torsdag den 14. juni 2018

Tørke og roser

Tørken kan slå både planterne og mig ud, jeg må nyde roserne og tage billeder, så I kan se, hvor flotte, de trods alt er. Vi har af gode grunde plantet nogle stykker i den sidste tid, det er sørgeligt at se den jord, vi graver op, det ligner slet ikke jord så langt ned som vi graver. Vi sørger selvfølgelig for at vande de nyplantede. I dag opdagede jeg en rhodo, jeg havde glemt, som var plantet for nylig, den var døende og fik en masse vand, nu er det bare at krydse fingre for, at den overlever.
 Allium Christophii
 og Allium Schubertii har det fint med tørken
Her er det Clematis Rouge Cardinal og rosen Mendoza, der hygger sig i hiandens selskab
 Iris Gerald Darby og de sidste blomster af  R. imbricatum
 Martagonlilje, den ligner den Karsten viser i dag.
 Der var flere blomster i min Meconopsis
 dråbebedet (min eneste gæst i aftes var Ida min haveveninde, hun var vild med denne rose Summersong.
 bedet ved pergolaen
ved skuret La Paloma bagerst og Brother Cadfael foran, store fine hoveder
 her står også Heidi Klum
og Imagine
Lidt af dem i pergolaen
 Bridge of Sighs har en flot  og anderledes farve
 mosrosen Eugénie Guinoisseau
Iceberg
Souvenir du dr. Jamain
Anni Vibert, der var meget tvivl om, om det er en klatrerose, det må vi sige, at det er.

I dråbebedet blomstrer
 Aprikola langt om længe
 og Café Latte
 Comtessa
 Elaine Page
og Lavender Pinnochio
det gyldne bed har en fest for tiden, Ida var vild med kombinationen roser og riddersporer/Delphinium
 her står bl.a. Kronprinsesse Mary, som ikke plejer at gro særligt godt, i år er den meget fin, mon det er sommervarmen, som har gjort det.
Zonta (kvindesagsrosen) er en rigtig fin rose, den har grimme torne men en smuk farve.
Her bedet med de kølige farver


også her er der godt gang i blomstringen
 Baron Gonella står midt i, den blev plantet sidste år
Reine de Violett er den sidste jeg vil vise i dag. I baggrunden står Auguste Charles

Fortsat god dag, det blæser som sædvanligt, jeg tvivler på regn, desværre.

19 kommentarer:

  1. Hello dear Lisbeth,
    For the whole garden the drought is not nice but for the roseflowers the weather is fantastic. So many beautiful kinds of roses, I love it.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      The roses love the sun, but I think they need som water too. There are a lot of beautiful roses in our gardens.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    ja, din martagon ligner min meget - Din ere sikkert en ægte 'Claude Shride'?
    Er dine Allium christophii fra løg du har sat eller er de selvsåede?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den ligner en del, ja jeg tror også den er ægte Claude Shride, desværre er navnet væk.
      Jeg mener, det er en jeg har sat, jeg har haft den en del år, men synes ikke jeg så den sidste år. Jeg var også lige ved ikke at se den i år, den står op og ned af Parasoltræet, de ligner hinanden på nålene :)
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Iceberg är min absoluta rosfavorit om jag bara får välja en :) Visst gäller det att passa på att fota och njuta nu. Vi har fått lite regn men inte så mycket som behövs... Hoppas rhodon klarar sig.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Det er også en dejlig roser, som fylder godt på pælen i pergolaen. Vi får også regn nu, men nok heller ikke så meget som vi har behov for, det er nemlig meget alle steder.
      Ja lad os håbe vores rhodoer klarer sig.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, det er nok 'Claude Shride'. Det er så flott farge på de.
    Det er på tide at du får noe regn. I dag har det kommet 9 mm her. Utrolig deilig.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det tror jeg også.
      Ja nu kommer der i hvert fald noget, men jeg tvivler på, vi får 9 mm, vi får se. Dejligt med vand fra himlen.
      Klem

      Slet
  5. -Ugh ja det ligner aske når man forsøger at grave i haven, hvis man elles kan få hul. Vores lerjord er stenhård, i den "nyere" del af haven, der er ikke så mange års kompost endnu. Ligesom dig er jeg ved at gå ud af mit gode skind pga tørken. Det er ikke sjovt længer, det knaser når man går rundt i haven.
    Men roserne kan lide det solrige vejr, de er så flotte, dog futter blomsten hurtigt af, af vandmangel, men mens den er der oh en skønhed. Så flotte som dine kan de nu nok ikke blive, jeg nærstuderer dine rosenbilleder så der er næsemærker på skærmen fnis.
    tørrerhilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er ret uhyggeligt at grave, man bliver helt dårlig, når I har lerjord er det nok endnu sværere.
      Ja roserne er flotte så længe de holder, det er så ikke så længe, men vi nyder dem, hvis det ikke blæser og er koldt som i aften. Heldigvis fik vi også lidt regn, måske et par mm, det batter ikke meget, mon ikke det er på vej over til dig. Så kan du blive inde og sætte næsemærker på skærmen, mens regnen siler ned :)
      Lidt regnhilsener
      Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Her så det ud til at regnen ville komme ved 17-18 tiden så jeg tog cyklen på arbejde for så stod det nok ned i stænger når jeg skulle hjem (sådan er det jo gerne når man er på cykel) men jeg blev skuffet. Det begyndte at dryppe lidt da jeg kom hjem og jo der kom da regn, men jeg vil tro at vi ikke engang har gået 1mm.
    Ja det er med at holde øje med tørre planter, det er lydt nemmere her end hos dig. Der er jo lang vej rundt. Her er der også nogle af stauderne der gisper efter vejret, så hvis der ikke kommer noget vand i weekenden er jeg nok mødt til at vande nogle af dem.
    Flot martagon. Her er en af mine blæst omkuld i det her trælse blæsevejr, nu stod den lige så flot, men det er ligesom om at vi skal lide under alle onder :-(
    Ja Zonta er en rigtig stikke pind, jeg har flyttet min og der måtte der meget tykke handsker i brug :-) men den bare så flot. Brigde of Sighs er da bare så smuk, der kunne godt opstå en forelskelse :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er ikke nemt, selvom vi gør alt muligt for at få regn, hjælper det ikke meget. Bent gik tur med hundene, da det var værst, så de blev lidt våde, men vi har også højst fået 2 mm, ikke noget der batter noget som helst for de tørre planter. Jeg kan ikke vande dem alle, nogle må blive ved med at gispe efter vejret, de lover godt nok regn på søndag, men vi tror vist ikke på det.
      Her blæser det også voldsomt, men martagonliljer har modstået blæsen.
      Ja Zonta er rigtig fin, jeg har ikke forsøgt at flytte den. Ja Bridge of Sighs har en fin farve, den er ikke høj, den skulle jo kunne klatre, men det går lidt langsomt med den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Nej, tørken er bestemt ikke noget at spøge med efterhånden - det er trist at se planterne gispe efter vand. Det regnede lidt her, men ikke noget, der har den store betydning. Dine roser er så smukke og sunde at se til, så heldigvis ser de ikke ud til at have taget skade. Her går blomstringen alt for stærkt, men de startede også meget tidligt - først tog varmen din del, og nu blæser de af - det er ikke nemt med det vejr 😊 Træls med rhodoen - håber, den overlever!
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er meget trist og næsten ikke til at holde ud at gå ud og se på elendigheden, men det er vi jo nødt til, der er lidt gule blade og mange lus, men det kan nok ikke undgås, når man ikke sprøjter. Ja de holder ikke længe i denne tid, men de kom dog. Vejret kan vi ikke styre, hvor gerne vi end vil :)
      Ja nu må vi se med rhodoen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Nu har jeg lige set dine rosenbilleder for tredje gang. Hvor er de altså flotte! Den fine runde knop i mosrosen Eugénie er min favorit i dag.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Bridge of Sighs er ikke bare køn i farven, den ser også ud til at have en smuk form i blomsten. Det kan jeg selv se nærmere på i morgen. Det ser jeg frem til :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Lisbeth
      Ja den er speciel i form og farve, du får det at se senere på dagen, glæder mig til at vise jer det hele.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Roserne står altså godt i år, men nye planter skal i hvert fald have hjælp. Svært at vælge en favorit, de er smukke allesammen.
    Mon ikke I fik regn i går?
    Hav en dejlig fredag, hyg dig med din navnesøster.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja roserne kan godt lide varmen, så vil tiden vise, om de også kan lide tørken. Ja der er rigtig mange smukke imellem.
      Vi fik 2 mm, det forslår ikke meget.
      Tak i lige måde og hyg jer i morgen, hvor vi desværre ikke kan være med, det er ikke lysten der mangler, men man kan jo kun være et sted :)
      Knus

      Slet