jeg har været ved at tælle op, hvor mange besøgende haven har haft i sommer. Jeg fik det til 86 +de inviterede, som blev beværtet med kaffe og lagkage. I alt ca. 100 har været ind gennem havelågen. Det er ingenting i forhold til jer, der holder åben have på fastlandet, så mange har i mindst på en dag. Men sådan kan man jo ikke gøre, når man bor på en mindre ø, så jeg er ganske godt tilfreds med antallet. Jeg bruger meget mere tid på mine gæster, da de kommer få af gangen, men så når jeg også at få snakket med alle. 

Lige nu er det asters, der lægger farve til haven:

som mange ved, er asters ikke mine favoritter, de breder sig lidt for meget
Aster Marina Wolkonsky må gerne brede sig, hvis den ikke selv vil, hjælper jeg den.
her er de i pavillionbedet, det er fine farveklatter, men jeg skal passe på dem, de breder sig en del.
Denne Echinacea flyttede jeg fra hækbedet hen til hjørnebedet ved Kolreutia/Kinesertræet, der passer den bedre i farverne
I stedet blev R. Serendipity plantet, den står her i baggrunden og skinner
foran står planten fra Lisbeth og Bent i Ebeltoft Phylliopsis hillieri
Høstfarver i øjeblikket:
Egebladet hortensia har været flot længe
Benved/Euonymus
Blåbær
Calycanthus floridus har jeg købt her, dette eksemplar har sorte blomster
eller næsten sorte blomster, billedet er fra 21.6.


græsserne har også fine høstfarver
Oxydendrum arboreum købte jeg sidste år ved Lønbæk Planteskole, syretræ kaldes det også, det har også fine farver nu.
Stewartia første år den har været så flot
Hageliljen har sat endnu en blomst
Himlens 7 sønner er ved at få røde blomster
Frøstanden på Magnolia tripetala/Paraplymagnolia
Skæbnetræet får lilla farver på de fine skud, når den ikke blomstrer, det er den for ung til endnu, det er et rodskud fra den, der døde forrige vinter.
Rhododendron:
R. Everred har flot mørkt løv
R. Chocolate Dane har støvede blade, en knop og fint indument på bagsiden
Jeg plukkede en gren ind af Strawberry Hill inden regnen kom, grenen hang ved jorden, der var lige en vasefuld.
  
Der er stadig blomster i sumphibiscussen, her er et link til en, der sælger frø, hun bor i Frankrig, mine sumphibiscus er købt som frø der, Anne har sået dem for mig. 
Solnedgangen 4.10.
Rigtig god dag til jer, de lover en fin weekend, jeg venter 2 sønner, en svigerdatter og 2 børnebørn hjem, det glæder jeg mig til. 




23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, asters kan nok bre seg en del der de trives. De er jo veldig fine i fargen de du viser. Jeg venter også besøk av tre barnebarn, sønn og svigerdatter på lørdag. Det er jo så hyggelig å få besøk av de.
    Flott solnedgang!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja et år prøvede vi at udrydde de almindelige asters, det var ikke nemt og lykkedes heller ikke, nu er igen alle vegne undtagen i rosenbedene. Ja det er rart og hyggeligt at få besøg af vores børn og børnebørn, det er desværre ikke så tit, at de har tid.
      Klem

      Slet
  2. De fleste Asters breder sig villig, så mon ikke din også gør det.
    Jeg tror desværre heller ikke min Sumphibiscus kommer i blomst i år, den har små knopper, som jeg tror er blomsterknopper, men de er meget små.
    Mange flotte farver i efterårshaven hos dig :-)
    Jeg har ikke helt tal på hvor mange, der har besøgt os til åben have, men ca 200 fordelt på 3 dage med åben have og ellers efter aftale. Den ene dag vi havde åben have var der 70, heldigvis var det fordelt fra klokken 10 til klokken 17, så det gik, men sidste år kom der en af dagene 70 i løbet af nogle få timer og det er altså for meget, så de 100 du snakker om er efter min mening alt for mange, hvis man har åben have på den måde som både I og vi har, hvor man har tid til, at hilse og gerne snakke med alle.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Jo måske men den her er ikke helt som dem, der breder sig vildt, men jeg flytter lidt rundt med den, så går det.
      Ja nu er de flotte farver ved at komme frem.
      Ja 100 på en dag i løbet af få timer er slet ikke rart, det er bedre, når man har tid til at gå rundt og hyggesnakke med dem. Nogle holder åben have for pengenes skyld, det gør jeg ikke, men de er gode at have som supplement til indkøb af planter :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Det er flot klaret med 100+ besøgende, når du har dem 'enkeltvis'. Det kræver meget mere af dig, men ja: Du får også snakket meget mere med dem. Der er fordele og ulemper ved begge dele.
    Den lille phylliopsis ser godt ud. Regnen bekommer den sikkert godt.
    Og så er Himlens 7 sønner imponerende - den blomstrer vel nok længe.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg er også stolt af det, for det tager meget tid. Mange af de besøgende snakker om, hvor stort et arbejde det er, men hvis hvert besøg tager 1½ time, er der ikke meget tid til havearbejde. Mange af de besøgende er det spændende at have besøg.
      Ja phylliopsis har fået en god plads - tæt på vandhanen. Den anden R.camchaticum plantede jeg for en sikkerheds skyld i en potte, den har fået fine efterårsfarver, men trives fint.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Sjovt at gøre 'besøgstallet' op Lisbeth, og jeg synes jo det er mange gæster når man tænker på hvor meget du gør ud af hvert besøg. Jeg er sikker på de fleste føler de har fået en masse infomation og inspiration med hjem. Jeg har selv tænkt på at holde åben have til næste år, for at folk kan se en ganske almindelig og nyanlagt parcelhushave. Vi har jo ikke botaniske haver allesammen... Tanken om at få 100 gæster på en enkelt dag gør mig dog lidt nervøs:)
    Ih, hvor er der mange dejlige farver og høstfarver på alt bladværket i din have! Det er en ren fornøjelse! Jeg bliver kun glad af at læse at Asters breder sig, de 2 jeg har er allerede en succes, og de må gerne fylde mere næste år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja i år har jeg skrevet op i min kalender hver gang jeg har haft besøgende, så var det nemmere at gøre op. Alle takker selvfølgelig, når de går, men jeg fornemmer, at mange er gået hjem med god inspiration. God idé at holde åben have, men hvis det er i forbindelse med Haveselskabet, kan du godt få mange gæster. Det er jo også dejligt, i hvert fald ikke rart, hvis der ikke kommer nogle. Desværre har folk det med at tage flere haver på en gang, og så risikerer man mange gæster. Det er ikke nemt.
      Ja der er skønne farver nu, endnu bedre i solskin. Asters invaderede hele mit staudebed for mange år siden, derfor har jeg en vis respekt for dem, der må også gerne være andet i bedet. De breder sig ved udløbere. Du kan nemt få nogle af mig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Asters er virkelig fine fargeinnslag nå, og her lar vi dem bre seg.
    Jeg er på en to dager miniferie i hovedstaden, og gått noen fine turer langs Akerselva som har vært veldig stor nå. Enorme krefter i de vannmassene.
    Vi vår sikre på at vårt skæbnetre ikke hadde klart vinteren, men den gang ei. I begynnelsen av juli begynte det å skyte, og nå er det frodig og flott:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Jeg holder også meget af deres farveindslag, men hvis de invaderer et helt bed, så det andet jeg har sat der ikke kan gro der, så dur det ikke her.
      Det lyder fint med en miniferie i hovedstaden.
      Godt jeres skæbnetræ overlevede, det kan være, vores skulle have haft en chance mere, heldigvis havde den lavet et fint rodskud.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Det er pænt mange besøgende, du har haft i haven. Det er altid spændende at snakke med havefolk, så du har haft mange timer i godt selskab.
    Jeg synes, der er stor forskel på, hvor meget asters breder sig. Jeg er glad for de farveklatter, asters giver til efterårshaven. ‘Marina W.’ har en flot farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er pænt mange, det har været rart at have besøg, vi får nogle gode snakke.
      De asters jeg har i andre bede er nogle helt almindelige, som har været lidt for meget for mig, men Marina breder sig slet ikke på den måde.

      Slet
  7. Dine asters ser meget fine ud men det er synd hvis de bliver en plage. Dine høstfarver er også flotte - jeg kan godt lide de mange intense røde farver. Imponerende så længe Himlens 7 sønner blomstrer. Det må være en fornøjelse at se på hver dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      For over 10 år siden blev de en plage, fordi de invaderede hele staudebedet og alt andet blev inficeret af den. Jeg havde købt mange forskellige pæoner, men vi måtte grave det hele op. Jeg er vild med høstfarver, derfor har jeg købt planter med det, især træer - der kommer mange flere billeder af dem. Himlens 7 sønner blomstrer ikke så flot mere, men på afstand er den stadig fin. Jeg glæder mig over den og de mange bier.

      Slet
  8. Flot antal besøgende, i lyset af du bor på en ø uden bro.
    Asters er uundværlige nu. Men jeg giver dig ret i at de kan være lidt rigelig omkringløbende. Især Asters asran, Men den får kun lov til at være i yderkanterne, der er den flot.
    Hagelilje nu? jamen det er da helt for sent, er det ikke? Men flot er den.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er et flot antal besøgende, men jeg reklamerer også en del for den på facebook.
      Jeg ved ikke, hvad mine asters hedder, jeg fik dem foræret, da jeg startede på haven, de blev til for mange.
      Ja jeg kiggede også en ekstra gang, da jeg så en ny stængel på vej op, det er sent ja, men den er fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Det er et flot antal besøgende, taget i betragtning at I bor på en ø hvor alle og enhver ikke sådan lige kommer forbi.
    Dejligt fint vejr vi har haft idag, ja det skulle luge regne af i morges, men så kom solen, og det ser ud til at det holder nogle dage, dejligt når I skal have familen på besøg.
    Ja lidt sent med blomst i Hageliljen, min den lyserøde blomstrede også først i oktober sidste år, men i år har den været normal :-)
    Det er bare så mange flotte hibiscus hvor du købte, og at få planter ud af det var ingen sag men at få blomster er en anden sag, jo det går nogenlunde hos dig men her er der ikke meget held.
    Astersne lyser flot op, desværre må nogle holdes i ørene, men andre skal trækkes i ørene for at blive delbare. Måske der kan laves nye med stiklinger.
    I må ha’ nogle skønne dage med børn og børnebørn.
    Knus Anne

    SvarSlet
  10. Hej Anne
    Ja det var da et pænt antal besøgende, vi har jo også fynboer, der kommer trofast en gang om året ;) om det er haven, selskabet eller lagkagen der trækker vides ikke :)))
    Ja det har været skønt vejr, altså da det holdt op med at regne, jeg blev da lidt våd på morgenturen.
    Hageliljen var afblomstret for længst, men så kom der en ny stængel.
    Ja lidt uretfærdigt at de ikke vil blomstre hos dig, når det er dig, der har lavet dem. Måske lykkes det næste år. Mine blomstrede jo heller ikke sidste år.
    Ja asters må man passe på, Wolkonsky klarer sig fint, men den er ikke så vild som de almindelige.
    Jo tak for det, de startede med at love dårligt vejr, det er heldigvis lavet om.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth,
    Det er mange besøgende du har haft, men der er også meget at se i jeres have.
    Hvor er din R. Everred flot, min er næsten helt gået ud igen, igen, tror det skal blive en bytter, for den er ellers flot med de røde blade.
    Jeg har fået mine forårsløg fra Bulbi i Holland, solen skinner så det er med at komme i gang, jeg har købt 50 prærieliljer og det er store løg, så det tager lidt tid, ellers lidt blandet narcisser og krokus, ca 200 stk ialt.
    Har lige fået besked om, at jeg får min Magnolia Daphne i morgen fra Tyskland, det glæder jeg mig til.
    I tirsdags fik vi fældet 4 kæmpe store træer, det er ret skræmmende når de falder til jorden med et kæmpe brag, men de landede lige hvor de skulle så det var dejligt.
    Men fældning af så store træer kræver et stort oprydnings arbejde og træstykkerne skal bæres ud gennem skoven, der er langt at gå, selvom jeg har flere steder vi kan komme ud.
    Ellers har vi fået masser af regn de seneste dage så man nyder endnu mere at se solen, og det er jo stadig lunt 17 gr.
    Rigtig god weekend og jeg ved du vil nyde at få besøg af børn og børnebørn.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
  12. Hej Inge Dorte
    Ja det var pænt mange, og så har jeg ikke en gang regnet jer med, det var nok fordi, besøget var så kort :))) pjat vi var glade for jeres besøg.
    Everred har jeg fået foræret af Claus, og jeg er slet ikke til røde blomster, men jeg må indrømme, den er flot nu.
    Så skal du rigtigt i gang med at plante, jeg har slet ikke købt forårsløg i år, venter altid til de bliver billige, måske skal jeg slet ingen have i år.
    Spændende med din Magnolia Daphne, den har jeg, men det er kun en lille en, købt hos Lønbæk, så ingen blomster endnu.
    Træfældning ja det er et stort arbejde især med oprydningen. Jeg synes, det er spændende at se, når Bent fælder et stort træ. Men jeg kan godt se, at der er langt for jer at gå med træet.
    Ja I får altid meget regn, vi er tilfreds med det vi får, i dag er det dejligt vejr.
    Tak i lige måde - ja jeg glæder mig til besøget.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  13. Din have har sandelig noget nydelsesfuldt at byde på hele året - den har du planlagt godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord Ellen, jeg har søgt at have noget smukt at se på året rundt.

      Slet
  14. Fina höstfärger och det är en nog så viktig detalj när jag väljer träd och buskar. De vintergröna går in i sin nästan finaste period eller den när de gör absolut mest nytta i trädgården.

    Kram, Carina

    SvarSlet