fredag den 19. oktober 2018

Motiverne og billederne står i kø

Men det bliver de ikke ved med, snart ligger alle bladene på jorden, jeg har nok at gøre med at rive dem ind i bedene, det giver heldigvis varmen, for nu er der godt nok en kølig vind fra vest.  Netop på grund af det kølige vejr, var der en flot solopgang her.
Forleden fik jeg en overraskelse


Der var knopper i min camelia, den er meget tidlig, sidste år blomstrede den i januar, ikke så godt hvis det er frostvejr. I år har en gren besluttet sig for at blomstre her i oktober, det skal den ikke høre noget for. Alle de andre knopper er nok først klar til januar, så det er lidt ligesom rhodoerne, hvor nogle har valgt at blomstre nu, igen får den varme sommer skylden.
Her kommer lidt glimt fra haven 


 

 Aster Marina Wolkonsky sammen med Nyssa sylvatica
her kommer lidt set ude fra vejen:
 der er næsten ildebrand
 Sumpegen har fantastiske farver i år
smukke farver på en gren fra samme træ
 Her er det blærespirea og bagved Sorbus dodong
 flere blærespirea/Physocarpus og Rhus/hjortetakstræ
 Rød Paradisæble
 Bærmispel/Amelanchier
 og rødeg
 stien bag haven ind til lågen
 blågranerne er så flotte der langs hegnet
kornellen der står midt i pavillionbedet
 det så sådan ud i 2013, der kunne man da se landskabet
Det kan man ikke  5 år efter :)
 forleden modtog jeg en pakke
fra Solbakkens Blomsterløg, som I kan se, var der en del hvide i mellem, de blev stort set alle plantet i det nye bed, hvor tjørnehækken stod.
Roserne:
 Frederic Mistral
 Ghita Renæssance
 Golden Celebration
 Mary Rose
 Morten Korch
og The Shepherdess
Nu venter jeg på, at flere roser skal springe ud, det går langsommere, jo køligere det bliver.
Jeg har allerede billeder til næste indlæg :) men det kommer først søndag.
God weekend

25 kommentarer:

  1. Ja der er ildebrand i træer og buske lige nu. solsorte og høns hiver nu bladene ud på stierne lige så hurtig som jeg river dem ind i bedene og under buskene, men så får jeg da varmen, det er godtnok blevet oktobertempertur.
    det er altså fine roser du har, mine har en blomst på skift i planterne.
    God weekend
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er utrolige farver, der er nu. Høns har jeg ikke, men solsortene kan sikkert godt klare det selv. Det er godt at rive blade væk, ellers fryser vi, så koldt som det er blevet sådan lige med et.
      Der er også nogle af mine, der skiftes til at blomstre. Jeg går og venter på nogle af dem med mange knopper, som er lige på spring, der sker bare ikke ret meget.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Ja, rigtig god weekend 😊 Ugen er gået uden at jeg har fået læst ret meget på bloggene, men hvor har jeg nydt dine billeder i dette indlæg. Din have gløder virkelig meget, det er ufatteligt smukt. Du må være helt overvældet når du går rundt i haven. Har du navnet på din bærmispel?
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja tak i lige måde :) jeg fornemmer en hvis travlhed hos dig, hvis du får tid, skal du gå tilbage og kigge, farverne er simpelt hen forrygende. Ja jeg er helt overvældet, og tager mængder af billeder, det kan vi jo ikke lade være med.
      Jeg har desværre ikke navnet, det var de første barrodsplanter vi købte for billig penge, der var ingen navne på. Jeg kan se, at Anne Marie har en søjlebærmispel, men hvor stor den er ved jeg ikke, jeg tænker, jeg ved, hvor I vil plante den, så er den nok for lille.
      http://www.loenbaek.dk/planter/amelanchier-alnifolia-obelisk.html
      Knus

      Slet
    2. Det kan du tro, jeg vil - se tilbage i dine billeder.
      Tak for tippet til Anne Marie.
      Jeg havde netop været på planteindkøb, da jeg læste dit svar. Det blev en bærmispel, men ikke den hun har.

      Slet
    3. Det er godt, når du nu er lige så vild med høstfarverne som jeg er.
      Selv tak - jeg synes især, det var godt, fordi den var søjleformet. Bærmispler kan godt være temmelig buskede, men nu har du købt, så vi får se.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, det går meget langsommere nu - til gengæld er de roser der kommer temmelig holdbare, vi får jo ingen regn heller.
    Sjovt med din kamelia - og der er jo ingen frost i udsigterne!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige, men fordelen er, at de holder længere. Jeg kunne ellers godt tænke mig noget regn, vi er vist mange, der trænger.
      Jeg blev meget overrasket over cameliaen, mon ikke den holder noget tid.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja der er nok mange smukke motiver lige nu, men desværre går det den forkerte vej nu. Jeg syntes at bladene falder hurtigt nu og det ser ud til at vi får noget mere vind i næste uge. Heldigvis holdet roserne så det længere nu, så det ene må opveje det andet.
    Det er flot med Camelia i blomst, gad vidst om jeg får blomster i min i denne omgang. Der har jeg ikke været særlig heldig.
    Nyt bed Ja så må der handles og hvidt passer jo altid ind uanset hvad du ellers har tænkt at bedet skal indholde.
    Idag kunne det mærkes at det er blevet koldere og sol så vi kun imorges. Jeg snakkede med min mor og hos dem var der rim på tagene i morges, så koldt var det dog ikke her. Vi må nok vænne os til at vi skal have lidt mere tøj på nu. Tror jeg starter med at få nogle strømper på :-)
    Rigtig god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er smukt nu, men du har ret, det varer ikke længe, især ikke når vinden tager til i næste uge. Jeg har i hvert fald strømper på og vinterjakken er fremme om morgenen, når jeg lufter hunde.
      Ja det er spændende, om du får blomster i din camelia i år, det må vi håbe. Denne her var i hvert fald en overraskelse.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Ildebrand i planterne (inkl. Nyssa)... Selv himlen er i flammer hos dig. Flot, flot, flot er det :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  6. Tak Lisbeth
    Ja på den måde kan vi godt lide ildebrand :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  7. Kameliaen er en fin kontrast til de gyldne farver, du viser.

    SvarSlet
  8. Nu er der ingen tvivl mere. Efteråret er over os.
    Man kan se det på blade (alle naboens ligger i vores garage) og farverne over alt. Ildebranden.
    I går morges var der frost på alle tage så langt øjet rakte.
    Jeg har også modtaget løg fra Solbakken. De er så fine. Har bare ikke lagt dem endnu. Har ikke helt tiden.....
    Men har så bestilt 200 løg et andet sted fra. Tror de droppede mig. De har sendt en forkert ordre. 30 sorte tulipan løg. Ikke lige min farve. Det er alt.
    De vil ikke sende den afgivne ordre. Som jo alle er hvide :( Er virkelig træt af det.

    Den må ryge i pyt skuffen.
    God weekend

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det må vi indrømme, efteråret er over os, vi har dog ingen frost set, det er kun jer i Jylland.
      Ja løgene fra Solbakken er fine. Men ærgerligt du fik nogle med forkert farve, det er stor forskel på sort og hvid :) Det må være et underligt sted, du har handlet, hvis de selv har lavet fejl. Godt du har en pytskuffe.
      Tak i lige måde

      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Ja, nog glöder din trädgård, bilderna från utsidan av stängslet är ju som att titta in i en sagovärld. Jag gissar att många som passerar förbi stannar till i stum förundran över detta höstliga skådespel som er trädgård bjuder på.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja der er fantastiske farver ud og indenfor i haven nu, men der er ingen, der står stille og kigger ind, jeg kan ikke forstå det.
      Kram

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Det er sjovt som det hele har skiftet farver siden vi var der :o)) jeg har lige læst op på dine indlæg men svarer kun lige på det her. Det gode vejr er blevet udnyttet til fulde i kolonien, så der har ikke været så meget tid til at blogge.
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der er sket rigtig meget, siden I var her, der er mange flere smukke farver nu. Det glædet mig at du har læst op på mine indlæg, det er fint med bare en kommentar her. Jeg har fornemmet, at du har haft travlt, haven skal jo passes :)
      Knus til dig.

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth

    Flotte farger hos deg! Dodong er jo bare helt fantastisk. Spennende med din camellia. Får håpe at den vil blomstre igjen siden.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja den er fantastisk. Den skal nok blomstre igen siden, men måske bliver blomsterne knap så flotte 2. gang.
      Klem

      Slet
  13. Godt du skyder løs mens de flotte farver er der. Sumpegen er jo helt fantastisk i år, og hegnet med de blå pauser af gran ser dejligt ud. Sjovt at se hvor meget alting vokser på bare 5 år. Det giver jo håb her hvor vi lige er startet.
    Busken med de vandrette røde grene på billede 5, er det en Cornus?
    Dejlig kombi med den mørklilla Asters og de gule blade. Lige i øjet!

    Hilsner fra Ulla
    - glæder mig til flere billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg kan bare ikke lade være med at skyde løs, så godt du nyder billederne. Jeg nyder hvert et motiv, det er utroligt smukt i år. Ja glæd jer, pludselig er der gået 5 år, og jeres er også vokset godt.
      Billede 6 må det være, det er papegøjebusken, den er fantastisk og holder meget længe på bladene, længere end tulipantræet.
      Ja det er bestemt en god kombi, jeg har taget flere billeder af den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet