søndag den 2. maj 2021

Så blev der stille igen

 ja og jeg har været rundt og taget billeder, for nu er det på tide, der sker noget her på bloggen igen. Per og jeg har hygget og gravet planter op, så han får igen noget med hjem. På turen skal han også forbi og købe et par rhododendron til billige penge, vi har gode forbindelser :) Til mig skal han have R. recurvoides, så må den stå hos ham til vi kan komme over og hente den.

Der er mange af jer, der har kigget ind på bloggen i de tre dage, jeg har holdt fri, det er dejligt, omkring 2500 har været forbi siden sidste indlæg. 

Her kommer der billeder:

det hele er ved at få et lysegrønt skær
nordbedet er ligesom alt det andet noget tørt, heldigvis hjalp Per og storebror Kim med at slæbe vandkander fra tanken og derhen. Det er en hård opgave for Bent og mig, så det var dejligt med noget hjælp. Resten må nok have med slangen, især hvis regnen ikke snart kommer her omkring, de lover men om det kommer, ved vi ikke, vi vil se det før vi tror det. 
Iberis i nordbedet
Der var også tid til familieture ud på øen,
her går vi ved Brattingsborg og Lushage fyr, det var en lang tur, men børnene klarede det så fint. 
farmor var bagstopper
og her var vi på Dyret, skøn udsigt, men det er hårdt at komme derop i hvert fald for mig. Her kan I læse om det. Jeg har været der mange gange, men det var nemmere for 45 år siden ;)
Arthur og Martha legede ikke helt så meget i haven som Theodor og Edith, men de hyggede sig. 
her var nemlig solskin og ingen regn, som nogle steder i landet, så vi kunne drikke kaffe udenfor. Nu må regnen til gengæld godt komme :)

Lidt af det, der blomstrer nu
Anemoner
den forårsblomstrende geranium Malviflorum er lige gået i gang med blomstringen her, når den er afblomstret visner den ned.
Erythronium/hundetand Pagoda
kalkkarse
flere Thalia, jeg har en del, for det er en af yndlingene
Stjernemagnoliaen er ganske lille, men den er så småt ved at blomstre
Botanisk tulipan
Fritillaria 
eller Vibeæg, der er dukket nogle enkelte hvide op.
Rhododendron, nogle står på spring, nogle blomstrer og andre står med bugnende knopper:
R. Ginny Gee
R. makinoi x R. Pachysanthum viser farve
R. Tholasma med flotte knopper
R. Wheatear
Så er R. edgeworthii sprunget ud, her kommer et forløb:
23.4.
25.4.
27.4.
28.4.
29.4.
1.5. den er fantastisk, jeg købte den i efteråret. Jeg er vild med både løv og blomster. Nu skal vi til at flytte den ud af pavillionen, vi skulle jo være sikker på, at det var slut med frosten, hvilket vi i høj grad håber. Jeg tænker, jeg viser nogle af dem igen i senere indlæg.
Jeg håber, I har haft en god weekend. Fortsat god søndag, nu vil jeg i haven.


 




32 kommentarer:

  1. Det er dejligt, at I har haft nogle hyggelige dage sammen og også har været lidt rundt på øen. Per må være lykkelig for at have fået nogle planter med hjem.
    Hvor er der sket meget med naturen og med jeres have i de seneste dage.
    Nu vil vi gerne have noget regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det var rigtig skønt, vi nåede meget på de to dage. Per er rigtig glad for planterne.
      Ja nu begynder der at ske meget, men noget regn ville det blive endnu bedre.

      Slet
  2. Bellissimo l'ultimo rododendro! Non vedo l'ora di vedere il tuo boom di fioriture!

    Un saluto e un augurio di buon proseguimento :)

    SvarSlet
  3. Grazie per questo, la fioritura inizia presto. È bello che tu stia guardando
    Stai attento
    Ciao

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth
    Bededagsferien har været perfekt til havearbejde og nørderi blandt havetosser :-) men nu må regnen godt komme. Jeg havde regnet med at den kom idag hvor Yvonne og jeg skulle havenørde lidt, men nej, det var nu også bedre at gå rundt derude i tørvejr, ja selv i solskin. Hun fik lidt med hjem til deres have i Brande, der var jo en del hun manglede fra sin gamle have, selv om hun havde taget noget med derfra, og noget af det kunne hun finde hos mig. Den tidlige Geranium måtte hun også bare eje et stykke af, vi blev enige om at den ikke har været i blomst på nogle af de tidspunkter de ellers har været her.
    Dejligt at drengene var friske på at slæbe noget vand, ja det er hårdt arbejde at slæbe på fyldte vandkander.
    Jeg har købt nogle billige siveslanger til mit rosenbed ved sydgavlen hvor det bliver ret tørt og det blev afprøvet i fredags og de virkede godt, man må jo gøre noget for at undgå at slæbe alt for meget. Tror jeg skal se om jeg kan finde nogle til rhodoerne også. Ville jo ikke bare købe i blinde hvis de ikke var noget værd. Ved jo heller ikke hvor holdbare de er i længden.
    Min R. Wheatear er også begyndt at blomstrer, det mørke løv beundrede Yvonne meget. Hun bor jo heldigvis ikke så lang fra Rhododendron Haven (hun har været på besøg) så hun må afsted :-)
    Hvor er R. Edgeworthii bare fantastisk, kan den plantes ud og klare udelivet eller er den til pavillion om vinteren?
    Dejligt billede af Arthur og Martha og se to sorte ❤️
    Fortsat god søndag aften hvor vi håber på regn her på Nordfyn og på Samsø
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, jeg har så ikke fået lavet meget andet end at tage billeder og gå rundt med Per, men det var også hyggeligt. Og du har nørdet med Yvonne, godt du havde lidt overskud til hende, du har jo altid lidt at give væk af, geranien der blomstrer tidligt er ikke til at undvære.
      Drengene svingede gerne vandkanderne for mig, og ellers har jeg vandet selv med slangen her til aften, det var en kold fornøjelse.
      Jeg har også siveslanger i yin og yangbedet, men vi har kun afprøvet dem ikke vandet rigtigt.
      Ja R. Wheatear er en flot rhodo med det mørke løv.
      Nej R. edgeworthii skal i pavillionen om vinteren, jeg er spændt på hvor længe, den kan stå i den potte.
      Jeg er bange for, at vi ikke får regn, vi har i hvert fald ikke fået endnu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Trods alt er det da dejligt I har haft godt vejr til familieture. men nu må regnen godt komme.
    Vibeæg er bare så skønne. jeg har osse fundet nogle nye der er dukket op. Heldigt.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja havde det blevet som de først havde lovet, kunne vi ikke komme ud og nyde naturen sammen med familien.
      Vibeæg er så fine, godt du også har fundet nogle nye.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Edgeworthii er godt nok smuk, den må du værne om.
    Der er så mange skønne steder på Samsø, dejligt at du viser os dem også.
    Skønne forårsblomster overalt og sikke dejligt med kaffen udenfor, det har været for koldt til det hos os.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Du kan tro, jeg værner om R. edgeworthii.
      Ja der er mange skønne steder herovre, den er I ikke færdige med endnu, så I må en tur herover igen.
      Ja der var en kølig vind, men det gik ok at drikke kaffe ude de to dage, det var dejligt.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Dejligt at du har nydt ferien med familien og I har været lidt omkring på øen.
    Vi glæder os også til at komme derover. Jeg har nydt de dejlige billeder fra din have, og selvfølgelig den smukke Edgeworthii. Jeg har fået placeret min for langt væk fra stien, så man ikke kan nyde duften, men den er nu ikke i nærheden af at springe ud.
    Det er så tørt her, vi havde fået 2mm regn de sidste par dage, men her i aften begyndte det at regne men det gav kun 1 mm. så du kan tro jeg er glad for at jeg kan vande i skoven. Jeg fik gødet alle rhodoerne første gang i lørdags, og nu håber vi så bare på vand fra oven, det er det letteste.
    Thalia har jeg også dem kan jeg vældig godt lide.
    kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det var skønt med tid med familien både herhjemme og ude på øen.
      Jeg har da ikke tænkt over at R. edgeworthii skulle dufte, dem må jeg have undersøgt nærmere i morgen.
      Der er rigtig meget og rigtig mange, der mangler vand, men det er kun forundt de få steder i landet.
      Thalia er så fine.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja, nå begynner det å bli lysegrønt her også. Bladene på trærne er i ferd med å folde seg ut. Så bra at sønnen din kan få litt planter av deg :)
    Vibeegg er så fine, og jeg er så glad i de som er hvite.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja pludselig kan I følge med hos jer, der er meget her, der endnu mangler at springe ud. Ja han er heldig, at han kan få planter hos mig.
      Vibeæg er en fin blomst
      Klem

      Slet
  9. Jeg kan godt se, at Edgeworthii er smuk, men altså knopperne på Tholasma er dagens favorit.
    Det var dejligt, I havde godt vejr til familiebesøg. Det har virkelig også været skønne dage. Desværre går en del af tiden med at vande og der er ikke udsigt til andet end få mm.
    Det ser ellers godt ud hos dig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja R. edgeworthii er smuk både i løv og blomst, men du har ret Tholasmas knopper er fantastiske, jeg tog faktisk billedet til dig :)
      Ja det har været skønne dage. Jo jo der er udsigt til 14 mm på tirsdag, men måske er vi lidt skeptiske med det ;) vi håber stadig. Jeg er også begyndte at bruge vandslangen.
      Tak skal du have, inden længe springer endnu flere rhodoer ud.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Tholasma og edgeworthii er klart mine favoritter i dag. Vores yngste barnebarn har en skridttæller, og det er helt utroligt, så mange skridt små børneben får taget på sådan en udflugt og en dag ude i haven.

