torsdag den 6. maj 2021

Det grønnes nu og nu kommer ukrudtet :)

 Endelig har vi fået regn, vi har ikke som I andre fået store portioner ad gangen, alligevel er vi nu over 17 mm, mange bække små osv. Det er fint med os, især Bent. Så er der ingen problemer med oversvømmelser. Men ja ukrudtet kommer myldrende op, heldigvis kommer der også meget andet, noget kommer op, og noget springer ud, det er helt som det skal være. Nu mangler vi bare lidt varme og ikke alt det blæst. I går fik jeg gødet roserne for anden gang. Rhodoerne når jeg måske i dag, hvis ikke det begynder at regne som DMI har lovet.

I dag vil jeg starte med denne fyr, som er blevet beundret af mange. Tænk jeg har fundet navnet, en venlig sjæl på facebook foreslog Pinus-strobus-Vanderwolfs-Green-Globe. Her kan du se ligheden.

Der er godt gang i camellierne, dem i skoven klarer sig bedst 

denne lyserøde sag
har jeg fået foræret af Linda Irving, det var ikke noget for hende, sagde hun. Løvet er ikke så kønt, men mon ikke det bliver det efter blomstringen.
Firblad fra Karsten F. kommer trofast hvert år
Fritillaria er der også gang i, mon ikke dette er acmopetala
jeg tror dette er F. camchatsensis
her er det F. pallidiflora
hundetanden igen, omgivet af skovmærker og en primula
papegøjetulipaner
snart springer dem med det hvidstribede løv ud
Viola sororia har jeg haft før, men den gik ud, nu har jeg fået en ny foræret
Rhododendron:
R. Blueshinegirl
og hele planten
R. Makinoi x R. pachysanthum 
R. orbiculare Blauköpfchen 4.5.
og 5.5. der sker noget nu
R. Serendipity
R. Split up
R. tomentosum, som jeg købte sidst jeg var i Rhododendronhaven
R. Wheatear
R. Wine and Roses er nu sprunget ud
Der er stadig blomstrende mirabeller lige uden for havelågen, denne har et hel særligt lyserødt skær, og er ikke bare hvid som de andre.
Jeg var i Netto i går, der kom jeg til at købe en rose :)
Perfume Flower Circus. Jeg googlede firmaet, det var interessant læsning, her kan du selv læse det. Det ser ud til at være et  godt firma at støtte. 
 I dag havde jeg årets første havegæster på besøg.
Jeg havde bedt solen om at skinne kl. 10, den gjorde det lidt noget af tiden. Tak for besøget til Lise og Christian, som i dag var med på min haverundtur. 
Jeg ønsker alle en god dag. 






29 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det er jo Kordes i TYskland der står bag Flower Circus serien, godt de har en fornuftig dansk agent!
    Alletiders at din firblad har klaret sig så flot, den ser ud til at ville blomstre!
    Alt ser så frodigt ud efter regnen - når varmen kommer eksploderer det!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det kunne jeg se, jeg kendte ikke den danske agent, men han er da helt fin, så jeg tænkte, at lidt reklame var godt. Ja i år vil den blomstre, mon ikke den breder sig lige så stille.
      Ja nu lover de varme, så sker der endnu mere i haven.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Good afternoon dear Lisbeth
    To see the New flowers and green after the rain must bring beautiful vieuws. Great that the rain came in a good amount and the garden can breath again.
    Have a beautiful day
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke
      It is really nice to see the big buds and the new flowers. I am happy for the rain, and it looks like the plants are too.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  3. Det er utroligt smukt at se dine mange planter og blomster. Dine havegæster har fået sig en god oplevelse.
    Så fik vi endelig regn, og fra søndag skulle vi få varmere vejr - det bliver vel nok dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja og det bliver bedre endnu ;) gæsterne ville selvfølgelig gerne have set mere i blomst, men de var nu alligevel meget tilfredse. Det er vi også efter regnen, og hvis vi får varmere vejr.

      Slet
  4. Du fører med 2 mm :-))) her er der nemlig kun kommet 15 mm, men det er sørme dejligt at have fået vandet det hele. Og nu kommer varmen åbenbart.
    Det har været en dejlig oplevelse for dine havegæster, for du har vel nok meget, der blomstrer allerede. Både stort og småt.
    Tillykke med endnu en rose - du er uforbederlig ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Vi har lige fået en ordentlig byge igen her kl. 17.30, det gav også godt. 7½ mm i dag og de lover mere.
      Ja gæsterne var ret imponerede, selvom der ikke var så meget i blomst, som der skulle have været.
      Ja fuldstændig uforbederlig, den var så pæn, og jeg trængte til lidt nyt ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Så flotte dine rhodoer er nå. Det var da godt at du også fikk regn. Jeg fikk nok litt mer enn deg likevel, men det er jo vanlig ;)
    Jeg har to hvite roser som heter Escimo Flower Circus, og de er fra den samme serien. De kjøpte jeg i 2018, og de har klart vinteren her tidligere. Om de har overlevd i år har jeg ennå ikke fått sett etter.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er vanligt, men jeg er fornøjet med det, vi har fået indtil nu, og de lover mere.
      Det lyder godt, at de har overlevet hos dig. Det håber vi også, de har i år.
      Klem

      Slet
  6. Det var dejligt med lidt regn - lige hvad planterne havde brug for. Det går stærkt nu. Det ser virkelig godt ud med alle de forskellige farvede rhodoer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det havde vi virkelig brug for. snart kommer der flere rhodoer i blomst, så er det overdådigt.

      Slet
  7. Regnen er nok bekommet os alle vel. Vi fik 22mm, og det er helt fint. Den hvide camellia står flot i skoven. Den lille viol har en smuk blomst, men er tæt på at være invasiv hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja mon ikke næsten alle trængte til regn. Vi har vist fået nogenlunde det samme over de sidste tre dage. Ja den hvide camellia er god for at stå i skoven, og den pynter.
      Jeg husker den også som lidt invasiv, men pludselig var den væk.

      Slet
  8. Ja, ukrudtet vil desværre gå lige så meget gro-amok som alle de planter vi gerne vil have, men det er jo en del af det at have en have. Jeg glæder mig til den kommende varme weekend - så skal alle mine dahliaer i jorden. Sidste år kom de det allerede 24. april, men den gik ikke i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja ukrudtet skal nok klare sig og gro op midt i de gode planter, ja sådan er det. Ja nu må dine dahliaer kunne klare at stå ude, men jeg kan godt forstå, at du ikke turde sætte dem ud 24. april, det var der du "fyrede" i drivhuset.

      Slet
  9. Tusind tak for et spændende besøg i den flotte have i dag.
    Det var fantastisk at senden “live” så kan jeg bedre forestille mig, hvor planterne er, når jeg læser bloggen.
    Heldigt du havde ønsket godt vejr, for selv om det var småkoldt holdt det tørvejr og lidt solskin, mens vi besøgte jer. Regnen kom kort efter.
    Spændende planter, kan godt forstå, den bliver kaldt Samsøs botaniske have.
    Vi håber at komme på besøg en anden gang, gerne en efterårsdag.
    Hilsen Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Det glæder mig at høre, at I synes det var spændende, det fornemmede jeg også. Først rundvisning i et nyt haveår, er ikke det ringeste, man kan blive udsat for ;) Du kan helt sikkert bedre følge med på bloggen nu, og I er meget velkomne igen til efteråret eller evt. når roserne blomstrer.
      I eftermiddag kom der rigeligt med regn, så det var godt, vi havde forholdsvis fint vejr, da I var her.
      Hilsen Lisbeth (og tak for den fine kommentar)

