onsdag den 12. maj 2021

Stop - stop - stop

 Tak for al den dejlige regn, nu kan vi klare os et stykke tid. Vi har fået over 60 mm på 10 dage, endelig kom der regn til os. Nu ønsker vi sådan set bare tørvejr, iflg. DMI skal der ikke komme mere i denne uge, så kan jeg endelig komme i gang med ukrudtet. Ja altså lidt solskin vil da heller ikke være af vejen :)

Anemoner og skovmærker blomstrer flittigt i skoven nu
Hundetand Erythronium White Beauty blomstrer under cypresserne
men også tulipanerne er i fuld gang
nogle kommer trofast igen
mens andre kun blomstrer et par år



Her er det Elegant Lady, jeg supplerer som regel op alligevel i efteråret, så jeg lever med, at de ikke er så stabile.
Cameliaerne har klaret det fint i år, men nu er de ved at blomstre af
Magnolia soulangeana nåede at blomstre fint, nu har den brune blomster. Den klarede forbavsende godt, at vi beskar den sidste år, vi overvejer at save endnu et par grene af, så den bliver enstammet.
Magnolia Stellata/Stjernemagnoliaen kunne godt trænge til lidt mere grokraft, men den klarer sig trods alt fint.
Bærmisplerne/Amelanchier står i fuldt flor, de blev i sin tid (2003) plantet i læhegnet, de pynter både forår og efterår med deres flotte blomster og efterårsfarver

Rhododendronerne er nu godt i gang, i hvert fald mange af dem:
Et flot par R. orthocladum og R. augustinii bagved

R. Blueshinegirl
R. Charme la
denne her er en hybrid, jeg har købt hos Kai, Nepal x  R. concatenans 
R. lanatum hybrid
R. metternichii
R. Great Dane
og R.Simona med kæmpeknopper, selve planten er også meget stor
R. Split up står solitært ved pavillionen
Til slut et forløb:
R. Tholasma
5.5.
og 9.5.
Solnedgangen i mandags var usædvanlig smuk
Fortsat god onsdag







 

30 kommentarer:

  1. Good afternoon dear Lisbeth
    What an experience it must be to see all the Rhodo s opening theire beautiful flowers. The Magnolia is also beautiful. I wish I had more space to plant one.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes it is nice to see them all opening their flowers again.
      I do understand you wish you had more space, but we can never get enough space, we want everything :)
      Wonderful day tomorrow
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Spændende forløb og flotte rhodoer du viser -
    Er den fine hybrid fra Kai: R. concatenans 'Smoky Yellow' x cinnabarinum breviforme 'Nepal'??

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have. Jeg bliver dig igen svar skyldig, jeg har spurgt Kai, men han svarer ikke på messenger. Jeg prøver at få det med i næste indlæg.
      Tak i lige måde aften :)

      Slet
  3. Sikke en frodighed i jeres have efter regnen. Ja, nu har vi fået nok og ønsker os bare tørvejr resten af ugen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja nu kommer både krudt og ukrudt op alle vegne, men det var trods alt godt, at vi fik noget. Nu håber vi på solskin eller i hver fald tørvejr.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja, nå kan regnet godt holde opp her også, for nå er det flom i elvene her. Vi har fått 78 mm med regn, og det holder lenge det nå :)
    Ja, nå blir det veldig frodig, og ugresset får også gode kår fremover. Så flotte dine rhodoer er nå!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja I har fået mere end rigeligt, det er ikke godt, når der er flom i elvene. Vi kan klare os et stykke tid nu.
      Der er rigtig gang i ugresset nu ja.
      Klem

      Slet
  5. Flot Tholasma-forløb. Så går der et år, før de flotte knopper er der igen :-) (Blomsten er også smuk, men knoppen...❤)
    Vi har også fået godt med vand, og jeg må indrømme, at jeg nyder det. Mon ikke vi får udendørsvejr nogle dage også?
    Amelanchier overrasker mig i farverne hvert år - den er så smuk.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg vidste, jeg kunne glæde med Tholasma forløbet, du må have fat i en. Der kommer allerede knopper igen til efteråret, om alt går vel, de bliver alligevel nok først rigtigt fine til foråret igen. Ja knoppen er noget særligt.
      Jeg kan godt forstå, at du nyder det, så skal du ikke vande. Men lidt udendørsvejr vil være godt.
      Amelanchier er bare så fin.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Ugh den hundetand. Hvad er bedst at købe den som knoldløg om efteråret eller håbe man kan finde den som potteplante i foråret? jeg ved at den er lidt sart for udtørring af løget.
    Ja nu er det tulipaner der dominerer, et smæk af farver, jeg nyder det efter en grå vinter.
    Amelanchier er så fin, smuk mindst 2 gange om året. Jeg leder febrilsk efter en plads til en.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg køber altid hundetand som knoldløg om efteråret. Det vidste jeg til gengæld ikke det med udtørringen. Jeg har købt de nyeste af mine hos Lenes liljer. Hendes webbutik står på min side her,
      Ja det er dejligt med tulipanerne nu, vi trænger til farver.
      Ja amelanchier er fin flere gange om året, men måske lidt kedelig om sommeren, du må finde en plads, så du kan nyde den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Selv om vi ikke har fået så meget vand her (15 mm siden sidst) ikke i nærheden af 60 mm så ønsker jeg mig også nogle tørvejrs dage nu der ligger nogle fridage forude.
    Den er godt nok yndig den hvide hundetand, og de små anemoner ligeså.
    Dejligt med trofaste tulipaner, det er et par år siden jeg sidst har købt nye løg, så ja der er de trofaste i fine blokke og så er der de enkelte farsisærer der står rundt omkring, det ser lidt træls ud:-)
    Jeg tror faktisk at magnolien vil blive flot med en stamme. Det åbner jo også lidt mere op for beplantning under den, men tænker at I nok lige skal tage jer mod til :-)
    Smukke knopper på Tholasmo, blomsten også fin.
    Ja det var en virkelig flot solnedgang mandag, også her inde mellem husene kunne vi fornemme det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej I har jo ikke fået så meget, men tørvejr når der er fridage er alligevel at foretrække.
      Jeg mener, at jeg har købt hundetanden hos Lene, men jeg er ikke helt sikker.
      Godt dine tulipaner er trofaste, når du ikke lige supplerer op. De der farisæer lægger man nok mere mærke til i din have, jeg synes ikke, det er slemt med dem.
      Egentlig har vi ingen bekymringer med at beskære magnoliaen, hvis den overlever det, tror jeg også, at den bliver flot.
      Ja det var en fantastisk solnedgang, som jeg slet ikke havde forventet inden.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Ja, vand har vi nok af for nu - men tænk, at du også har det - det sker ikke så tit på denne tid af året :-)
    Ukrudt og ugræs vælter op i bedene, men heldigvis også alt det, som vi gerne vil have. Nu kunne det være skønt med tørvejr, så vi kan komme ud og nyde det igen.
    Knopperne i Tholasma er dog ganske bedårende! Både form og farve er jo helt fantastiske - og så det fine indument jeg aner på bladene. Her er jeg nødt til at overgive mig - jeg er fan!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det må vi sige, vi har for en gang skyld fået rigeligt med vand, men det blev sent i år, jeg havde opgivet håbet, da vi nåede 1. maj, men så kom det heldigvis. Tørvejr, ingen blæst og solskin er de næste ønsker, vi skal ikke have regn før i næste uge, lader det til.
      Ja Tholasma er fantatisk, jeg er glad for, at du overgiver dig og er fan :)

      Slet
  9. Tænk at du kalder den flotte mispel for en dværgmispel! I mine øjne er den jo kæmpestor (i forhold til vores) og bare noget man kan drømme om...
    Oven på regnen kan planterne ikke mere holdes tilbage - om det så er solskin eller ej. jeg luger også for tiden, og kan berette at ukrudtet kommer op med rødder og alt i den våde jord. God fornøjelse!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha Ulla
      Tak for rettelsen, det var selvfølgelig en fejl, som nu er rettet.
      Ja i dag er der i hvert fald ingen solskin, men det hele er eksploderet incl. ukrudtet. Jeg er i fuld gang med at tage mig af det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Ok, det var ikke for at spille kloge-Åge, men god arbejdslyst Lisbeth:)

      Slet
    3. Nej det er jeg sikker på, det ikke var, men jeg er glad for at du skrev det. Tak for det Ulla :)

      Slet
  10. Ja, nu har I da vist fået regn nok! Hos os regner det om natten og holder tørvejr om dagen. Det er så ideelt, at det næppe varer særlig længe med de fine betingelser, men jeg nyder det mens jeg kan 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja tak det er rigtig fint med regn nu, det kommer tidligt om morgenen her, heldigvis inden jeg går min meget tidlige morgentur, nå det har nu ikke regnet hverken i går eller i dag. Men du har ret, regn og dagen og gerne sol om dagen, men i hvert fald tørvejr.

      Slet
  11. Tholasma er flot hele vejen gennem sig forløb. I går var vi et ærinde i Holstebro og lagde mærke til, at bærmispel fyldte rigtig meget i landskabet. Dembliver man ikke træt af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja Tholasma er en flot rhododendron. Når Bent er på cykeltur taler han også meget om bærmisplerne, men i år kommer han ikke af sted, når de blomstrer, det er ikke rigtig vejr til det i år.

      Slet
  12. I er heldige i kun har fået 60..... Det har vi fået på 4 dage. Her har været så meget regn at det næsten er løgn. Men du skal ikke langt ned før der endnu er knas tørt.
    Du har så mange fine blomster lige nu.

    Klem og god aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Vi er glade for vores 60 mm, vi får ikke så tit regn.
      Ja der er meget i blomst nu, og der kommer mere.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  13. Vi har kun fået halv så meget regn og det har været passende. Sikke mange flotte tulipaner du viser og dine magnolierne er så smukke. Bærmispelen må pynte flot i jeres læhegn både forår og efterår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Godt I synes, det er passende med det halve, vi er fint tilfredse, så kan vi klare os lidt. Ja bærmisplen er fin i læhegnet og hvor den ellers står.

      Slet
  14. I denne tid skal vi huske at kikke opad på træernes sarte lysegrønne løv, og på de hvide og lyserøde blomster, som mange træer beriger os med lige nu. Og hvis der bag træerne anes en blå himmel, er det bare helt perfekt. Jeg vælger dit billede af bærmisplen som min favorit.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja indimellem er det svært at huske både at kigge op og ned, der er så meget smukt nu, så man bliver helt overvældet. Det grønne sammen med blå himmel er bare smukt.
      Det kan jeg godt forstå, det er et skønt træ.
      Hilsen Lisbeth

      Slet