onsdag den 26. maj 2021

Sol sol kom igen, vi savner dig

 De lover bedre vejr fra weekenden, så mon ikke jeg kan have held med mit ønske også denne gang. Det kan godt være, at vi i løbet af en måneds tid igen sukker efter regn, eller at vi har hedebølge, men lige nu ville det være rart med varmere vejr. Rhododendronerne kan slet ikke finde ud af det. Der kan gå over en uge fra en blomst er sprunget ud til hele busken springer ud. I år går det i hvert fald ikke for stærkt. De fleste af dem er mellem 10 og 14 dage senere end sidste år. 

Her kommer lidt billeder af forskelligt:

Træpæonerne er så småt i gang, heldigvis kan jeg nyde dem lige her uden for mit vindue, for heller ikke i dag er det vejr til at komme ud.
I mandags tog jeg billeder ude fra og ind i haven:
jeg gik langs indhegningen og nød de nye skud på granerne
det røde paradisæbletræ
og syrenen
et kig ind i skoven ude fra vejen
og oppe fra diget
det ser skønt ud

 også fra forskellige vinkler


Paradisæblerne er i fuldt flor
Billederne er lidt grå, men der er mange farveklatter :)
R. Bolkens Laura er så fin i knop
R. Eliza Hyatt er en aflægger fra  Anne i Otterup, den er så fin
R. Goldbukett, her kan I se eksemplet på, at en enkelt springer ud og resten stadig er i knop
R. Graziella, bemærk løvet
denne her fik jeg af sønnerne i Mors dags gave, der var forkert navn på. Jeg har spurgt i facebookgruppen Rhododendronforeningen, de mener, at det også er R. Graziella, jeg synes nu slet ikke, at de ligner hinanden
Jeg har ingen navn på denne, men har nu døbt den R. Lille Malund, da jeg har købt den der :)
R. Lucinda
R. Peggy
R. Robert Seleger
R. Schneekrone
denne fine sag er lavet af Jan Brodersen. R. Yakushimanum x R. Kokardia
her er den i fuld størrelse
Til slut tulipaner der kommer igen hvert år, jeg tror, de sår sig selv, jeg har dem flere steder i haven.
I går var jeg ude og tage billeder af de vilde områder, der er mange, jeg bemærkede jo, at mange var begejstrede for at se det vilde, så det skal I få lov til, jeg er måske lidt for tilbøjelig til kun at vise det pæne og nogenlunde friserede ;) 

Rigtig god regnvejrsdag







31 kommentarer:

  1. Åh ja, Sol sol kom igen, vi savner dig.
    Fantastiske billeder, Lisbeth, og sikke en dejlig morsdags-gave du fik af dine sønner.
    Spændende at du tror, at i hvert fald nogle tulipaner sår sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja nu lover de da sol i weekenden.
      Tak ja heldigvis er det pænt at kigge ud, for det er ikke vejr til at komme ud. Ja Appeldorn tulipanerne sår sig selv, derfor nipper jeg altid hovederne af, når de er færdige med at blomstre.

      Slet
  2. Så mange smukke rhodoer. Skøn plante fra sønnerne, uanset hvad den hedder.
    Ja tak, til varmere vejr, til både haven og os andre. Idag er det da helt tosset med regn.

    SvarSlet
  3. Hej fru Friis
    Ja jeg gik lige og tænkte på, at det er som en vinterdag, det er slet ikke til at komme ud. De lover varmt vejr fra weekenden
    Ja det var en skøn plante, jeg fik af sønnerne.

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth
    Ja, de lover det samme været her, og får vi en varmebølge er det sikkert tørken vi klager over... ;)
    En mellomting hadde vært fint, men det går visst ikke an å få. Her øser regnet ned i dag igjen, men kanskje er det siste dagen i denne omgang. Nydelige rhodoer hos deg. Kokardia er veldig fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja I har haft det vejr længe, men ja vi er ikke nemme at gøre tilfredse. Det er svært at få en mellemting, ellers ville det være godt med regn om natten og sol om dagen.
      Ja krydset med kokardia er meget fint.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Jeg synes den ligner meget godt din ‘Graziella’ Niels Skjøldberg har den omtalt på sin blog i 2012 ser jeg.
    Hele Europa sukker efter varme og sol, alletiders hvis omsvinget kommer nu i weekenden!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Bladene på den nye er lidt bredere end på den gamle. Jeg må ind og kigge på Skjøldbergs indlæg.
      De snakker om et højtryk, så det kunne være skønt, hvis omsvinget kommer nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Jeg må indrømme, at jeg hellere vil have for megen regn end tørke her i maj. I august (evt. juli) kan planterne bedre klare tørke. Men en mellemting ville nu være ok.
    Det er flotte kik du viser ind i din have, hvor rodoerne blomstrer fantastisk.
    Jeg har haft graziella, og den ligner meget godt, men der er sørme så mange sorter der ligner hinanden til forveksling, at det kan være svært. Smuk er den i hvert fald.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja os der kender til tørke vil hellere have for meget regn, især her i maj. Spændende hvordan planterne ter sig nu de har fået så meget regn.
      Det ser godt ud nu, synes jeg selv :)
      Der er åbenbart forskelligt løv på de forskellige Graziella. Jeg kan bedre lide løvet på den nye, jeg har fået.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hæ ja nu vil vi godt have noget lune. Og om en måned eller så, sukker vi måske efter vand igen. Os havefolk er ikke nemme. Men jeg syntes alt er blevet en tak højere i år end det plejer, både krudt og ukrudt. Så nu er der run på støttestativerne.
    jeg skriver...
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Du har fuldstændig ret, lige nu har vi fået nok, men det varer nok ikke, med mindre det bliver en meget våd sommer. ja krudt og ukrudt vokser meget efter regnen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hei Lisbeth.
    Fint å se hagen fra litt forskjellige "vinkler". For mye og for lit blir like galt.
    Her øser det ned, og jorden er mer enn mettet, men så kan det brått komme tørke...
    Her er de fleste rododenroene så smått på gang, men jeg mener å huske at våre er på det beste i midten av juni, selv om noen allerede er ferdig blomstret,
    Vi tenker fortsatt på en tur til Samsø. Flere år siden vi var der sist, og da visste vi ikke om din hage, så kanskje vi kan få det til i 2022.)Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja så kan man bedre danne sig et overblik. Havefolk er ikke nemme at gøre tilpas, lige nu har vi fået rigeligt med vand.
      Ja det passer nok, at I er lidt bagefter os.
      I skal være så velkomne her, det kunne være hyggeligt at hilse på hverandre.
      Libeth

      Slet
  9. Det eksploderer for tiden, hvad? Sikke mange flotte blomster i din have. Det var nogle dejlige kig på kryds og tværs. Den mørke paradisæble er en absolut favorit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det må vi sige, det er bare en skam, det ikke er vejr til at gå derude. Den mørke paradisæble er også favorit her.

      Slet
  10. Du har al mulig grund til at være stolt af din have - den er bare så smuk.
    Kender du navnene på alle dine rododendroner bare sådan lige på en studs? Eller 'snyder' du og har små skilte ved dem. Hvis du bare kan huske dem alle, er det godt nok imponerende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen -det er jeg også.
      Ja jeg kender stort set alle navnene på mine rhododendron, der er skilte på de fleste, men det er sjældent jeg bruger dem. I øvrigt hjælper det ikke meget, når jeg er kommet ind for at se billederne, så kigger jeg på omgivelserne på billederne og ved så som regel, hvilken det er. Jeg har en god hjerne til blomsternavne, men så er der meget andet, jeg ikke kan huske ;)

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja nu vil vi gerne se noget sol og have noget varme, det ser heldigvis ud til at vi kan få ønskerne opfyldt i weekenden. Så kommer der nok noget mere gang i rhodo blomstringen. Vi har fået 20mm de sidste par dage.
    Dejlige billeder med kig ind i haven, det hele ser bare så frisk og saftigt ud, så noget har alt det regn jo været godt for, og vi må huske at det hurtigt kan vende, hvis vejret slår om til tørt og varm vejr. Vi kunne jo håbe på en perfekt sommer, med fint sommervejr om dagen og regn om natten, det syntes jeg da at vi fortjener :-)
    Den ser da ud til at været vokset godt den lille Eliza og pænt med blomster på trods af dens unge alder, moderplanten er ikke sprunget ud endnu.
    Jeg syntes nu heller ikke at de “2” Graziella ligner helt hinanden, men jeg har ikke så meget forstand på det, det er kun hvad øjet ser :-)
    Dejligt med tulipaner der er stabile, de selvsåede falder de anderledes ud eller er de helt identiske med de gamle?
    Mens jeg har skrevet her er solen kommet lidt frem mellem skyerne, for første gang idag, godt at se at den stadig er der :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det ønsker vi vist alle, bare omkring 20 grader vil være fint, så kommer der gang i både krudt og ukrudt.
      Ja nu er der friskhed over hele haven, ja det er ønsketænkning, vi må tage, hvad der kommer.
      Eliza er god at lave aflæggere af, jeg er ved at lave en til Per :)
      Godt så er vi to da enige, jeg synes heller ikke, den ligner.
      Det med tulipanerne er noget jeg gætter, der kommer flere og flere af dem for hvert år. De er da meget søde, men der står nogle i nordbedet, det passer ikke der, men så må de jo ind i vasen.
      Solen - nej den har vi ikke set, men det er da tørvejr i det mindste. Vi har fået 17,6 mm i dag og næsten 7 i går.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. I år må du tage til takke med en eksplosion i slow motion, men jeg synes nu også snart vi har fortjent lidt varme og en kop kaffe på terrassen.
    Dejligt at se haven fra andre vinkler, og de er da mindst lige så fine som dem du plejer at præsentere. Flotte paradisæbler! - og rhodoer! - syrener - tulipaner osv. Det gror så det knager, og i weekenden går det sikkert helt grassat når vi får lidt varme - så får vi travlt for alvor:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja men det gør jeg så, det er også flot, når man ser det på TV :) ja at sidde ude og nyde det, kunne være skønt.
      Ja til weekenden får vi rigtig travlt :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det er nogle fine kig, du starter med. Umiddelbart synes jeg faktisk godt, det ligner Graziella.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja nu må jeg vist kalde den Graziella. Nu har vi været næsten i nærheden af jer :)

      Slet
  14. Ja, solen skulle komme :-) Selv om her hos oss vokser og vokser kornet og blomstene med dette hyppige regnet ...
    Takk for blomsterdrømmene dine ... bare vakker.
    Mange hilsener til deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja vi har da set lidt til solen i dag, det hele gror godt med al den regn.
      Selv tak for besøget.
      Mange hilsener tilbage ;)

      Slet
  15. Jeg er helt med på den med at få noget sol! Det kniber fortsat her, men i det mindste regner det ikke! Og de siger jo, det bliver fint i weekenden.
    Sikke en fin gave fra sønnen - og smukke billeder fra haven!

    SvarSlet
  16. Hej Aase
    Jeg håber, I har fået sol nu, det har vi i hvert fald. Vi var i Vestjylland i går, der stod meget vand på markerne. De lover godt vejr i weekenden.
    Ja det var en fin gave fra sønnerne. Jeg har jo tre, ligesom du har tre piger :)

    SvarSlet
  17. Din morsdagspresent liknar mer de Graziella jag sett än den du har sen tidigare. Visst är det skönt med sol men jag är ändå glad åt regnet och svalkan - jag har kunnat och hunnit flytta massor av växter :)

    Kram, Carina

    SvarSlet