torsdag den 29. april 2021

En tur, en skuffelse og fine naturoplevelser

 

Tirsdag morgen kunne jeg kun nå en tur på Bertels bakke, da vi skulle på tur til fastlandet

men deroppe var det også meget flot, man kunne se, at der igen var havblik, så sejlturen gik glidende. 
Der var selvfølgelig indlagt besøg i en planteskole, hvad skulle vi da ellers af sted for :) 
Der var fine planter af alle slags
priserne var ikke pensionistpriser, men de havde mange rigtig flotte planter. 
jeg købte to clematis, da der var to, der var gået ud, så må der plantes nye.
jeg faldt også for disse fine gule petunia, som jeg købte til et par tomme krukker. De er nu sat i pavillionen, for jeg stoler ikke på, at vi ikke får mere frost. Jeg tog en del billeder, men jeg har besluttet, at jeg ikke vil reklamere for planteskolen, så dem vil jeg ikke vise. Ida fik en meget fin behandling, hun købte et sødkirsebærtræ og et æbletræ. Derimod var jeg ikke tilfreds, derfor får I ikke navnet på planteskolen, jeg kan bare sige,  at vi kommer igen. Men Ida var glad for sine frugttræer :) 
Herovre er der i øvrigt ved at starte en planteskole op, den må vi hellere støtte, de har også frugttræer. 

Frost:
I min have har frosten desværre været hård, selvom det ikke var de lave temperaturer (kun omkring 0), var det nok til at svie både udsprungne planter og ikke udsprungne.
R. Patty Bee knopperne blev svedet af
En blomst fik lov at springe ud :(
R. augustinii har også fået ødelagt knopperne
Så smuk var den 17.4.2020

R. Queen Bee x R. rex fik vi ikke glæde af ret længe, godt den har flot løv.
Derimod klarer R. P. J. Mezitt sig stadig godt
her et lille eksempel på, at bierne er ligeglade med, om blomsterne er ødelagt af frosten.
R. Songbird klarer sig også 
her er den sammen med Judaspenge, et godt match
R. Wine and Roses klarer sig også håber jeg. I nat skal det i hvert fald ikke fryse, men gid det dog ville regne. 
Så slipper vi forhåbentlig for frosten, flere af rhodoerne er klar til blomstring, så nej tak til mere frost. Jorden mellem roserne er som beton, derfor ja tak til regn. Vi har kun fået 14 mm i april, der kom en halv mm i formiddags. Marts gav heller ikke meget nedbør Det er bekymrende, da vi gerne skulle have en del regn for at klare sommerens tørke. Det bliver nok til endnu en sommer med vanding.
Clematis Pixie er nu ved at blomstre i pavillionen
liljerne er godt på vej nu
og Osmanthus klar til blomstring
lidt kig i haven 

Prunus Blireana er navnet på denne skønne fyldte blodblomme
Vi må nyde græsset så længe, det er grønt
Rosenbedene eller måske nærmere græsset imellem dem, men måske kan I fornemme yin og yang formen. 
så er det sæson for Judaspenge, her er det den brogede med hvide blomster.
Lidt fra morgenturen i går 
golfbanen

og golfbanesøen
I dag er jeg blevet vaccineret, det var ingen sag, men jeg fik efterfølgende ret ondt i armen, det er en bivirkning, som heldigvis ikke alle får, og det er ikke så slemt i dag. 
Der er godt med vind igen i dag, billedet er fra morgenturen, det var koldt.
Der er lidt ekstra billeder i dag, fordi jeg holder fri nogle dage.

Rigtig dejlig bededagsferie til jer, jeg får fynboerne hjem, så jeg holder lav profil til søndag ;) så skal jeg rigtigt havenørde med min yngste søn  :)))











32 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. De var da ærgerligt med den blandede turfornøjelse. Nu håber jeg dine clematis vil gro.
    Hvor er det en lækker farve på Queen Bee x rex, men sart er den åbenbart. Det er nu osse urimeligt koldt. Og tørt. Jeg skal ud på min daglige vanding nu. Jeg har nemlig opgivet, at der bliver regn i dag.
    God fornøjelse med familiebesøget.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var meget ærgerligt. Heldigvis var det rimelige priser på clematisserne, men derfor skulle de helst overleve alligevel. Jeg har indtryk af, at de lyserøde rhodoer er lidt mere sarte.
      Ja koldt og tørt, øv. Jeg kan godt forstå, du har opgivet at få regn, den ½ mm vi fik batter ikke meget, så vi må i gang med at vande.
      Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. vi fik ikke engang ½ mm :-(((

      Slet
    3. Nej det er sørgeligt. Præstø fik 10 mm, så bliver vi lidt/meget misundelige.

      Slet
  2. Det bliver dejligt, når I får en planteskole nær ved dig, så du ikke skal helt til fastlandet.
    Det er ikke rart, at du gik fra en planteskole og ikke var tilfreds.
    Her er alt også uhyggeligt tørt nu. Hvor er det synd med frostskaderne i jeres have! Men det så jeg jo også i Arboretet i går.
    Ha' nu nogle hyggelige dage med familien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det gør det, men jeg har nu ikke noget imod at tage til Jylland i planteskole, jeg mangler jo ikke rigtigt noget mere, men vi skal da se den.
      Ja det er utroligt, at vi ingen regn kan få, men frost hver nat næsten. Det er et sørgeligt syn.
      Tak for det.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så ergerlig med den frost som ødelegger dine blomster. Det virker som denne kulden skal fortsette til langt ut i mai. Det var jo dumt at du ikke var fornøyd med planteskolen. Heldigvis finnes det flere :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er meget ærgerligt, og der er ikke noget varme i sigte i lang tid. Ja der er heldigvis flere planteskoler, den der gider jeg ikke mere.
      Klem

      Slet
  4. Ugh, det er så surt med frostsvedne blomster og planter. jeg har osse fundet nogle liljer der ikke ser godt ud i bladene.
    Regn, hwa er det?? Vi har fået 3 dryp der lige kunne ses på fliserne. Jeg tvivler på om vi får mere.
    Ha en god familieweekend
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er meget surt med frostsvedne blomster og især knopper.
      Regn ja vi kan snart ikke huske lyden af regn mere.
      Jo tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Det lyder spændende med en planteskole på Samsø - og hvis der er kunder nok har de jo geografien med sig, det er jo lidt af en udflugt det med færgen.
    Det er selvfølgelig ærgerligt med de rhodoer der har svedne blomster, der er jo år der går meget bedre og det må vi jo så glædes over:)

    Ha en dejlig familieferie

    SvarSlet
  6. Hej Karsten
    Ja det er spændende med planteskole herovre, det er frygtelig dyrt at få sendt planter hertil, de fleste vil slet ikke levere til brofaste øer. Vi er jo vant til at tage udenøs for at handle, men der er grænser for hvor store planter, vi kan have med i bilen.
    Ja vi må glæde os over det, der er gået godt, forhåbentlig får jeg lov til at have de sidste i fred for frosten.
    Tak for det.

    SvarSlet
  7. Ærgerligt at du får svedet blomster, men dejligt at der alligevel er andre der klarer frosten. Vi må tage det sure med det søde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er rigtig ærgerligt, men heldigvis kommer der nye blomster på andre rhodoer. Ja vi kan ikke gøre noget ved det, så det kan ikke betale sig at ærgre sig.

      Slet
  8. Vi har fået pænt meget regn i dag - omkring 10 mm, så det er fint, og, som du skriver, så lover de ikke under fem-seks grader i nat, så lige nu er havedamen i mig glad :-)
    April er traditionelt en ret tør måned, så jeg tror ikke, at det nødvendigvis behøver at betyde en tør sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Så blev jeg da lige lidt misundelig, 10 mm, jeg kan godt forstå, at havedamen i dig er glad.
      Vi har haft tørre somre i flere år, det kører bare uden om os, derfor er det godt at få lagt bunden i april, men det fik vi ikke.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dejligt at du alligevel fik lidt med hjem fra turen og nej der er ikke mange planteskoler med pensionist priser. Super hvis der kommer en Samsø planteskole, håber det lykkedes, så kan du jo handle for det du sparer på færgebiletten :-)
    Så trist med frostskaderne, men vi kan jo ikke gøre så meget ved det, bare håbe at der går mange Apriler inden vi oplever så mange kolde nætter igen.
    Liljerne har bare fart på nu, de har da heldigvis ikke lidt skade.
    Pixie er en rigtig skønhed, min står også med rigtig mange knopper og de første blomster. Den bliver bare rigtig flot i år, tænk at sådan en lilje stikling der kom med hjem fra dig for et par år siden nu er blevet en stor “pige” :-)
    Hold da helt op, har I virkelig fået en hel halv mm :-) her fik vi 2 dråber i 4 rækker der er ikke engang fugtigt i bunden af regnmåleren så ingen af dråberne ramte den.
    Ja men det kan jo kun blive en god bededags ferie for dig, med første stik i hus og Per på have nørde besøg. Håber at armen hurtigt blive klar igen.
    Her kommer Yvonne og Kent på besøg søndag, så der bliver også til lidt havenørderi her.
    Også en rigtig god bededags ferie til jer.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det ville da være underligt slet ikke at have noget med hjem, men jeg mangler jo ikke noget. Der er vist kun Jas, der har pensionistpriser ;) Det er ikke sikkert, de har noget, jeg skal bruge, men det er godt, der er nogle der vil prøve.
      Ja vi må håbe på bedre held næste år.
      Der er kommet mange stiklinger ud af min Pixie, jeg tror, de alle er bedre end min. Måske kan du lave en af din til mig, så jeg kan prøve om jeg kan være mere heldig med den.
      Ja det er sølle med det regn.
      Jeg glæder mig til at nørde med Per, armen har det heldigvis bedre i dag.
      God fornøjelse med besøget af Yvonne og Kent.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Første og forhåbentligt sidste nat uden frost. Frostramte rhododendronblomster er der ikke meget pynt ved. Nu håber vi på en omgang regnvejr. Jeg bemærkede de flotte kanter på ying og yang bedene.

    SvarSlet
  11. Hej Marie
    Vi havde heller ikke frost her sidste nat, men lad os håbe, det er slut nu og at vi får et par dages eller helst nætter med stille silende regn. Ja Bent har lige være rundt, denne gang brugte han den kantmaskine, han har købt, han er ellers ikke tilfreds med den, men nu kan jeg fortælle, at du har bemærket det flotte kanter :)

    SvarSlet
  12. Dejlige kig gennem haven - og golfbanen - og fra Bertels Bakke!
    Selvfølgelig er det ærgerligt med frosten og den dårlige oplevelse i (den ellers meget velassorterede) planteskole, men på den positive side er der nu også en del. Vaccination (tillykke!), regn (håber du fik en god sjat!), blikstille (man savner ikke blæsten spor) og alle de trivelige planter i haven. Og så er det jo yderst glædeligt med en planteskole på Samsø!

    Hyg dig med familien i Bededagene!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Du har helt ret, jeg klager heller ikke og er glad for vaccinationen. Hvis jeg skal klage, så vil jeg godt over manglende regn. Jeg kan se, at andre har fået en del, vi fik ½ mm, det er ikke meget. Måske er der håb på søndag, men selvom DMI lover er det ikke sikkert, vi får noget.
      Ja det bliver dejligt med en planteskole på øen.
      Tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det bliver spændende med planteskole på Samsø. Jeg kunne ikke andet en trække på smilebåndet da du skrev at der ikke var grund til at forlade øen hvis ikke der var indlagt besøg på planteskole. Men sådan en have som din behøver man ikke rejse ud, du gør det godt. Håber at i får en hyggelig Bededagsferie med sammen med familien. Hilsen Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Det bliver spændende med en planteskole på øen ja. Som oftest har det noget med planter at gøre, når vi tager udenøs. Nej der er så meget at nyde i egen have, nu har sønnike og jeg været rundt. Det var dejligt, vi har haft solskin, så vi har nået at drikke kaffe i haven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Good afternoon dear Lisbeth,
    It´s a pitty that the nursery was not what you expected it to be but still you went home with 2 beauty´s in your hands. It´s great that you get your own nursery at the island. Sad that the frost damaged a lot of flowers in your Rhodo's but nothing we can do about it. There is still a lot to enjoy in your garden. Since yesterday morning we've had 48 mm of rain. I had to tide up certain roses that ended up at the ground after the heavy rainfall. I do'nt complain about the rain because the garden was terrible dry after weeks without rain. I wish you a beautiful weekend together with your family! Enjoy!!!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      I was not satisfied with that nursery, but I got som new plants, it was nice. I don´t think they have a lot of plants yet in our nursery on the island, but perhaps it will come. It is sad with your roses, but I understand that you are satisfied with the rain, I need a lot too.
      Thank you very much, we enjoy
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  15. Åh, hvor har frosten været hård ved blomsterne, men forhåbentlig er det slut med det nu. Jeg håber du ligesom os har fået regn i dag - her er det blevet til 18 mm - det gjorde godt! Pludselig er alt meget grønnere!
    Hvor lyder det skønt med besøg fra Fyn - ha' en skøn lang weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja lad os håbe at vi har fået frost nok nu, vi ønsker ikke mere. Vi har haft en hyggelig weekend i haven, ikke en dråbe regn. Jeg er misundelig på dine 18 mm, men det er ok, det først kommer, når fynboerne er rejst hjem :) men så må det også gerne komme.

      Slet
  16. Din klematis ‘Pixie’ har nogle smukke blomster, og det gælder både form og farve. Har du den altid stående i pavillonen, eller kommer den ud “på græs”?
    Du må have en hyggelig bededagsferie sammen med familien.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja Pixie er meget smuk, den kommer på græs om sommeren. Min haveveninde Anne har fået en stikling, hendes er meget finere end min, jeg har tikket en stikling af hende.
      Jo tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Hvor er det synd med de ødelagte rhodo-blomster - det er faktisk ikke noget godt forår i år med manglende vand (vi mangler også) og nattefrost så langt hen på foråret.
    Er din store Cholmoldeny gået ud? Håber at den nye hurtigt får etableret sig. Jeg har jo sat min i en krukke i drivhuset og den klarer det fint.

    Dejligt med familiebesøg i forlænget weekend og havenørderi - håber I har haft nogle dejlige dage.
    Knus

    SvarSlet
  18. Hej Ulla
    Ja det er rigtig træls, jeg håber, det går bedre med de næste. Nå I mangler også vand, de får vist i Syd og Sønderjylland i dag, så må vi se, om der bliver noget til os. Men ikke mere nattefrost nu.
    Begge mine to stor blå clematis er/var gået ud. Cholmondelay helt, xerxes vågnede heldigvis op til dåd igen. Ja det håber jeg også.
    Vi har helt sikkert hygget i weekenden, og Per og jeg har travet rundt. Nu sidder de på færgen.
    Knus

    SvarSlet