mandag den 4. juni 2018

Topkapning og opstamning

Ja hvad er nu det for noget, jo i de "kølige" aftentimer bruger jeg en del tid på mine efterhånden alt for store rhododendron.
Arkivbillede af min store flotte Bellefontaine, som fik saksen at smage i går
 før
og efter. Jeg syntes, den var blevet rigeligt høj, men jeg må indrømme, at jeg fortrød det, da Bent kom og sagde, at den var blevet så flot. Nå men mon ikke den kommer efter det igen, der er ingen fortrydelsesret på en nedklipning.
Andre rhodoer:
 R. elegantulum har en fin farve i løvet nu
 for en gang skyld fik jeg taget et billede af R. Goldflimmer med blomster
 R. orbiculares nye skud
Sara som var på besøg i går forelskede sig i R. Schneeperle
Fjerbusken, som lige er sprunget ud. Aruncus dioicus, den er så fin lige nu, det må nydes.
 trælupinen blomstrer nu, stammen er noget vakkelvorn
men det betyder ikke noget for blomstringen
 Meconopsis - endelig vil den blomstre, det har taget flere år efter flytningen, før flytningen ville den heller ikke blomstre, derfor måtte der gøres noget.
Pæoner
 Dancing Butterfly
 Denne var købt til at være hvid, det er den ikke, den står et fejl sted mellem roserne, når den ikke er hvid.
 Do Tell
 Festiva Maxima
 Gardenia
 Jan van Leeuwen
Denne købte jeg for mange år siden i Bilka, navnet er væk, men det er første år den blomstrer.
 Mine roser er ikke så tidligt på den som frk. Anemones. Ulla nævnte i aftes, at hun havde 80 ud 94 roser i blomst.
derfor talte jeg mine, jeg havde højst 40 i blomst i aftes. I dag er der mange flere, som I kan se, har jeg Ridderspore/Delphinium imellem roserne. Valmuerne er bagefter, så jeg er ikke sikker på, at de når det, mens roserne er på deres højeste.
 Blue for You
 Fighting Temeraire
 Gloire de Dijon højt oppe i portalen i den modsatte side af, hvor jeg troede, den var.
Ispahan
 Minerva
 Ophelia Climbing
 Redouté
 Souvenir de St. Anne
 Sweet Juliet
Til slut Zephirine Drouhin
Her blæser det og solen skinner, så det er stadig varmt. Rigtig dejlig lun dag til jer. 

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja når først saksen har været i gang, er der ikke noget at gøre. De skal nu nok blive rigtigt fine igen og i denne tørke er de sikkert også glade for at blive aflastet lidt.
    Jeg er helt vild med alle dine skønne pæoner, men det er med at nyde dem jeg kan se at mine allerede er på retur.
    Godt vi har lidt køligere aftner at arbejde i :). Nej jeg tvivler også på at valmuerne når at blomstre sammen med roserne i år, her er de ikke ret langt fremme.
    God dag og pas nu på med den ivrige saks :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja man kan ikke sætte det på igen, jeg tænker også, at det er godt med lidt aflastning i denne til.
      Ja det er jeg også, de er så fine nu, synd at de falder så hurtigt.
      Ja den eneste trøst er de kølige aftener. Valmuerne må komme senere, ser det ud til ved alle, der har kommenteret efter dig.
      I aften skal der vandes ikke klippes :)
      Knus

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Det skal jo være skidt, før det bliver godt, siges der, og jeg er sikker på, at Bent bliver tilfreds med nedklipningen til næste år. Hvor har du mange skønne pæoner i blomst. Jeg bliver helt beroliget af, at du også har gået og ventet flere år på, at de kom i blomst, nu er mine 2 år, og der ikke en blomst i sigte. Her blomstrer fjerbusken også og har gjort en uges tid - det er et dejligt syn 😊 Det samme er billederne af alle dine skønne roser - jeg har også Riddersporer mellem flere af mine. Valmuerne er også langt bagefter her og når ikke at være samtidige med roserne. Sweet Juliet er dagens favorit - den ville jeg gerne eje 😊
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja sådan plejer man at sige, så lad os håbe det bliver godt om 1-2 år. Man venter desværre mange år på blomster i pæonerne, jeg har også tænkt på din Do Tell, min var mindst 3 år om at blomstre. Min fjerbusk står i skygge, og vi er jo bagefter jer nu. Det er helt fint med riddersporer mellem roserne, bagefter kan de fjernes, så der kan stå en ny rose :) de er allerede ret store nemlig. Ja Sweet Juliet er rigtig fin.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Åh ja, det klipperi er altid så endegyldigt - ingen fortrydelsesret! Du skal nok blive tilfreds med arbejdet på sigt - jeg tror, du ved, hvad du gør. Pæonerne er fantastiske, men det går stærkt!

    SvarSlet
    Svar
    1. HejAase
      Ja men heldigvis kommer det meste igen, også håret hvis det er klippet for kort :) Ja mon ikke det går godt nok med det.
      Ja de er skønne, de skal nydes med det samme.

      Slet
  4. Jeg ville jo stamme op i stedet for at klippe ned, så der kunne blive plads til noget under dem i stedet for. Du skrev den anden dag om at gå og vande dem med slange... hvad med at bruge nogen af de penge du tjener på havegæster til siveslanger rundt mellem nogen af dine Rodoer... bare et forslag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg har også stammet den op og bagefter klippede jeg så toppen af. Jo det er et stort ønske med siveslanger, men jeg skal have hjælp til det, og Bent synes ikke om idéen. Tak for det gode forslag.

      Slet
  5. Hej Lisbeth hvor der mange smukke blomster. Jeg skal også klippe i mine Rhodoer så de ikke er så høje. God inspiration med dit indlæg ellers ville jeg måske have ventet kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Godt du fik inspiration af mit indlæg, det var derfor jeg skrev om nedklipningen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Jeg er bedre til at klippe rhododendron helt tilbage end til at beskære dem, men begge metoder har klart deres berettigelse. Vi har haft en siveslange i et hævet surbundsbed. Den er kaput nu, og jeg tror faktisk, vi invisterer i en ny.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja begge metoder kan bruges, så må vi se, hvordan det går. Bent siger, at det ikke går med siveslange her, så går vi fallit :(

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Nei, det er ingen angrerett på klipping. Omtrent som å gå til frisøren ;)
    Jeg skal også gjøre det etter blomstring på flere av mine. De blir ikke så fine etter noen år.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det er der nemlig ikke, hverken hår eller grene kan sættes på igen :)
      De bliver så ranglede, derfor er vi nødt til at klippe.
      Klem

      Slet
  8. Somme tider, er der ikke andet for end at klippe og så håbe på det bedste. Jeg synes nu Rhododendroner er hurtige til at vokse sig store igen, i hvert fald de almindelige nogle vi har, de bliver studset jævnligt og alligevel fylder de alt for meget :-)
    Sikke en farve Elegantulum har, den er virkelig elegant :-)
    Pæonerne er så fine lige nu, Jan von Leeuwen er ny her hos os så den kommer ikke med blomst i år, men jeg kan se, at vi godt kan glæde os til det sker.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er sådan, det er. De første år kunne jeg ikke nænne det, siden er jeg blevet mere hård :) vi ved jo, at de bliver pæne igen, ellers må vi købe en ny.
      Ja elegantulum er fantastisk nu.
      Glæd dig til Jan van Leeuwen, ærgerligt at det tager nogle år, inden de vil blomstre.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Imponerende nyvækst på orbiculare - jeg er dog glad for at min er mere beskeden, nu hvor der ikke bliver vandet...
    det er tidligt med roserne - godt de er remonterende;)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den har en flot nyvækst, jeg forstår godt, at du er glad for, at tilvæksten på din er beskeden, du kan jo ikke vande, når du ikke er der.
      Ja det er alt for tidligt med roserne, lad os nu se, om de remonterer efter sådan en tørke.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja det sker at man fortryder et klip men det er jo nok med planter som det er når frisøren har klippes vores hår lidt for kort. Det gror heldigvis ud igen :-)
    Ja set er imponerende at Trælupinen kviterer med så flot en blomstring for den er ret vakkelvorn, kunne jeg jo ved selvsyn konstatere.
    Skønt at det er ved at være Pæon fest. Jeg går og venter på at min Doo Tell skal springe ud, man har jo altid en vis nervøsitet for at det er en forkert man har fået.
    Smukke roser og det ser godt ud med riddersporerne imellem dem. Her er valmuerne nu godt med og nogle af dem titter da op over roserne.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kan ske, men der er ikke så meget at gøre ved det.
      Ja du så hvor vakkelvoren Trælupinen er, men den er god til at blomstre.
      Spændende med din Do Tell, du er så heldig, at den vil blomstre i år, det er Linda ikke, lad os håbe, det er den rigtige. Det er jo før set, at man har fået en forkert :)
      Ja så langt var mine valmuer ikke, så du.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Det er ikke fair.......
    Der er så mange roser jeg ønsker mig.
    Og så er der Souvenir de St. Anne åhhhhhh det stak lige i brystet.
    Sådan nogle fine prinsesser kunne jeg også godt tænke mig.

    Knus og sov godt
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Du må have nogle flere, Souvenir de. St Anne har en fantastisk blomstring, den må du have med fra Jas næste gang Rosenfeen skal til Ålborg.
      Knus og dejlig dag
      Lisbeth

      Slet
  12. Den er skrevet bag øret Lisbeth. Den er vidunderlig.
    Dejlig dag i Kolding.

    SvarSlet