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth
    Godt endelig at få sat navn på fyren, ja den går man ikke forbi uden lige at beundre den og køre hånden hen over den :-)
    Ja det ser ud som om at kameliaerne plads er perfekt i skoven, i ly for vind og vejr.
    Rhododendron sæsonen godt igang, det er bare så skønt, ja du kan jo fremvise den ene skønhed efter den anden og så ovenikøbet den første rose, gælder Sa også selv om det er en købernes. Jeg købte en Flower Circus rose sidste år, kan ikke lige huske navnet, men den er lyserød.
    Dejligt med årets første have besøg og selv om solen ikke strålede, så var I jo heldige hvis det holdt tørt. Her har vi haft lidt småbyger, og her i aften noget mere vedvarende, det må såmænd godt fortsætte natten igennem. Vi havde kun fået 3 mm da jeg kom hjem fra arbejde.
    Her i aften har Mogens været ude og få sit første vaccine stik, hold op der var jo nærmest en million mennesker :-) og sjovt så var det vores niece der førte sprøjten, det havde han ikke lige regnet med. Hun gjorde også sit til at det blev hende da hun fik øje på ham i køen. Nu bliver det spændende hvornår jeg får en invitation.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja mange har aet den fyr, den er flot.
      Jeg er glad for, at jeg fandt den rigtige plads til kamelierne, jeg tror, jeg vil prøve at finde en plads i skoven til den røde og den gule ved skure.
      Der er masser af rhodoer, der viser farver nu, så det varer ikke længe, inden jeg kan vise flere. Men rosen var lige en afbrydelse midt i rhodosværmen :)
      Vi har fået over 7 mm i dag. Per fortalte, at de havde fået 25 mm siden de kom hjem.
      Bent fik sit første stik i går, han fik ligesom jeg ondt i armen, og kunne ikke ligge på den i nat, det var ikke godt, han sov godt, det gjorde jeg ikke. Han snorkede :( jeg håber, du må sove godt ;)
      Måske varer det lidt endnu, inden du får en invatiation, du er for ung :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Nu synes jeg nok det ser lovende ud i din have Lisbeth. Med regnen er det som om det hele strutter lidt mere:) Vi har fået masser af regn her på det sidste og jorden svupper når man træder på den, men det synker vel ned hvor det gør gavn.
    Tænk at du har fået et navn til din fine fyr! - men det var måske ikke det nemmeste navn at huske, ikke for mig i hvert fald:)
    Årets første havebesøg kom på et godt tidspunkt her lige inden ukrudtet tager fat for alvor, og nu er sæsonen da i gang!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det hele grønnes, det er så fint nu. Inden længe blomstrer mange flere rhododendron. Jeg har hørt, at I i Præstø er blevet velsignet med en masse regn. Vi har også fået og er fint tilfredse for en tid :) her svupper det ikke endnu.
      Jeg må vist nøjes med at kalde den Pinus strobus, resten kan jeg ikke huske på en havevandring :)
      Ja det var et godt tidspunkt, de kom, især fordi det var tørvejr. Ukrudtet lagde de ikke mærke til, nu bliver det meget værre, det får være, jeg kan ikke nå det hele, og det er da også grønt :)))
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Flot himmel du har på det nye "hoved".
    Her har vi fået sammenlagt ca 30 mmm. Dejligt. Og nu lover de varme,, alt vil da eksplodere.
    Vi fik en meget lokal haglbye i går eftermiddags, der har lavet grimme prikker og pletter på næsten alle tulipanblade. surt.
    Men det er rigtig forår.. jeg så svalerne i dag.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg er vild med de mørke dramatiske himmelbilleder, i dag har vi haft nogle stykker. Vi er også tæt på de 30 mm nu, i dag kommer der en del byger, heldigvis har vi ikke fået hagl, det er så ærgerligt at dine tulipanblade har fået grimme pletter.
      Ja vi har også set svalerne. Når jeg kigger på DMI er det kun søndag, det bliver lunt, og da skal det regne og blæse, så vi må se, hvor godt det bliver, vi har da lov at håbe.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Skönt för trädgården att ni också fått regn. och visst kommer växtligheten växa med raket fart nu.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det hjælper på væksterne med vand og varme.
      Kram

      Slet
  15. Jeg bliver så betaget af din udsigt til det blomstrende mirabelletræ. Træernes blomstring er noget helt særligt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er så fint med alle mirabelletræerne, dette og træernes blomstring er noget helt særligt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet