mandag den 1. oktober 2018

Nyplantning og alpevioler

I anledning af 1. oktober har solen været fremme i dag, nå det er nu nok ikke derfor. Dette er morgenhimlen fra i dag.
Vi tager lige alpeviolerne først, til glæde for Lisbeth, håber jeg.
 her er de, man kan så ikke se, at det er i nordbedet
 der bliver flere og flere for hvert år, disse har jeg fået af Anne fra Nordfyn
 dem her er nogen jeg selv har købt til et plantemarked, tror jeg.
her er den sidste, jeg har fået af Anne, de kommer fint op, selvom jeg med skam må melde, at jeg glemte dem i potten. Nu skal de plantes.
Og så til nyplantningen. Som jeg skrev i går, fik jeg en idé til, hvad jeg ville gøre ved cameliaen fra Linda I.
 Staudebedet 26.9. her har jeg fjernet diverse sammengroede stauder, så der blev plads til noget nyt
 de to magnolia er plantet her og til højre cameliaen
 den står lige foran den egebladede hortensia, jeg håber, den kan klare sig i dette bed.
her er det set fra en anden vinkel, lige foran magnoliaen står R. Elsie Lee
den blev købt i foråret og plantet i hjertebedet, det gik slet ikke, så den blev flyttet, hostaen gravet op og delt, så nu er den mange steder i haven, også i det nye bed.
Her står i øvrigt en Eucalyptus, så må vi se, om den kan klare vinteren. Den blev købt i Billigblomst, da vi var til blogtræf hos Frk. Anemone.
i et andet bed blomstrer min brogetbladede Blåskæg /Caryopteris
 rose, græs og pavillion er et fint motiv
 her er det "nye" bed igen, Egebladet hortensia, Papegøjebusken og Himlens 7 sønner med Tulipantræet i baggrunden.
Flere af magnoliaerne sætter store frøstande i år.
 R. makinoi
Roserne:
 A shropshire Lad
 Aloha
 Cariad
 Darcey Bussell
 Ghita Renæssance
 Morten Korch
 The Generous Gardener
I går sidst på eftermiddagen fik vi en regnbyge, så her kommer billeder af roser med regndråber

 Audrey Wilcox
 St. Cecilie
 Ghita Renæssance
Jacques Cartier
Jeg var lige ved at komme for sent ud til solnedgangen, den er fra i aftes.
God aften 

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, alpefioler er så fine, og de lyser opp nå høsten. Her har de blomstret lenge, men de har kun stått i potter. St. Cecilie har en flott farge.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en af dine diller :) så du har mange, de er så fine.
      Også duften er god på St. Cecilie
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Morsomt hvis dine magnolier giver frø!
    Hvert år ser ud til at have sine roser - det er da vist nogen helt andre du viser i år end de der udmærkede sig sidste år?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige, gad vide om de bliver modne.
      Jeg er slet ikke færdig med at vise roser endnu, snart kommer der nye, tænker jeg. Jeg har jo også fået flere roser siden sidste år.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Jeg skal da lige love for at Kameliaen er kommet i smukt selskab :o) lige meget hvor du havde plantet den, så vil den få det bedre hos dig og jeg er glad for den nu får sine rødder solidt plantet i høneballehaven.
    Det er sjov at se de roser på bloggen som man lige har haft næsen langt nede i ;o)
    kæmpe knus til dig og Bent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja mon ikke cameliaen kommer til at stå godt der. Så kan du tænke på den her i Høneballehaven :)
      Ja det forstår jeg godt.
      Kæmpe knus til dig fra os.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Jeg blir helt glad af bare at læse overskriften idag. Alpevioler er jo en af mine yndlingsplanter :-) og lige nu står de efterårsblomstrene jo på det højeste. Elsker de små vækster.
    Det ser fint ud med nyplantningen og ja sommetider må man rydde op og vupti så er der plads til nyt. Eucalyptus, en spændende og meget smuk plante, så jeg håber da at den klarer vinteren.
    Så fine frøstande på magnoliaerne.
    Ja 1. Oktober har været en fin da, men det kan godt mærkes at der er gået en måned mere for der er ikke så meget varme i luften mere.
    Smuk solop og nedgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er jo også på grund af dig, at jeg har alpevioler i haven, de er så fine.
      Det var godt at komme af med de sammengroede stauder, nu blev der plads til noget nyt.
      Jeg er spændt på, om Eucalyptus klarer sig, men det burde den gøre, her bliver det jo ikke så koldt.
      Til aften blev det noget køligt, det er ved at være slut med at være ude efter aftensmaden.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det er altid godt at få nyerhvervelseri jorden , især med større ting synes jeg godt, det kan kræve en del overvejelser. Cyclamen graecum er slet ikke hårdfør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det, jeg er glad for, jeg fandt en plads til den, så må vi håbe, det er et godt sted.
      Tak for den oplysning, mon den kan klare sig i pavillionen i en potte?

      Slet
    2. Ja, hvis der er frostfrit.

      Slet
    3. Tak - det er der desværre ikke, men i vindueskarmen i et frostfrit rum så, for jeg kan ikke forestille mig, at det er godt at have den inde.

      Slet
  6. Tusind tak for billeder. Du har jo lidt flere kvadratmetrer at boltre dig på og det ser ud til at dine alpevioler står smukt i en skovbund, der er dækket af lidt bark o.l. Dvs at det ikke gør noget, at de forsvinder om sommeren :-)) Det er altså en skør plante. Men derfor også sjov at have.
    Fantastisk farve på himlen. Naturen er utrolig. Blå om dagen og knaldrød om aftenen...
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Lisbeth
      Ja jeg har nogle flere m2 end du har, alpeviolerne står i nordbedet, Bent har lige lagt lidt flis ud under rhodoerne. Nej det gør ikke noget, at de forsvinder om sommeren, så bliver man mere glad, når de kommer igen. Bladene er så flotte, jeg er glad for dem.
      I dag er himlen så ikke så blå, men det kan jo komme, hvis vi er heldige.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ja, bladene er megaflotte :-)))
      Desværre er himlen bare grå i dag :-(

      Slet
    3. Ja det er de.
      Her småregner det :( så hellere en ordentlig omgang regn, vi er ved at trænge igen.

      Slet
    4. Ja jeg har været i gang med vandkanden igen. Mon september har været mere tør end vanligt? Følger du med i det?

      Slet
    5. Jeg opdagede, at min store rhodo rex hang med bladene, så fik jeg vandet. Den dag talte jeg sammen, der var kommet 53 mm i september, men jeg ved ikke, om det er mindre end det plejer at være. Tørkeindekset ser ikke alvorligt ud, gult for både jer og os. Heldigvis er palletanken fuld, men jeg gider ikke rende rundt med vandkanden :(

      Slet
    6. Nemlig. Jeg lider af en slem grad af vandkandeallergi.

      Slet
    7. Ja sådan kan det gå efter en varm tøøøør sommer ;)

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Nu bliver jeg nød til at spørge dig, din alpeviol er det en speciel slags og tager du den ind til vinter. Jeg kan ikke have Alpevioler inde, men udenfor har de været gode, men jeg har altid haft dem i potter og ikke plantet ud og lige med et dør de med at årtiden går på hæld. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja det er en, der er specielt beregnet til haven, dem vi ikke kan holde liv i inde, kan desværre ikke klare vinteren.
      Søg på nettet, du kan købe den på Jespers Planteskole https://www.jespersplanteskole.dk/alpeviol-cyclamen-hederifolium
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Härligt, det känns ju så bra när sakerna faller på plats och växterna får sina platser. Camelliorna måste vara extra skönt att hitta bra platser till.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er dejligt, når man finder den forhåbentlig rigtige plads til en ny plante. Jeg har 4 camellia i forvejen, men dette sted har jeg ikke haft dem før, så det bliver spændende.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. åh hvor de søde de alpevioler. Jeg har en drøm-plan om engang at rydde det gamle rodedronbed og plante alpevioler, hundetand og sådanne småfolk der nemt forsvinder i mængden. men det ligger nu langt ude i fremtiden, der er andre anlæg der skal gøres færdig først. Din store om plantning tegne osse fint, glæder mig til at se billeder derfra til foråret. Havefolk bliver aldrig færdige med haven. Heldigvis.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de er søde alpeviolerne, det er så dejligt, når sådan nogle små nogle vil brede sig. Mon ikke sådan et bed, som du skriver om bliver svært at styre, det får du at se en gang. Ja det bliver spændende med det nye bed til foråret. Nej heldigvis bliver vi aldrig færdig med haven, vi kan altid finde på noget nyt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet