torsdag den 20. maj 2021

Haven nu, alting er så dejligt, og jeg har fået andet stik

 Se bare her en flok skønne billeder.

plænen er nyklippet
kanterne rettet til
og alt er friskt og grønt
Acerne er så flotte nu, denne har jeg ingen navn på
Acer palmatum Ukigumo/Silberahorn købte jeg hos Arne Jakobsen sidste år i februar, den blev ikke specielt pæn, men nu er der ved at være noget potentiale i den.
Tyrkisk løn/Acer cappadocicum står flot nu

Der er så meget fint at kigge på nu. På lørdag kommer der igen et hold fra Samsø Aftenskole for at se mine blomstrende rhododendron. Desværre lover de regn og meget blæst, det er skuffende, men havefolk lader sig vel ikke slå ud af vejret, håber jeg. 
Nordbedet
P. delavayi
er ved at blomstre nu
sidste år købte jeg en ny perlebusk, nu er den ved at blomstre, den gamle gik desværre ud. Denne har jeg fået foræret, den anden blev købt på Mors hos Kridtvejs planter
hvordan går det med jeres portulakker, der er efterhånden nogle stykker, der har fået af dem. Jeg har flere, hvis I mangler  :)
Rhododendron:
Denne vokser sig stor og flot
R. ambiguum kalder jeg den,  det tror jeg nu ikke, det er. Den er købt i Lille Malunds Have, eget kryds tænker jeg, men fin er den.
R. Brasilia
R. canadense står så fint nu
R. Golfer er også en oplevelse
R. Guyens Peking
R. Helen Martin med R. China i baggrunden
R. Phyllis Korn har voksagtige blomster
R. yakushimanum x R. citrinum blomstrer to gange, den blomstrede også i efteråret, da jeg købte den
her er det et kryds fra Jan Brodersen R. yakushimanum x R. Kokardia
Der er en enkelt blomst i min trillium - købt hos Kai Overgaard, jeg ser frem til, at der bliver mange flere som hos Marie.
Til gengæld har jeg tulipaner Elegant Lady fuldt udsprunget
papegøjetulipaner

I går havde jeg besøg af en drone, så vi kan se foråret lidt fra oven, her kommer et par billeder

På dette billede kan I se de yin og yangformede rosenbede og de mange varierede farver, ikke mindst de grønne.
I går fik jeg nr. 2 stik, det er gået fint, jeg er så frisk. 
I må have en fin torsdag







32 kommentarer:

  1. Hvor er billedet, som er taget af dronen, dog fint - man kan rigtig se din store, flotte have (og dit spændende hus). Vi må virkelig til Samsø en dag og se din have IRL 😊
    Tillykke med det sidste stik! Dejligt, ikke sandt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja så kan man danne sig indtryk af, hvor stor haven er, det er svært at vise på anden måde. Jeg håber, I kommer over og ser haven IRL, det må vi aftale nærmere en gang.
      Tak for det, ja det er rigtig godt.

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Hvor er det fint med drone billeder, så kan man rigtig se hvordan tingene ser ud, det er svært at forestille sig. Alle dine dejlige rhodoer som blomstrer. Den rødbladede Acer uden navn du viser, jeg har en nøjagtig magen til også uden navn, købt på plantemarked, men den er fin alligevel.
    Jeg elsker mine portulak, og de blomstrer så fint nu, jeg kan sagtens finde plads til et par stykker til, det er en af mine ynglinge.
    Vejret var ok i går med sol og nogenlunde behagelig temperaturer, jeg kom først ind fra skoven 22.45 i aftes, der er nok at lave dernede. Har travlt med at slå græs alle steder og buskrydde, er lige inde og spise frokost nu og så ud igen, jeg elsker at få noget fra hånden, og det er med at udnytte, at det er tørvejr selvom det blæser en del.
    God dag til dig, og godt at høre du nu har fået det sidste stik.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det er meget svært at tage billeder, så man kan danne sig et indtryk af haven, men dronen klarede det. Ærgerligt med navnet på vores acer, men smuk er den alligevel.
      Du skal få flere portulakker, når jeg kommer om en uge.
      Det var sent du var ude, så længe holder jeg trods alt ikke, men det er med at få lavet noget, når vejret er til det. Her blæser det også, og jeg har lige haft 1½ times rundvisning.
      Tak i lige måde, ja det er godt med sidste stik.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hurra - tillykke med dit andet stik.
    Hvor er det dog dejlige billeder fra jeres have. Maj er simpelthen så smuk her efter regnen.
    Hvor er det godt, at du får besøg af et hold fra Samsø Aftenskole, der kan nyde de blomstrende rhododendron.
    Det er sjovt også at se haven oppefra!

    SvarSlet
  4. Hej Gitte
    Tak for det.
    Ja maj er bare så smuk, men noget kold og blæsende, det samme lover de på lørdag, det er ikke godt.
    Ja man kan bedre danne sig et indtryk, når man ser det hele lidt fra oven :)

    SvarSlet
  5. Nej, havefolk lader sig ikke slå ud, men man har da lov til at drømme om bare lidt mere varme, og haver tager sig nu engang bedst ud i sol. Men I skal nok få en god dag. Foto nummer to er flot og viser jo tydeligt, hvor frodig haven er.
    Jeg har ikke fået tjekket portulakken. Mon det er fordi den er væk, at jeg ikke har set den? Jeg må på jagt.
    Ambiguum eller hvad det er, er noget af det smukkeste. Jeg kan godt huske, at du har vist den før. Jeg kan godt lide de enkle blomster.
    Praktisk med sådan et dronefoto aht. til overblik, men foto nr to er nu bedst :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Og tillykke med stikket. Det er ingen fuld garanti, men en kæmpe betryggelse :-)

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Og heldigvis for det, man kan jo også håbe, at DMI tager fejl, det er sket før :) Jeg måtte ligge kigge på foto nr. 2, ja det gør dronebilledet ikke det med frodigheden, men det viser mere havens størrelse og giver overblik.
      Ja men kom hid du må få alle de portulakker du vil have, samt kaffe og lagkage, hvis I vover turen herover. Der er vist desværre ikke stemning for at samle bloggere dette år heller.
      Ja Ambiguum er så fin, heldigvis gror den godt.
      Ja det er godt med et overblik.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Gratulerer med vaksine nr. 2. Jeg har ennå ikke fått min første, men håper jo at det snart er min tur også. Flott oversiktsbilde over huset og hagen.
    Klem

    SvarSlet
  7. Tak for det Marit
    Jeg håber, du snart får dit første stik og det næste med selvfølgelig.
    Tak for det.
    Klem

    SvarSlet
  8. Flotte oversigtbilleder. Så kan man rigtig se formen på haven.
    Den træpæon er da en dramaqueen, så mørk den er.
    Det er da fine perler på snor den perlebusk har, liige det rigtige navn.
    Jo, tak jeg har fundet nogle af portulak. Især i den nye katteskovbed trives de. Og der en af de lyse fuchia der er kommet. Jeg tror og håber der osse er liv i 2 til.
    Tillykke med 2 stik i fin stil. Så kan du nemmere komme ud og vifte med ørerne, når du har lyst. Jeg har lige fået 1 stik. Var lidt øm dagen efter, men ikke noget at jamre sig over. Gigten er værre når den bider. hø.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er rigtig godt med sådan et dronebilleder.
      Jeg har en dramqueen i min have, flot og mørk. Perlebuskener også fine nu, de passer fuldstændig til deres navn.
      Tak for det - ja jeg kan i hvert fald komme på havebesøg, andet har jeg ikke brug for. Nej det er ikke noget at jamre over, så hellere jamre over gigten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Det dronebillede, du bruger som header, er utroligt klart og detaljeret. Det må være sjovt for jer at have fået sådan et billede af haven. Vi snakkede netop i dag om, hvor fint portulakken fungerer som bunddække i det bed, hvor vi har placeret den. Det er et bed med en del buske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja dronebillederne er rigtig fine, jeg er så glad for, at han gider tage hen til os en gang imellem med dronen. Dejligt at høre at Portulakken fungerer som bunddække, men jeg lover ikke, den bliver der, så må I fjerne dem.

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Tillykke med dine stik - godt det hele kan blive mere normalt!
    R. ambiguum ligner den ikke nej - Men et vellykket kryds må man sige!
    Alletiders med drone billederne - det giver et godt overblik!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have, ja det er rigtig godt.
      Det er bestemt et vellykket kryds, jeg har faktisk også den rigtige R. ambiguum, der kommer billede af den i næste indlæg.
      Ja dronebilleder kan hjælpe med at give overblik over haven, det kan jeg ikke vise med mine billeder.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Man kan vidst godt se hvorfor foråret er en favorit årstid for mange. Skønt når græsset og kanter er ordnet. Her har Mogens også slået græs her til aften, så selv om der stadig er noget ukrudt hist og pis ja så ligner det næsten en million, når græs og kanter står skarpt. Det ser bare så flot ud på de drone billeder.
    Portulakken kan rigtig godt li det fugtige vejr, den fylder meget i år, men der er altid en der vil have et stykke, og den er også let at fjerne så den bliver på intet tidspunkt en plage. Jeg er fan.
    Finne Rhodoer, som også lyser flot op på drone billederne.
    Dejligt at du nu er færdig vaccineret og at du ingen gener har fået. Jeg er stadig ikke helt frisk, så også i aften er det tidligt til køjs :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  12. Hej Anne
    Ja det grønne saftige forår er fantastisk, det kan vi lide, når græsset er nyslået og kanterne ordnet er det endnu bedre. Godt Mogens og Bent vil slå græsset. Ja det giver godt overblik med dronebillederne.
    Ja der er nok mange, som gerne vil have portulak, så er det godt, de breder sig også hos dig.
    Jeg har det fint også efter 2. stik, jeg håber snart, at du er frisk igen. God bedring og sov godt :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  13. Hej Lisbeth!
    Blir alldeles tagen av din header, vilken fantastisk bild, och man ser hela din fantastiska trädgård. Så fint.
    Ha en trevlig helg / Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja jeg er heldig at kende en med en drone, man kan bedre få et overblik over haven helt deroppe fra.

      Slet
  14. Jamen tillykke med vaccinen og tak for de mange fine billeder!
    Vi må jo tage vejret som det er - men alting strutter af trivsel og velvære nu, hvor der endnu ikke er en plet på noget blad, ingen hvepse omkring kaffebordet, ingen bladlus i roserne og ingen tørketegn i bedene. Om det så er græsset, ser det helt perfekt ud, og alle de grønne nuancer giver glæde efter en grå sæson.
    Man skulle vel være et skarn hvis ikke man nyder sin have:) Godt der kommer nogle friske folk fra aftenskolen og oplever det hele med egne øjne.
    De nye dronebilleder giver et rigtig godt overblik over haven, for os som ikke kender den så godt endnu. Din header er vældig fin og detaljeret, og huset ser ud som et lille dukkehus midt i det grønne, men dine egne billeder yder jo haven mere retfærdighed.

    Rigtig god pinse!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla
      Ja vejret er jo ikke spændende, men heldigvis er omgivelserne fine og næsten uden skavanker bortset fra det dræbersneglene snart laver. Ja godt der kommer friske folk fra aftenskolen, men jeg har tænkt, at skulle det regne, det kan vi ikke gøre noget ved, der er i hvert fald nok at se på, så pyt det går nok.
      Det lille hus på prærien kommer til sin ret på det billede og udformningen af haven kan man også se, så kan man kigge på mine billeder bagefter.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. WOW, flot og spændende have :-)
    Go pinse.
    Hilsen Sanne-Pande- Kaffekande fra tandbiksen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sanne
      Nu må I snart komme og se den, det er så flot lige nu.
      hilsen til dig og Gernot.

      Slet
  16. Nej hvor var det spændende med et billede fra en drone så man rigtig kan se hvordan det hele hænger sammen. Og et godt tidspunkt hvor alting er så nyt og grønt. Sikke mange flotte blomster du har for tiden. Den mørke pæon er bare smukt.

    SvarSlet
  17. Hej Sydney
    Ja dronebillederne giver et godt overblik over haven. Jeg har nogle fra efteråret også, begge slags er gode, men det er lækkert med det saftiggrønne look nu. Der er gang i blomsterne nu, den mørke pæon er så fin.

    SvarSlet
  18. Hvor har du mange smukke rhododendronblomster i haven lige nu.
    Det er spændende at se dronebillederne. Her kan man rigtig se havens grundplan, og man kan se, hvor grønt det hele er lige nu.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  19. Hej Elna
    Ja der er rigtig meget i blomst nu, jeg nyder det og håber på mindre regn i dag, hvor jeg skal have besøg i haven.
    Dronebillederne giver et godt overblik over haven, det er dejligt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  20. Der var hul igennem!
    Jeg er altså misundelig på dine dronefoto, det er fantastisk at se haven fra oven.
    Ang portulakker, så STORTRIVES de. Jeg har dem overalt i haven, og rykker op med løs hånd, når de bliver for aggressive. Men de er skønne når de står i flok og blomstrer, som lige nu.
    Tillykke med vaccine nr to. Hvor dejligt hvis fu undgår bivirkninger. Man er jo lidt spændt...
    Nu mangler vi bare lidt varme til haven og til os andre. Tænk at vi snart skriver juni måned og jeg har ikke fået sandalerne på endnu. 🤪

    SvarSlet
  21. Good afternoon dear Lisbeth,
    Fantastic to read that you've had your 2nd vaccination a new road to freedom came for you. Beautiful to see the dronephoto's. What a huge garden you have!
    Everything looks so lush and green in your garden.
    Have a wonderful sunday
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet