tirsdag den 4. maj 2021

Opmuntrende billeder fra søndag og mandag

 I dag trænger vi da virkelig til nogle opmuntrende billeder. Selvfølgelig er jeg glad for, at det regner, men det var stille silende regn, vi ønskede - ikke stormvejr. Men det er, hvad vi får, vi kan ikke ændre det. Regner gør det da, men det bliver ikke til de store mængder, indtil videre kun godt 3 mm, men det regner da endnu. Jeg tror nu ikke, at det bliver til de mængder DMI, som har lovet os. Først skrev de 18 mm senere trak de 10 fra. 

Nok om regn og blæst, her kommer billeder forhåbentlig til opmuntring:

blomster i blommetræet
i fugekirsebær
og i kvæden
Camelliaen i skoven er i fuld gang med blomstringen, det var en god idé at flytte dem derind, der står de mere beskyttet.
Dværgelm også kaldet dukkeelm er næsten sprunget ud. Ulmus kender ikke efternavnet :)
Fligbladet hestekastanie/Aesculus hippocastanum Laciniata
så fin den står
to af mine roser stod bundet op til en gammel hyldestub, desværre knækkede den ned. Bent har lavet en alternativ løsning af rionet.
Tulipanerne blomstrer - ikke alle men der bliver flere og flere
Flaming Flag (var ikke holdbar sidst jeg købte den, så i år bliver det måske også en skuffelse)
Resten har jeg ikke navne på



denne her er købt i Lidl, den kommer trofast hvert år.
Havekig:
Jeg er vild med blodblommen og pilebladet pære sammen
et mere, i forgrunden japansk ahorn og Dronningebusk/Kolkwitzia amabilis
Magnolia Soulangeana, det grønne foran er Syringa Beauty of Moskow
her taget ved hækbedet hvor Magnolia Susan så småt er i gang
her er det hækbedet, billedet er taget 2.5., nu er der mere i blomst, men det er ikke fotovejr i dag.
truende skyer over haven i går, men ingen regn
flot ser det ud med de mørke skyer
Rhododedron:
R. Azurika
R. Ginny Gee
R. Jacksonii blev ramt af frosten, men for neden er der friske blomster
R. Schlippenbachii er ikke stor og fyldig
men den har fine blomster
R. Silber Velours blomstrer fint nu, frost får vi forhåbentlig ikke.
R. Wine and Roses
R. edgeworthii pynter også ude fra
Igen blev det til mange billeder, jeg må lige vise jer R. edgeworthii igen, jeg ville ønske, at jeg kunne sende duften med. I kan ikke forestille jer, hvilken fantastisk duft der er i pavillionen.
Fortsat god dag indendøre, så er der tid til at læse blogs, lave blogindlæg og gøre rent ;)









27 kommentarer:

  1. Det blomstrer dejligt, selv om vi nok ikke kommer ud og nyder det i dag. Her har vi foreløbig fået 5 mm siden i går. De havde lovet 22 inden frokost. Det blev det ikke til.
    Duften inde i pavillonen må være dejlig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja regnen er foreløbig holdt op, så nu vil jeg tage vinterfrakken på og gå ud og nyde blomsterne. Her har vi kun fået godt 4 mm, så vi to bliver nok snydt som sædvanlig.
    Ja duften er dejlig og helt anderledes end de andre rhodoer med duft, den er meget mættet.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Vi har fået regn nok nu - så venter vi bare på mere havefolksvenlige temperaturer!
    Hvor har du mange frugttræer i blomst allerede!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja I har fået noget mere end os, men temperaturerne er ikke noget at prale af i hele landet tænker jeg.
      Ja der er også moreller i blomst, men ikke æblerne endnu.

      Slet
  4. Good afternoon dear Lisbeth,
    It's great to see that not all the flowers of the Rhodo's got frostdamage. Beautiful it must be to walk around in your garden now.
    Stormwinds and rain are over Holland now. But also here wonderful weather is forecasted for the weekend. I keep my fingers crossed!
    Have a wonderful day
    Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      I have a lot of Rhodo´s and it is only the first blooming which is damaged. It is nice to walk around a bit more warm will be a great help to me and the flowers. Same weather here but it will soon be better we hope.
      Same to you
      Lisbeth

      Slet
  5. Skønne billeder fra din have - vi må bare være lykkelige får den regn, der kommer i dag. Her har vi fået 10 mm, men vi kan godt bruge meget mere, og morgendagen byder vist på lige så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja vi må være lykkelige for den smule regn, vi fik. Her er det kun blevet til 6 mm, det er ikke meget. De lover 6 mm i morgen igen, men jeg tror ikke på dem.

      Slet
  6. Her er det kommet ca 10mm siden i morges, forholdsvis stille, det har blæst men dog ikke stormet. Heldigvis.
    Måske er du den eneste der har trådbladet kastanie her til lands. hihi. Den er ihvertfald sjov og dekorativ.
    Ja nu begundet tulipanerne for alvor. Jeg investerede i en del nye sidste år. Dejligt at se om de bliver så flotte som jeg drømte om, da jeg satte dem.
    Håber du får bare lidt mere regn.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja I er åbenbart gunstigere stillet end os, vi har kun fået 6 mm. Ja det kunne tydet på, at jeg er den eneste, der har sådan en. Jeg må vist have den med i gruppen på fb, der hedder sjældne træer, så jeg kan høre, om de kender den.
      Jeg håber, dine tulipaner bliver flotte akkurat som du ønskede dem.
      Tak ja det håber jeg også.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Her til aften er vi oppe på 10mm, og det er vi godt tilfredse med. Tulipaner leverer en masse farve, må det indrømmes; men efter mange år med mindre gode oplevelser med dem, holder jeg indkøbet af nye løg på et absolut minimum, men fristelsen kan jo godt gå hen og blive for stor. Blomsterne på edgeworthii er virkelig flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det kan vi desværre ikke prale af, vi har indtil videre kun fået 6 mm. Skønt vi var lovet noget mere. Ja I er ikke heldige med tulipanerne, hvorfor så ofre penge på dem. Ja edgeworthii er bare så fin.

      Slet
  8. Hei Lisbeth!
    Du har jo haven full av mange spennende, blomstrende trær, et rikelig utvalg av Rhododendro og nydelige tulipaner.
    det må være et nydelig syn å komme inn i din hage nå.
    Ha fortsatt fine mai-dager!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja der er meget at se på i min have nu. De første gæster i år kommer på torsdag, jeg håber, de vil nyde synet.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Så flott at du også får regn, og til nå har du fått mer enn meg :)
    Din store magnolia er så vakker. På min bloggpost fra i går viste jeg frem min som også er rosa, men den er likevel ikke like flott som din ;)
    Din tåler ikke mitt klima dessverre, men jeg har likevel lyst til å prøve den ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tænk har jeg virkelig fået mere regn end dig, jeg har ellers ikke fået meget. Magnolaen er desværre tilbøjelig til at få brune blomster, så den kan nok ikke klare sig hos dig. Kom jeg til at springe en blogpost hos dig over i går, det må jeg lige se efter.

      Slet
  10. Tak for alle de fine billeder. Dine flotte forårsblomstrende træer er fantastisk at se på. Og tulipaner er bare dejlige - de giver et rigtig pift af farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Selv tak jeg er glad for, at du kigger med. Ja tulipaner kan man ikke undvære i haven.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja så fik vi endelig lidt vand, men ikke uden den trælse blæst, ca. 7 mm blev det til her i løbet af dagen, og ja vi hungrer hurtigt efter smukt vejr igen, selv om vi gar brug for regnen. Så er det jo dejligt at du har nogle billeder fra de gode dage klar til os :-)
    Ja så er det blevet tid for tulipanerne og super når de er stabile. Det er bare irriterende at jeg ikke husker navne på ret mange af dem, så der kan købes flere af samme slags, i stedet for den der kun er glæde ved det første år.
    Nu springer træer og buske også lige så stille ud, de første blomster i min japanske kirsebær er sprunget ud idag så der går ikke længe inde den store lyserøde sky fylder det halve af haven.
    Magnolia og Rhodoer er dejlige at følge hos dig. Magnolia har jeg jo ikke selv og Rhodoer kun en brøkdel, så dine nydes :-) brand ærgerligt at du ikke kan sende duft med også.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var ikke meget vand, vi fik. Næsten som jer, men knap nok. Sol og lune temperaturer ville være dejligt for en stund.
      Jeg kan heller ikke huske navnene på tulipanerne, men har noteret plantestedet på mærkesedlen.
      Lyder dejligt med en lyserød sky, der fylder det halve af haven, den må nydes så længe det varer. Derfor har jeg ingen, Ida syntes, det var dumt ;) fordi den blomstrer så kort.
      Ja du ville nyde duften, ingen tvivl om det, jeg husker jo din fascination af R. luteum.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Vi troede ikke vi skulle være så heldige, at få vand i denne omgang, men i nat kom det, 22 mm stille og roligt.
    Her er Tulipanerne kun lige begyndt, at vise farver, men det kolde vejr gør at Påskeliljerne holder rigtig længe, så lidt godt gør kulden. Vi har kun en enkelt Rhododendron i blomst og den fik da godt nok et svirp af frosten, håber godt nok det er slut nu.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Så var I da heldige, vi har fået i små portioner, det passer Bent godt, så bliver der ikke vrøvl med at få vandet væk. I nat fik vi 2.8 mm ikke meget, men sammenholdt begynder det da at hjælpe, og det skal iflg. DMI regne igen i eftermiddag.
      Ja vi er som vanligt lidt foran jer, frost gider vi ikke mere nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Tak for opmuntringen - i dag er det bare regn og kuling, så det ligner efterår, men regnen kan vi stadig godt bruge. Flotte billeder fra haven - og den nye header med drama-himmel.
    Fint nyt klatrestativ til roserne Bent har lavet - et lille hus næsten:)
    Dejlig blomstring i tulipaner og frugttræer. Det går den rigtige vej, og rhodoerne klarer nok resten af blomstringen uden frost.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selv tak - vi har kun lidt småregn og ikke meget vind (endnu) Ja det er godt med noget regn. Åh ja du kan godt lide dramahimmelbilleder, ligesom mig.
      Ja det er som et lille hus, han er lidt kreativ ham Bent :)
      Ja mon ikke vi slipper for mere frost, det håber vi.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth,
    Sååå dejlige billeder fra din blomstrende have. Jeg glæder mig også til Edgeworthii begynder at blomstre hos mig, men der er ikke mange knopper. Dine frynsede lyserøde tulipaner er rigtig søde. Jeg købte også nye knolde sidste år og de er begyndt at blomstre. I går fik vi 15mm regn, dejligt, især når jeg lige har gødet rhodoer og roser, så når jeg også havde vandet i forvejen er rhodoerne ok tror jeg, men de var også ved at være tørre.
    Min havemand har en fligbladet kastanje som jeg hvert år tænker, sådan en må jeg eje, men jeg har endnu ikke fået købt en.
    I går plantede vi nogle tjørn i skel til naboen, det var rigtig godt plante vejr men vi var gennemblødte efter kort tid. Desuden er min nye sø næsten helt fyldt med vand.
    Jeg skal i gang med at så i køkkenhaven men synes ikke rigtig vejret har været velegnet til det indtil videre, det er ikke let at styre de små frø sådan som det har blæst.
    Ha en god dag.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
  15. Hej Inge Dorte
    Det glæder mig, at du synes om billederne. Ja du kan godt glæde dig til R. edgeworthii blomstrer, synd der ikke er så mange knopper. Fint med så meget regn, jeg har gødet roser i dag, det regner stadig, så det bliver nok først senere, jeg får gødet rhodoerne.
    Kastanjen kan du få hos Kridtvejs planter, kan jeg se, så du må af sted igen, det er farligt ;)
    Ikke sjovt at plante i så kraftig regn, jeg kan godt forstå, at I blev gennemblødte, men fint at du får vand i søen.
    Nej det skal ikke blæse, når man sår små frø eller gøder rhododendron :)
    Tak i lige måde
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  16. Du har fantastisk mye spennende i hagen, og akkurat nå synes jeg det er ekstra morro å se at rh. edgeworthii også har god duft. Det var jeg ikke klar over da jeg kjøpte den.

    SvarSlet