fredag den 12. oktober 2018

To nye bede!!!! (næsten)

Åh ja er det da ikke et fantastisk billede :)
Nå men nu til arbejdet og bedene:
 Bent fik sved på panden
da han skulle grave tjørnene op, han måtte opgive at grave rødderne op, heldigvis havde han god hjælp af sin bajonetsav. Nu er der et fint stort bed her. Mere om det når vi når lidt længere med det.
Det andet bed er
påskebedet
 som på denne årstid ser forfærdeligt ud - mængder af kvikgræs
i dag har jeg arbejdet ihærdigt med at fjerne alt kvikgræsset. Bedet er bag pergolaen
Jeg gjorde flittigt brug af min ringhakke, en fantastisk opfindelse til så meget kvikgræs. Bedet var meget tørt, den næste tid vil jeg bruge på at luge mere kvikgræs op, når vi får noget regn, vil jeg plante nogle af mine overskudsstauder og hostaer i bedet, således at ukrudtet får kamp til stregen.
Det stykke jord er faktisk ikke vores, men hører med til skoven ved siden af. Jeg tror nu ikke, at ejerne vil forlange at få stykket tilbage, men Bent bryder sig ikke om, at jeg sætter dyre planter der, når det ikke er vores jord.. Kønt ser det ikke ud, nu fik jeg så den idé, altså endnu et nyt bed :)  Det kan kun blive bedre.
 Aronia i læhegnet
 Sofia Renæssance
Skoven står flot nu
 med R. luteum
 også sumpegen får fine farver (Quercus palustris)
 Tretorn/Gleditsia Sunburst

 det smukke tulipantræ/Liriodendron
og tyrkisk løn/Acer cappadocicum
 Aronia
 igen og igen
 Paradisæble
rød paradisæble
Roserne:
 Blue Perfume
 med dugdråber
 Charles Austin
 Clarét
 Elaine Paige
 Ghita Renæssance
 Giscard d´estaing
Mia
Til slut samme solnedgang fra onsdag aften, men et andet billede :)
Rigtig god weekend - jeg skal igen på tur og svarer sandsynligvis ikke på kommentarer før lørdag aften.


28 kommentarer:

  1. I har godt nok mange smukke høstfarver i jeres have! Det er altså værd at tænke ind når man anlægger en have (og det gør jeg jo igen og igen ;-))
    God tur!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det har vi, jeg glæder mig til at nyde dem i morgen. Husk endelig at få høstfarver ind i din nye have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Så flotte farger det er hos deg nå. Røtter er ikke enkle å få opp, nei. Det er hardt arbeide. Flotte roser og solnegang.
    God weekend, klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er rigtig fint. Ja det er hårdt arbejde med rødder.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  3. Det nye bed ser da ud til at have en ret god størrelse. En cirkelhakke har jeg også, men jeg har aldrig lært at elske at bruge den. Måske har jeg for lidt senegræs, der skal bekæmpes😋 Ukrudt er der nu ikke mangel på, men jeg bruger helst den lille kultivator, og Sørens foretrukne redskab er en almindelig hakke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det bliver egentlig større end vi regnede med. Jeg er vældig glad for min cirkelhakke, men sådan er vi forskellige. Før den brugte jeg også et hakkejern.

      Slet
  4. Espectaculares sus fotos y lo que en ellas se ve, buen día. Saludos afectuosos.

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth

    Hvis man ikke lige vidste det skulle man tro det var barnedåb det gjaldt.
    Supergode efterårsbilleder, flotte farver - sikken heldige vi er i år!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej ikke flere barnedåbe nu, men jeg var da sammen med familien, store såvel som små.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth og Bent
    Hold nu op hvor i to er seje, der er ikke noget at sige til Bent fik sved på panden med den kæmpe rod.
    Smukke efterårsfarver og dine roser er da så smukke.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ikke mere seje end dig, men det var nogle store rødder, derfor måtte han bruge bajonetsaven.
      Tak for det - ja der bliver flere og flere smukke efterårsfarver og roser.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja men dog hvor I flagrer, men der er jo også andet end haven der skal passes.
    Det er bare nogle fantastiske efterår billeder du kan fremvise for tiden, de er bare så smukke med de vidunderlige farve spil.
    Det blir vidst også meget godt med en fridag efter det knokleri i har haft gang i. Ja kvikgræs er bare noget sejt noget at komme af med og tjørnehækkens rødder kan da tage pusten fra enhver. Godt gået begge to.
    Dagens rose må være Blue Perfume, så smuk.
    Rigtig god weekend til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er kun mig, der har flagret denne gang, Bent ville hellere være hjemme. Ja efterårsfarverne er smukke, jeg glæder mig til at se dem i morgen.
      Fri og fri - jo på en måde, det hører I mere om i morgen.
      Ja Blue Perfume stod smukt i går.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Lækre efterårsfarver. Stakkels bent, en megarod og fuld sol. Så får man da sved på panden. Godt gået af ham.
    Hvis I har brugt det stykke jord i mange år,, er der så ikke noget der hedder at ha vundet hævdt på stykket?? kvikgræs er noget en vis mand har skabt, ligesom skvalderkål.
    Du viser det ene skønne solnedgangsbillede efter det andet, herlig.
    God weekend
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var hårdt for Bent, men bajonetsaven hjalp.
      Jo det med hævd har jeg også tænkt, men det går Bent ikke med til, sådan noget kan man ikke. Ja kvik og skvalderkål er noget fanden har skabt.
      Også god weekend til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Så mange dejlige efterårsfarver :-))) Forhåbentlig når Bent at nyde dem, når han ikke står med enden i vejret og fjerner kæmpestore rødder ;-)
    Rigtig god og velfortjent 'fridag' til jer begge.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jo Bent nyder også de dejlige farver, men han er ikke så henført som mig.
      Tak for det
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Mon ikke både du og Bent fik sved på panden. Selvom man har de rigtige redskaber kan kvikgræs godt være ret så genstridig.
    Hvor må I nyde alle de smukke høstfarver, der er i jeres have.
    Hav en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Jo vi kunne i hvert fald godt holde varmen, men det gik nemmere med kvikgræsset end jeg havde regnet med, det er jo også stadig i jorden.
      Du kan tro vi nyder de smukke høstfarver, jeg glæder mig til at se dem i morgen igen.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Härligt med nya idéer och nya planteringsytor :)Många och väldigt vackra höstfärger som ni har nu - vackert.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er herligt med smukke høstfarver og nye steder at plante.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Et bed med overskudsplanter er helt klart at foretrække femfor kvikgræs.

    SvarSlet
  13. Når du får idéer til (næsten) nye bede hele tiden, så keder I jer jo ikke. Sikke et job I har kastet jer ud i nu. Og hvad skal der mon være der hvor Bent har gravet tjørn op?
    Kan godt smile lidt af din måde at få endnu mere have, ved at inddrage naboens skov også. Og du må jo have mængder af planter der kan deles og ganske gratis forsyne dit påskebed med konkurrenter til kvikgræsset. Det er vist bare at klø på.

    God arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej vi keder os aldrig, heldigvis. Vi er ikke helt færdige med planlægningen af det bed, men er begyndt at plante lidt der.
      Påskebedet var faktisk noget af det første, der blev plantet til, selvom det ikke er vores, naboernes skov er længere inde bag hegnet. Ja der er planter nok til bedet, men det ville være dejligt med noget/meget regn først.
      Tak i lige måde :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Åh, ja det første billede er virkelig en perle - ja, de andre høstbilleder også. Efteråret i år er da noget af det smukkeste :)
    Det var en ordentlig tørn med kvikgræs og opgravning af træer.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er et meget smukt efterår, jeg har nye smukke billeder klar til i morgen.
      Ja da var vi flittige :)
      Knus

      Slet