torsdag den 25. oktober 2018

Asters og roser

Nemt er det nu ikke at tage billeder i dette blæsevejr,  men det lykkedes mærkværdigvis forleden dag, for det har da snart blæst i mange dage.
Som de fleste ved er jeg ikke så vild med nogle asters, dem der breder sig uhæmmet med udløbere, men nogle har jeg dog anskaffet mig på det sidste
 Aster Marina Wolkonsky er jeg rigtig glad for, men den får bare ben, så den skal stå godt gemt mellem andre stauder
 denne her glædede jeg mig meget til at se blomstre, men dette er åbenbart blomsterne, navnet er Anne Leys
 det her er en af dem, der breder sig en del, men jeg kan vældig godt lide farven, resten af  dem magen til er stort set luget op, men de skal nok komme igen næste år.
 denne har et sjovt bladværk Tataricus jindai
 her er den med blomsten, den er nu meget sød
den sidste jeg vil vise jer har jeg byttet mig til med Frede, den har en fin farve, men navnet kender hverken Frede eller jeg.
 Japansk Blodgræs er rigtig flot der i solen
Ja det er hele haven, lige nu skinner den flot fra en blå himmel, men træer og roser bliver rusket godt og grundigt.





 Rudbeckia blomstrer videre, når bare jeg klipper de visne af
 Her er Himlens 7 sønner´s blomster blevet grønne, jeg holder øje med dem for at se, om de snart får den rødlige farve.
En lille japansk ahorn har fået gyldne farver, så lægger man rigtigt mærke til den
 Nyssa sylvatica var flot endnu den 22.10., men bladene er ved at falde, der er dog billeder til et par dage endnu.
 Sumphibiscussen er ved at se lidt sølle ud, men der er 5 pæne knopper endnu, den har holdt længe
 Sydbøgen/Nothofagus antarctica har også fået høstfarver nu
Roserne:
 Audrey Wilcox er endt i vasen nu
 Ghita Renæssance
 Mandarin
 Mary Rose
 Sissel Renæssance
her ved pælen i det gyldne bed gror tre roser: Crownprincess Margareta, Alchymist og Teasing Georgia, alligevel kan de ikke dække pælen, så nu er Austin rosen Leander, som jeg købte i lørdags også plantet der, det må da snart hjælpe.
 Grace
 Gräfin von Hardenberg
 Westerland
 Zonta
til sidst Mme Alfred Carriere gad vide hvor længe hun kan klare den volsomme vind, jeg tror ikke, det er godt at lade hende blive så høj, den er meget voldsom og blomsterne ser vi næsten ikke så højt oppe. Hvad mener I andre (måske især Alice) nu ved jeg, du kan kommentere :)
Jeg slutter af med den fine solnedgang fra tirsdag aften.
Stormende hilsener med ønsket om en god aften. 

19 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flotte asters du har! Fargene på de er så fine. Godt med noe som blomstrer fortsatt, og du har jo også alle dine fine roser. Audrey er helt nydelig.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak ja disse er flotte endnu, det er rart, selvom de er ved at blæse omkuld sammen med roserne. Ja det er en køn rose.
      Klem

      Slet
  2. Det er vist alle asters store fejl,, de bare ben. Jeg har et par stykker der ikke er så høje, selv de får bare ben. Men de er sådan et farve pust om efteråret at jeg ikke vil undvære dem.
    Dine roser er da osse et farveflor endnu. Mine er liige ved og næsten, og der loves nattefrost, av av.
    Det er stadig nogle smukke vuebilleder( hedder det det) du kan tage i haven, mange farver, selv hostaen i baggrunden af din rudbecia.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja der er rigtig mange asters, der har grimme bare ben, men det må vi tage med, hvis vi vil have farverne, og det vil vi gerne.
      Roserne er næsten på deres højeste på denne tid af året, men vinden er ikke god for dem og heller ikke nattefrost.
      Tak ja det må være noget i den retning, ellers kan vi kalde det oversigtsbilleder, det er pæredansk :) når solen skinner, kan jeg godt tage fine oversigtsbilleder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jeg synes mine asters har ok ben - men ja blomsten den sidder jo i toppen;)
    Roserne ser da super ud - nogen hænger men på en ok måde, ikke ned i græsset...
    Vinden bliver vist vor følgesvend de næste dage, men den blæser en masse varme op til os:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja mine asters har visne ben, det er ikke så kønt :)
      Ja de fleste af roserne har klaret sig nogenlunde, dem er bøjer mod græsset kommer ind.
      Ja vinden må vi finde os i, her kommer vist først varme i næste uge.
      Tak i lige måd

      Slet
  4. Hei lisbeth.
    Flotte asters, skjønner at jeg må utvide sortimentet litt, tataricus jindai var bare søt:-)
    Ser dere har mye løv igjen på trærne. Her har vi hatt mange frostnetter, og mye vind, så det er ikke mye igjen.
    Takk for en fin hagevandring/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja de nye asters er flotte, det er rart at prøve noget nyt.
      Ja vi har stadig lidt løv på nogle af træerne, mens andre er bare. Men frost har vi ikke haft, så der er lidt tilbage endnu trods den megen blæst.
      Selv tak fordi du var med.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Sikken en sjov asters, den grønagtige ;-)
    Og hvor er Mandarin-rosen smuk.
    Godt med panoramabilleder af haven - og endnu en fabelagtig solnedgang.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er meget speciel, jeg kan ikke finde ud af, om jeg kan lide den :) det har skuffet mig noget, at der ikke kom farver.
      Mandarin rosen er en fin lille sag, købt i Netto :)
      Tak skal du have - panoramabilleder lyder flot :) solnedgangen var fantastisk.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Asters og roser ja de er begge flotte indslag i haven lige nu, og de er ganske kønne de asters du har. Den “grønne” er lidt spøjs :-) har siddet lidt og kigget på den og kan ikke rigtig blive enig med mig selv om jeg kan li den, men det er om ikke andet en man ikke ser i alle haver. Det er et plus i sig selv, og jeg tænker at den vil være rigtig fin at bruge i buketter.
    Ja måske Sumphibiscusen ser lidt sølle ud, men vejret har da heller ikke været god ved den. Her har det også blæst mere end rigeligt, men det har holdt nogenlunde tørt med sol, men den varmer nu ikke meget, heldigvis er der ikke noget galt med solnedgangen, den er smuk.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja asters og roser og vinterasters er det vi kan nyde nu. Jeg synes også den grønne er spøjs, jeg tror jeg må have set et andet billede af den, siden jeg købte den, havde set den som min ser ud, havde jeg sprunget over :) men det kan da godt være, at jeg skal prøve den i buketter, tak for tippet :)
      Ja sumphibiscussen er ved at være sølle, men den har nu gjort det godt i år. I sådan et blæsevejr er der ikke meget varme i solen, det var godt nok også koldt at tage billeder af solnedgangen, men godt jeg gjorde det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth!

    Jag är väl heller inte så förtjust i aster, många får långa och kala stammar och klarar inte att stå för sig själv, speciellt inte om det varit torrt. Men jag har en gammal aster som inte blir så hög och visst blir man glad över den sena blomningen när det mesta i trädgården tackat för sig.

    Fin solnedgång över Samsö!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Så er jeg ikke ene om ikke at være begejstret for asters, mange af dem får nemlig grimme ben, især i år har det jo været tørt, så de er ikke så kønne. Men de giver fine farvepletter, hvis de altså ikke er grønne som den ene af mine.
      Ja det var en flot solnedgang
      Kram

      Slet
  8. Nr 2 Asters har jeg også men har heller ikke navnet. Jeg har fået min af en veninde og tror den er ude fra Staudestedet, så prøv evt. at smide billedet i staudegruppen og se om Anne ser det og svarer. Den bliver ikke anderledes end på dit billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rita
      Det vil jeg da prøve. Lene har skrevet til mig på fb, at hun har navnet og vil skrive det til mig, så jeg ser lige, om hun husker det, ellers kan jeg skrive til Anne.

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Høstasters kan man bare ikke undvære her om efteråret, synes jeg, men du har ret i, at nogle sorter breder sig uhæmmet, og dem har jeg en del af:( Hvor er det imponerende at se, at du stadig har så mange smukke roser. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Nej det giver fine farver her sent på året, men de er stride til at brede sig, det er træls. Jeg regner med at kunne vise roser længe endnu, men de tager jo lidt skade af vinden.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Den första astern, Marina... , var så vacker med sin mörkt blåvioletta färg :) Visst vill de breda ut sig men jag odlar de ändå. De ger underbara färger nu när det mesta annat gett upp.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet