mandag den 8. oktober 2018

Solskinsbilleder fra søndagen

I dag har vi stort set ikke set noget til solen, syd for os har der, så vidt jeg kunne se på DMI været noget mere solskin. Det har blæst i dag og været gråt og kedeligt, det må vi tage med.
Her kommer billederne:
 På morgenlufteturen tog jeg dette billede
Ved 8 tiden gik jeg ud og tog billeder i haven:

nøddegangen, desværre har der ingen nødder været i år, de udviklede sig ikke på grund af tørken

 Stammen er fra sumpcypressen til højre for den står to røde grønkålsplanter :)
 aronia
 Tilia cordata Winter Orange i midten
 R. Whitethroat

her er et billede fra 2015
og her samme sted i går
 Skæbnetræet/Clerodendrum og Fasanbusken/Leycesteria formosa


 Acer tegmentosum
 Rødegen har nu fået smukke farver, vi har 3 i skoven
 R. Arpege fanger blikket
 her er det R. schlippenbachii der har fået høstfarver, den har til gengæld nydt godt af tørken, den har fået mere vand end den plejer :)
Roser:
 Britannnia
og en stribe røde roser
 Chartreuse de Parme
 Elaine Paige
 Hot Chocolate
 L.D. Braithwaite
en potterose
 Morten Korch
 Chopin og Silver Cloud står så fint i bedet ved pergolaen
 Tamara
 Winchester Cathedral
 Zonta
I går fik jeg solnedgangen med, da jeg gik en tur op til Bertels Bakke, her hjemme fra kan vi ikke se den mere, slet ikke i dag hvor der ingen sol er :)
God mandag aften

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det ser virkelig ud til at have været en super dag!
    Her var der også sol men kun max 6,6 og rimfrost der blev liggende der hvor der var skygge.
    Flotte billeder

    Hot Chocolate er jo favoritten idag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var en fin dag, dobbelt så varmt som hos dig.
      Tak for det, Hot Chocolate - ja selvfølgelig.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Det er nu dejlig efterårsfarverne kommer frem. Det er tegn på planterne er klar til at gå i hi. Men jeg er altså lidt bekymret for de sæsonforvirrede. Mine sommerhyacinter var stortset væk i sommers. Nu er de kommet med fine store grønne blade og sørme om der er 2 der e ved at ville blomstre. De når da ikke at samle saft og kraft i løget.
    Jeg håber jeg kan bygge et nyt bed op til vinter. Der vil jeg have odyssous og Hot Chocolate,, i første omgang. ,,,, Nåe nej de to farver matcher vist ikke så godt sammen. det er vinterdrømme. hihi
    hilsne Gunvor.


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er helt som det skal være med efterårsfarverne, men jeg kan godt se, at dine sommerhyacinter er noget forvirrede, det bliver spændende, om de blomstrer næste år.
      Du må sætte noget imellem de to roser, for farverne er vist ikke gode sammen, vinterdrømme er ellers gode.
      hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte roser med regndråper på! Stor forskjell fra 2015 og til nå :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak - ja der er sket meget på de 3 år :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Man skulle længere syd på end Nordfyn for at de har set solen, for vi har ikke set noget til den her. Det har så ikke blæst så meget her så vi har nok ligget lige midt imellem det gode og det dårlige :-)
    Nøddegangen er så fin, men lidt ærgerligt at sommeren har ødelagt udbyttet.
    Det har sørme groet noget på 3 år hvis du ikke lige skrev det så ville jeg da ikke ha’ lagt mærke til at billederne er taget samme sted.
    Smukke roser, Hot Chocolate er stadig hot :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nå I fik ikke solskin, godt I slap for blæst, det gjorde vi ikke.
      Ja det var ærgerligt med nødderne, når jeg nu så godt kan lide dem. Heldigvis har jeg i stedet adgang til at samle valnødder.
      Ja det er groet ret godt på de 3 år.
      Ja hot det er lige, hvad den er :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Her kom solen frem henad eftermiddagen, men varmt blev det ikke. Jeg fik ryddet en plads i vildnisset til en ny kompostplads og klippet noget hæk, temperaturen var perfekt til arbejdet.
    Og så kom de lovede solbilleder, som atter giver indtryk af en masse liv og udvikling selvom vi snart er midt i efteråret. Fint du stikker nogle ældre billeder ind imellem. Så kan man få et godt indtryk af hvor hurtigt træerne vokser til.

    Tak for dejlige indtryk igen!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Godt I fik lidt sol, du var åbenbart tilfreds med at det ikke blev for varmt, du har da også fået lavet en del.
      Ja der sker stadig noget i haven, i hvert fald skifter farverne. Når man selv lige har plantet, er det rart at se, at træerne vokser så hurtigt.
      Selv tak for fin kommentar.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Nøj, så flotte solskinsbilleder med efterår på 👍

    SvarSlet
  7. Planterne er vokset godt til siden 15, men ellers ser det ikke ud, som om I har lavet noget om. De kan I jo ellers godt finde på:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er de, lidt har vi nok ændret siden, men det er ikke det store lige der. Ørkenbedet er blevet mere trimmet, kan jeg se :)

      Slet
  8. I har flotte høstfarver på Samsø. Jeg kan godt lide din nøddegang, det må være dejligt at gå der. Blot lidt ærgerligt, at høsten udeblev i år, men den bliver nok ekstra stor til næste år.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det har vi, nu har jeg også bevidst købt træer med høstfarver, derfor er der mange farver nu, det er min yndlingstid.
      Nøddegangen er ret mørk, men det er der jo ikke noget at sige til. Jeg synes desværre ikke, den har givet meget de sidste år, selvom vi beskærer jævnligt
      Hilsen Lisbeth

      Slet