lørdag den 22. maj 2021

Nordbedet i aftensolen

 Solen har skinnet, og det har regnet ind i mellem, men torsdag aften tog jeg dette fantastiske billede af nordbedet:

Der var lige det helt rigtige lys på bedet
det blev morgen, og jeg var igen heldig, her står bedet med den gule uægte jasmin flot med den gule rapsmark og den mørke himmel i baggrunden.
bemærk magnoliaen i baggrunden
her står jeg i stenbedet i den gamle have og tager et billede ind mod skoven
inde i skoven blomstrer firblad, som Karsten har sendt mig fra sin have i Sverige
dejligt med planter, der minder en om havevenner, denne clematis Propertius er fra Ulla og Malcolm.
Trillium med en blomst i en sjov farve eller er det mon en trillium?
flot fyldt tulipan, sat i efteråret
her er det gengangere
også denne kommer igen hvert år, desværre står den under den røde camellia, de står ikke godt til hinanden, måske er der en flytning på vej.
Rhododendron:
Disse 4 står i nordbedet
R. Bernstein har ikke mange knopper i år
R. Lavender Princess
her er en af dem, der er smukkest i knop R. Old Port
R. wiltonii har lidt blomster i år, men ikke mange, men den har et smukt indument.
R. Dufthecke
i 2018 købte jeg R. ambiguum på et plantemarked, den er noget anderledes end den gyldne, jeg viste i går, men denne her er nu også ret flot, og mon ikke det er den rigtige.
R. Bolkens Laura
R. cocinnum står i skoven
det gør R. Extraordinaire også, den er bare smuk
R. Fortunei dufter fantastisk, nærmest som duftsnebollen Viburnum Burkwodii
R. Ken Janeck
R. Snehvide
R. tomentosum er nu sprunget helt ud.
Camassia/Prærielilje er i fuldt flor
I år har jeg haft held med Dodecatheon/Gudeblomsten.
Til slut solnedgangen fra i aftes
Rigtig god pinse til jer. 











32 kommentarer:

  1. Der er vel nok mange smukke Rhododendron i blomst lige nu, og dem der ikke blomstrer er jo også flotte med deres nyvækst.
    Herligt billede af nordbedet i aftensol og solnedgangen over bakken, men også billede nr. 3 er flot med blodblommen i baggrunden.
    Det må da være en Trillium, for der er jo 3 af alting, men godt nok en spøjs farve.

    God pinse til jer!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er rigtig mange i blomst nu, alle så fine både med blomster og med nyvækst.
      Tak ja solen gjorde sit til, at billedet blev endnu flottere.
      Ja det må være en trillium, men gul har jeg ikke set før, det er vist første år den blomstrer.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja, det er flotte bilder du viser. Hyggelig å se sol på dine bilder, for her bare regner det hele tiden.
    Klem, og god pinse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg føler virkelig med dig med alt det regn, det er deprimerende.
      Klem og i lige måde

      Slet
  3. Dit nordbed kunne være fotograferet i rododendronparken på Nivaagaard! Hvor er det dog smukke billeder, Lisbeth!
    I dag er mine rododendronbuske ved at springe ud - alle på én gang - og også akelejerne. Jeg skal love for, der sker noget i haverne efter regnen.
    Tusind tak for dine tip om Lille Malunds Have og Sanderumgaard hos mig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja jeg behøver ikke at tage andre steder hen for tiden :) jeg har min egen park. Nu kan du heldigvis også nyde dine rhododendron. Ja regnen har været god, men mange der har fået mere end mig er nok ved at være trætte af det.
      Velbekomme

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Sikke en dejlig solnedgang hos dig. Og alle dine rhodoer som blomstrer så fint.
    Jeg har en gul trillium som næsten er sprunget ud, den må du se. Jeg syntes jeg havde nogenlunde styr på ukrudtet men efter alt den regn vælter det op overalt og jeg kan slet ikke længere følge med, men må fjerne det hvor det er værst. Din have ser bare perfekt ud. Det er dejligt at nye ting springer ud hver dag, især det som man var bange for var dødt, men nu viser tydelig tegn på liv. Mit skæbnetræ ville ikke være med til den vinter, øv, det må blive til en ny.
    Rigtig god pinse til jer.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det var en smuk aften, nu regner det desværre, jeg har lige haft et hold til rundvisning. Det var ikke så sjovt. Glæder mig til at se din Trillium. Ja ukrudt er der nok af, også her, men vi kan ikke nå det. Gæsterne syntes ikke, det gjorde noget, det skal ikke være alt for stringent. Mit skæbnetræ gik ud sidste forår, men heldigvis var der et rodskud, det er ikke stort endnu, men det kommer vel. Det er så ærgerligt, når noget går ud.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Fine billeder. Rhododendronblomster er jo smukke, men de første billeder af de udvalgte bede er nu alligevel mine favoritter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de er smukke både blomsterne og bedene.

      Slet
  6. Jamen er maj da ikke bare den flotteste måned af dem alle? Vi har været i Irland i maj, hvor der er vilde rododendron overalt, og, når der ellers ikke er coronapest, er vi altid i England i løbet af maj, alene pga. the bluebells, som er endnu mere betagende end vores anemonebunddækker. Måske fordi det er et ukendt fænomen i Danmark, men vi er i hvert fald vilde med det syn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Jo maj er en fantastisk måned, men i dag ønsker jeg mig tørvejr. Jeg har lige haft en rundvisning i regnvejr, det var ikke sjovt for de stakkels besøgende. Ja bluebells skulle være så flotte, dem må I undvære også i år, vi håber, at coronapesten snart er ovre, det har vi gjort længe. Gad vide om Bluebells og klokkescilla er det samme, for dem har jeg mange af.

      Slet
    2. Det er det samme - jeg tillader mig at linke til min egen blog: https://mommer.wordpress.com/2015/05/07/bluebells-klokkescilla/
      jeg ville dog gerne vide, hvorfor de kun findes i de mængder i engelske bøgeskove og ikke i danske.

      Slet
    3. Jeg har rigtig mange af dem her, og jeg ved, de breder sig helt vildt i andres haver. Jeg har overvejet at fjerne dem, men det er vist ikke nemt, det er ok der hvor de vokser bare de ikke kommer ind i rosenbedene. Tak for dit link.

      Slet
  7. Hei Lisbeth.
    Flott bilde av nordbedet i kveldssol!!
    Rododendroene er bare vakre, det samme er Gudeblomsten:-)
    Her regner det fortsatt ganske mye.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Tak ja solen er god om aftenen på nordbedet.
      Vi har også regn igen, men får ikke så meget som jer, det gør ikke noget. Vi har heldigvis fået pænt med regn.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Skønne oversigtbilleder. Fint at se planterne i sammenhæng.
    Prærieliljer er dejlige. Det er kun få år siden jeg fik øje på dem. Men nu har jeg heldigvis flere grupper rundt om. De er stabile, dog har jeg mistet de hvide. De er åbenbart ikke helt så stærke?
    Her har vi kun fået et par pjatbyer. Ikke noget særligt, men nok til at irretere.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak ja det er også godt at se flere planter på en gang, så man kan se sammenhængen. Prærieliljerne er så fine og trofaste. De hvide har jeg sat et sted mellem ukrudt, de kommer troligt hver år. Jeg kan ikke komme til at luge der, de er lidt senere end de blå, så de er knap nok i blomst endnu.
      Bygerne var ret irriterende, da jeg havde havegæster, der er ikke kommet meget, det forstår jeg ikke, for det regner da ret meget. Jeg nåede ikke rundt på aftenturen, da det begyndte at regne igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Så flotte billeder af herlighederne, om det så er i morgen eller i aften lyset. Der kommer lige så stille og roligt mere farve på nordbedet, skønt at følge det.
    Sjov blomst på firblad, sådan lidt anonym men også ret speciel. Dejligt med planter der er lidt anderledes end alle de farverige og iøjnefaldende, men de iøjnefaldende Rhodoer er nu en stor nydelse.
    Her er prærieliljen også sprunget ud, den er ret så fin. De små gude blomster er også så fine, men desværre vil de ikke gro hos mig.
    Idag har jeg været nogenlunde frisk igen, men havevejr har det desværre ikke været så jeg har nøjes med at være lidt ude og kigge på sagerne mellem bygerne.
    God nat herfra og en god pinse til jer.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Jeg kan godt se, at du er frisk igen, det blev for sent for mig, at du skrev, men jeg håber, du har sovet godt :)
      I dag er herlighederne ikke så spændende at se på, kors hvor det blæser igen. Det var en kølig blæsende morgentur, nu må jeg da være frisk.
      Gudeblomsten holder desværre heller ikke mange år hos mig.
      Ja en rask tur i haven er hvad vi må nøjes med her i pinsen. Træls.
      Rigtig god dag/pinse til jer
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Good afternoon dear Lisbeth,
    I hope your tour with your guests was a nice one. Your garden looked beautiful so the visitors had nothing to complain about what your garden gave them to see! Still bad, cold, stormy weather here. Can't go out without my wintercoat.
    I hope the weathergod's bring us better weather soon!!
    Have a wonderful sunday
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Unfortunately it was raining and there was a lot of wind, I don´t think they have their wintercoats on, they were freezing, but they enjoyed what they saw, until it got too cold.
      Yes we hope for warmer weather.
      Same to you
      Rosehug Lisbeth

      Slet
  11. Sikke nogle flotte oversigtsbilleder. Du formår at vise alle de flotte bede i noget fantastisk lys. Meget imponerende udsigt med magnoliaen i baggrunden og pergolaen til den ene side. Prærieliljer - er der noget med at de spreder sig meget??

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Der er nogle gode kig gennem haven, og med lyset det rigtige sted, ser det godt ud.
      Nej Prærieliljer spreder sig ikke, i hvert fald ikke hos mig.

      Slet
  12. Min første tanke var "hold da op for en skøn have". Tak for superflotte oversigtsbilleder - det er jo rene lækkerier :).

    Hilsen
    Janne

    SvarSlet
  13. Hej Janne
    Ja det er mit lille paradis :) Selv tak, du er velkommen en anden gang.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  14. Så mange smukke blomster du har i haven. Der har jeg noget at lære. Altså at få blomst i ydre månederne.
    Vi har en dejlig pinse i Skagen. Men desværre ikke så klart at vi så pinsesolen danse.

    Klem og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja der er meget smukt nu, du må kigge lidt med, så du kan se, hvad du skal have af blomster i ydre månederne.
      Der var vist ikke mange, der så pinsesolen danse, den var nærmest ikke til stede.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  15. Sikke et flot dronebillede af din have!
    Og billedet af Nordbedet er helt perfekt. Her har havearbejdet igen stået stille - det har regnet helt vildt. I aftes havde vi solskin, det benyttede vi til at tage en tur ud i det blå. Nu håber jeg, at jeg når noget derude i dag, før det igen står ned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er et ret godt billede. Det er ikke nemt at få lavet noget, når det regner, det gør det meget hos jer. Vi slap i går, men i morgen skulle det gå løs her også. Jeg håber, I når noget i dag.

      Slet
  16. Som Marie, vælger jeg de første billeder, hvor solen rammer helt perfekt, som dagens smukkeste. (Det er med at være hurtig for at få sol på sine billeder for tiden.)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  17. Dejlige billeder Lisbeth, især det med rapsmarken i baggrunden, det er et smukt syn igennem haven.
    Er det nordens oliven som står i klippet form på det billede, hvor du nævner magnoliaen? Det er i hvertfald et smukt gråt træ :-)

    SvarSlet