mandag den 24. maj 2021

Bluebells og hosta, og alt det andet

 Bluebells/klokkescilla breder sig meget og er ikke noget at samle på, hvis man har en mindre have, det er jeg helt sikker på, at Lisbeth, min navnesøster vil give mig ret i. Tryk på hendes navn, der kan I læse hendes indlæg om Bluebells. 

Jeg har dem her i haven, de er flotte nu og står et sted, hvor de gerne må være, nemlig i min vilde have omme bag ved ud mod diget. Der er både hvide, lyserøde og blå.


ja der er både skvalderkål og brændenælder - lige noget for insekterne, en rigtig vild have ;)


da jeg tog billeder af dem
tog jeg også lige et billede inde fra det vilde område, det blev ganske godt
Hostaer har jeg mange af, her er lidt billeder nogle af dem:



Praying Hands
Yellow River mener jeg dette er, jeg kan ikke navne på ret mange af mine hostaer, jeg har rigtig mange og delt dem flere gange.
Vinget benved/Euonimus
Fritillaria Camchaticum
Gøgeurten var blevet væk, men heldigvis var den der godt nok og der var kommet en mere ved siden af
Dette lille hjertetræ/cercidiphyllum købte jeg på min tur til Arne Jakobsen sidste år, bemærk de meget mørke blade, det er noget havens besøgende lægger mærke til. 

Pagodebuske/Ekianthus campanulatus købte jeg to af for mange år siden, Bent har sørget for mere lys til dem, nu er de vokset noget mere.
Rhododendron:
R. Fireglow
R. Fortunei
R. oreotrephes
R. Phyllis Korn fylder godt
R. schlippenbachii står med fint nyt løv
Roserne begynder at sætte knopper
og træpæonerne er nær ved og næsten, der kommer flere billeder af dem i næste indlæg.
God 2. pinsedag, i morgen lover de regn hele dagen, så er det ikke så galt at skulle på arbejde igen.







28 kommentarer:

  1. Dine bluebells/klokkescilla er bare så smukke, Lisbeth - ja, i det hele taget din vilde del af haven, selv om jeg også er en stor beundrer af den anden del af din have. Hvor er det smukke billeder!
    Jeg har haft en del hostaer, men de er bare forvundet. Måske kræver de en særlig pasning.

    SvarSlet
  2. Hej Gitte
    Ja heldigvis kan man have både vilde bede og friserede i min have, men det er ikke nemt at nå at frisere for tiden :)
    Nej hostaer kræver ikke en særlig pasning, synes jeg.

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Morsomt at du linket til Lisbeth sin blogg, og jeg husker godt at hun skrev det innlegget :)
    Jeg har holdt på å kjøpe den som løk, men nå er jeg dobbelt advart om den. Den er jo så pen, så det er sørgelig at den sprer seg så mye.
    Tenk at du har roseknopper alt nå!
    Klem

    SvarSlet
  4. Hej Marit
    Ja Lisbeth var ikke begejstret for bluebells. Da jeg læste indlægget, gik jeg i gang med at udrydde mine, men det er stort set umuligt, så jeg har sluttet fred med dem, bare de bliver der, hvor de er.
    Ja der er lidt rosenknopper nu, tænk om mindre end en måned er der blomstrende roser.
    Klem

    SvarSlet
  5. Jeg vidste ikke, at Bluebells bredte sig så voldsomt, men så er det da ikke underligt, at der er så store arealer med dem i England. De er så smukke, men det har jeg vist nævnt før ;-)
    Hosta var noget nyt for mig, da vi flyttede til Præstø, og jeg ved ikke helt, hvad jeg synes om dem, men de er nydelige, når de blomstrer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja Bluebells er rigtig fine, men an skal have god plads i haven og noget vildt for, at det går an at invitere dem indenfor.
      Som barn brød jeg mig ikke om hosta, min far havde en med kæmpeblade, det var kedeligt, det syntes jeg så indtil, jeg fik et stykke af den og senere begyndte at samle på dem, der er så mange forskellige, jeg vil ikke undvære dem nu. Men rigtige hostamaner :) klipper blomsterne af, de har dem kun for løvet. Jeg holder også meget af blomsterne.

      Slet
  6. hihi, ja jeg har osse våbenhvile med mine klokkescilla. Der er flyttet en del ud i det vilde, og så får resten liige lov at blomstre i bedene, så snart de er ved at være færdige så hiver jeg blade og stængler væk, så der bliver plads og luft til andet.
    Flot ekstra mørkt det hjertetræ.
    Og dine hostaer er fine. Der er næsten ingen sneglebid? Der nu stor forskel på hvor langt fremme de forskellige typer er, syntes jeg.
    En herlig dag, sol og havevejr på en fridag,, det er vi ikke forvendte med.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      det lyder som en god idé, jeg har dem ikke i bedene - kun lidt i skoven. Nej endnu er der ingen sneglebid, men det skal såmænd nok komme, de er jo så nye endnu, og sneglene er små.
      Dejligt med havevejr på en fridag, jeg tror ikke, at alle jyder var lige så heldige.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. In deinem Garten gibt es so viel Schönes zu entdecken, dass ich gar nicht fertig werde mit dem Staunen.
    Danke
    Liebe Grüße
    Elisabeth

    SvarSlet
  8. Danke schön liebe Elisabeth.
    Liebe Grüse
    Lisbeth

    SvarSlet
  9. Dine bluebells er så smukke sammen med alt det grønne. Jeg har dem også i et bed med mange grønne planter. Jeg ved godt, de skiller vandene, men der burde være plads til dem i de fleste haver. Hostaerne er flotte, når de bliver delt, og der er plads til, at hver enkelt plante kan folde sig ud.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja smukke er de, men mange hader dem, kan jeg se her i kommentarerne, men åbenbart er de hvide og de lyserøde ikke så aggressive. Ja hostaerne skal deles en gang imellem, nogle af mine trænger til det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja de klokkescilla er træls, det er dog kun de blå jeg ville ønske mig at være fri for. De hvide og rosa er ikke aggressive her.
    Hostaerne må tilgengæld gerne brede sig, hvordan ser det ud med sneglebid i dem i år, udmiddelbart ser de rigtig fine ud.
    Heldigt at gøgeurten ikke helt var forsvundet. Den er så fin.
    Fortunei er da bare så fin, der på sin stamme, kan ikke huske om du selv har gjort det :-)
    Det blev alligevel til en enkelt dag i haven her i pinsen. Idag har det været ret godt vejr her, måske lidt meget vind, men tørt og ikke koldt, så lidt fornuftigt havearbejde er det blevet til. Jeg er ved at arbejde på et lille bed til alle mine såede liljer, så kan de stå og hygge sig der til de blomstrer og kan flyttes andre steder hen, ja sådan en lille lilje børnehave :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er der mange, der synes, jeg synes ikke, at det gør så meget der, hvor det er lidt eller meget vildt. Men jeg vil ikke have dem hverken i rosenbedene eller imellem stauderne.
      Hostaerne er ved at være store, der er ingen sneglebid endnu, men jeg er ikke så naiv, at jeg tror, det holder ;) de er der men er kun små endnu.
      Jeg var glad, da jeg fandt de to små gøgeurt, der er også en ude i grøften, den har Bent passet godt på, når han slog græs.
      Jeg kan snart heller ikke selv huske, om jeg har opstammet Fortunei, men det har jeg vist.
      Godt du fik en enkelt god dag i pinsen, i morgen skal det gå løs med regnvejr. Ikke dårligt med en liljebørnehave :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. klokkescilla er simpelthen en af mine hadeplanter, og dem har jeg ellers ikke ret mange af. Når det er sagt, indrømmer jeg gerne, at blomsterne er ganske kønne. Det er det lille hjertetræ bestemt også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der er vist flere en dig, der hader dem, det gjorde jeg også sidste år, men i år har jeg forsøgt at slutte fred med dem, måske fortryder jeg det. Ja hjertetræet er jeg glad for, at jeg købte, selvom jeg havde to i forvejen.

      Slet
  12. Hej Lisbeth,
    Hvor er det fortryllende billeder fra din vilde del af haven. Klokke scillaerne som jeg har i skoven ser ud til at være til at styre, men herhjemme i bedene er de forfærdelige, de kvæler alle de andre ting, så man skal være efter dem.
    Heldigvis har jeg kun set et par dræbersnegle indtil nu, så jeg nyder foldblad og hostaer.
    Hvor er dit mørkbladede hjertetræ smukt og specielt. Jeg glæder mig så meget til at komme over og opleve din have. Glæder mig også til vi snart ses.
    Her har det regnet næsten hele dagen, der står blank vand på marken og i gårdspladsen, så der er efterhånden kommet meget, så ingen havearbejde i eftermiddag som var planen.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
  13. Hej Inge Dorte
    Tak skal du have, heldigvis har jeg ikke scillaerne i mine almindelige bede, det må jeg holde øje med, så de ikke kommer der.
    Min foldblad og mine hostaer er også intakte endnu men hvor længe.
    Jeg glæder mig også til, at vi ses og til at vise dig min have.
    Det regner her til morgen, i går fik vi ikke noget, DMI har nedsat mængden af regn her fra 20 til 6 mm, det slipper du nok ikke med.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  14. Ha, ja jeg fik helt kvababbelse, allerede da jeg så overskriften. Hvis bare klokkeskillaerne blev, hvor de var, så var de kun irriterende, men de frøsår sig inden i buske, bregnetuer og alle andre steder, så de er det værste ukrudt... Jeg håber for dig, at de holder sig væk fra dine roser :-) Ja, du ved jo, at jeg hader dem, og jeg har da også gravet et par spandfulde op igen i år ;-) (tak for link)
    Til det sjovere: Din hostaer er vel nok flotte ud. Også jeg bemærker, at de ikke er angrebet af snegle. Det er ellers vådt nok, til at de trives. Kan du ikke skaffe lidt sol og varme - du fixede det jo for et stykke tid siden ;-)))
    Kh Lisbeth
    PS skriver mail senere.

    SvarSlet
  15. Hej Lisbeth
    Ja det tænkte jeg nok. Jeg må hive hovederne af dem, så de ikke frøsår sig, det gjorde jeg også sidste år, så jeg håber, det går, for de er vist ikke nemme at slippe af med igen.
    Ja hostaerne er flotte, så længe det varer. Ja vi to klager ikke over regnmangel længer ;) De har lovet bedre vejr i næste uge, men ligesom med regn er vi lidt skeptiske overfor deres udmeldinger i DMI ;)
    Kh Lisbeth
    Det er fint

    SvarSlet
  16. Dejligt at se den vilde del af haven, og med klokkescillaer ser det jo rigtig fint ud. Her dukker de op under hækken rundt i kanten af haven, men kommer ikke rigtig videre, da vi ikke har bede klods opad hækken. Jeg synes de smukke, og englænderne "dyrker" dem jo netop i deres skove, hvor der er god plads.
    Lige nu er Hostaerne en pryd med deres mange forskellige blade. Jeg har været så heldig at anbringe én med hvidkantede blade under Viburnum Mariesii, og venter mig en del af den kombination, når busken blomstrer snart.
    Spændende Fritilaria - og tænk du har orkidéer i haven!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  17. Hej Ulla
    Ja jeg måtte jo vise klokkescillaerne i den vilde del, der er nemlig meget vildt der omme bag ved. Jeg passer på, at de ikke kommer videre. Ja englænderne er vilde med dem.
    Den kombination glæder jeg mig til at beundre hos dig :)
    Ja ganske vist de helt almindelige orkidéer, men de er nu også fine. Jeg har prøvet med nogle andre, men de kom ikke igen, så ikke flere af dem, de var dyre nok.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  18. Din headder er utrolig smuk! Jeg er vild med farverne i træernes løv som ikke bare er grønt i grønt og det er morsomt at se havens udformning fra luften.
    Jeg bliver aldrig træt af bluebells. Jeg havde dem i Bagsværd og savner hver og en, jeg er startet med at lægge andre løgplanter i haven, men jeg tror at det bliver til efteråret der skal lægges bluebells og scilla.
    Det lille hjertetræ er så fint med de mørke blade - sådan et havde jeg også, men det døde hurtigt, så pas godt på dit.
    Som tiden flyver, tænk at det er ved at være rosentid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      Ja det er sjovt at se det lidt fra oven. Det er den bedste måde at se udformningen på, det er umuligt at vise på almindelige billeder.
      Du må hjertens gerne få bluebells fra mig, jeg har så rigeligt, tænk at du er begejstret for dem. Skriv til mig hvis jeg skal gemme nogle til dig. Vi har jo fundet ud af det før :)
      Jeg skal nok passe godt på mit, har du et navn på det, jeg kan ikke finde navneskiltet.
      Ja det er utroligt, at roserne er ved at sætte knopper.

      Slet
  19. Jeg har ført en drabelig krig mod klokkeskilla og har sejret! Ja dvs. så længe jeg bliver ved med at være efter dem. Men de ser fantastisk ud i din vilde have sammen med skvalderkål osv. Det ser virkelig godt ud OG gavner naturen. Det er også nogle fine hostaer du viser. Jeg synes det er en dejlig plante.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      De er så flotte de klokkeskilla, men de er åbenbart ikke nemme at styre. Mon det er nok at kappe hovederne af dem? Ja vi må tænke på det, der gavner naturen. Hosta kan man ikke undvære.

      Slet
  20. Jag tycker Hyacinthoides är väldigt fina i stora buskage. Hostan var vacker. Och nu börjar den stora rododendronblomningen när värmen kommer.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja de passer godt ind i det vilde, men måske bliver det for vildt. Hosta vil jeg ikke undvære. Rhododendronerne er i fuld gang her hos mig.
      Kram

      Slet