søndag den 30. marts 2014

Solen skinner og vi kom tidligt op

Ja i dag måtte vi tidligt op, men det vænner man sig hurtigt til.
Det var køligt til morgen, der var rim i græsset
Solen skjult bag et let dis
men det var smukt alligevel
 R. Isola Bella klarede endnu en nat med frost
R. April Reign lukker sig mere og mere op
rådyret havde hævnet sig og vadet rundt i mine tulipaner og påskeliljer i den del af haven, som ikke er hegnet ind :(
Denne lille fine påskelilje reddede livet denne gang
Denne slags lærkespore er i hele haven, den forsvinder helt efter blomstring, men er nu meget sød nu.
Disse lyserøde hyacinter er gemt i en busk
Så sprang den franske anemone næsten helt ud
hvide perlehyacinter er på vej, jeg havde glemt at jeg havde dem.
 Denne storkenæb har det fineste løv, jeg ved ikke, hvad den hedder
 her har vi igen et billede af Triteleia uniflora/ Ipheion uniflorum
 Anemonopsis Macrophylla er på vej
Der er plantet noget mere rundt om spejlbassinet nu, men det er svært at se, så længe der ikke er løv på.
Clematis Jan Lindmark har store knopper
Der er masser af frølinger i forskellige stadier rundt omkring i bedene



Her er den samme på 4 forskellige billeder, den er meget smuk og ret sikkert en frøling, for der er kun en enkelt plante endnu.
Her har vi den dobbelte som også er smuk
 og den hvide
en af de nye fra Spiren
De sidste roser blev beskåret i dag, dejligt at det er overstået. Det har været en dejlig dag, her kl. 17 sommertid er der 12 grader.
God søndag aften


30 kommentarer:

  1. Rådyrene er nok på jakt etter mat, og de er smarte nok til å komme inn der det ikke er noe gjerde. Så flott julerose som er en frøplante. Det er alltid spennende å se de for første gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de skal nok finde ud af det de rådyr. Ja den julerose er ret flot. Det er nemlig rigtig spændende at se dem første gang.

      Slet
  2. Åh, jeg vænner mig kun langsomt til sommertiden, jeg synes, det er hårdt hvert år - men synes det er skønt med lysere aftner!
    Skønne billeder fra din morgen - her var det så tåget, at selv rådyrene ville have svært ved at finde ind i haven ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede
      Jeg er egentlig heller ikke så vild med det stillen ure, men nu har det stået på i 34 år, så det bliver nok ved. De lyse aftener er vidunderlige, jeg nød den i den grad i aften.
      Vi nøjedes med dis i morges, det er jeg glad for :)

      Slet
  3. Smuk lærkespore. Skøn farve. Jeg har aldrig set den i Den farve.
    Træls at ha´ rådyr på besøg i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja den lærkespore er rigtig sød, den er overalt.
      Ja det er træls med rådyrene, men nu må det snart høre op.

      Slet
  4. Dejlige billeder Lisbeth, du er altså dronning af Påskeklokkerne. Surt med dine tulipaner, nogle af mine ser ligesådan ud, men de er trampet ned af håndværkere. Og dem kommer jeg jo af med på et tidspunkt. Din franske anemone er helt fantastisk, sikke en farve. Utroligt den allerede er sprunget ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Tak skal du have, dronning af påskeklokker er ikke det værste man kan være :) Åh ja håndværkerne kan du ikke lige lukke af for, men de kommer nok ikke igen næste år.
      Det er den smukkeste farve på en fransk anemone, den er jeg vild med, snart kommer der flere, jeg har se knopper.

      Slet
  5. De er nok ikke helt tilfredse, rådyrene, med at spisekammeret er blevet lukket af.

    Den frøsåede julerose er utrolig flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej jeg tror heller ikke rådyrene er tilfredse med, at vi har lukket spisekammeret.
      Ja den julerose blev jeg overrasket over, da jeg løftede dens hovede.

      Slet
  6. Dejlige havebilleder du viser, som sædvanlig! Godt at I i hvert fald har fået hegnet en del af haven ind, så rådyrene ikke tramper rundt allevegne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Tak skal du have, ja jeg er glad for indhegningen, de går ikke stille rundt de bæster.

      Slet
  7. ja, det er nogle kolde nætter vi har, men dejligt at temperaturen kommer op, det er ren nydelse i disse dage.
    Din lille Triteleia uniflora er vel nok sød. Er det ikke bare dejligt at juleroserne sår sig så flittigt? De er så skønne både de dobbelte og de enkle:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har været skønne dage og her til aften var det helt fantastisk. Jeg elsker de stille aftener.
      Jo jeg er glad for at juleroserne sår sig så flittigt.

      Slet
  8. Det er hårde tider for rådyrene.... - men de gør hvad de kan for at komme ind til jer, forhåbentlig slipper I for meget mere tramperi.

    Påskeklokkerne er vidunderlige :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er hårde tider for rådyrene, nu lukker vi lidt mere af for dem, så må de holde sig væk de bæster.
      Tak ja jeg synes også, at de er skønne.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Den erv da fuld ud godkendt din Helleborus frøling - den er da ikke meget forskellig fra nogen man kan købe -dyrt:)
    Jeg synes jo stadig det er underligt at din Triteleia uniflora(?) ikke har nogen markeret midterstribe, vi må vente til der er flere blomster!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det har du ret i, den er ret smuk, så flere af dem :)
      Jeg må holde øje med Treteleia uniflora, måske er det en helt anden?
      Tak i lige måde.

      Slet
  10. Så er det vel planen, at der skal hegn om det sidste stykke have, så rådyrene kan lade haven være i fred. Det ser heldigvis ikke ud til, at dine planter tager skade af nattefrosten. Det må være en lettelse at slippe for stængelsygen i roserne i år. Har du en fornemmelse af, at det biopræparat, du har brugt, har gjort enforskel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi har ikke så meget hegn tilbage, men Bent har forsøgt at lukke lidt af for nordbedet, det er der de kommer ind, tror vi. Jeg var sikker på, at nu gik det ikke længere med R. Isola Bella men sørme om ikke den klarede det igen.
      Du kan tro, det var en lettelse at slippe for stængelsygen, i år var det til gengæld ikke så nemt at klippe, de andre år var det bare helt ned :) så det tog lidt længere tid. Vi har jo ikke haft så meget frost, men mon ikke også biopræparatet har hjulpet lidt. De har ikke fået det i år, jeg har lidt tilbage, jeg tror lige, der er et par stykker, der skal have noget, så kan jeg jo se, om det hjælper på dem. De er ret svage nu.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Flotte morgenbilleder. Jeg var oppe kl 6.30 her var der ikke rim i græsset men temmelig diset. Så har du en ny Rhodo på vej og en yndig en af slagsen. De rådyr ar da nogle bæster hvor et det ærgerligt at de har trampet det hele ned. I er åbenbart nødt til at hegne det hele ind for at holde dem ude. Det skal nok blive godt spejlbassin bedet når der kommer nogle blade på og når det hele gror lidt til :-) Mine staude bede har fået den store tur idag de er indtil nu kun bleve luget men idag har kultivatoren været igang og der er blevet delt nogle stauder. Jeg havde også en del frølinget der skulle prikles så det blev gjort ind i mellem når jeg skulle rettes lidt ud. Alt i alt har det været en dejlig dag og en weekend hvor jeg har nået rigtig meget :-) Hvor er det ærgerligt at der går flere år fra påskeklokke frøling
    til blomst for mange må jo hakkes om uden at vi ved om det lige var de flotteste men såe'n er det. Den du viser er rigtig fin jeg kan rigti godt lide når de ikke er helt ensfarvet. De første af mine botaniske tulipaner åbnede sig i det flotte solskin idag en flot cyklamen farvet en der rigtig lyste op :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for det, nå I har ikke haft rimfrost, for en gang skyld ikke det samme vejr. Ja den nye rhodo er meget sød. Det er ikke så nemt at hegne det hele ind, det skriver jeg lidt om i morgen.
      Ja spejlbassinbedet skal lige gro til, men så bliver det også godt, tror jeg.
      Godt du har nået en masse i weekenden. Jeg hakker ikke frølingerne om, jeg sætter dem der er i vejen i potter og forærer væk eller flytter dem til et andet sted i haven.
      Jeg nåede ikke at se, om mine botaniske tulipaner var åbne i solskinnet i dag, men ellers kommer de nok i morgen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Godaften Lisbeth.Surt at rådyrene stadig spiser dine blomsterknopper.
    Vi har haft det smukkeste vejr i dag............og har haft travlt i haven.

    For vi fik lige pludselig et helt træ som vores nabo havde fældet.
    Er vild med din smukke Franske anemone...........og alle de dejlige påskeklokker.
    Har også mange tuer af storkenæb..........glæder mig til de blomstre.
    Godt at du nu er færdig med at klippe alle dine roser.........for det er da et stort arbejde.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det er surt med rådyrene som moser rundt i bedene, men det vigtigste er hegnet ind nu.
      Ja det er et stort arbejde at klippe roserne, så jeg er glad for, at jeg er færdig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Kære Lisbeth
    Flotte billeder og så sprang den franske anemose ud, hvor er den fin.R. Isola Bella er vældig fin, den må høre til de meget tidlige.
    Og igen, hvor er de flotte dine påskeklokker, mine står også flot endnu.
    Den clematis du viser, Jan Lindmark, er det en som ikke skal klippes ned? og tror du den kan gro på standen????
    Jeg VIL altså prøve (igen) om jeg ikke kan få clematis til at gro dernede , jeg har flere træer, som ville være velegnet.
    Jeg har været dernede i nogle dage. skønt. jeg fik gødet rhodoer, det så jeg jo, du har gjort, så må det være tiden.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja nu er den franske anemone sprunget ud, den er rigtig fin. Ja R. Isola Bella er ret tidlig, men R. Oliver er før.
      Påskeklokker er bare gode her først på foråret, og de holde længe.
      Clematis Jan Lindmark skal ikke klippes ned, du burde kunne få den til at gro dernede, men det er jo i det tidlige forår, den blomstrer, så har du selvfølgelig en undskyldning for at tage derned :) Tænkte nok du havde været der, da du ikke kommenterede.
      Jeg gøder mine rhodoer på tirsdag først, men fint at dine har fået nu. Jeg har jo haft travlt med at beskære roser.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Dejlige morgenbilleder, du har taget - er især vild med det tredje billede, som er et utrolig flot landskabsbillede - du er bare så god til at tage billeder!
    Det var da ligegodt sørens med rådyrene - hvad bilder de sig ind? Det ender jo med, at Bent må hegne hele haven ind, og jeg kan forestille mig, at det er temmelig dyrt med den store have, du har.
    Jeg har aldrig set lærkespore i den farve før - den er vel nok fin, og det samme er din franske anemone. Sidstnævnte har ikke stukket næsen frem her, så den er nok gået til. Her var også rim i græsset i morges, og det var over middag, før solen brød igennem tågen, men så blev eftermiddagen også dejlig. Også i dag kom der gæster (uventede), så det blev ikke til meget arbejde i haven, og jeg kan mærke, at jeg virkelig trænger til at komme ud at rode i jorden - det er godt for krop og sjæl. Desværre er der også meget lange dage på arbejde i næste uge, men så må jeg glæde mig over, at vi har fået en times lys forærende om aftenen :)
    Hav en dejlig mandag med sol - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, der kommer skønne morgenbilleder i dag igen, jeg tror de er gode.
      Ja de rådyr er træls, der kommer lidt om indhegning i dagens indlæg. Ja det er ret dyrt at indhegne haven med vildthegn.
      Lærkespore har jeg nok af, hvis du gerne vil have sådan en forårsbebuder. De franske anemoner har været synelige her hele vinteren, men først nu blomstrer de. I Heidis have (Blog) har de blomstret i februar tror jeg.
      Ja det er jo hyggeligt med gæster, men jeg forstår godt din trang til at gå og nusse for dig selv i haven. Heldigvis hjælper det med sommertiden, jeg gik ude i aftes til kl. 20 (sommertid) det var så dejligt.
      Det er diset, men solen er lige trængt igennem her.
      Også god mandag til dig, håber du når lidt i haven.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Kære Lisbeth.
    Hvor er det et smukt billede af pavillonen i morges. Du tager nogle dejlige lanskabsbilleder på dine morgenture.
    Rød lærkespore er meget almindelig i skovene omkring Odense, men den er ganske yndig.
    Rådyrene kan ikke være bekendt at trampe rundt i dine blomster, så må de hellere spise lidt af dem. Godt I har fået hegnet det meste af haven ind.
    Du nævner nogen gange en "Alfred", er det en rose?
    Tak for billederne af dine smukke påskeklokker. Jeg kan godt lide, at du ikke hakker frølingerne op, tænk alle de skønne planter der kommer ud af det, enten hos dig selv eller andre.
    Kærlig hilsen Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Tak skal du have, i dag kommer der også smukke billeder af solen, der kommer frem.
      Første gang jeg hører om rød lærkespore andre steder, den er da også helt almindelig i min have, men meget sød så længe den blomstrer og så visner den væk.
      Alfred er en stor slyngrose mme. Alfred Carriére hedder den. Der er en anden blogger, som kalder den Alfred, deraf kommer det.
      Ja det er en god ting med alle påskeklokke frølingerne.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet