onsdag den 20. januar 2016

Januar og arkivbilleder

20 dage er der gået af januar, og der er stadig langt endnu, inden vi skifter måned. Januar er godt nok en meeeeeget lang måned, godt det bliver lysere dag for dag.
 Vi har set lidt til solen i dag, det var flot med de mørke skyer i baggrunden
her et helt fint billede ind til den gamle del af haven gennem portalen
Det var begyndt at blæse, så Bent fik travlt i formiddag
nu må vi se, om det hjælper noget, men han har gjort det godt, så det gør det nok
min påskeklokke er glad for, at jeg har puttet den lidt, den står flot endnu, men vi har det jo heller ikke så koldt.
 i går fik jeg billede af fugle i solen, billedet er taget udenfor
dette her er ikke helt så godt, det er taget indefra, man man kan da se 3 stillitser
Der blev ikke nogen solopgang, heller ikke rigtigt nogen solnedgang, men her et billede af den lave sol på marken foran huset.
Hvad skal temaet nu være? Jo jeg har tænkt mig at starte på alfabetet i år igen. Denne gang bliver det anderledes. Først nogle forskellige planter træer eller stauder, dernæst rhodoer og til sidst roser, så er der lidt for enhver smag, håber jeg. Vi starter med A
 Abelia Edward Goucher
 Acer palmatum Bloodgood d. 29.4.15
Acer shirasawanum Aureum 5.5.
 Acer tegmentosum 21.4. Som I kan se, varer det ikke så længe nu, det er da lidt opmuntrende her i denne lange måned.
og akelejer sammen med forglemmigej 30.5. en af de sene akelejer
 R. Alexis en sommerdag, den blomstrer først hen i juni 14.6.
 Denne her er en krydsning i familie med R. ambiguum, den blomstrer tidligere 14.5.
R. America 27.5., i baggrunden ses paradisæbletræerne
og til roserne
 A Shropshire Lad 28.7.
 Abraham Darby 1.7.
Acapella 9.7.
og 20.9.
Forleden ryddede jeg op i mine havebøger og fandt denne her, som jeg vist ikke har kigget meget i.
 Den har jeg nu studeret med meget interesse

Jeg bemærkede især Callicarpa (glasbær), de skal vist beskæres en del, det er der nok flere end mig, der kan have brug for at vide. Derfor deler jeg, håber I kan læse det. Tryk på billedet, så er det måske muligt at læse teksten.
I må have en god dag.

33 kommentarer:

  1. Lækker Akeleje som slet ikke ligner nogen af dem jeg har...hvis jeg husker ret.
    I år synes jeg bare at januar er spurtet af sted..jeg kan slet ikke forstå at det allerede er den 20.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det er en fin akeleje, jeg tror, det er en jeg har fra Ulla. Godt du synes, at januar er gået hurtig, det synes jeg ikke, kan du nok høre.

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth

    Jamen det er da fint med A!
    Hele artskomplekset omkring R. ambiguum er spændende!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er lidt af hvert under A.
      Ja det er ret spændende med R. ambiguum.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. A er en flott bokstav. Du har nok mange flotte på den bokstaven. Januar er en laaang måned ja, det virker i alle fall sånn. Takk for tips om Calicarpa og beskæring!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har vist meget under A, har ikke tjek på det hele endnu, tager lidt ad gangen.
      Selv tak.
      Klem

      Slet
  4. ja... kulden bider fra sig endnu ;) ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja men nu er det snart slut, så må vi se, hvor længe det varer :)

      Slet
  5. Igen dejlige billeder du viser.
    Jeg venter efter forår...

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth
    Ja januar er en uendelig lang måned, og det er som den bliver længere for hvert år der går ;)
    Fint med en alfabetisk gennemgang, du har jo så meget fantastisk at vise frem, så jeg nyder de skønne gensyn.
    Her skinner solen fra en skyfri himmel og det er helt fantastisk smukt derude ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Godt du forstår mig, du har ret, den bliver længere og længere for hvert år, jeg synes ikke sådan, jeg har tænkt over det før, men i år er det slemt.
      Dejligt at høre, at du kan lide gensynene, måske er der også noget ind i mellem, som I ikke har set.
      Solskin igen hvor er du heldig, her er det gråt, vi havde ellers flot rim til morgen, solen kom bare ikke igennem, så jeg må nøjes med billederne fra den anden dag.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Du fik da nogle fine billeder af haven og af Bent på arbejde.
    Det er en fin Akeleje du har, og en fin blomst i R. Alexis.
    Ja, det er dejligt det er blevet lysere, det synes jeg godt man kan mærke især når vi har sne med ind over.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det blev vist ok billeder.
      Ja nu skal du til at nyde rhodobilleder, det har du nok ikke noget imod :)
      Så skønt at det er blevet lysere, nu kan vi rigtigt mærke det, ja især med sneen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth. Skønne billeder og farver af både fugle og blomster. Dejligt at vinteren giver os mulighed og tid til at kigge lidt nærmere på de fugle, som vi fodrer. Men og så glæder for øjet i både akelejer, rodoer og roser. Jeg er vild med dine farver, hvor er det godt, at se den mangfoldighed du har i haven. Mojn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Tak skal du have, ja vi ser mere til fuglene om vinteren, i hvert fald på en anden måde, det er sjovt nok. Dejligt at høre, at du nyder mine billeder, der er meget forskelligt i min have.
      Mojn :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Godt Bent fik "hanket op" i træet - håber det går.
    Dejligt med besøg af hele tre stillitser på foderbrættet samtidig, kan du ikke sende nogle af dem her over til mig ;0) jeg elsker dem.
    Jeg har lige købt to glasbær her i efteråret, og på den medfølgende mærkat var der et symbol af en havesaks med en streg over - det er da så yderst misvisende.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja det var godt, Bent kom i gang med at hanke op i træet, jeg tror på, at det nok skal gå.
      Vores stillitser får du ikke :) vi ser dem heller ikke så tit. Skovspurve og mejser er det der er mest af her.
      Jeg blev også overrasket over, at der skulle klippes i glasbærene, det havde jeg ikke regnet med. Jeg har haft mine 3 år, det er stort set ikke vokset, så nu må det prøves. Marie har jo en kæmpe stor flot busk. Jeg håber, hun læser med i dag, så vi kan høre, om hun klipper sin glasbær.
      Også god aften til dig.
      Hilsener
      Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth Ja du har så ret, januar er bare den længste måned overhovedet.... Derfor er det dejligt med lidt lyspunkter som din alfabet kavalkade. Det ser jeg frem til at følge. :-) . Godt i fik tøjret træet håber, at dets rødder finder god grobund. Lækker A Derby ! Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja det er den og dog er juli ligeså lang, det er da ikke til at forstå :)
      Det glæder mig, at du vil følge min alfabet kavalkade :) Ja lad os håbe, at træet klarer sig.
      Ja Darby er meget smuk, men desværre ikke sund hos mig.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Nej du har ret juli fiser afsted ;-)

      Slet
    3. PS: har du fået en dårlig plante monstro? De engelske plejer at være gode, dog har jeg oplevet svaghed ved B planter.

      Slet
    4. Den har været sund og flot, men det år jeg fik stængelsyge i mange af roserne, blev nogen af dem sat tilbage og kom aldrig helt over det.

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Det har været skrækkelig koldt her i dag, og rimen blev siddende på træer og buske hele dagen, selvom solen kom frem i eftermiddags - et smukt syn, men at være ude var som at opholde sig i en dybfryser. Jeg synes også, at januar er den absolut længste måned i året og den værste at komme igennem - andre siger november, men ikke her. Dejligt, at du dagligt opmuntrer os med skønne billeder fra din have :) Flot arbejde af Bent - kan jo så se, at han også har valgt at tøjre det skæve træ til et andet, der står godt fast. Det skal nok lykkes, men kræver tålmodighed og tid ikke mindst. Det er vel nok en god ide med en abc-kavalkade til at få os gennem vinteren :) Hvor din gyldne rhodokrydsning smuk! Også flotte Acere og selvfølgelig roser - sikke et pragteksemplar af en blomst i Abraham Darby. Spændende bog om beskæring, du har fundet frem. Jeg kan ikke læse teksten om beskæring af Glasbær, selvom jeg forstørrer billedet, så hvis der er noget, man skal være særligt opmærksom på, vil jeg blive glad, hvis du fortæller lidt om det - det behøver ikke være i dag :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja I har haft det noget koldere hos jer, vi fik til gengæld ingen sol, kun solopgang og solnedgang. Her er det nærmest vandkoldt, men vi er jo også tæt på vandet :) Jeg synes normalt, at november er den længste, men i år er januar godt nok lang. Ja mon ikke det skal blive godt med træet til sidst, godt du kom med et godt råd. Der lader til at være tilfredshed med mit valg af billeder til den næste lange tid, det er jeg glad for. Ja det var flotte blomster i Darby, desværre er den ikke så sund. Jeg skal lige tænke over det med glasbær, det er jo ikke endnu :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Ja januar/februar er et par måneder der kun kan gå for langsomt. Det eneste gode er at vi nu kan se at dagene bliver længere.
    Håber sørme at Bent nu har fået tøjret Himalayacederen. Det må ha været en kold fornøjelse at gå derude. Selv om vi ikke har haft voldsom mange minus grader idag så syntes jeg godt nok at det har været en kold dag her. Måske det er pga af rimfrosten.
    Så det er jo dejligt lige at få nogle forår billeder og vide hvad der er i vente selv om det virker langt væk lige nu. Mens vi venter så kan der jo lige blive læst op på lidt beskæring det er jo med at udnytte tiden. Gennemgang af Planternes alfabet er helt fint med mig uanset hvordan du griber det an. Spændende hvad du finder frem som vi kan lune os på :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. HejAnne
      Helt enig - heldigvis er februar lidt kortere, den plejer at gå hurtigt, ja og vi kan se, det lysner dag for dag.
      Jeg synes ikke, det var så koldt at gå derude i går, det var værre i dag. Vi fik ingen sol, så det var lidt vandkoldt.
      Ja det kan altid muntre lidt op med forårsbilleder. Jeg tænkte også, at du var tilfreds med det. Der er lang vej i arkivet, så der er nok til en del dage :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. ja januar er lang men 2/3 af måneden er gået så går den sidste del sikkert meget hurtig. og den går da rigtig hurtig når du ligger alle de flotte billeder da det absolut gør så godt, og der er måske nogen af de skønne blomster man overvejer at plante i haven - en køn staude - en flot rose eller en af de yndige rohodoer, som jeg godt kunne overveje, nu den ene af mine er ødelagt af decembers storme.
    Så sammen klarer vi også denne måned.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja den er lang, men heldigvis kan vi da snart se en ende på den. Jeg kan vel altid friste lidt, eller motivere til noget nyt i haven. Du må en tur til Rhododendronhaven til foråret, så du kan få en ny rhododendron.
      Ja det har du ret i, godt vi er flere i gang med blogningen nu.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Så blev der givet førstehjælp til himalaya cederen, håber at den klarer skærene.
    Fine fuglebilleder, selvom de er taget indefra - det er man jo nærmest nødt til.
    Det må være et stort arbejde at tage alfabetet med de forskellige plantenavne - jeg tænker sommetider på hvordan du egentlig arkiverer dine billeder? Jeg ville aldrig kunne finde dem frem og katalogisere dem på den måde. A var en dejlig dag :)
    Ikke for at være på tværs... men jeg synes altså at januar går rimeligt rask til og jeg er så glad for det vintervejr vi har nu, men jeg er jo også virkelig god til at krybe i hi...
    Kan se at I da også har fået et lille hvidt drys - gad vide hvor koldt det var hos jer i nat?

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg tror det blev godt med himalaya cederen. Hvis man går ud, flyver fuglene, hvis ikke skal hundene nok klare det, men det er nu godt med zoom, så lykkes det somme tider.
      Jeg arkiverer mine billeder med navne, derfor er det nemt for mig. Rhodoerne står med R. først og navnet. Roserne står med rose og navnet, så går det snildt :)
      Men jeg har nu også et særligt system, tror jeg. Først sætter jeg alle billederne ind, går dem igennem, sletter de dårlige og gemmer resten et andet sted under navn, var det til at forstå?
      Ja men jeg har også været glad for frost og høj himmel, men jeg synes alligevel, det har været en lang måned, det plejer jeg ellers ikke.
      Ja et lille hvidt drys, men det var nu ikke meget. Da jeg gik i seng, var det - 3.8, det var det også, da jeg stod op. Det har været koldere her til aften, men den er ved at stige igen.
      Skal I herover til rhodoerne i år? Mange er interesserede i roserne, men lad os nu se, hvordan det går.
      Knus

      Slet
    2. Du er meget omhyggelig med at gemme dine billeder, men det giver jo også god mening, når du så kan lave disse alfabet-indlæg. Jeg gemmer bare mine i måneder, og navngiver kun hvis jeg er i tvivl om hvilke roser, det for eksempel er. Men det giver mig ikke mulighed for at søge en bestemt plante, det lyder det som om du kan i dit system. Smart.
      Jeg tror at vi havde en ca. 10 frostgrader i nat og det er også koldt nu.

      Jeg tror at vi helst vil komme til roserne - nu kan jeg næsten ikke huske hvad vi var sidste år, men kan jo tjekke det på min blog.

      godnat for nu.

      Slet
    3. Ja det er jeg og det er jeg nødt til, hvis jeg vil underholde folk, og det vil jeg jo gerne.
      Ja noget mere frost hos jer.
      I var her 27.6. altså til roserne, det er helt ok, men I kan jo komme to gange :) Der var vist ikke mange her til rhodoerne sidste år, tror jeg.
      Godnat sov godt

      Slet