søndag den 28. oktober 2018

Vintertid og vinter

Ja vi får sne nu, men heldigvis er den første vinter for i år snart forbi, på tirsdag lover de igen sommerlige temperaturer - dog som vanlig med masser af vind. Roserne og jeg vil glæde os over højere temperaturer.
som I kan se, er der stadig roser i blomst i ying og yang bedene
 også i dråbebedet er der roser i flor
 Elaine Paige
også her
 Blue Perfume
 Darcey Busell
 Giscard d´estaing
 Hermoine
 Koko Loco

 The lark Ascending blev flyttet for ikke så længe siden, der var en knop i, den blomstrer nu, godt gået.
 Marie Curie
 Sheilas Perfume
og se her, selv Rosenresli er i gang igen, højt oppe i moreltræet, det havde jeg ikke troet
 Georginerne nåede lige at vise en ok blomstring
 Ginkgo Biloba
 sol
 men også mørke skyer over haven
 Papegøjebusken har stadig fine farver
 det samme har Nyssa sylvatica

Er den ikke fantastisk
 her er det stenbedet, i morgen kommer der et billede tættere på, så I kan se hvor fin, Træpæonen fra Ole Larsen er.
 Himlens 7 sønner 23.10
og 26.10. bemærk at den første blomst nu er blevet rødlig, jeg håber, at flere af dem får farver, nu vi haft det lidt koldere. Omkring 3 grader hos os i nat.
 Liquidambar er også ved at få farver, men ikke så flot som andre steder
 den store Sorbus dodong
og her dens stamme
Til slut
 ørkenbedet - bemærk
 de to thujaer, som har været glade for flytningen, ser det ud til
Rigtig god søndag, iflg. TV 2 er det bedst at blive indendøre i dag. Vi får se, jeg venter på mørk himmel og sol, så jeg kan få et godt billede.

25 kommentarer:

  1. Ja, det er blevet en enkelt vinternat her, men som du skriver, så bliver det lunere igen om få dage.
    Roserne har nu ikke tænkt sig at give op :)

    Ørkenbedet præsenterer sig virkeligt godt og Himlens Syv Sønner er så smuk, også med rødlige nuancer.
    God søndag :)
    Knus

    SvarSlet
  2. Hej Ulla
    Ja mon ikke det har været koldere andre steder, men det er bestemt vinterligt. Nej roserne giver ikke op.
    Ja jeg er også vældig tilfreds med ørkenbedet for tiden, jeg må have set, hvordan Himlens 7 sønner ser ud i dag, det er ikke vejr til at komme ud.
    Tak i lige måde - Hils Mr. M. og sig, at nu er helligdagen væk :)
    Knus

    SvarSlet
  3. Du har stadig mange flotte farver. Her er de fleste af de flotte blade blæst af. Din Nyssa er fantastisk. Min smed jo bladene meget hurtigt. Jeg håber, det var fordi den er nyplantet.
    Vi har ikke haft frost - bare hagl, tøsne og sne, så mon ikke dine roser sagtens klarer sig?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har jeg. Jeg er ret sikker på, at det er fordi din Nyssa er ny og nyplantet, så er der ikke så mange blade til at sidde fast.
      Nej vi har heller ikke haft frost, men lige nu hagl, sne har vi også, men det bliver ikke liggende. Jeg er ikke bekymret for roserne.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Vi har nok lige rundet nulpunktet i morges, og jeg kan se, at bladene på en enkelt georgine har fået de typiske, mørke blade, der skyldes frostvejr. Dine roser ser stadigvæk friske ud og har tydeligvis ikke taget skade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja så har der været frost, det er nemt at se på georginerne. Det er lidt snyd, men jeg tror nu ikke roserne har taget skade, billerne er fra fredag.

      Slet
  5. Fine billeder, selv efter frosten.
    Hos mig står det hele fint igen, bortset fra lupinerne som har lagt sig helt ned. Det var alligevel også et aparte tidspunkt de valgte at genblomstre på fra september til oktober, men det skyldes vel sommervejret.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Vi har ikke haft frost, og det er lidt snyd med billederne, for de er fra i fredags. Jeg har næsten hvert år lupiner, der blomstrer om efteråret, så for en gang skyld behøver det ikke at have noget med sommervejret at gøre :) Godt det hele står fint igen.
      Vh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth!

    Du har mycket sommar kvar, inte minst tack vare dina vackra rosor som bara blommar och blommar. Här har Gingko biloba tappat alla blad men din ser fortfarande fräsch och fin ut.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja jeg har meget sommer endnu, roserne skal først rigtig til og i gang med 2. blomstring, det er for sent på året. Ja min Ginkgo har det fint endnu, men vi har jo heller ikke haft det så koldt her.
      Kram

      Slet
  7. Fine farver, især din nyssa viser. Her havde vi vist ikke nattefrost, tæt på, men eftersom dahliaerne ikke er skvattet sammen...
    Sne er vi også sluppet for, men puh, det er koldt udenfor. Vi gik ned til et loppemarked idag - og jeg kunne godt mærke, at jeg nok skulle have haft pandebånd på, da vinden bed noget. En underlig fornemmelse med kulde, havde helt glemt, hvor ubehageligt det er at fryse.
    Kattene gider heller ikke rigtig ud i dag, de vil hellere ligge på klinkegulvet i gangen (Vi har gulvvarme) - det kan man jo godt forstå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Tak ja den Nyssa er så fin og i lang tid. Vi har heller ikke haft nattefrost, men sne, slud og hagl har vi haft fornøjelsen af, det lægger sig dog slet ikke. Ja koldt er det blevet, det er vigtigt at huske noget på ørerne.
      Helt forståeligt at kattene hellere vil være inde på klinkegulvet.

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Som en anden verden - Og sikke mange roser - rosenresli er super - og så er den dejlig stor og livskraftig!
    Her var der sol- men frosten holder fast til tirsdag hvor det bliver noget af et uvejr!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er nok anderledes end der, hvor du er. Jeg blev også glad, da jeg så, at der var blomster i Rosenresli.
      Det er vist det forkerte tidspunkt, du har valgt at tage til Sverige, men du plejer så vidt jeg husker ikke at være der så sent.
      Jeg håber du hygger dig deroppe, ja det gør du selvfølgelig.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Jeg nåede ikke at se TV2 så jeg har været ude, lige til det blev mørkt. Men må indrømme at det var lidt koldt i eftermiddags hvis man stod stille for længe.
    Fantastisk hvor smukt dine roser står :o) man ser nok at i gik fri af frosten.
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Godt du ikke så TV2 vejret, jeg synes også det var koldt og har ikke været så meget ude som dig.
      Ja ingen frost her, så jeg forventer også, at roserne kan fortsætte deres blomstring.
      Knus fra os

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja nogle steder var vintertid lig med sne, men jeg tror ikke at vi har fået noget (selv om jeg ikke har været hjemme) men først på formiddagen fik de sne nogle få kilometer herfra, mens vi havde solskin. Der kom noget slud i aftes da vi kørte hjem fra Horsens efter besøg hos Mogens’ moster og onkel. Hans gamle onkel på 90 er døende og vi måtte lige besøge ham en sidste gang. Det var lidt trist. Der kom også noget slud her efter vi var kommet hjem. Jeg heller ikke at vi har haft nattefrost her, og de lover heldigvis varmere vejr igen. Det er også for tidligt med kulde og sne :-)
    Ørkenbedet tager sig bare så flot ud. Smukke blomster på Himlens syv sønner.
    Ser ud til at du kan få meget glæde af Marie Curie endnu, hvis vejret arter sig.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nogle steder har de fået sne, vi har fået en del slud, men ikke noget der lagde sig. Trist med den gamle onkel, men han har forhåbentlig haft en langt godt liv.
      Ja vi gider ikke kulde og sne endnu, så lad os se om det bliver lunere tirsdag.
      Ja mon ikke der bliver flere blomster på Marie Curie, det ser jeg frem til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Tv2 og vejr, bha. Jeg har da været ude en stor del af dagen. Det er bare den rigtige påklædning det drejer sig om.
    Vi har haft minus 2en halv grader i nat, så der var et godt lag rimfrost på græsset i morges og is på vandet i trillebøren. Men ingen sne, det kunne ellers ha været sjovt.
    det er et spændende billede det med sol og mørke skyer, lidt dramatisk.
    Jeg skal vist have tjekket Rosenresli ud. Den ser fantastisk sej ud, højt oppe, og en smuk farve.
    hilsner Gunvor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var noget af en advarsel de gav i TV2 vejret, det var nu også koldt men ikke koldere end man kunne være ude - bare man lavede noget.
      Nå I har haft frost i nat, men ingen sne, her var det omvendt. Jeg elsker at tage dramabilleder med sol og mørk himmel.
      Ja men du må da have Rosenresli, min er nok 14 år gammel, den var længe om at komme ordentligt i gang, men den havde jo også en konkurrent i moreltræets rødder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Så flotte roser du fortsatt har! Det ser ut som du bor i en annen verden, ja. På tirsdag er det meldt et fryktelig vær her med snø og siden regn. Du slipper nok det :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja og de bliver forhåbentlig ved længe endnu :) Her skulle det også blive en del blæsevejr, men lige nu ser det ikke så galt ud. Der er ikke meget ved, at det bliver varmere, hvis det så skal blæse og blive uvejr.
      Klem

      Slet
  13. Her er dahliaerne faldet sammen - så nu handler det om at få dem pakket væk. I dag har det været bidende koldt, jeg er slet ikke nået ud i haven, for det er også næsten mørkt allerede. Må vist hellere tænde et par stearinlys for at holde humøret oppe med lidt hygge indendørs.

    SvarSlet
  14. Hej Aase
    Ja det har været trist og modbydeligt koldt i dag. I må så have haft frost, ja så er det med at få dahliaerne ind. Håber det hjælper med stearinlysene, jeg har brændeovnen lige bag mig, det er hygge nok til mig :)

    SvarSlet
  15. En väldigt höstvacker trädgård tänker jag. Idag ska det regna här och jag ska jobba men sen ska jag ta mig ut och få gjort ännu lite till. Hoppas du får det riktigt skönt i trädgården idag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet