fredag den 8. oktober 2021

En skøn torsdag med morgendis og solskin

 


Så skønt så det ud i morges, jeg havde desværre ikke tid til den lange tur, vi skulle nemlig ind og have influenzavaccinen,  nu er det heldigvis overstået. 

Solen skinnede, så det var en lyst, så kameraet kom igen op af lommen:


Måske er jeg lidt forelsket i min have :) især når solen skinner.
Her er en avnbøg/Carpinus, som jeg købte hos Arne Jakobsen sidste år

Orangegrenet lind/Tilia foran står en blodblomme/Prunus
her et billede fra 2013, som blev vist på facebook i dag
Der er sket meget på 8 år, kejsertræet i forgrunden, bagved er det tretorn/Gleditsia Sunburst, der er ved at få gule høstfarver.


regnvandsbedet
også her -  med Cornus florida Daybreak, den holder høsstfarverne længe
Vi synes, det var blevet lidt bart mod vest efter vi har fældet asken, det har vi i øvrigtig ikke fortrudt, sikken et dejligt lys, der kommer ind i haven nu. Vi har flyttet en thuja fra læhegnet og herhen, i håb om at det kan give lidt læ fra vest. Til venstre en taks og til højre thujaen.

Denne asters er forholdsvis ny i haven, jeg har selv inviteret den ind
Glasbær er også flotte i nærbillede
Roser:
Mosrose Alfred Dalmas
Comtessa
Eglantyne
Martine Guillot
Mia
Novalis
Sofia Renæssance
Strawberry Hill, der er en flytning på vej til den. Den er for høj til at stå midt i dråbebedet, jeg har planer med den, men først skal den blomstre færdig.
Sumphibiscussen står så fint nu.
Jeg fik ikke taget billeder af solnedgangen i aftes, men denne er også fin, den er fra d. 6.10.
Nu vil jeg nyde min familie, jeg glæder mig til at nørde i haven lørdag formiddag sammen med Per min yngste. 
Rigtig dejlig weekend til jer. 










22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, når solen skinner er det pent overalt :)
    Din nye asters har en veldig fin farge. Flotte bilder fra din morgentur.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja solskin er godt for det meste undtagen upudsede ruder :)
      Tak for det.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det er noget helt særligt når solen kigger frem sådan en diset morgen.
    Glimrende stemningsbilleder!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er der, i dag var den knap nok fremme.
      Tak for det og dejlig weekend til dig med.

      Slet
  3. Det er dejligt, når man kan dele haveinteresse med sine børn. Det kan jeg heldigvis også med Charlotte. Der bliver udvekslet en hel del erfaringer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja Per og jeg nyder at nørde sammen :) det er rart at kunne udveksle erfaringer :)

      Slet
  4. Solsken gör mycket vackert och du har fångat fina vyer. Din trädgård ser fortfarande ganska grön ut. Det är mycket grönt här också men några har tagit på sig hästkostymen.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja solskin pynter på det hele. Her er også ved at være en del høstfarver, det er så fint.
      Kram

      Slet
  5. Åh ja morgendis billeder med solen som medspiller er så flotte. Jeg nød osse min cykeltur i går morges. Tågen lå i striber med solen der skinnede på trætoppene, så smukt.
    Det er utroligt som din have ser frisk ud. Mon det er den regn I trods alt har fået..
    Ha` en hyggelig familieweekend
    hilsner gunvor

    SvarSlet
  6. Hej Gunvor
    Ja det er så smukt, jeg kan godt forstå, at du nød cykelturen i går morges.
    Ja regnen gjorde haven godt, det var rart.
    Tak for det
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det har været et par tågede dage, igår blev dog til en rigtig flot dag, idag fandt solen først vej hen under aften. Det er så smukt når solen finder vej gennem tågen og det har du fanget så flot.
    Godt at få overstået influenza vaccinationen, jeg skal først have den den 27. hvor jeg alligevel har et andet ærinde hos lægen.
    Flotte roser, ja engang imellem må der rokeres lidt rundt, her er der også nogle der skal flyttes. De er også blevet lidt højere end jeg regnede med. Det er heldigvis nogenlunde overkommeligt at flytte roser.
    Skønt at I får nørdet igennem, og så er det jo det helt rigtige tidspunkt hvis der må graves noget op, der skal flyttes til Fyn :-)
    Fortsat god aften og familie weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må vi sige, i går var flot, men i dag har været grå indtil aften også her.
      Jeg fik lige taget en blodprøve nu jeg var hos lægen, så var det overstået også.
      En gang imellem må man flytte roser ja, jeg har et par stykker, der skal rokeres rundt.
      Ja nu skal Per og jeg rigtigt nørde, så må vi se, om han skal have noget med hjem.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Ja, man forstår godt du er bare en smule forelsket i din have:)
    Morgendis og så det det fine klare lys er en fantastisk kombination, og du fanger begge dele så smukt med kameraet! Dette er efterår når det er allerbedst!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er jeg godt nok, den er flot lige nu.
      Morgendisen var fantastisk, de sidste dage har det ikke været så fint.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hei Lisbeth.
    Det ble en fin tur i høsthagen:-) Trær vokser ofte raskere enn vi tror, så det var sikkert deilig å få felt asken og få mer lys inn i hagen. Håper det hjelper med tujaen for å få litt le etter hvert.
    Hilsen Eirin

    SvarSlet
  10. Hej Eirin
    Ja træerne vokser hurtigere end man regner med, jeg er så glad for, der kom mere lys til pergolaen og hele haven. Tujaen lær nok ikke så meget endnu, men det kommer forhåbentlig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  11. Jeg kan godt forstå, du er forelsket i din have. Det er der vist flere, der er.
    Oktober kan være så smuk, når solen skinner, og blæsten har lagt sig.
    Du må have en hyggelig weekend med familien. Der skal vel graves et par planter op?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja netop nu med efterårsfarverne er jeg særlig forelsket i min have. Vi var så heldige med det fine vejr, men familien var her, det var bare dejligt.
      Lidt skal der graves op, men ikke meget denne gang. Han har rigeligt stående til plantning, det er ikke nemt at nå det hele, når man har arbejde, familie og små børn.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Dine billeder af morgendis og solskin er fortryllende, Lisbeth!
    Vi havde lidt af den samme oplevelse her til morgen, hvor vi kørte til Charlottenlund.
    Dine billeder fra haven er også meget smukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja det var smukt, her var det også fint i morges, men så blev det gråt.

      Slet
  13. Ingen tvivl om, at du er forelsket i din have. Sådan skal det da være. Den orange grenede lind er utroligt smuk.

    SvarSlet
  14. Hej Marie
    Ja det er jeg, og det må man godt :) Ja den orangegrenede er så fin nu.

    SvarSlet