    SvarSlet
  11. Hej Marie
    Ja det er også mine favoritter. Der er ikke noget at sige til, at de bliver trætte de små, Martha gjorde det godt :)

    SvarSlet
  12. Man kan ligefrem se hvordan det grønne forstærkes time for time nu, og hvis du sammenligner billeder fra haven med blot en uges mellemrum er der sket meget.
    Lyder som om I har haft et rigtig hyggeligt familiebesøg, og også har fået lidt hjælp og god havesnak med de unge mennesker. Dejligt billede af ungerne ved dammen!
    Forstår godt du er fascineret af din edgeworthii og de andre storblomstrede, men jeg lægger mærke til hvor langt fremme din Malviflorum er. Vores har endnu kun blade. Til gengæld er vi åbenbart havnet i et mindre regnbælte her, og det giver grøde i luften og jorden.
    I denne uge er det min tur til familiebesøg, så nu skal vi på tur i nabolaget!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu sker der noget, vi har indtil videre fået 3 mm og de lover mere de næste par dage, det er helt fint.
      Ja de er flotte rhodoerne, men det er malviflorum også, Anne fra Nordfyn har vist den for en uge siden, så den er endnu tidligere. Det går stærkt med den, når den først viser en enkelt blomst.
      Ja I har været mere heldige med regn end vi har.
      Hyggeligt med familiebesøg, så må I også ud og se jer om. God fornøjelse.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth

    Glimrende forløb med rhodoen!
    Og så får du R. recurvoides - den er sjælden! Jeg ved ikke om den er fra frø - eller om han har en eller flere af de enkelte kloner der findes?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak ja den er flot og dufter dejligt.
      Jeg bliver dig svar skyldig med R. recurvoides, men jeg har lige spurgt Jan, så jeg formoder, jeg kan svare dig i løbet af dagen.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Hej Karsten igen
      Det er en af de kendte kloner, han selv har lavet.

      Slet
  14. Det lyder som en rigtig skøn weekend sammen med familien. Jeg er imponeret over alt det du evner Lisbeth. Både med haven med også med din aktivitet på nettet.
    Glæder mig til at gæste Samsø du er en god ambassadør for øen. Håber at du får noget stille regn til dine planter. Her trænger jorden også til vand. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Det var det også. Haven og nettet er det jeg bruger mest tid på, ja og så laver jeg også lidt mad. Manden står for støvsugning og vasketøj :) jeg er heldig.
      Du skal være så velkommen, jeg tror også, at der kommer en del til øen for at se min have. Lad os håbe at vi alle får tildelt noget regn nu, der er mange, der trænger. Sig endelig til hvis du kommer til øen, du/I er velkommen.

      Slet
    2. Tak Lisbeth, jeg/vi vil gerne se din have for det er da et paradis på jord at dømme efter dine skønne billeder. Men det kan vi se til når den tid kommer. Her er regnen kommet og alt er nyvasket og se godt ud. hygge herfra

      Slet
    3. Tak for det Leila
      håber vi ses her i min have. Vi har også regn og rusk, det sidste kan vi godt undvære.

      Slet
  15. Good morning dear Lisbeth,
    A lot to see and to enjoy in your garden. Great that you could enjoy outside together with your family. Not that kind of weather in my country. Today a lot of heavy rain and stormwinds. Looks more like autumn and not what we expect the weather to be in May. Never mind our time will come that we finaly can go out without socks and thick coat.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes there are a lot to see and enjoy, but it won´t happen today. The weather here is just as bad as in your country. We hope it will soon be better and that it is good when the roses are ready for blooming.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  16. Det ser ud til at have været nogle dejlige dage med familiebesøg og skønt vejr.
    Du har ikke noget at klage over med alle de besøgende du har på bloggen - så er det ekstra morsomt at dele sin haveglæde.
    Jeg kan godt forstå at du er glad for R. edgeworthii og sikke en fin billedserie:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var heldigvis dejligt vejr, da familien var her, både dem i påsken og nu i Bedeferien.
      Det er rigtig dejligt at dele sin haveglæde på bloggen, det animerer til flere indlæg, men jeg bruger også meget tid på det, og jeg kan lide det.
      Det er en fantastisk rhodo, jeg ville ønske, jeg kunne dele duften med jer :)

      Slet