tirsdag den 23. oktober 2018

Blæsten går frisk

Derfor har jeg været ude og redde nogle af roserne, for en gang skyld plukker jeg ind.
De flagrer rundt derude, det er synd. Jeg har også plukket nogle af dem med stor knop i håb om, at de vil blomstre herinde, så jeg kan få dem at se. Det er især Chippendale og Comtessa.
 Akvarel (det er ikke nemt at tage billeder, når det blæser så meget, det gjorde det også i går)
 Aloha
 en af de nye havde en blomst Carolyn Knight
 Claire Renæssance
 Dixieland Linda
 Mia
 Trojka
også Iceberg og Chopin får vinden ind lige fra vest
to af  de nye roser blev plantet i hjertebedet, det er Carolyn Knight og Tea Clipper, håber de får lys nok der.
 Ebb Tide blev plantet i bedet, hvor tjørnehækken var
I går viste Marie sin Høststenbræk, jeg fandt min, den så lidt sølle ud, så den blev gravet op og delt i tre, to af dem kom i samme bed som Ebb Tide, den sidste kom i ørkenbedet.
 Den største af mine høstrøn er længe om at få farver, den lille har stort set tabt alle blade
Her er Viburnum sargentiana onondaga, den får også fine farver
 Blågranen jeg købte hos Anne Marie står stadig flot
 det gør cameliaen også
 Derimod er mine georginer ikke pæne i år
Aconitum har en fin blå farve, her står den sammen med min havefuchsia
Glimt fra haven i går:
 I ved jo, jeg er vild med nyssaen
 ja i det hele taget med pavillionbedet og de fine græsser

 de løvfældende i ørkenbedet

 Regnvandsbedet der er lidt rodet
 Nyssaen sammen med sumpcypressens grønne grene, snart er de brune, det er begyndt
 læhegnet
 også her, papirbarklønnen i midten står ikke specielt godt og stammen er for tynd, vi tør ikke at flytte den, den kommer ikke rigtig til sin ret her. Den har stået der i 8 år, der er for meget skygge. Måske kan I lige se solen skinner i det afskallede bark.
 også læhegnet - nu er det snart bøgetræernes tur til at vise farver
 i dag slutter jeg med
nordbedet, så I kan se hostaen i forfald.
Den lovede regn blev ikke til meget her, vi fik 6 mm tidligt i morges, alt for lidt. Hvor meget har du fået?
Fortsat god dag, vi ses igen torsdag.


24 kommentarer:

  1. Så har man set det med: Fru Høneballes buketter :-)
    Mine azaleaer ser ikke ud som om de får farve i år. Mærkeligt. Den ene havde for første gang nogen sinde fået meldug, så de blade visnede bare, og jeg har pillet dem af. De andre er stadig grønne uden antydning af rødt og gult og ser ud som om de også bare visner.
    Din lille Viburnum sargentiana onondaga har flotte bladformer og farver :-)
    Vi fik vist 8 mm. Blæs nu ikke væk.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja det er ikke hver dag, det sker, men jeg kunne ikke nænne, de skulle stå derude og flagre. Det er heller ikke alle mine azaleaer, der får farver i år, måske kommer det, der er en del i gang. Det er ærgerligt, at dine ikke får, det er jo det skønneste ved dem på denne årstid.
    Ja Viburnum sargentiana onondaga har flotte farver, men den er ikke så lille, jeg tog bare billedet for neden af den.
    I fik heller ikke meget, men lidt mere end os.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hold da op hvor det også blæser her hos os! Jeg har ikke så meget at redde derude, men jeg kan godt forstå du har lavet rosenbuketter :-) Det er vist om at nyde efterårsfarverne, for jeg skal da love for at bladene falder af i dag.
    God aften til jer!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det blæser også voldsom her hos os, jeg har lige været ude og tage et billede af solnedgangen, der kom et vindpust, så jeg knap kunne holde det lille kamera stille. Der er mange blade blæst af i dag.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja det kørte rundt for alle roserne på tynde stilke. Godt du kan bruge dem indendøre!
    Siken Carolyn Knight ligner Summersong, og ja det er det jo også - hvilken forskel ser du?
    Lad os håbe der er blade tilbage i morgen, det er nu flot!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja høje og med tynde stilke, det er ikke godt med den blæst, heldigvis står de flot herinde.
      Der er jo kun en lidt ældre blomst på Carolyn Knight, så jeg kan ikke sammenligne endnu. Er det den samme?
      Jeg tror Nyssa holder et par dage endnu, men der er mange blade, der er blæst af i dag, det går stærkt nu, det er trist.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja, selv her har det blåst meget de to siste dagene. Så godt at du har fått noe regn. Det er så tørt her at jeg er veldig bekymret. Det har kun kommet 9 mm med regn her i hele oktober!
    Så flotte rosene dine er, og godt at du kan ta de inn når de likevel ville bli ødelagt av vinden.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nå selv I har haft blæst. Den smule regn er ikke noget, vi har heller ikke fået regn i oktober, det er utroligt, at man skal bekymre sig om tørke helt hen i oktober.
      Ja heldigvis kan jeg tage roserne ind og nyde dem herinde. Jeg plejer jo at nyde dem ude, men det har ikke været tillokkende i dag, lige nu blæser over 13 m/s her.
      Klem

      Slet
  6. Så blev det da efterår! Vind i håret og vand fra oven. Vi har fået 10 mm. Blæsten er hård ved roserne, men hvor er de dog smukke! Også min iceberg blomstrer rigtig fint endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det må vi sige, nøj hvor det har blæst, regn fik vi så ikke så meget af. Det var hårdt at se roserne blæse rundt, men jeg tog kun dem, der hang med hovedet og blev rusket for meget. Dejligt vores Iceberg bliver ved.

      Slet
  7. En smuk række roser. Vi har fået ca 10 mm, måske lidt mere. Og en stiv modvind hjem, uhff.
    Den er sød den lille høststenbræk. Jeg har set den flere steder nu. Den ligner små stjerner på stilke. Og alle snakker om Nyssa træ. Det skal jeg da ha goggelet.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja på Sjælland fik I vist en del regn, hele 4 mere end os. Øv med stiv modvind hjem, det var ikke rart. Ja høststenbrækken er fin. Nyssa skal jeg også have googlet, det har jeg glemt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Nydelige buketter - og de dufter garanteret også. Det kan ikke være min stenbræk, du har set, for den er først ved at springe ud nu; men Ulla viste et par flotte eksemplarer, hun havde købt til en krukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja de dufter fantastisk. Tænk at jeg har husket forkert, nå din er ikke længere end min så.

      Slet
  9. I dag har jeg været på det årlige granlægningskursus i stiv kuling og regn. Her fik vi hele 15 mm, og det er meget længe siden sidst. Forstår godt du plukker ind i denne blæst. Jeg klipper løs i georginerne, både hjemme og på arbejde, for at få lidt glæde af dem før det er forbi.
    - Og ja, Marie har ret, det var mig der lige havde fået øjnene op for høststenbræk. Det er dejligt dine stadig lever og måske kommer til ære og værdighed igen.
    Nu er det da blevet efterår! Godt du får så mange fine fotos i kassen stadigvæk.

    Hæsblæsende hilsen fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det lyder ikke rart, og så fik i for en gang skyld regn, noget mere end os, ærgerligt at det lige var den dag I skulle på granlægninskursus. Ja det er bare med at klippe georginerne ligesom roserne, pludselig er det hele forbi.
      Ja så var det dig med høststenbræk, jeg håber mine vil gro på deres nye pladser i haven.
      Ja i dag har jeg ikke taget mange billeder, det var for svært i blæsten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Uha vinden er da gidt nok lidt for frisk til min smag. Jeg har ikke lige tjekket men jeg vil tro at vi nok har fået den samme regn mængde som jer.
    Jeg kan godt forstå at du har valgt at få nogle af roserne inden døre, det er jo trist at se på hvordan de kastes rundt i stormvejret, og det er nemmere at tage billeder når de står stille :-)
    Mange smukke kig i haven du viser og selv Hostaerne er flotte i deres forfald.
    Fortsat god aften, håber der blir bedre vejr imorgen.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja også for min smag, jeg har ikke været meget ude i dag. Jeg talte med Per i eftermiddag, han sagde, det havde regnet hele dagen, men det er så ikke hos dig.
      Ja det var godt at få roserne ind, jeg kan jo ikke nyde dem derude i sådan et vejr.
      Tak - ja hostaerne er også fine i deres forfald
      Tak i lige måde - ja lad os håbe det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hold nu fast for en storm, det hele det knager og brager heroppe på 4 sal hvor jeg sidder lige nu. Den skulle løje lidt af for natten men vi slipper viste ikke for vind i håret de næste dage ser det ud til.

    Smukke buketter du har plukket ind. Jeg er lidt pjattet med en af de nye du har købt, den er er lidt gylden brun i farven :o) jeg må vist lige have fat i den gode Anton :o)

    Jeg ved ikke helt hvor meget vand vi har fået her, men jeg tror ikke det er blevet tit ret meget.

    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det har været voldsomt her hele dagen, jeg kan godt forestille mig, at det er slemt på 4. sal.
      Ja de roser har det bedre inde i dag. Ja du må have fat i Anton, jeg så kun de samme roser, men måske kan han skaffe nogle flere til Rosenfeen :)
      Længere mod øst har de vist fået mere regn. Vi kunne godt bruge noget mere.
      Knus til dig.

      Slet
  12. Hej Lisbeth!

    Jag plockar heller aldrig in blommor i vas, tycker de är mycket finare där de står naturligt men jag förstår att du gjorde ett undantag. När vindarna mojnat finns det kanske inga blommor kvar.
    Inga starka vindar här de senaste dagarna men det är på gång enligt väderrapporterna. Vi fick 11 m regn, natten till igår, räcker inte så långt men man får vara tacksam för varje liten droppe som faller.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Jeg er enig med dig, de er finere derude, men ikke når de bliver blæst i stykker af vindens rusken.
      Ja hverken 6 eller 11 mm rækker langt, men vi må glæde os over, det vi får.
      Kram

      Slet
  13. Her stormer helt vildt altså.
    Blomsterne bliver rykket rundt og tager mange tangoer på en dag.
    Min finder man total læ. Så er der skønt.
    I går eftermiddags gav jeg mig selv et par timer fri.
    Jeg sad midt i solen og byggede en kæmpe kasse til en klatter rose.
    Jeg sad i bare ben og tæer. Midt mellem de visne blade. Det var underligt.

    Smuk dag
    Klemmer

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det blæser da ikke mindre i dag, det er slemt synes jeg. Læ var der ikke noget af her i går, så jeg sad ikke med bare ben, jeg kan godt forstå, du synes, det var underligt.
      Det lyder spændende med kassen til klatrerosen, mon ikke vi får at se, når den er færdig.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet